گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه سوم سال 2020 – رکوردشکنی در سایه کروناویروس

نمایش خبر

تاریخ : 1399/8/8        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، کروناویروس Coronavirus ، کووید-19 COVID-19 ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ در روز پنج‌شنبه 29 اکتبر 2020 (8 آبان 1399) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم سال 2020 منتشر کرد؛ مطابق این گزارش درآمد سامسونگ در این نوبت به بالاترین میزان در بین سه‌ماهه‌های سوم یعنی 66.96 تریلیون وان بالغ می‌شود که 12.35 تریلیون وان آن به سود عملیاتی تعلق دارد. درآمد سامسونگ در مقایسه با سال گذشته با افزایش 8 درصدی روبرو شده و در زمینه سود نیز با افزایش فوق‌العاده 59 درصدی روبرو می‌شویم. سامسونگ تغییرات مثبت این دوره را با وجود ادامه پاندمی COVID-19 به بازگشایی اقتصادهای کلیدی و افزایش تقاضا مرتبط دانسته و از توانایی زنجیره تأمین کالای این شرکت در پاسخگویی به تقاضای بازار سخن گفته است.

درآمده ثبت شده در این نوبت در مقایسه با سه‌‌ماهه گذشته با افزایش 52 درصدی روبرو شده که علت آن را به‌گفته سامسونگ جدا از مدیریت کارآمد هزینه‌ها باید در افزایش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند و لوازم خانگی الکترونیکی جست‌وجو کرد. سامسونگ همچنین افزایش 59 درصدی سود سالیانه در این نوبت را نیز به فروش قدرتمندتر چیپ‌های حافظه و کالاهای مصرفی کاربران مرتبط دانسته است.

نتایج مالی سامسونگ در سه‌ماهه سوم 2020 به تفکیک بخش‌های مختلف این شرکت به شرح زیر است:

فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه

بالاترین درآمد سامسونگ مشابه اغلب دوره‌های پیشین به بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه تعلق دارد که در این نوبت با افزایش 4 درصدی به 30.49 تریلیون وان بالغ شده است. سود عملیاتی سامسونگ نیز در این سه‌ماهه به 4.45 تریلیون وان رسیده که مقایسه آن با سه‌ماهه سوم سال گذشته رشدی فراتر از 52 درصد را نشان می‌دهد. افزایش کلی تقاضا در بازار در سه‌ماهه سوم به گفته سامسونگ با راه‌کارهای حمایتی بسیاری از اقتصادهای جهان همراه بوده که به بازیابی شرایط تعطیلی‌های ناشی از کروناویروس در سه‌ماهه دوم کمک فراوانی کرده‌اند. فروش گوشی‌های سامسونگ در این نوبت با افزایش جشمگیری روبرو شده‌اند که در این میان سهم پرچمدارانی مثل گلکسی نوت20 و گلکسی Z Fold2 از سایرین برجسته‌تر بوده و فروش گوشی‌های رده پایین‌تر در بازارهای کلیدی مثل هند نیز افزایش قدرتمندی را تجربه کرده است.

Samsung Galaxy Note20 Ultra

مدیریت کارآمد هزینه‌ها از طریق استانداردسازی قطعات و کاهش هزینه‌های بازاریابی به بهبود قابل‌ توجه‌ای در سودآوری منجر شده و افزایش فروش در رده تبلت‌ها و پوشیدنی‌ها در محصولاتی مثل Galaxy Watch3 ،Galaxy Tab S7 و Buds Live نیز به رشد سودآوری در سه‌ماهه سوم کمک فراوانی کرده‌اند.

سامسونگ برای سه‌ماهه چهارم 2020، افزایش تقاضا نسبت به فصل سوم را پیش‌بینی کرده و آن را به شرایط فصلی مرتبط با آخر سال و ادامه بازیابی در تقاضای کلی بازار مرتبط می‌داند. در سه‌ماهه چهارم 2020 البته به گفته سامسونگ با کاهش فروش اسمارت‌فون روبرو خواهیم شد امری‌که فرو نشستن تأثیرات ارائه گوشی‌های پرچمدار جدید به‌عنوان اصلی‌ترین دلیل آن ذکر شده است. مخارج بازاریابی بالاتر برای پاسخگویی به شرایط رقابتی بازار و شرایط مرتبط با پایان سال همچنین از نگاه سامسونگ به کاهش سود در سه‌ماهه بعدی منجر خواهد شد.

سامسونگ برای سال 2021 با وجود پیش‌بینی افزایش سالیانه ناشی از ادامه بازیابی اقتصادی و تسریع مهاجرت به شبکه‌های 5G، از تداوم تردیدها بر سر پاندمی COVID-19 سخن می‌گوید. این شرکت همچنین به قصد خود برای گسترش فروش اسمارت‌فون با تحکیم خط تولید گوشی‌های تاشو و همچنین نمونه‌های ارزان‌قیمت‌تر موسوم به mass-market اشاره کرده است.

این زیر مجموعه سامسونگ در ارتباط با کسب و کار شبکه‌ نیز از امضای یک قرارداد عمده با اپراتور Verizon در آمریکا خبر داده و از گسترش پوشش 5G در کره جنوبی و تلاش برای بسط هر چه بیشتر این کسب و کار در سطح جهانی و مناطقی نظیر آمریکای شمالی و ژاپن سخن گفته است.

نیمه‌هادی‌ها و پنل‌ نمایشگر

بخش راه‌کارهای ابزاری یا Device Solutions در مجموعه سامسونگ (متشکل از دو قسمت نیمه‌هادی‌ها یا Semiconductors و پنل‌ نمایشگر یا DP) نیز آمار امیدوارکننده‌ای را به نمایش می‌گذارد. کسب و کار نیمه‌هادی‌ها یا Semiconductors در مجموعه سامسونگ در سه‌ماهه سوم سال 2020 به درآمد 18.8 تریلیون وانی دست پیدا کرده که با وجود آن‌که این درآمد در مقایسه آن سال گذشته، تنها 6.8 رشد کرده اما سود 5.54 تریلیون وانی آن رشد فوق‌العاده 81.6 درصدی را تجربه کرده است.

این رشد در بخش حافظه‌های NAND به‌دلیل ارائه گوشی‌های جدید و ادامه روند رو به رشد استفاده از حافظه‌های حجیم‌تر از یک سو و افزایش پذیرش حافظه‌های SSD در کامپیوترهای خانگی و همچنین حافظه‌های با ظرفیت بالا در مشتریان سرورها رخ داده است.

سامسونگ رشد فوق‌العاده در بخش DRAM را به‌جز تأثیرات فضلی به پر کردن انبارها از سوی مشتریان در پاسخ به فاکتورهای اقتصاد کلان جهانی نظیر مشکلات تعرفه‌ها و مقررات مرتبط با صادرات کالای نیمه‌هادی مرتبط می‌داند. تقاضا برای این کالا در سرورها، عمدتا به دلیل محصولات حافظه با ظرفیت بالاتر رخ داده و در PCها نیز به دلیل نیاز به جایگزینی قطعات سیستم‌ در شرکت‌های بزرگ پیش از پایان پشتیبانی از ویندوز 7 با افزایش تقاضا روبرو شده‌ایم. در بخش موبایل نیز نسبت بالاتر اسمارت‌فون‌های مجهز به حافظه بیش از 8 گیگابایت دلیل بهبود شرایط این قسمت عنوان شده است.

سامسونگ برای سه‌ماهه سوم سال جاری در بخش حافظه‌های NAND‌، افزایش تقاضا برای حافظه‌های حجیم‌تر و بالاتر رفتن قیمت در تمامی کاربری‌ها را پیش‌بینی کرده و این روند برای حافظه‌های SSD و حافظه‌های موبایلی نیز با افزایش تقاضا برای ظرفیت‌های بالاتر ادامه پیدا می‌کند. در زمینه DRAM نیز با این‌که پر شدن انبارها از سوی مشتریان تا حدی بر شرایط سه‌ماهه چهارم تأثیرگذار خواهد بود اما همچنان سامسونگ با خوش‌بینی از روند مستحکم تقاضا به‌خصوص در دیتاسنترها سخن می‌گوید. این تقاضا در بخش PCها مشابه سه‌ماهه سوم است و در رده موبایل نیز با ارائه گوشی‌های 5G جدید روند تقاضا برای حافظه‌های با ظرفیت بالاتر تقویت می‌شود.

بخش کسب و کار ساخت نیمه‌رساناها (The Foundry Business) به درآمد ماهیانه رکوردشکنی در این نوبت دست پیدا کرده که به بهبود تقاضا در موبایل و افزایش درخواست برای چیپ‌های HPC یا سیستم‌های محاسباتی با کارایی بالا (High Performance Computing) نسبت داده شده است. سامسونگ همچنین در همین رابطه از تثبیت جایگاه خود در این صنعت با آغاز ارائه چیپ‌های موبایلی 5 نانومتری سخن گفته است.

کسب و کار پنل‌های تصویری یا DP سامسونگ در سه‌ماهه سوم سال 2020 به درآمد و سود 7.32 و 0.47 تریلیون وان دست پیدا که مقایسه آن‌ها با زمان مشابه در سال گذشته به‌ترتیب به کاهش 20.9 و 59.8 درصدی روبرو شده‌اند. سامسونگ البته از این شرایط ابراز خوشنودی کرده و افزایش فروش گوشی‌های هوشمند، تلویزیون و پنل‌های نمایشگر با وجود تأثیرات پاندمی کرونا را در «بهبود عایدی» این بخش موثر دانسته است. درآمد پنل‌های تصویری موبایل در این میان با بهبود تقاضا از سوی مشتریان عمده با افزایش روبرو شده و بخش نمایشگرهای بزرگ نیز با افزایش قیمت پنل و فروش بیشتر تلویزیون‌های بسیار بزرگ و پنل‌های مانیتور با کارایی بالا با ضرر کمتری نسبت به فصل قبل همراه شده است.

سامسونگ برای سال 2021 از بهبود تدریجی بازار گوشی‌های هوشمند عمدتا به‌لطف خدمات 5G سخن گفته و از تمرکز روی ارتقاء جایگاه رهبری خود در زمینه پنل‌های OLED خبر داده است.

اقلام الکترونیکی مصرفی

بخش کالاهای الکترونیکی مصرفی یا The Consumer Electronics Division که متشکل از دو زیر مجموعه نمایشگرهای تصویری (Visual Display) و لوازم خانگی دیجیتال (Digital Appliance) می‌شود در سه‌ماهه سوم سال 2020 به درآمد و سود عملیاتی به‌ترتیب 14.09 و 1.56 تریلیون وان دست پیدا کرده که مقایسه این ارقام با رقم‌های مشابه در سال قبل از 28.9 درصد افزایش در درآمد و 183 درصد افزایش سود سخن می‌گوید.

تقاضا برای تلویزیون در این بازه زمانی به‌دلیل ادامه ترند ماندن در خانه با رشد چشمگیری همراه بوده و بازاریابی آنلاین و پاسخگویی به‌موقع سامسونگ به نیاز مشتریان نیز این روند مثبت را تسریع کرده است.

کسب و کار لوازم خانگی دیجیتال نیز در این نوبت با بازیابی فروش مجموعه‌های پیشرفته‌ای مثل یخچال Bespoke و ماشین‌های لباسشویی و خشک‌کن Grande AI با رشد روبرو شده است.

هزینه‌های سرمایه‌ای سامسونگ در سه‌ماهه سوم سال 2020 رقم 8.4 تریلیون وان عنوان شده که شامل 6.6 تریلیون وان در بخش نیمه‌هادی‌ها و 1.5 تریلیون وان روی نمایشگرهای تصویری است. مجموعه هزینه‌های سامسونگ در فاصله مابین ژانویه تا سپتامبر 2020 نیز 25.5 تریلیون وان اعلام شده که 21.3 تریلیون وان آن به نیمه‌هادی‌ها و 3.1 تریلیون وان آن به نمایشگرها تعلق دارد.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا