معرفی iOS 15 سیستم‌عامل موبایلی جدید اپل با تمرکز بر FaceTime و iMessage

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/18        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، آی او اس iOS ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز دوشنبه 7 ژوئن 2021 (17 خرداد 1400) در تازه‌ترین دور از کنفرانس توسعه‌دهنده‌گان این شرکت موسوم به WWDC که بار دیگر به‌صورت مجازی برگزار شد از نسخه‌های جدید پلتفرم‌های نرم‌افزاری خود شامل iPadOS 15 ،watchOS 8 ،macOS Monterey و البته iOS 15 پرده‌برداری کرد. اپل در این رویداد با این‌که (برخلاف انتظار) معرفی نسل بعدی مک‌بوک را به تعویق انداخت اما با ارائه امکانات نرم‌افزاری جدید، بار دیگر نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کرد. iOS 15 که در پاییز امسال شاهد حضور آن در خانواده آیفون 13 (یا هر نام دیگری که نسل بعدی آیفون با آن ارائه شود) خواهیم بود امکانات متنوعی را در بر دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

مجموعه FaceTime

یکی از بزرگ‌ترین آپدیت‌ها در سیستم‌عامل iOS 15 به فیس‌تایم (اپلیکیشن اپل برای تماس صوتی و تصویری) تعلق دارد که با توجه به اهمیت تماس‌های صوتی و تصویری در زمانه پاندمی برای ملاقات به دوستان، انجام تکالیف مدرسه و دانشگاه و حتی کار و فعالیت اجتماعی در کانون توجه توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری این شرکت قرار گرفته ‌است. در این اثنا اپلیکیشن‌هایی همچون زوم و اسکایپ در طی یک سال گذشته به ابزارهای نرمالی در این زمینه بدل شدند اما FaceTime از محدودیت‌های مشخصی به‌دلیل پلتفرم iOS رنج می‌برد. اپل در این نوبت در پی رفع این محدودیت‌ها برآمده و جدا از امکانات مشابه دیگر پلتفرم‌ها،‌ گزینه‌های تازه‌ای را نیز به فیس‌‌تایم افزوده که احتمالا آن را در ماه‌ها و سال‌های آینده به ابزاری نقش‌آفرین در این بازار بدل خواهد کرد. گزینه‌های جدید در FaceTime شامل این موارد می‌شوند:

- صدای فضایی (Spatial audio)

صدای فضایی با Spatial audio نخستین گزینه جدید در فیس‌تایم است که در آن صدای مخاطبان به‌گونه‌ای به گوش شما می‌رسد که گویی در همان اتاق با شما حضور دارند؛ این ویژگی که البته به هدفون‌های AirPods متناسب نیاز دارد صدای طبیعی‌تری را ایجاد کرده و تجربه صوتی لذت‌بخش‌تری را ارائه می‌دهد.

- تنظیم حساسیت میکروفون (Voice isolation)

فیس‌تایم در این نوبت تنظیماتی را نیز مرتبط با میکروفون ارائه می‌کند که در آن با امکان جداسازی صدای صحبت از سر و صدای محیط اطراف می‌توان تماس شفاف‌تری را برقرار کرد.

- نمای شبکه‌ای (Grid view)

در هنگام تماس‌های تصویری گروهی، فیس‌تایم جدید، مخاطبان را در یک نمای ماتریسی به نمایش می‌گذارد که دسترسی آسان‌تری را نسبت به نمونه‌های پیشین ایجاد می‌کند. دریافت صدای محاطبان از جهت‌های مختلف به لطف صدای فضایی در این‌جا نیز طبیعتا در دسترس قرار دارد.

- حالت پرتره

درست همانند برداشت تصویر پرتره با دوربین‌های موبایلی، در فیس‌تایم جدید نیز امکان محو کردن پس‌زمینه در نظر گرفته شده که البته پیش از این در برخی پلتفرم‌های تماس تصویری حضور داشت.

- FaceTime Links

دیگر ویژگی جدید فیس‌تایم که نمونه آن را پیش از این در Google Meet و زوم نیز دیده بودیم، امکان ایجاد لینک برای تماسی در آینده و ارسال آن برای دیگر دوستان است. این لینک علاوه بر i-Deviceهای اپل در ویندوز و حتی اندروید نیز از طریق مرورگر در دسترس است و بدین‌ترتیب برای اولین بار می‌توان فیس‌تایم را در اندروید نیز تجربه کرد.

- SharePlay

با کمک ویژگی SharePlay می‌توان در حین تماسِ فیس‌تایم به تماشای محتوای ویدئویی پرداخت یا به فایل صوتی یا موسیقی گوش فرا داد. در این حالت هر محتوای حاضر در +Apple TV یا Apple Music قابلیت اشتراک‌گذاری خواهند داشت. این ویژگی البته به کانتنت‌های صوتی و تصویری اپل محدود نبوده و پلتفرم‌هایی همچون TikTok ،Disney Plus ،HBO Max ،Hulu و چندین عنوان دیگر نیز در این حالت در دسترس قرار دارند. اپل همچنین با ارائه SharePlay API دست توسعه‌دهنده‌گان را برای پشتیبانی از این ویژگی در اپلیکیشن‌های خود باز گذشته؛ امری‌که شاید پای یوتوب به‌عنوان بزرگ‌ترین غایب این جمع را نیز به SharePlay باز کند.

در این حالت همچنین می‌توان از بیش از یک دیوایس اپل استفاده کرد و برای نمونه امکان انجام گفت‌وگو روی فیس‌تایم در آیفون و مشاهده محتوا روی Apple TV وجود دارد.

- اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش

یکی دیگر از ویژگی‌های حاضر در رقبای اپل در این کلاس، گزینه اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش یا share screen است که حالا به امکانات فیس‌تایم جدید نیز افزوده شده و به‌طریق مشابه تصویر نمایشگر را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

مجموعه iMessage

بعد از فیس‌تایم تغییرات بزرگ بعدی در iOS 15 به بخش پیغام‌ها یا اپلیکیشن iMessage تعلق دارد که دسترسی به محتوای به اشتراک‌ گذشته شده را تسهیل می‌کند. نخستین گزینه جدید در این حالت فرم کلاژ مانند عکس‌های ارسال شده در پیغام‌هاست که در زمان زیاد بودن تعداد عکس‌ها، حالت پشته یا stack به خود می‌گیرند. با حرکت دادن دست روی این پشته می‌توان عکس‌ها را یک به یک بدون ترک منو مشاهده کرد و با ضربه زدن روی هریک می‌توان همگی آن‌ها را در یک صفحه جداگانه مشاهده کرد.

تغییر در iMessage تنها به مرتب‌سازی عکس‌ها محدود نشده و حالا دیگر فایل‌های ارسالی نظیر ویدئوها مقالات و مواردی از این دست نیز جایگاه تازه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. در بسیاری از موارد، محتوایی که در iMessage دریافت می‌کنید (همچون یک مقاله یا یک ویدئو) جالب‌توجه به‌نظر می‌رسند اما در آن لحظه فرصتی برای مطالعه یا تماشای آن ندارید و همین موضوع ممکن است در طی زمان منجر به فراموشی آن شود. برای حل این مشکل قسمت تازه‌ای در اپلیکیشن News با نام Shared with You در نظر گرفته شده که تمامی لینک‌های خبری به‌اشتراک‌گذاشته شده با شما در iMessage در آن لیست شده‌اند. نام فرد به اشتراک‌گذارنده لینک در این حالت قابل مشاهده بوده و با لمس نام آن به جایگاه این پیغام در منوی پیام‌ها باز گردانده می‌شوید.

قسمت هم‌نام مشابه‌ای نیز در اپلیکیشن Apple Music در نظر گرفته شده که موارد مولتی‌مدیایی share شده را به‌نمایش گذاشته و حتی می‌توان آن‌ها را به لایبرری خود افزود.

جذابیت این مورد به همین‌جا ختم نشده و عکس‌های به‌اشتراک گذاشته شده در iMessage نیز به طریق مشابه‌ای در اپ Photos در قسمت Shared with You قرار داشته و به‌صورت اتوماتیک به گالری تصاویر نیز افزوده می‌شوند. این ویژگی هوشمندانه عمل کرده و تنها تصاویر مهم را به این قسمت می‌افزاید و برای نمونه اسکرین‌شات‌های تصادفی جایی در آن ندارند.

گزینه Shared with You علاوه بر موارد ذکر شده در Apple TV، سافاری و Podcasts نیز در دسترس قرار دارد. امکان پین کردن یک پیغام، یک لینک یا یک محتو و قرار دادن آن در صدر دیگر گزینه‌های حاضر در این منو از جمله دیگر امکانات قابل اشاره در این قسمت است.

تغییرات در نوتیفیکیشن‌ها و کمک به تمرکز

بخش اعلان‌ها یا notifications دیگر قسمتی‌ست که در iOS 15 شاهد برخی تغییرات و به‌روزرسانی‌ها بوده است؛ Notification Summary ویژگی جدیدی در این بخش است که از طریق آن می‌توان زمان دلخواهی را برای دریافت اعلان‌های غیر ضروری اختصاص داد. در این حالت امکان اولویت‌بندی اعلان‌ها و منظم کردن آن‌ها براساس اهمیت نیز وجود دارد جایی‌که می‌توان مهم‌ترین‌ها را در لحظه دریافت کرد و دریافت اعلان‌های کم اهمیت‌تر را مثلا به هنگام صبح موکول کرد. دستیار صوتی Siri‌ حالا به‌صورت خودکار پیام‌های وابسته به زمان را در زمانی که به گوشی دسترسی ندارید برای شما می‌خواند. به‌عنوان یک مثال می‌توان به لحظه‌ای اشاره کرد که پیتزا سفارش داده‌اید و یک پیام روی گوشی رسیدن آن را اعلام می‌کند در این حالت اگر به گوشی دسترسی نداشته باشید Siri این اعلام را از طریق هوم‌پاد یا اپل‌ واچ اطلاع می‌دهد.

در اپ iMessage‌ اگر مخاطب پیام شما گوشی خود را در حالت مزاحم نشوید یا DND قرار داده باشد شما از این تصمیم آگاه می‌کنید و اگر پیغام شما کاملا ضروری باشد می‌توانید این پیغام را روی گوشی وی به نمایش بگذارد هرچند همچنان این عمل بی‌صدا صورت می‌پذیرد.

Focus دیگر ابزار جدید در iOS 15 است که تا حدودی به ابزار هم‌نام آن در مجموعه اندروید شباهت دارد؛ این قابلیت بسته به فعالیتی که کاربر قصد تمرکز کردن بر آن را دارد نوتیفیکیشن‌ها و اپلیکیشن‌های مرتبط را فیلتر می‌کند. بدین‌منظور Focusهای از پیش تعیین شده‌ای در این سیستم‌عامل در نظر گرفته شده و کاربر نیز می‌تواند بسته به نیاز خود نمونه‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای را تعریف کند که در این حالت، تنظیم ارائه شده با دیگر دیوایس‌های اپل نیز سینک می‌شود. برای نمونه می‌توان موقعیتی را تصور کرد که کاربران در سر کار تنها اعلان‌های مرتبط با همکاران خود در اپ‌هایی نظیر Mail، تقویم و یا اسلک را دریافت می‌کنند. برخی دیگر تنظیمات این بخش شامل حالت‌های مزاحم‌ نشوید (Do Not Disturb)، حالت خواب و حالت شخصی می‌شود که می‌توان اجرای هریک را از پیش زمان‌بندی کرد.

Live Text تعریف اپل از Google Lens

گزینه Live Text در iOS 15 از هوش مصنوعی برای تشخیص متن درون عکس یا تصاویر زنده به‌نمایش درآمده در رابط کاربری دوربین استفاده می‌کند و کاربران امکان کپی کردن متن به نمایش درآمده را خواهند داشت.

اسکن کردن شماره تماس تابلوی یک فروشگاه با امکان تماس گرفتن مستقیم و باز کردن یک وب‌سایت با اسکن‌ کردن آدرس آن از دیگر امکانات این گزینه است.

گزینه Visual Look Up در این بخش امکان ارائه اطلاعات متنوعی از روی تصاویر در مورد مکان‌های معروف در سرتاسر جهان، نام و مشخصات گل‌ها و گیاهان، نژاد حیوانات خانگی و ختی کتاب‌های مختلف را دارد و بدین‌ترتیب به تجربه Goole Lens شباهت نزدیکی نشان می‌دهد. این قابلیت در حال حاضر از 7 زبان شامل چینی (در هر دو حالت simplified و traditional)، انگلیسی، فرانسه آلمانی، ایتالیانی، اسپانیایی و پرتقالی پشتیبانی می‌کند.

با جست‌وجوی تصویر در Spotlight علاوه بر یافتن جزییات مربوط به کلمه جست‌وجو شده در تصاویر همچنین می‌توان به متن‌های درون تصاویر نیز دست یافت. در این حالت برای نمونه می‌‌توان کلمه ساحل (beach) را سرچ کرد و سپس تمامی تصاویری که در حافظه داخلی گوشی، تصویر ساحل در آن‌ها حضور دارد به نمایش گذاشته می‌شوند.

افزودن گواهینامه رانندگی به Apple Wallet

اپلیکیشن کیف پول یا Wallet در iOS 15 حالا امکان افزودن کارت‌های کلید مختلف از خانه گرفته تا اتاق‌های هنل را داراست و با به‌کارگیری فناوری UWB می‌تواند قفل ماشین‌های سازگار با این فناوری را باز کرد و حتی بدون نیاز به خارج کردن آیفون از جیب، ماشبن را روشن کند. در ادامه سال جاری در برخی از ایالات آمریکا، Wallet جدید امکان افزودن گواهینامه رانندگی با کارت شناسایی افراد را نیز به لیست امکانات خود اضافه می‌کند و به‌گفته اپل این شرکت در حال مذاکره با اداره امنیت حمل و نقل (TSA) در آمریکاست که این مدرک در فرودگاه‌های آمریکا قابل استفاده و استناد باشد.

تغییرات در Apple Maps

اپلیکیشن نقشه اپل نیز در iOS 15 شاهد تغییراتی بود که از آن جمله باید به جزییات بیشتر نقشه در برخی شهرها، مسیرهای واقعیت افزوده و لایه‌های سه‌بعدی برای مسیریابی با پای پیاده اشاره کرد. شهرهای منتخب در 8 کشور جلوه‌های تصویری سه بعدی نظیر ارتفاع مکان‌ها، ساختمان‌های سه‌بعدی، رنگ متمایز برای جاده‌های جدید، یک حالت شب جدید و چند مورد دیگر را دریافت می‌کنند که تجربه استفاده از این اپلیکیشن را به امری لذت‌بخش‌تر بدل کرده‌اند.

امکانات امنیتی جدید

گزینه‌های امنیتی و حریم خصوصی مثل همیشه بخشی از گزینه‌های جدید iOS 15 را تشکیل می‌دهند که از آن جمله باید به تحلیل کاملا داخلی و لوکال دیتاهای Siri اشاره کرد که با کمک سیستم تشخیص صدای داخلی به‌طور کامل درون دستگاه صورت می‌پذیرد. گزینه Mail Privacy Protection نه‌تنها مانعی برای مشخص نشدن وضعیت باز شدن ایمیل در سمت گیرنده به حساب می‌آید بلکه از افشای محل گیرنده با مخفی کردن IP نیز جلوگیری می‌کنند. App Privacy Report قابلیت دیگری در این بخش است که از طریق آن یک نمای کلی از دسترسی‌های مختلف اپلیکیشن‌ها از جمله مکان، تصاویر، دوربین، میکروفون و دفترچه تلفن در هفت روز گذشته ارائه می‌شود.

امکانات و قابلیت‌های جدید iOS 15 مطمئنا به این موارد ختم نمی‌شود و گزینه‌های متعدد دیگری نیز در ساختار آن با تغییر روبرو شده‌اند. از جمله این موارد به‌صورت لیست‌وار می‌توان به این گزینه‌ها اشاره کرد: تغییر ظاهر اپلیکیشن‌های آب و هوا و Notes، معرفی ویژگی‌های پیشرفته‌تر ابری در قالب +iCloud، امکان به‌اشتراک‌گذاری داده‌های سلامتی از طریق تب جداگانه‌ای در اپلیکیشن Health، قابلیت‌های تازه‌ای در Find My برای پیدا کردن دستگاه‌ گم‌شده‌ای که خاموش شده یا حتی اطلاعات آن پاک شده، ویژگی جدید ترجمه زنده در Translate، ردیف جدیدی در Apple TV به نام For All of You جهت نمایش ویدئوها و فیلم‌های مورد علاقه خانواده یا یک گروه با علائق مشترک و چندین و چند مورد دیگر.

نسخه پیش‌نمایش iOS 15 از روز رونمایی از طریق سایت developer.apple.con در اختیار اعضای برنامه توسعه‌دهنده‌گان اپل (Apple Developer Program) قراتر گرفته و نسخه بتای عمومی آن نیز ماه آینده از طریق beta.apple.com ارائه خواهد شد. در نهایت ورژن نهایی این سیستم‌عامل در پاییز امسال همزمان با معرفی نسل بعدی آیفون به‌صورت رایگان در دسترس قرار می‌گیرد. iOS 15 برای این دیوایس‌ها عرضه خواهد شد:

- آیفون 12آیفون 12 مینیآیفون 12 پروآیفون 12 پرو مکس

- آیفون 11آیفون 11 پروآیفون 11 پرو مکس

- آیفون XSآیفون XS Max

- آیفون Xآیفون XR

- آیفون 8آیفون 8 پلاس

- آیفون 7آیفون 7 پلاس

- آیفون 6sآیفون 6s پلاس

- آیفون SEآیفون SE 2020

- آی‌پاد تاچ نسل هفتم

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا