گزارش مالی سونی از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2019 – خداحافظی با آمار مستقل موبایل

نمایش خبر

تاریخ : 1398/5/8        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، سونی Sony

واحد خبر mobile.ir : شرکت سونی در روز سه‌شنبه 30 ژوئن 2019 (8 مرداد 1398) گزارش مالی خود از سه‌ماهه اول سال مالی 2019 این شرکت منطبق بر سه‌ماهه دوم سال 2019 منتهی به 30 ژوئن 2019 را منتشر کرد. طبق این گزارش مجموع فروش و درآمد عملیاتی این شرکت در بازه زمانی مذکور به 1,925.7 میلیارد ین (17,522 میلیون دلار) بالغ می‌شود که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته با مجموع درآمد عملیاتی و فروش 1,953.6 میلیارد ین، کاهشی نزدیک به 1 درصدی را نشان می‌دهد. سود عملیاتی این شرکت البته افزایش یافته و با رشدی 18 درصدی به 230.9 میلیارد ین (2,101 میلیون دلار) رسیده است. بالاترین درآمد در این گزارش مالی طبق معمول به بخش بازی و سرویس‌های شبکه‌ای سونی تعلق دارد.

Sony Q1 2019 Financial Results

شرکت سونی در این نوبت یک تغییر جدید در گزارش مالی خود اعمال کرده که در طی آن از این پس جزییات بخش ارتباطات موبایلی این کمپانی به صورت مستقل اعلام نشده و داده‌های این بخش همراه با دو دو زیر مجموعه دیگر یعنی صدا و سرگرمی خانگی (Home Entertainment & Sound) و محصولات و راهکارهای تصویربرداری (Imaging Products & Solutions) همگی در یک زیر مجموعه تازه به نام Electronics Products & Solutions یا به اختصای (EP&S) قرار می‌گیرند. این اقدام سونی را بیش از همه می‌توان در راستای ضرردهی‌های پیاپی بخش موبایل ارزیابی کرد چرا که این بخش در کل سال مالی 2018 این شرکت (پایان یافته در 30 مارچ 2018) تنها 6.5 میلیون گوشی هوشمند را به فروش رسانده که در مقایسه با کل سال 2017 با کاهش چشمگیر 54 درصدی روبرو شده است. علاوه بر این بخش موبایل در سه‌ماهه دوم، سوم و چهارم سال گذشته میلادی به ترتیب 10.8، 29.8 و 15.5 میلیارد ین، ضرر عملیاتی را متوجه این کمپانی کرده و بدین‌ترتیب با ترکیب آن با دو بخش سرگرمی‌های خانگی و محصولات تصویربرداری که در کل سال مالی 2018 سونی به ترتیب 89.7 و 84 میلیارد ین، سود عملیاتی را نصیب سونی کرده‌اند می‌توان تا حدودی نقطه سیاه اصلی در کارنامه مالی این شرکت ژاپنی را حداقل از دید عموم پنهان ساخت.

سونی همچنین بخش نیمه‌رساناهای خود را نیز تغییر عنوان داده و این بخش از این پس به نام جدید راه‌کارهای حسی و تصویری Imaging & Sensing Solutions یا I&SS شناخته می‌شود.

در ادامه عملکرد بخش‌های مختلف شرکت سونی در سه‌ماهه اخیر را بررسی می‌کنیم:

- بازی و خدمات شبکه‌ای

همانطور که می‌توان انتظار داشت بخش بازی و سرویس‌های شبکه‌های مرتبط آن بالاترین سودآوری را برای سونی به همراه داشته‌اند؛ میزان درآمد سونی در این بخش البته با کاهش 3 درصدی نسبت به سال قبل به 457.5 میلیارد ین رسیده که در آن تأثیرات مثبت افزایش فروش کنسول PS4 و سرویس‌های شبکه‌ای PlayStation Plus با کاهش فروش و مشارکت نرم‌افزارهای بازی متعلق به سونی و تأثیر منفی نرخ تبدیل ارز خنثی شده است. سود عملیاتی 73.8 میلیارد دلاری این بخش نیز با وجود آنکه هنوز بالاترین میزان سود در بین دیگر زیر مجموعه‌های این شرکت به حساب می‌آید اما در مقایسه با سال قبل، کاهش 11.6 درصدی را نشان می‌دهد. سونی در این رابطه نیز کاهش فروش عناوین بازی کاملا پر سود تولیدی خود شرکت (first-party software titles) و دیگر توسعه‌دهنده‌گان خارج از سونی و تأثیر منفی نرخ تبدیل ارز را عاملی برای کاهش سود بیان کرده است.

Sony Q1 2019 Financial Results

سونی پیش‌بینی خود برای کل سال 2019 را نسبت به آنچه در ما آوریل پیش‌بینی کرده بود در زمینه فروش اندکی کاهش داده و از 2,300 میلیارد ین به 2,200 میلیارد ین رسانده اما در زمینه سود عملیاتی تغییری نسبت به پیش‌بینی 280 میلیارد ینی بخش بازی سونی ایجاد نشده است.

- محصولات و راه‌کارهای الکترونیکی

زیر مجموعه جدید محصولات و راه‌کارهای الکترونیکی سونی همانطور که در ابتدا اشاره شد مجموعه‌ای از سه بخش صدا و سرگرمی خانگی، محصولات و راهکارهای تصویربرداری و ارتباطات همراه شکل گرفته و از این پس داده‌های آماری این سه‌ بخش در یک مجموعه ارائه می‌شود. مجموع فروش این بخش در سه‌ماهه دوم سال 2019 به 483.9 میلیارد ین رسیده است که نسبت به 568.2 میلیارد ین سال گذشته کاهش شدید 15 درصدی را نشان داده است البته با توجه به عملکرد همواره مثبت دو بخش سرگرمی‌های خانگی و محصولات تصویری، می‌توان اطمینان داشت که بخش بزرگی از این کاهش فروش به موبایل‌های سونی مرتبط باشد. سونی این کاهش را البته به تعداد فروش کمتر تلویزیون‌، گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتال منتسب می‌نماید.

Sony Q1 2019 Financial Results

میزان سود عملیاتی این بخش 25.1 میلیارد ین اعلام شده که نسبت به 32.7 میلیارد ین سال گذشته، 23 درصد کاهش داشته است. فروش کمتر و تأثیر منفی نرخ تبدل ارز، دو عامل منفی ذکر شده از سوی سونی در کاهش سودآوری این بخش بوده و از کاهش هزینه‌های عملیاتی که عمدتا در بخش موبایل رخ داده به عنوان عاملی مثبت در این قسمت یاد شده است.

- راه‌کارهای حسی و تصویری (Imaging & Sensing Solutions Segment)

این بخش که سنسور و ماژول‌های دوربین همراه با نیمه‌رساناها را در بر می‌گیرد، دومین واحد پر سود در مجموعه سونی بعد از زیر مجموعه بازی بوده و نسبت سود به فروش در آن در بین دیگر کسب و کارهای سونی بالاترین میزان ا‌ست. میزان فروش این بخش در سه‌ماهه دوم سال 2019 به 230.7 میلیارد ین بالغ می‌شود که نسبت به سال گذشته با 14 درصد افزایش روبرو شده است؛ این موفقیت را بیش از همه چیز باید در افزایش فروش سنسور دوربین‌های موبایلی جست‌وجو کرد جایی‌که در طی یک سال گذشته بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون از ماژول‌های دوربین سونی به خصوص ماژول 48 مگاپیکسلی IMX586 این شرکت در تولیدات خود بهره گرفته‌اند.

Sony Q1 2019 Financial Results

سود عملیاتی این مجموعه بیش از 70 درصد افزایش یافته و به 49.5 میلیارد ین رسیده است که در این مورد نیز می‌توان از تأثیر مثبت فروش بالای سنسورهای دوربین سخن گفت. سونی البته از افزایش بها به سبب کاهش بها و استهلاک (depreciation and amortization) و هزینه‌های تحقیق و توسعه به عنوان فاکتورهای منفی پیش روی سود عملیاتی این رده سخن گفته است.

- سرویس‌های مالی

بخش Financial Services یا سرویس‌‌های مالی سونی، سومین منبع درآمد این شرکت در هر دو زمینه فروش و سود عملیاتی در این فصل به حساب می‌آید. این زیر مجموعه در سه‌ماهه دوم سال 2019 به فروش 336.9 میلیارد ینی دست پیدا کرده که با اندکی افزایش تقریبا تفاوتی با سال گذشته ندارد. سونی در این بخش از سود خالص به دست آمده از اوراق‌ بهادار سرمایه‌گذاری در Sony Bank و افزایش حق بیمه خالص ثبت شده در Sony Assurance به عنوان فاکتورهای مثبت یاد کرده و کاهش درآمدزایی شرکت بیمه Sony Life و کاهش سود خالص در نتیجه سرمایه‌گذاری روی حساب‌های جداگانه و مستقل را عوامل منفی در نتیجه مالی این زیر مجموعه عنوان کرده است.

Sony Q1 2019 Financial Results

سود عملیاتی این بخش 46.1 میلیارد ین اعلام شده که 5.5 میلیارد ین نسبت به سال گذشته با افزایش روبرو شده است.

- موسیقی

بخش موسیقی نیز شرایط مثبتی را در مقایسه با سال قبل نشان می‌دهد جایی‌که درآمد، با افزایش 11 درصدی به 202.3 میلیارد ین و سود عملیاتی با افزایش 19 درصدی به 38.3 میلیارد ین رسیده است.

Sony Q1 2019 Financial Results

سونی برای کل سال 2019 درآمد 830 میلیارد ینی را برای بخش موسیقی پیش‌بینی کرده که نسبت به 807.5 میلیارد ین سال گذشته رقم بالاتری به حساب می‌آید در زمینه سود عملیاتی البته پیش‌بینی سونی در این بخش تنها 135 میلیارد ین است که نسبت به 232.5 میلیارد ین کل سال 2018 با کاهشی نزدیک به 42 درصدی روبرو شده است.

- سونی پیکچرز

زیر مجموعه تصویری و سینمائی سونی یعنی سونی پیکچرز در سه‌ماهه دوم سال 2019، با اینکه نسبت به دیگر بخش‌های شرکت سونی، پایین‌ترین درآمد و سود عملیاتی را کسب نموده اما در هردوی این موارد در مقایسه با سال گذشته با افزایش روبرو شده است. میزان درآمد این قسمت، 186.1 میلیارد ین اعلام شده که نسبت به سال قبل، 6 درصد افزایش را نشان می‌دهد. این افزایش درآمد به گفته سونی به دلیل فروش مناسب فیلم‌های سینمایی Men in Black: International و Spider-Man: Far from Home و افزایش درآمد ناشی از صدور مجوز برای ارائه فیلم‌های غیر جدید (catalog titles) تلویزیونی حاصل شده است.

Sony Q1 2019 Financial Results

سود عملیاتی این زیر مجموعه 0.4 میلیارد ین اعلام شده که نسبت به ضرر عملیاتی 7.6 میلیارد ینی سال گذشته با افزایش 8 میلیارد ینی روبرو شده است.

در پایان لازم به ذکر است که در زمان تنظیم گزارش مالی سونی از سه‌ماهه دوم سال 2019 (منطبق بر سه‌ماهه اول سال مالی 2019 این شرکت)، نرخ تبدیل هر دلار آمریکا، برابر با 109.9 ین ژاپن در نظر گرفته شده است.  

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا