معرفی iPadOS- سیستم‌عامل اختصاصی اپل برای آ‌ی‌پد

نمایش خبر

تاریخ : 1398/3/19        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : تبلت Tablet ، آی‌پد او اس iPadOS ، Apple iPad Air 2 ، Apple iPad Air 2019 ، Apple iPad 9.7 2017 ، Apple iPad 9.7 2018 ، Apple iPad mini 4 ، Apple iPad mini 2019 ، Apple iPad Pro 12.9 2017 ، Apple iPad Pro 9.7 ، Apple iPad Pro 10.5 ، Apple iPad Pro 11 ، Apple iPad Pro 12.9 2018 ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : اپل نخستین بار آی‌پد را حدود 10 سال پیش معرفی کرد. در این سال‌ها که از تولد آی‌پد می‌گذرد، علی‌رغم پیشرفت سخت‌افزاری، از نظر نرم‌افزار و سیستم‌عامل بهبود چندانی در این محصول صورت نپذیرفته است. حال این شرکت در روز دوشنبه 3 ژوئن سال جاری میلادی (13 خرداد 1398) در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان خود موسوم به WWDC 2019 در شهر سن خوزه، پس از معرفی نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان iOS 13 اعلام کرد که از این پس، دستگاه‌های آی‌پد مجهز به شاخه دیگری از سیستم‌عامل iOS خواهند بود که iPadOS نامیده می‌شود.

Introducing iPadOS

کارشناسان حوزه فناوری عقیده دارند که اگر چه پلتفرم جدید در حال حاضر تفاوت چشمگیری با iOS 12 ندارد، اما این جداسازی و تغییر نام دست کم به توسعه‌دهندگان اپل امکان می‌دهد تا عملکرد آن را مستقل از iOS و متناسب با دستگاه‌های لمسی مجهز به صفحات بزرگ بهینه سازند.

به گفته کریگ فدریگی (Craig Federighi)، معاون ارشد مهندسی نرم‌افزار اپل، آی‌پد نحوه کار افراد را متحول ساخته و امکان بروز خلاقیت را برای آن‌ها فراهم کرده است. به باور او اپل با ارائه iPadOS گامی فراتر نهاده و با ارائه قابلیت‌های جذاب، بهره‌گیری بهتر از صفحه‌نمایش بزرگ و تطبیق‌پذیری دستگاه را میسر خواهد نمود. او در ادامه اضافه کرده است که iPadOS ویژگی‌های هیجان‌انگیزی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که صفحه Home جدید با ویجت‌های تازه، قابلیت چندوظیفگی قدرتمندتر و ابزارهای جدید از آن جمله‌اند که استفاده از Apple Pencil را ساده‌تر و طبیعی‌تر می‌کنند.

برخی از مهم‌ترین‌ ویژگی‌های iPadOS عبارتند از:

بهبود مرورگر Safari

اپل در پی آن است که قابلیت مرور صفحات وب در کلاس دسکتاپ را‌ به تبلت‌های خود اضافه کند؛ به این معنا که iPadOS قادر خواهد بود به طور خودکار نسخه دسکتاپ وب‌سایت‌ها را نمایش دهد. همچنین 30 کلید میان‌بر جدید برای صفحه‌کلید و ابزار مدیریت دانلود Safari از دیگر ویژگی‌هایی است که برای این سیستم‌عامل در نظر گرفته شده است.

تغییرات در اپ Files

در پلتفرم iPadOS همچون iOS 13، اپلیکیشن Files به‌روزرسانی شده که امکان به‌اشتراک‌گذاری فولدرها را در فضای ابری iCloud برای کاربر فراهم می‌سازد. در این حالت، نمای ستونی جدیدی دیده می‌شود که از طریق آن می‌توان فایل‌های ذخیره‌شده در دستگاه یا USB Flash را منتقل نمود.

Introducing iPadOS

بهبود عملکرد قلم اپل

علاوه بر بهبود عملکرد برخی اپ‌ها در سیستم‌عامل جدید، قلم اپل یا Apple Pencil هم تغییراتی داشته و زمان پاسخگویی آن از 20 میلی‌ثانیه به 9 میلی‌ثانیه کاهش یافته است. همچنین اپل یک رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار یا API توسعه‌دهندگان با عنوان PencilKit را برای این مجموعه در نظر گرفته است. به این ترتیب، توسعه‌دهندگان غیر اپلی می‌توانند برخی کنترل‌های جدید را با آن یکپارچه سازند. تسهیل فرایند نشانه‌گذاری صفحات وب، پرونده‌ها و ایمیل‌ها، ارائه یک جعبه ابزار جدید با دسترسی آسان به ابزارها، پلت‌های رنگ و اشکال هندسی و همچنین یک پاک‌کن پیکسلی و یک خط‌کش جدید از دیگر موارد جدید در رابطه با قلم اپل در iPadOS به حساب می‌آیند.

Introducing iPadOS

کار با اپ‌ها در چند پنجره مجزا

کاربران سیستم‌عامل جدید می‌توانند یک اپ را در چند پنجره به طور همزمان باز و روی آن کار کنند که پیش از این امکان‌پذیر نبود. این ویژگی بر حالت Split View یا تقسیم صفحه‌نمایش به دو بخش مجزا متکی است و با استفاده از آن، کاربر می‌تواند پنجره برنامه را در همه نقاط دسکتاپ جابجا نماید. همچنین شماری از تغییرات کوچک هم در رابط کاربری اعمال شده است که چند وظیفگی یاmultitasking را در صفحه‌نمایش‌های بزرگ تسهیل می‌کند.

Introducing iPadOS

بهبود ویرایش متنی

در iPadOS ویرایش متن ساده‌تر و سریع‌تر شده است، به طوری که انتخاب متن تنها با سوایپ و کارهایی مانند cut، کپی و paste با استفاده از حرکت‌ها یا getureهای جدید به راحتی انجام می‌شوند.

صفحه هوم جدید

در کنار همه این تغییرات، صفحه هوم نیز به گونه‌ای بازطراحی شده تا اپلیکیشن‌های بیشتری را در هر صفحه نشان دهد. این صفحه اینک دارای ویجت‌هایی مشابه با نمونه‌‌هایی است که در notification center سیستم‌عامل iOS دیده می‌شود و انتقال به صفحه هوم به راحتی و تنها از طریق سوایپ صورت می‌پذیرد. به علاوه، این ویجت‌ها می‌توانند در کنار دیگر برنامه‌ها، گسترش یابند و اجرا شوند.

علاوه بر این ویژگی‌ها، قابلیت‌هایی که اخیرا به نسخه 13 سیستم‌عامل iOS افزوده شده، برای iPadOS هم در نظر گرفته شده است که از میان آنها می‌توان به Dark Mode، بهبود اپلیکیشن‌های Photos و Apple Maps و ورود به سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها با Apple ID اشاره نمود.

Introducing iPadOS

نسخه پیش‌نمایش iPadOS از همان روز معرفی در درگاه توسعه‌دهندگان اپل به نشانی developer.apple.com در دسترس قرار گرفته است. نسخه بتای این پلتفرم از ماه میلادی آینده و نسخه عمومی آن پاییز امسال برای دارندگان iPad Air 2 و مدل‌های پیشرفته‌تر، نسل پنجم آی‌پد و نمونه‌های بالاتر، iPad mini 4 به بعد و تمام نمونه‌های آی‌پد پرو عرضه خواهد شد. 

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا