گزارش مالی سونی از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2020 – زنده شدن امید با ثبات اکسپریا

نمایش خبر

تاریخ : 1399/8/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سونی در روز چهارشنبه 28 اکتبر 2020 (7 آبان 1399) گزارش مالی خود از سه‌ماهه دوم سال مالی این شرکت را (منطبق بر سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی) پایان‌یافته در 30 سپتامبر 2020، منتشر نمود. طبق این گزارش، مجموع فروش و درآمد عملیاتی این شرکت طی این مدت 2,113.5 میلیارد ین بوده که با نرخ ارز مرجع گزارش، تقریبا برابر است با 19.93 میلیارد دلار آمریکا. این رقم در مقایسه با فروش و درآمد شرکت در مدت مشابه سال گذشته (2,122.3 میلیارد ین) تنها 8.8 میلیارد ین کاهش داشته که این میزان از افت حتی به 1 درصد هم نمی‌رسد. اما سود عملیاتی سونی با جهشی 14 درصدی، به 299.6 میلیارد ین (2.821 میلیارد دلار) افزایش یافته است.

در بازه زمانی ابتدای جولای تا پایان سپتامبر 2020، سونی موفق به عرضه 600 هزار دستگاه گوشی هوشمند شده و خبر خوب برای سونی آن است که در مدت مشابه سال گذشته نیز، همین تعداد اسمارت‌فون از سوی این شرکت وارد بازار شده بود. شاید ثابت ماندن میزان تولید در طول یک سال برای سایر سازندگان خبر خوشی نباشد، اما برای شرکتی مثل سونی که طی سه سال اخیر، عرضه اسمارت‌فون‌هایش همواره فصل به فصل افت نموده، مطمئنا خبر امیدوارکننده‌ای خواهد بود. لازم به ذکر است، عرضه اسمارت‌فون‌های سونی در ابتدای سال 2020 به پایین‌ترین میزان خود (400 هزار دستگاه) رسیده بود اما به لطف عرضه گوشی‌های Xperia 1 II و Xperia 10 II در ابتدای سه‌ماهه دوم، حجم عرضه مجددا به 600 هزار دستگاه رسید.

در ادامه، جزییات مربوط به عملکرد بخش‌های مختلف کمپانی سونی در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2020، ذکر می‌شود:

بازی و سرویس‌های شبکه‌ای

طبق معمول، بخش بازی و خدمات شبکه‌ای در این فصل نیز بیشترین فروش و سود را برای سونی در بر داشت. فروش این بخش در سه‌ماهه سوم سال 2020 معادل 506.6 میلیارد ین گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد رشد داشته است. به گفته برخی کارشناسان، شیوع همه‌گیری کرونا در سراسر دنیا در افزایش سود این بخش بی‌تأثیر نبوده است. با توجه به اینکه در آستانه عرضه کنسول جدید پلی‌استیشن 5 قرار داریم، پلی‌استیشن 4 کم‌کم به پایان دوران خود نزدیک شده و به گفته سونی در سه‌ماهه سوم 2020، این کنسول با کاهش فروش مواجه شد. اما فروش نرم‌افزارهای بازی و همچنین اشتراک پلی‌استیشن پلاس به اندازه‌ای بالا بود که کاهش فروش PS4 را جبران کند. سود عملیاتی این بخش نیز با حدود 40 میلیارد ین افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 104.9 میلیارد ین بالغ شد.

مهم‌ترین بازی سونی برای PS4 در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی، بازی اکشن-ماجراجویی Ghost of Tsushima بود که در ماه جولای عرضه شد. طی سه روز نخست عرضه، بیش از 2.4 میلیون نسخه از این بازی در سراسر دنیا به فروش رسید و لقب سریع‌ترین فروش IP اوریجینال شرکت سونی را از آن خود کرد. سونی در گزارش اخیر، در پیش‌بینی خود از عملکرد بخش بازی و سرویس‌های شبکه‌ای مرتبط با آن برای کل سال 2020، تجدید نظر کرده و انتظار خود از فروش این بخش را با 4 درصد افزایش (نسبت به برآورد انجام شده در ماه آگوست)، به 2,600 میلیارد ین ارتقا داده است.

لازم به ذکر است، با توجه به عرضه قریب‌الوقوع پلی‌استیشن 5، درآمد سونی در این بخش در کوتاه‌مدت، رابطه تنگاتنگی خواهد داشت با تعداد کنسول‌های PS5 ساخته شده توسط سونی. جیم رایان (Jim Ryan)، رئیس بخش پلی‌استیشن، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز از وجود تقاضای قابل‌توجه برای خرید PS5 خبر داد. به گفته رایان، پیش‌سفارش‌های ثبت‌شده برای خرید کنسول پلی‌استیشن 5 در آمریکا در 12 ساعت آغازین ثبت نام، بیشتر از تعداد پیش‌سفارش‌هایی بوده که طی 12 هفته نخست برای خرید پلی‌استیشن 4 ثبت شده بود. با این حساب، ظاهرا همه افرادی که برای خرید کنسول جدید سونی در ایالات متحده ثبت نام کرده‌اند، در روز نخست عرضه این محصول، نمی‌توانند آن را تحویل بگیرند.

محصولات و راه‌کارهای الکترونیک

پس از کسب‌وکار بازی، کسب‌وکار محصولات و راه‌کارهای الکترونیک با فروش 504.7 میلیارد ینی و کسب 54 میلیارد ین سود عملیاتی، بهترین عملکرد را در بین بخش‌های مختلف شرکت سونی داشته است. فروش در این بخش – که گوشی‌های هوشمند را هم شامل می‌شود – نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 درصد رشد داشته است. سونی این رشد را به افزایش فروش تلویزیون نسبت می‌دهد. البته کاهش فروش محصولات مربوط به پخش، محصولات حرفه‌ای و همچنین دوربین‌های دیجیتال، مانع درآمدزایی بیشتر سونی در این بخش شد. به گفته سونی، به دنبال شیوع کرونا و خانه‌نشینی بسیاری از مردم، تقاضا برای خرید محصولات صوتی و تصویری خانگی در این بخش بیشتر شده است. گفتنی‌ست، کاهش هزینه‌های عملیاتی و همچنین بهبود ترکیب محصولات در تولید تلویزیون و افزایش تعداد دیوایس‌های فروخته شده، از جمله موارد مثبت در افزایش سود عملیاتی این بخش بوده است.

خدمات مالی

بخش خدمات مالی، لقب سومین منبع درآمدزایی سونی در سه‌ماهه سوم را به خود اختصاص می‌دهد. درآمد 373.9 میلیارد ینی این بخش نسبت به یک سال قبل تنها 3.3 میلیارد ین کاهش داشته و با اغماض می‌توان گفت میزان درآمدزایی این بخش ثابت مانده است. کاهش درآمد شرکت بیمه‌ای Sony Life (ناشی از کاهش حق بیمه) از جمله عواملی بوده که در درآمدزایی سونی در این بخش، تأثیر منفی داشته است. اما سود عملیاتی این بخش با افزایش 4.9 میلیارد ینی نسبت به مدت مشابه سال قبل، بالغ بر 43.7 میلیارد ین شده که عمده آن به سود و ضرر ارزش‌گذاری روی اوراق بهادار در Sony Bank و همچنین کاهش نرخ خسارت بیمه اتومبیل در Sony Assurance مربوط می‌شود.

راه‌کارهای حسی و تصویری

این بخش که همواره یکی از قدرتمندترین کسب‌وکارهای سونی را تشکیل می‌دهد، در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر با چند مشکل مواجه شد و در نتیجه، فروش و سود عملیاتی آن به ترتیب به 307.1 و 49.8 میلیارد ین کاهش پیدا کرد. سونی افت سالانه 1 درصدی در فروش این بخش را به کاهش فروش سنسورهای تصویری (برای استفاده در دوربین‌های دیجیتال) نسبت می‌دهد. کاستن از قیمت دفتری (book value) تعدادی از سنسورهای تصویری گوشی‌های هوشمند و همچنین افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه، از جمله مواردی‌ست که سود عملیاتی این بخش را به شکل چشمگیری (تا 26.5 میلیارد ین) نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش داده است.

موسیقی

فروش بالاتر در بخش موسیقی‌های ضبط شده (Recorded Music)، افزایش درآمد از راه استریم موسیقی و همچنین فروش قدرتمند رسانه‌های فیزیکی (در قالب CD،DVD و ...) دست به دست هم داده و فروش سونی از راه موسیقی را با رشدی 5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 230.9 میلیارد ین افزایش دادند. سود عملیاتی این بخش نیز، به لطف عواملی مثل افزایش فروش و انتقال یکی از کسب‌وکارهای خارج از ژاپن، از 37.5 میلیارد ین در سه‌ماهه سوم 2019، به 52.9 میلیارد ین در سه‌ماهه سوم 2020 افزایش یافت.

سونی پیکچرز

سونی پیکچرز را می‌توان ناموفق‌ترین کسب‌وکار سونی در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2020 نامید. فروش این بخش با افت شدید 26 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 192.3 میلیارد ین تنزل یافت. کاهش چشمگیر درآمد گیشه – در نتیجه تعطیلی سینماها به دلیل شیوع ویروس کرونا – از جمله مهم‌ترین دلایل ناکامی این بخش در سه‌ماهه سوم بوده است.

البته عواقب کرونا برای سونی پیکچرز به همین جا ختم نمی‌شود؛ کاهش درآمد حاصل از تبلیغات برای Media Networks و همچنین کاهش عرضه برنامه‌های تلویزیونی به دنبال تعطیل شدن تولیدات تلویزیونی، از دیگر عوارض کرونا برای سونی پیکچرز بوده است. در نتیجه افت فروش، میزان سود عملیاتی سونی پیکچرز نیز از 39.3 میلیارد ین در سه ماهه سوم 2019 به 31.8 میلیارد ین در سه‌ماهه سوم 2020 کاهش یافت.

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا