معرفی iPadOS 14 – بازطراحی اپلیکیشن‌ها به همراه Scribble و Universal Search

نمایش خبر

تاریخ : 1399/4/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی‌پد او اس iPadOS ، Apple iPad Pro 11 ، Apple iPad Pro 11 2020 ، Apple iPad Pro 12.9 2020 ، Apple iPad Pro 12.9 2018 ، Apple iPad Pro 12.9 2017 ، Apple iPad Pro 12.9 2015 ، Apple iPad Pro 9.7 ، Apple iPad Pro 10.5 ، Apple iPad mini 4 ، Apple iPad mini 2019 ، Apple iPad Air 2 ، Apple iPad Air 2019 ، Apple iPad 9.7 2017 ، Apple iPad 9.7 2018 ، Apple iPad 10.2 ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل به‌تازگی در جریان کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC 2020)، همزمان با معرفی iOS 14 و watchOS 7 از جدیدترین ورژن سیستم‌عامل آی‌پد یعنی iPadOS 14 نیز رونمایی کرد. iPadOS – که برای اولین بار در سال 2019 معرفی شد – شباهت‌های فراوانی با iOS دارد، اما اپل در این سیستم‌عامل قصد دارد اپلیکیشن‌ها را به گونه‌ای طراحی کند که کاربر بتواند از صفحه بزرگ آی‌پد به بهترین شکل استفاده کند. در همین راستا، در نسخه جدید iPadOS نیز بسیاری از اپلیکیشن‌های اپل با تغییر در طراحی مواجه شده‌اند. شاید این تغییرات خیلی چشمگیر نباشند، اما می‌توانند سرعت کار کردن با اپلیکیشن‌ها‌ را بالا برده و کنترل آنها را آسان‌تر کنند.

جمع‌وجور شدن تماس‌های ورودی و Siri

تماس‌های ورودی (از جمله تماس FaceTime)، تعاملات با Siri و همچنین اپلیکیشن Search در iPadOS 14 به شکلی جدید و فشرده طراحی شده‌اند. این حرکت برای کاربران آی‌پد مفید بوده و می‌تواند میزان بهره‌وری آنها را افزایش دهد. از این به بعد، تماس‌های تلفنی و FaceTime به جای اشغال تمام صفحه، تنها به شکل قطعه نواری باریک در بالای نمایشگر ظاهر شده و در صورتی که کاربر نخواهد به آنها پاسخ دهد، می‌تواند به‌راحتی رد تماس کرده و همچنان روی کار قبلی خود متمرکز بماند. در iPadOS 14 سیری پس از فعال شدن در پایین صفحه قرار می‌گیرد. به این ترتیب کاربر به‌راحتی می‌تواند در تعامل خود با سیری، به اطلاعات روی نمایشگر اشاره کند (هنگام اجرای اپلیکیشن‌های دیگر یا کنترل موسیقی، سیری به سرعت کنار رفته و برای کاربر مزاحمتی ایجاد نمی‌کند).

Universal Search، تحولی در جست‌وجو

اپلیکیشن جست‌وجو در iPadOS 14 از پایه و اساس تغییر کرده، تا جایی که اپل آن را Universal Search می‌نامد. با استفاده از Universal Search، علاوه بر جست‌وجو برای اپلیکیشن‌ها، می‌توان محتوای داخل اپلیکیشن، فایل‌ها و اطلاعات سریع را نیز جست‌وجو نمود. به لطف ظاهر جمع‌وجور Universal Search، کاربر می‌تواند بدون نیاز به خروج از اپلیکیشنی که در حال کار با آن است، جست‌وجوی خود را از هر جایی شروع کند. ناگفته نماند، بیشتر ویژگی‌های جدید ذکر شده در نسخه قبلی نیز وجود داشت، اما اپل با تغییر ظاهر Search قصد دارد آن را تا جای ممکن به Spotlight (برنامه جست‌وجو در Mac) شبیه کند.

بازطرحی سایدبار و آسان‌تر شدن کارها

در بسیاری از اپلیکیشن‌های iPadOS 14 – از جمله Photos، Files، Notes، Calendar و Apple Music – طراحی سایدبار (نوار کناری) تغییر کرده و پیمایش در یک جا متمرکز شده است. به این شکل که با نگه داشتن محتوا در جلو و مرکز، امکان پیمایش داخل اپلیکیشن آسان‌تر شده است. همچنین، وجود تول‌بارهای کارآمدتر و منوهای جدید پایین-کشیدنی (pull-down menus)، دسترسی به کنترل‌های اپلیکیشن را‌ در یک جا فراهم می‌کند.

تبدیل دست‌خط به متن تایپ‌شده با Scribble

به لطف پشتیبانی iPadOS 14 از قابلیت Scribble، دست‌نوشته‌های کاربر با Apple Pencil در هر فیلد متنی، به صورت خودکار به متن تایپ‌شده تبدیل خواهد شد. به این ترتیب، کارهایی از قبیل پاسخ دادن به پیام‌ها در iMessage یا جست‌وجو کردن در مرورگر Safari آسان‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. نکته مثبت آن است که تمام پروسه نوشتن با قلم و تبدیل آن به متن تایپی، روی خود آی‌پد انجام شده و این کار امنیت را بالا می‌برد. هنگام یاداشت‌برداری با استفاده از Apple Pencil، قابلیتی موسوم به Smart Selection (انتخاب هوشمند) با استفاده از یادگیری ماشینی روی خود دیوایس، دست‌نوشته را از طراحی تشخیص می‌دهد. به این ترتیب، کاربر می‌تواند متن دست‌نوشته را انتخاب و کپی کرده و در جای دیگر به شکل تایپ شده، paste کند. همچنین، با وجود قابلیت تشخیص شکل در Notes، کاربر می‌تواند در هنگام اضافه نمودن نمودارها و تصویرسازی‌ها در برنامه Notes، شکل‌هایی که از لحاظ هندسی درست کشیده شده‌اند را انتقال دهد.

شناسنده‌های داده در تعامل با متن دست‌نوشته، می‌توانند شماره تلفن، تاریخ و آدرس را تشخیص داده و به کاربر اجازه دهند که بتواند روی آن کار انجام دهد. به عنوان مثال، کاربر می‌تواند با ضربه زدن روی یک شماره، با آن تماس بگیرد، یا رویدادی را مستقیما به Calendar اضافه کند و یا حتی لوکیشنی را در Maps نشان دهد. لازم به ذکر است، قابلیت Scribble در ابتدا از زبان‌های انگلیسی، چینی Traditional، چینی Simplified و همچنین ترکیب انگلیسی و چینی پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب، کاربری که به هر دو زبان تسلط دارد، بدون نیاز به تغییر زبان، می‌تواند کلمات انگلیسی و چینی را با هم بنویسد.

بهبود واقعیت افزوده

بدون شک، واقعیت افزوده تکنولوژی قدرتمندی‌ست که امکان انجام برخی کارها را به شیوه‌هایی که در گذشته ممکن نبوده، فراهم می‌کند. ARKit 4 (جدیدترین کیت توسعه نرم‌افزار اپل برای توسعه برنامه‌های واقعیت افزوده) با داشتن رابط برنامه‌نویسی کاملا جدید Depth API، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که دسترسی دقیق‌تری به اطلاعات مربوط به عمق داشته باشند؛ اطلاعاتی که توسط اسکنر جدید آی‌پد پرو یعنی LiDAR Scanner ثبت می‌شود. توسعه‌دهندگان با استفاده از Depth API می‌توانند قابلیت‌های جدیدی را در اپلیکیشن‌های خود بگنجانند، به عنوان مثال اندازه‌گیری دقیق بدن برای پرو کردن مجازی لباس و یا امتحان کردن رنگ به صورت مجازی روی دیوارهای یک اتاق، قبل از رنگ زدن آن.

ارتقاء امنیت

تمام اپلیکیشن‌ها در iPadOS 14 قبل از ردیابی، ملزم به دریافت مجوز از کاربر هستند. تا پایان سال جاری میلادی، خلاصه‌هایی از اقدامات توسعه‌دهندگان در جهت حفظ حریم شخصی در صفحه‌های محصولات App Store قرار خواهد گرفت که به گفته اپل، در قالبی ساده و عامه‌فهم به نمایش درمی‌آیند. به علاوه، کاربران می‌توانند با به‌روزرسانی حساب‌های کنونی، عمل sign in را با اپل انجام دهند. نکته جالب دیگر آنکه در اپلیکیشن‌هایی که اجازه دسترسی به مکان را از کاربر می‌خواهند، کاربر می‌تواند به جای اینکه لوکیشن دقیق خود را در اختیار توسعه‌دهنده قرار دهد، مکان تقریبی خود را به اشتراک بگذارد.

در ادامه به چند نمونه دیگر از امکانات جدید iPadOS 14 اشاره می‌شود:

- در iPadOS 14 کاربران می‌توانند گفتگوهای خود در برنامه Messages را در بالای لیست پیام‌ها سنجاق کرده، به‌راحتی از طریق منشن‌ها و پاسخ‌های درون-خطی با مکالمه‌های گروهیِ فعال همگام باشند و همچنین با قرار دادن یک عکس گروهی (با استفاده از تصویر یا ایموجی)، مکالمات خود را شخصی‌سازی کنند. طبق ادعای اپل، Memojiهای جدید در برنامه Messages متنوع‌تر از قبل بوده و مدل‌موها، کلاه‌ها و صورتک‌های بیشتری را شامل می‌شود.

• با توجه به اضافه شدن قابلیت‌های جدیدی موسوم به cycling directions (آدرس‌دهی در هنگام دوچرخه‌سواری) و همچنین Guides، مسیریابی با برنامه Maps آسان‌تر شده است. cycling directions می‌تواند اطلاعاتی از قبیل ارتفاع از سطح دریا، میزان شلوغ بودن خیابان‌ها و وجود پله در مسیر پیش رو را به کاربر ارائه نماید. Guides نیز می‌تواند فهرستی از مکان‌های جالب و دیدنی شهر را به کاربر پیشنهاد کند. این فهرست‌ها در واقع منتخبِ منابع موثقی – مثل AllTrails، Complex، The Infatuation، Time Out Group و The Washington Post – هستند و لذا Guides راهی مناسب جهت یافتن رستوران‌های جدید و جاذبه‌های پرطرفدار به شمار می‌رود.

- به لطف پیشنهادات جدید مربوط به اتوماسیون و گسترش کنترل‌ها در بخش Control Center برای دسترسی سریع‌تر به لوازم و محیط‌ها، کنترل خانه هوشمند با اپلیکیشن Home آسان‌تر شده است. کاربر می‌تواند با استفاده از قابلیت Adaptive Lighting (نورپردازی انطباقی)، دمای رنگ لامپ‌ها را در تمام طول روز به طور خودکار تنظیم کند. همچنین آیفون تصویری و دوربین‌ها – به لطف امکان تشخیص چهره – می‌توانند دوستان و سایر اعضای خانواده را شناسایی کنند. البته همه اینها به شرطی‌ست که تجهیزات یادشده با چارچوب نرم‌افزاری HomeKit سازگار باشند. لازم به ذکر است، تمام اطلاعات مربوط به لوازم منزل کاربر به صورت سرتاسری رمزنگاری شده و از امنیت بالایی برخوردار است.

- مرورگر Safari در iPadOS 14، با ارائه یک Privacy Report (گزارش از حریم شخصی)، این اختیار را به کاربر می‌دهد که به‌راحتی ببیند کدام‌یک از ردیاب‌های بین سایتی مسدود شده‌اند. همچنین، Safari با مانیتور کردن رمز عبور به کاربر کمک می‌کند تا بتواند پسوردهای ذخیره‌شده‌ای را که ممکن است به بیرون درز کرده باشند را تشخیص دهد. ترجمه داخلی از سراسر صفحه وب نیز از دیگر امکانات این مرورگر به شمار می‌رود.

- Headphone Accommodations یکی از امکانات iPadOS 14 است که می‌تواند صداها و آهنگ‌های ضعیف را تقویت کند. قابلیت VoiveOver (که متن موجود در صفحه را برای نابینایان قرائت می‌کند) می‌تواند به شکل خودکار آنچه که به صورت بصری روی صفحه به نمایش درمی‌آید را شناسایی کند. نکته جالب دیگر، تشخیص زبان اشاره در Group FaceTime است که می‌تواند شخص ناشنوایی که در حال صحبت با زبان اشاره است را در تماس‌های ویدئویی برجسته‌تر کند.

نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان iPadOS 14 از 22 ژوئن (2 تیر) از طریق وب‌سایت developer.apple.com در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. ماه آینده نیز کاربران با مراجعه به beta.apple.com می‌توانند نسخه بتای این سیستم‌عامل را دریافت کنند. اما کاربران آی‌پد می‌توانند پاییز امسال، سیستم‌عامل تبلت خود را به صورت رایگان به iPadOS 14 آپدیت کنند. این آپدیت برای مدل‌های زیر قابل دریافت است: آی‌پد Air 2 و بالاتر، تمام آی‌پدهای Pro، آی‌پد نسل 5 و بالاتر و نهایتا آی‌پد مینی 4 و بالاتر.

درست است که این ورژن جدید iPadOS 14 نام گرفته، اما اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم، کمتر از یک سال از عمر iPadOS می‌گذرد. به باور برخی کارشناسان، اپل با خلق iPadOS می‌خواهد این ذهنیت را ایجاد کند که آیفون و آی‌پد آنقدر متفاوتند که به سیستم‌عامل‌های خاص خود نیاز دارند. شاید به باور اپل، عرضه یک سیستم‌عامل جداگانه برای آی‌پد، به این تبلت شخصیت دیگری بخشیده و آن را برجسته‌تر می‌کند. اما باید قبول کنیم که آی‌پد از بسیاری جهات راه خود را از آیفون جدا کرده است. به عنوان مثال، سال گذشته پشتیبانی از موس و ترک‌پد به آی‌پد اضافه شد. همچنین، هوم-اسکرین آی‌پد با افزودن ویجت‌ها غنی‌تر شد (آنچه که به‌تازگی به آیفون نیز اضافه شده است). ناگفته نماند، سیستم مالتی‌تسکینگ در آی‌پد به مراتب از آنچه در آیفون وجود دارد قدرتمندتر است.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا