گزارش مالی سونی از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2018 – موفقیت در سایه شکست موبایل

نمایش خبر

تاریخ : 1397/11/16        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، سونی Sony

واحد خبر mobile.ir : شرکت سونی در روز جمعه اول فوریه 2019 (12 بهمن 1397) گزارش مالی خود از سه‌ماهه منتهی به 31 دسامبر 2018 منطبق بر سه‌ماهه سوم سال مالی 2018 این شرکت را منتشر کرد. طبق این گزارش مجموع فروش و درآمد عملیاتی سونی در این سه‌ماهه به 2,401.8 میلیارد ین ژاپن بالغ می‌شود که 10 درصد کاهش سالیانه را تجربه کرده است. سونی علت اصلی این کاهش را به درآمد پائین سرویس‌های مالی این شرکت مربوط می‌داند چرا که فروش مجموع بدون در نظر گرفته نتیجه سرویس‌های مالی تنها با 3 درصد کاهش سالیانه روبرو خواهد بود. سود عملیاتی سونی اما با 7 درصد افزایش به 377 میلیارد ین رسیده که علت آن به تثبیت حضور مجموعه پخش موسیقی EMI مرتبط دانسته شده است.

ْSony Q3 2018 Financial Results

سونی همراه با این گزارش، از عملکرد 9 ماهه گذشته خود در سه فصل مالی 2018 نیز سخن به میان آورده که مطابق آن سود خالص این شرکت با 63.2 درصد بهبود سالیانه روبرو شده است. این افزایش سود بیش از همه محصول عملکرد مناسب زیر مجموعه بازی و موسیقی این شرکت است و تغییرات مالیاتی نیز بر این عملکرد مطلوب، تأثیر مثبتی بر جای گذاشته‌اند. از سوی دیگر بخش الکترونیک و سرگرمی سونی، ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شده و برخی از واحدها از جمله قسمت نیمه‌هادی‌ها، فروش نامطلوبی را تجربه کرده‌اند. میزان سود خالص سونی در حد فاصله ماه‌های آوریل تا دسامبر 2018، برابر با 828.4 میلیارد ین (نزدیک به 7.6 میلیارد دلار) اعلام شده و سود عملیاتی نیز در این برهه زمانی با رشد 13.9 درصدی به 811.5 میلیارد ین رسیده است. در این میان مجموع درآمد با افت 0.8 درصدی روبرو شده و به 6.54 تریلیون ین اعلام شده است.

در ادامه به بررسی جزئیات نتایج مالی هریک از زیر مجموعه‌های سونی می‌پردازیم:

- ارتباطات همراه

شرایط ناگوار بخش موبایل شرکت سونی دیگر بر کسی پوشیده نیست؛ شرایطی که حتی در مقایسه با دیگر شرکت ناموفق در این زمینه مثل ال‌جی نیز به ظاهر در جایگاه پائین‌تری قرار می‌گیرد. شرکت سونی در سه‌ماهه منتهی به پایان دسامبر 2018 تنها 1.8 میلیون گوشی هوشمند به بازار عرضه کرده که در مقایسه با زمان مشابه در سال قبل با عرضه 4 میلیون گوشی با 55 درصد کاهش روبرو شده است. سونی همچنین در حالی‌که پیش از این تعداد کل گوشی‌های عرضه شده توسط این شرکت در کل سال مالی 2018 (پایان یافته در 31 مارچ 2019) را 7 میلیون عدد اعلام کرده بود حالا این رقم را کاهش داده و به 6.5 میلیون عدد رسانده است. تقلیل این رقم به 6.5 میلیون عدد به آن معناست که در سه‌ماهه پیش رو، تعداد گوشی‌های عرضه شده توسط این کمپانی طبق پیش‌بینی خود سونی تنها 1.1 میلیون خواهد بود که چشم‌اندازه پیش روی این شرکت را تیره‌تر از همیشه نشان می‌دهد.

ْSony Q3 2018 Financial Results

میزان فروش بخش موبایل شرکت سونی در سه‌ماهه پایانی سال 2018 تنها 137.2 میلیارد ین اعلام شده که 37 درصد کمتر از سال گذشته بوده و شرکت سازنده عملکرد منفی آن را ناشی از کاهش تعداد فروش در ژاپن، اروپا و آمریکای لاتین اعلام کرده است. زیان عملیاتی این قسمت نیز 15.5 میلیارد ین اعلام شد که 31.1 میلیارد ین کمتر از سال گذشته است.

ْSony Q3 2018 Financial Results

میزان عرضه گوشی‌های هوشمند سونی از سه‌ماهه دوم سال 2010 تا سه‌ماهه چهارم سال 2018 (تعداد به میلیون عدد)

سونی در تابستان گذشته و در نمایشگاه IFA 2018 از جدیدترین پرچمدار خود یعنی Xperia XZ3 رونمائی کرد که اولین تجربه سونی در ساخت اسمارت‌فونی مجهز به صفحه‌نمایش دارای فناوری OLED به حساب آمده و با تغییراتی در رویه معمول ساخت گوشی‌های هوشمند این برند همراه شد. اکسپریا XZ3 با وجود این تغییرات مثبت ظاهرا کمکی به حل مشکلات سونی در این بخش ننموده و مطابق این گزارش شرایط بخش موبایل سونی همچنان رو به افول است. این شرکت ظاهرا برنامه منسجمی را برای حضور پر رنگ در نمایشگاه MWC 2019 که در ماه جاری میلادی در بارسلون اسپانیا برگزار می‌شود ترتیب داده است و برخی از منتقدان از امکان بهبود اوضاع سخن گفته‌اند.

- نیمه‌رساناها

میزان فروش این بخش با 8 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 230.3 میلیارد ین رسیده که علت این موضوع را باید در کاهش فروش سنسورهای تصویری موبایل و کاهش ماژول‌های دوربین جست‌وجو کرد. البته در سوی مقابل بهبود ترکیب محصولات در نتیجه تمرکز بر مدل‌های با ارزش افزوده بالا، تا حدودی تأثیر مثبتی بر عملکرد این قسمت داشته است. سود عملیاتی این قسمت نیز در سه‌ماهه پایانی سال 2018 با 14 میلیارد ین کاهش به 46.5 میلیارد ین رسیده که جدا از کاهش فروش سنسورهای تصویری برای محصولات موبایل، افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه و استهلاک نیز از جمله دلائل این کاهش سود بیان شده است.

ْSony Q3 2018 Financial Results

- بازی و خدمات شبکه‌ای

قدرتمندترین بخش شرکت سونی یعنی قسمت بازی و سرویس‌های تحت شبکه این شرکت در سه‌ماهه پایانی سال 2018 به فروش 790.6 میلیارد ین دست پیدا کرده که نسبت به سال قبل با 10 درصد افزایش روبرو شده است. میزان فروش سونی در این قسمت تحت تأثیر مثبت افزایش فروش نرم‌افزارهای بازی از یک سو و اثر منفی کاهش فروش دستگاه‌های پلی‌استیشن 4 و قیمت‌های تخفیفی در فصل فروش پایان سال از سوی دیگر قرار گرفته است.

ْSony Q3 2018 Financial Results

سونی با وجود افزایش میزان فروش، در زمینه سودآوری در این بخش موفق عمل نکرده و در حالی‌که سال گذشته به سود عملیاتی 85.4 میلیارد ین در این قسمت دست یافته بود، این سود امسال با کاهش 14 درصدی به 73.1 میلیارد ین تقلیل پیدا کرده است. دو فاکتور منفی در این بخش یعنی کاهش فروش کنسول‌ بازی PS4 و تأثیر زبان‌بار نرخ ارزهای خارجی فشار بیشتری بر نتایج این قسمت در مقابل عامل مثبتی به نام افزایش فروش نرم‌افزارهای بازی ایفا کرده است.

- محصولات و راهکارهای تصویربرداری

بخش محصولات و راه‌کارهای تصویری یکی از معدود زیر مجموعه‌های سونی در این نوبت به حساب می‌آید که در هر دو زمینه فروش و سود عملیاتی با رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال گذشته روبرو شده است. میزان فروش سونی در این بخش در سه‌ماهه پایانی سال 2018 به دلیل بهبود در ترکیب محصولات و تمرکز بر مدل‌های با ارزش افزوده بالا، با 4 درصد افزایش سالیانه به 188 میلیارد ین رسیده و سود عملیاتی 34.2 میلیارد ینی این قسمت نیز 8.3 میلیارد ین نسبت به سال قبل افزایش یافته است. کاهش هزینه‌های تولید دیگر فاکتور مثبت تأثیر گذار در این بخش به حساب می‌آید.

ْSony Q3 2018 Financial Results

- موسیقی

اوضاع بخش موسیقی سونی نیز رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود؛ در این زیر مجموعه با وجود کاهش 9.1 میلیارد ینی فروش نسبت به سال گذشته که عواملی مثل کاهش فروش موزیک‌های ضبط شده، تأثیر استاندارد حساب‌داری جدید و کاهش درآمد در بازی‌های موبایلی در آن موثر بوده‌اند، سودی معادل 147.1 میلیارد ین ثبت شده است که بیش از 274 درصد رشد را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد و علت اصلی آن تثبیت حضور مجموعه پخش موسیقی EMI عنوان شده است.

ْSony Q3 2018 Financial Results

- سونی پیکچرز

زیر مجموعه تصویری و سینمائی سونی یعنی سونی پیکچرز در سه‌ماهه پایانی سال 2019، افزایش ملایمی را در درآمد و سود نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد؛ فروش در این بخش در سه‌ماهه منتهی به پایان دسامبر 2018 رقم 276.7 میلیارد ین اعلام شده که 6 درصد افزایش نسبت به سال گذشته را تجربه کرده و سود عملیاتی 11.6 میلیارد ینی این بخش نیز تنها 1.1 میلیارد ین افزایش یافته است. سونی، عوامل مثبت تأثیرگذار در این بخش را افزایش فروش برای Motion Pictures و افزایش درآمد از اکران فیلم Venom عنوان کرده و در مقابل از کاهش فروش محصولات تلویزیونی به دلیل کاهش درآمدهای صدور مجوز برای سریال‌های تلویزیونی آمریکائی به عنوان فاکتور منفی در این بخش یاد کرده است.

ْSony Q3 2018 Financial Results

- سرگرمی‌های خانگی و صدا

بخش سرگرمی‌های خانگی و صدا در سه‌ماهه پایانی سال گذشته میلادی، با درآمد 388.8 میلیارد ین، کاهش سالیانه 10 درصدی را تجربه کرده اما با این وجود سود عملیاتی آن کاهش نیافته و از 46.2 به 47.5 میلیارد ین افزایش یافته است. سونی در این بخش با هدف تمرکز بر سودآوری، سیاست جدیدی را در زمینه فروش تلویزیون دنبال کرده که در کنار تاثیر نرخ تبادل ارزهای خارجی به عنوان عوامل کاهش فروش و درآمد این بخش عنوان شده‌اند. افزایش سود در این قسمت نیز از نگاه سونی به عواملی همچون بهبود در ترکیب محصولات رده تلویزیون و انتقال به مدل‌های دارای ارزش افزوده بالا همراه با کاهش هزینه‌های مستقیم در کمپانی‌های فروش وابسته است.

ْSony Q3 2018 Financial Results

- خدمات مالی

بخش خدمات مالی که معمولا یکی از سودآورترین زیر مجموعه‌های سونی در سالیان اخیر بوده و برای نمونه در گزارش مالی سونی از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2018 فروش و سودی به ترتیب معادل 353.5 و 39.2 میلیارد ین نصیب این شرکت کرده بود در این گزارش جدید با افت محسوسی روبرو شده و فروش و سود آن در سه‌ماهه منتهی به پایان دسامبر 2018 به ترتیب 163.6 و 37.9 میلیارد ین بوده است. کاهش چشمگیر درآمد بخش Sony Life و شرایط نامساعد سرمایه‌گذاری در حساب‌های مستقل از جمله دلائل اصلی کاهش فروش این زیر مجموعه عنوان شده‌اند.

ْSony Q3 2018 Financial Results

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا