گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه سوم 2020- آیا بحران به پایان رسیده است؟

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/8/12        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : هلدینگ آلفابت در روز پنج‎شنبه 29 اکتبر سال جاری میلادی (8 آبان 1399) گزارش مالی خود را از سه‎ماهه منتهی به سپتامبر 2020 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، درآمد شرکت در این بازه زمانی 46.2 میلیارد دلار بوده که از پیش‌بینی‌های وال‌استریت در همه بخش‌های اصلی فراتر رفته و از اولین افت آن در سه‌ماهه پیشین فاصله گرفته است. بر این منوال، به نظر می‌رسد که آلفابت توانسته بر نگرانی‌های ناشی از همه‌گیری COVID-19 و تأثیر آن بر کسب‌وکار تبلیغات غلبه کند و نتایج قابل توجهی را، به ویژه در این بخش، نسبت به سه‌ماهه گذشته بر جای بگذارد.

به این ترتیب غول آمریکایی که فصل دوم امسال را با 38.3 میلیارد دلار درآمد به عنوان نخستین دوره کاهش سودسازی (به ویژه در بخش تبلیغات) به پایان رسانده بود، بار دیگر به مدار رونق بازگشته است. چنان که قیمت سهام شرکت نیز به انتشار این گزارش واکنش مثبت نشان داده و در معاملات پس از ساعت اداری، افزایش 9 درصدی را تجربه کرده است.

آمار منتشرشده نشان می‌دهد که سود عملیاتی و همچنین سود خالص آلفابت در سه‌ماهه‌ای که گذشت، هر دو رقم تقریبی 11.2 میلیارد دلار را به ثبت رسانده و درآمد این شرکت در مقایسه با 40.5 میلیارد دلار سه‌ماهه سوم سال گذشته میلادی 14 درصد رشد را تجربه کرده است.

در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2020، مجموع درآمد شرکت در بخش تبلیغات 37.10 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با رقم 33.8 میلیارد دلاری سال گذشته، حدود 10 درصد افزایش را نشان می‌دهد. تبلیغات یوتیوب یکی از نقاط قوت این بخش بوده که رشد 32 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال 2019 تجربه کرده است. این افزایش نشان می‎دهد که نگرانی نسبت به آثار منفی همه‌گیری جهانی کرونا رنگ واقعیت به خود نگرفته و بخش Search and Other آلفابت پس از وقفه‌ای کوتاه با رشد 6 درصدی در مقایسه با سال 2019 به مسیر پیشین خود بازگشته است.

از دیدِ سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیر عامل آلفابت و گوگل، این مجموعه سه‌ماهه قدرتمندی را پشت سر گذاشته که با کاربرد گسترده‌تر محیط آنلاین سازگار است و این موفقیت را شاهدی بر اثربخشی سرمایه‌گذاری‌های عمیق شرکت در هوش مصنوعی و دیگر فناوری‌ها برای ارائه خدماتی دانسته که مردم در لحظات کوچک و بزرگ به آن مراجعه می‎کنند. پیچای در ادامه می‎گوید: «با تکیه بر چنین نتایجی، در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ خدمات کلاد گوگل را به عنوان بخشی جداگانه در گزارش مالی لحاظ خواهیم کرد و به این ترتیب شما اطلاعات بیشتری را درباره مقیاس سرمایه‌گذاری ما به دست خواهید آورد. امری که اندازه‌گیری میزان پیشرفت ما را در مسیری چند ساله برای ایجاد ارزش پایدار تسهیل خواهد کرد.»

روث پورات (Ruth Porat)، مدیر مالی آلفابت و گوگل، نیز با اشاره به درآمد کل 46.2 میلیارد دلاری شرکت در سه‎ماهه سوم، این رقم را نشانه «رشد قابل توجه در پی افزایش هزینه تبلیغ‌کنندگان در [سرویس‎های] جست‎وجو و یوتیوب، در کنار قدرت مستمر [خدمات] گوگل پلی و کلاد» می‌داند. به گفته او گوگل «همچنان بر انتخاب سرمایه‌گذاری درست، به منظور پشتیبانی از ارزش پایدار و بلند مدت» متمرکز خواهد ماند.

یکی از بخش‌های موفق در این کمپانی سرویس ویدئوی یوتیوب است که بنا بر اعلام مدیران آلفابت، بیش از 30 میلیون مشترک در بخش موسیقی و همچنین مشترکین اختصاصی با پرداخت حق اشتراک دارد و YouTube TV نیز به بیشتر از 3 میلیون مشترک خدمات ارائه می‌کند. این موفقیت در دوران قرنطینه نیز تداوم یافته است؛ چنان که به گفته پورات، مشاهده ویدئوهای مدیتیشن در این وب‌سایت از اواسط ماه مارس 40 درصد افزایش یافته و کاربران میلیاردها بار ویدئوهای آموزش ساخت ماسک صورت را مشاهده کرده‌اند. بر این اساس همه‎گیری کرونا به کمک آلفابت آمده و این کمپانی موفق شده در سه‎ماهه‎ای که گذشت، 5.04 میلیارد دلار از یوتیوب کسب درآمد کند. به علاوه، خدمات کلاد شرکت هم 3.44 میلیارد دلار برای سهامداران شرکت به ارمغان آورده است.

هلدینگ مادر گوگل در فصل سوم سال جاری میلادی در بخش سایر درآمدها یا other revenues که مواردی همچون سخت‌افزار (شامل گوشی‌های پیکسل)، فروشگاه پلی استور و درآمدهای غیر تبلیغاتی یوتیوب را در بر می‎گیرد، موفق به کسب درآمد ۵.۴۸ میلیارد دلاری شده است. این میزان که در مقایسه با درآمد 4.05 میلیارد دلاری مدت مشابه سال گذشته حدود 35 درصد رشد را نشان می‌دهد، عمدتا حاصل عملکرد فروشگاه پلی استور در روزهای شیوع کرونا و قرنطینه اجباری بوده است.

با این حال، بخش other bets که برخی سرمایه‌گذاری‌های بلندپروازانه آلفابت، به طور مثال پروژه خودروهای خودران Waymo را شامل می‎شود همچنان زیان‎ده بود و به صرف منابع این شرکت، بدون تولید سود ادامه داده‌ است. چنان که مطابق گزارش منتشرشده، این بخش در سه‎ماهه اخیر به ازای درآمد 178 میلیون دلاری، زیان 1.1 میلیارد دلاری را روی دست مدیران شرکت گذاشته است. به علاوه، این درآمد 178 میلیون دلاری عمدتا به سبب عملکرد مجموعه تحقیقاتی Verily و نیز Fiber بوده است.

البته آلفابت در کنار این قبیل سرمایه‌گذاری ناموفق، در هفته‌های اخیر با پرونده شکایت حقوقی دادستان‌های ایالتی، علیه آن‌چه اقدامات انحصارگرانه این شرکت خوانده می‌شود مواجه بوده است. چنان که پیچای نیز در گفت‌وگوی اخیر با اشاره به این دادخواست، از سودمندی محصولات گوگل برای کاربران و عزم راسخ مجموعه تحت مدیریت خود، برای ادامه مسیر ارائه خدمات به ویژه در سرویس جست‌وجو سخن گفته است. با این حال سرنوشت این پرونده و حکم نهایی آن، هرچند ممکن است دامنه محدودی را در بر گیرد، اما احتمالا مسیر را برای دعاوی تازه‌تر علیه ابرشرکت آمریکایی خواهد گشود. امری که در صورت وقوع، چالش‌های بسیار جدی را برای مدیران شرکت به همراه خواهد داشت.

منبع : Alphabet