معرفی iOS 14 با هوم اسکرین جدید، پشتیبانی از ویجت‌ها و تغییر برنامه‌های پیش‌فرض ایمیل و مرورگر

نمایش خبر

تاریخ : 1399/4/3        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، Apple iPhone 11 Pro Max ، Apple iPhone 11 Pro ، Apple iPhone 11 ، Apple iPhone XS ، Apple iPhone XS Max ، Apple iPhone XR ، Apple iPhone 10 (X) ، Apple iPhone 8 ، Apple iPhone 8 Plus ، Apple iPhone 7 ، Apple iPhone 7 Plus ، Apple iPhone 6s ، Apple iPhone 6s Plus ، Apple iPhone SE ، Apple iPhone SE 2020 ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز دوشنبه 22 ژوئن 2020 (2 تیر 1399) در نخستین روز دور جدید کنفرانس توسعه‌دهنده‌گان نرم‌افزاری این مجموعه موسوم WWDC 2020 از دستاوردهای نرم‌افزاری خود در حوزه‌های مختلف از کامپیوتر و تبلت گرفته تا گوشی موبایل و ساعت هوشمند رونمایی کرد؛ iOS 14 جدیدترین نسخه سیستم‌عامل موبایلی این شرکت یکی از تغییر یافته‌ترین پلتفرم‌های معرفی شده در این رویداد بود که دگرگونی‌های متعددی را در هر دو بخش ظاهر و عملکرد تجربه کرده است. این تغییرات به تسهیل استفاده از این سیستم‌عامل کمک فراوانی کرده و در برخی موارد موجب نزدیک‌تر شدن iOS به رقیب اصلی آن یعنی اندروید شده است.

تغییرات متعدد صورت گرفته در iOS 14 را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

افزودن شدن ویجت‌ها به هوم‌اسکرین

یکی از پر سر و صداترین گزینه‌های جدید iOS 14‌ طراحی جدید صفحه هوم با قابلیت افزودن ویجت به این صفحه است؛ این ویجت‌‌ها حالا به جز حالت Today، مستقیما امکان افزوده شدن به بخش اصلی هوم اسکرین در کنار دیگر اپلیکیشن‌ها را خواهند داشت؛ بدین‌منظور قسمت جدیدی به نام widget gallery در نظر گرفته شده که از طریق آن به آسانی امکان شخصی‌سازی و افزودن ویجت‌های دلخواه به هوم اسکرین فراهم می‌شود. از جمله ویجت‌های جالب در این میان باید به Smart Stack اشاره کرد که برحسب زمان، مکان و نوع فعالیت کاربر ویجت‌های مرتبطی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

App Library، منوی اصلی iOS

دیگر گزینه جدید iOS 14 حالت نمایشی به نام App Library است که در آن اپلیکیشن‌ها درون فولدرهای مختلف قرار گرفته‌اند و فولدرهایی مثل Apple Arcade نیز به صورت خودکار اپلیکیشن‌ها را بر حسب محتوا طبقه‌بندی می‌کنند. به لطف این ویوی جدید حالا می‌توان اپلیکیشن‌های دلخواه را از صفحه هوم اصلی پنهان نمود. این قابلیت جدید iOS‌ را می‌توان با منوی اصلی یا app drawer اندروید مقایسه کرد هرچند گزینه طبقه‌بندی خودکار اپلیکیشن‌ها گزینه تازه‌ای در این میان به حساب می‌آید.

قابلیت تصویر در تصویر ویدئویی

با ویژگی تصویر در تصویر ویدئویی همان‌طور که از نام آن به روشنی مشخص است، نمایش ویدئوها روی اپلیکیشن‌های دیگر امکان‌پذیر شده و تغییر کادر نمایش و انتقال به کناره صفحه‌نمایش برای اجرا شدن در پس‌زمینه نیز به امکانات این بخش افزوده شده است. این ویژگی به‌جز ویدئوها، برای تماس‌های FaceTime نیز قابل اجرا است.

App Clips، استفاده از اپلیکیشن بدون نیاز به نصب

ویژگی جدید App Clips‌ در iOS 14 راه سریع و آسانی برای استفاده از قطعات و بخش‌هایی از یک اپلیکیشن در یک ساختار کارتی تک صفحه‌ای‌ست که از طریق آن می‌توان به بخش‌های کوچکی از یک برنامه بدون نیاز به نصب کردن کل اپلیکیشن دسترسی پیدا کرد. به‌عنوان مثال‌هایی در این زمینه می‌توان به اجاره یک دوچرخه، خرید یک فنجان قهوه، رزرو میز در رستوران و یا شارژ کردن پارکومتر اشاره کرد که همگی تنها با اسکن کردن یک کد ساده و بدون نیاز به نصب کل اپلیکیشن در دسترس قرار می‌گیرند. App Clips برای تسریع کار و صرفه‌جویی هرچه بیشتر در وقت و دیتای کاربران از گزینه Sign in With Apple یا وارد شدن با حساب کاربری اپل بدون نیاز به ثبت نام در هر اپلیکیشن جداگانه پشتیبانی کرده و امکان پرداخت با App Pay را نیز ارائه می‌کند. برای استفاده از App Clips، جدا از فرمت QR-Code جدید اپل می‌توان از QR-Code‌های معمول و تگ‌های NFC نیز استفاده کرد.

تغییر برنامه‌های پیش‌فرض ایمیل و مرورگر

تا مدت‌های مدید کاربران سیستم‌عامل iOS امکان تغییر در برنامه‌های پیش‌فرض ایمیل و مرورگر نداشته و راه‌کارهای اپل در این دو مورد، همواره به‌صورت پیش‌فرض ارائه می‌شدند؛ این رویه از iOS 14 با تغییر روبرو شده و با این‌که اپل هنوز اطلاعات کامل‌تری را در این زمینه ارائه نکرده اما این بار ظاهرا کاربران امکان انتخاب اپلیکیشن‌های دلخواه خود برای ایمیل و مرورگر را خواهند داشت.

تغییر در طراحی و عملکرد Siri

دستیار هوشمند Siri‌ اپل نیز از تغییرات گسترده iOS 14 برکنار نبوده و با چند تغییر جدید همراه شده است؛ اولین نکته قابل اشاره در این میان به نحوه ظاهر شدن این دستیار صوتی باز می‌گردد که به جای اشغال کل فضای صفحه‌نمایش حالا در یک قسمت کوچک در بخش پایینی ظاهر می‌شود. این شیوه نمایش علاوه بر سیری حالا در حین دریافت تماس عادی و تماس‌های فیس تایمی نیز به‌کار گرفته شده و هر دو مورد به جای پر کردن کل فضای صفحه‌نمایش، تنها در یک نمای کوچک پاپ-آپی ظاهر می‌شوند. این دستیار هوشمند همچنین از امکان ارسال پیام‌های صوتی نیز بهره می‌برد که گزینه تازه‌ای در لیست امکانات آن به شمار می‌رود.

معرفی اپ جدید Translate

اپل در این نوبت از اپلیکیشن ترجمه جدیدی درون ساختار iOS رونمایی کرده که به سادگی Translate نام دارد و در حال حاضر از امکان ترجمه متنی و صوتی مابین 11 زبان انگلیسی، چینی ماندرین، فرانسه،‌ آلمانی،‌ اسپانیایی، ایتالیایی، ژاپنی، کره‌ای، عربی، پرتغالی و روسی پشتیبانی می‌کند.

تغییرات در Messages – پین کردن کنتاکت‌ها و مکالمات مهم

بخش پیغام‌ها یا Messages نیز در iOS 14 شاهد تغییراتی بوده که از آن جمله می‌توان به پین کردن مکالمات و کنتاکت‌های مهم در بالای اپلیکیشن‌ Messages اشاره کرد که امکان دسترسی سریع به چت‌های تکی و گروهی بیشتر مورد استفاده را فراهم می‌آورد. اکسسورهای جدید برای میموجی‌ها (از جمله افزوده ماسک به چهره) و حالت نمایش جدید در چت‌های گروهی با قابلیت پینگ کردن افراد حاضر در چت،‌ دیگر تغییرات این اپلیکیشن را تشکیل می‌دهند.

یک گزینه جدید دیگر در این میان قابلیتی تحت عنوان mention@ است که با کمک آن می‌توان یک چت گروهی را بی‌صدا نمود اما در هنگامی که نام شما منشن می‌شود نوتیفیکیشنی را در این زمینه دریافت می‌کنید.

جزییات ریز و درشت دیگر از Maps تا Home

به‌جز موارد اشاره شده به تغییرات ریز و درشت دیگری در iOS 14 بر می‌خوریم که از آن جمله باید به اصطلاحات صورت گرفته در برنامه نقشه Apple Maps اشاره کرد که از سوی کمپانی‌هایی نظیر Zagat و AllTrails در جهت ارائه توصیه‌های بهتر برای مکان‌های جدید صورت پذیرفته است. افزودن شدن قابلیت دوچرحه‌سواری و نمایش مسیرهای دوچرخه (در حال حاضر تنها در شهرهای نیویورک، لس‌آنجلس، بخش‌های ساحلی سان‌فرانسیسکو و دو شهر شانگهای و پکن)، مسیریابی برای خودروهای برقی، افزودن شدن دسته‌بندی جدید پارکینگ و شارژرهای EV برای CarPlay، گزینه Adaptive Lighting در اپلیکیشن Home‌ برای تنظیم هوشمندانه نور و گرمای رنگ در طول روز و پشتیبانی از تشخیص چهره برای دوربین‌های امنیتی HomeKit دیگر موارد قابل اشاره در این میان را تشکیل می‌دهند.

یک گزینه جالب توجه دیگر در لیست امکانات iOS 14، قابلیتی برای ایجاد دسترسی به کلیدهای خودرو از راه دور است که در حال حاضر برای BMW سری 5 مدل 2021 ارائه شده و از طریق آن می‌توان کلید خودرو را برای دیگر کاربران iOS برای دسترسی موقتی به ماشین خود از طریق آیفون و یا اپل واچ ارسال کرد. این کلید در بخش امنیتی Secure Enclave اپل ذخیره شده و برای جلوگیری از ایجاد مشکل در هنگام خاموش شدن گوشی،‌ تا 5 ساعت بعد از تمام شدن باتری گوشی نیز به‌کار خود ادامه می‌دهد. جالب‌ این‌که با حضور چیپ U1‌ در سال محصولات سال آینده، گزینه Digital car keys امکان باز کردن در خودرو حتی بدون خارج کردن گوشی از جیب یا کیف را فراهم می‌کند. این گزینه در صورت گم شدن آیفون امکان غیر فعال شدن از طریق iCloud را دارد.

در لیست گزینه‌های تغییر یافته کوچک‌تر در iOS 14 می‌توان به قابلیت هوشمند سافاری در مطلع کردن کاربر از لو رفتن یکی از پسوردهای وی در رخنه‌های اطلاعاتی مختلف، امکان اشتراک‌گذاری عضویت توسعه‌دهنده‌گان از طریق گزینه Family Sharing، طراحی جدید Game Center و گزینه جدید Sleep mode اشاره کرد که این آخری، به‌طور اتوماتیک حالت do-not-disturb را فعال کرده، نور صفحه‌نمایش را کم کرده و آلارم‌های صبح را به نمایش می‌گذارد.

نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهنده‌گان این پلتفرم از روز رونمایی در دسترس برنامه‌نویسان قرار می‌گیرد و ورژن بتای عمومی آن برای تمامی کاربران iOS نیز از ماه جولای ارائه خواهد شد. عرضه عمومی نسخه نهایی این سیستم‌عامل نیز در پاییز سال جاری صورت می‌پذیرد. لیست دیوایس‌های دریافت‌کننده iOS 14 تفاوتی با iOS 13 سال گذشته نداشته و در اینجا نیز امکان استفاده از آن روی iPhone 6s به این سو وجود دارد. لیست دستگاه‌های دریافت‌‌کننده این آپدیت را در می‌توان در زیر مشاهده کرد:

iPhone 11 Pro

(iPhone SE (2020

iPhone 11 Pro Max

iPhone 11

iPhone XS

iPhone XS Max

iPhone XR

iPhone X

iPhone 8

iPhone 8 Plus

iPhone 7

iPhone 7 Plus

iPhone 6s

iPhone 6s Plus

(iPhone SE (2016

(iPod touch (7th generation

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا