معرفی watchOS 7 با قابلیت ردیابی خواب و اپ ورزشی جدید Fitness

نمایش خبر

تاریخ : 1399/4/3        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، ساعت هوشمند Smartwatch ، Apple Watch Series 3 ، Apple Watch Series 3 Aluminum ، Apple Watch Series 4 ، Apple Watch Series 4 Aluminum ، Apple Watch Series 5 ، Apple Watch Series 5 Aluminum ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز دوشنبه 22 ژوئن 2020 (2 تیر 1399) در جریان کنفرانس توسعه‌دهنده‌‌گان نرم‌افزاری این شرکت موسوم به WWDC جدا از سیستم‌عامل‌های iOS 14 و iPadOS 14 از نسخه جدید پلتفرم ساعت‌های هوشمند این برند با نام watchOS 7 نیز پرده برداشت؛ تغییرات در watchOS 7 جدا از تغییرات ظاهری مرتبط واچ‌فیس‌ها، بیشتر در حوزه سلامتی و فعالیت کاربران قرار داشته و با توجه به شرایط پاندمی فراگیر COVID-19 گزینه‌های تازه‌ای برای شناسایی فرایند شستن دست‌ها در نظر گرفته است. اپل در این نوبت دو نسل دیگر از ساعت‌های هوشمند خود را از دریافت این آپدیت محروم ساخته و watchOS 7 را تنها در اختیار ساعت‌های جدیدتر قرار می‌دهد.

watchOS 7 از قابلیت‌های جدیدی بهره می‌برد که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

واچ‌فیس‌های جدید و اشتراک‌گذاری

واچ‌فیس‌ها یا پوسته‌های طراحی شده برای صفحه‌نمایش ساعت هوشمند کانون اصلی تجربه کاربران در استفاده از یک اسمارت‌واچ به حساب می‌آیند جایی‌که جدا از زیبایی ظاهری، اطلاعات ارزشمندی نیز در یک نگاه در دسترس افراد قرار می‌گیرد. در watchOS 7،‌ توسعه‌دهنده‌‌گان امکان استفاده از طیف متنوع‌تری از complicationها را روی یک واچ‌فیس دارا خواهند بوده و بدین‌ترتیب می‌توان با جزییات بیشتری واچ‌فیس‌های watchOS 7 را شخصی‌سازی کرد. یک گزینه جالب دیگر در این میان اشتراک‌گذاری واچ‌فیس‌ها با قابلیتی تحت عنوان Face Sharing است که در اپل استور اپل واچ و یا از طریق لینک قرار گرفته روی شبکه‌های اجتماعی در دسترس سایرین قرار می‌گیرد.

ردیابی خواب

Sleep tracking یا ردیابی خواب که یکی از تغییرات مهم watchOS 7 به شمار می‌رود، از جمله پر تقاضاترین قابلیت‌های مورد انتظار کاربران از ساعت‌های اپل است که حالا امکان تنظیم کردن زمان رفتن به رختخواب و بیدار شدن را از طریق آلارم لمسی اپل واچ فراهم می‌کند. این ویژگی جدید، کاربران را در به‌دست آوردن میزان کافی از ساعت‌های خواب، رفتن به موقع به تختخواب و ایجاد یک روند منظم قبل از خوابیدن برای تحقق اهداف مد نظر یاری کرده و با کمک سنسور شتاب‌سنج ساعت و رصد حرکات جزیی ناشی از تنفس در خواب، هوشمندانه از زمان به‌ خواب رفتن کاربر مطلع می‌شود. پس از خواب نیز همچون دیگر اکثر دیگر ساعت‌های هوشمند غیر اپلی، کیفیت خواب کاربر در یک نمودار حاوی اطلاعات مختلف در دسترس قرار می‌گیرد.

مطابق اطلاعات منتشر شده از سوی American Academy of Sleep Medicine (آکادمی آمریکایی طب خواب) یک روند منظم زمان خواب (bedtime)، بدن افراد را برای خوابیدن آماده می‌کند؛ از این رو برای پشتیبانی از این ایده، گزینه Wind Down کاربران اپل واچ و آیفون را به ساخت یک روند شخصی‌سازی‌شده شامل ایجاد یک فضای ویزه در اپ Home، گوش دادن به یک نوای آرامش‌بخش یا استفاده از یک اپلیکیشن‌ مدیتیشن مورد علاقه قبل از رفتن به تختخواب قادر می‌سازد. در حالت خواب، اپل واچ به‌صورت خودکار حالت Do Not Disturb را فعال ساخته و در طی شب نور صفحه‌نمایش را نیز کاهش می‌دهد.

اپل واچ برای کمک به کاربران برای بیدار شدن در زمان تعیین شده، از یک آلارم لمسی بی‌صدا یا یک صدای آرام استفاده می‌کند و این در حالی‌ست که روی صفحه‌نمایش جزییاتی مثل درصد باتری به نمایش گذاشته می‌شود. یک نکته جالب در این میان به رفتار هوشمندانه اپل واچ با توجه به رفتار کاربران در قبال شارژ باتری دستگاه باز می‌گردد که در صورتی‌که پیش از خوابیدن، ذخیره باتری بیش از اندازه کم باشد، شارژ باتری را یادآوری می‌کند.

تشخیص هوشمندانه شستن دست‌ها

شستن دست‌ها برای حداقل 20 ثانیه از گسترش بیماری به‌خصوص در شرایط پاندمی امروزی جلوگیری می‌کند؛ اپل با آگاهی از این موضوع از امکانات ساعت‌های هوشمند مجهز به watchOS 7 این کمپانی برای تشخیص هوشمندانه روند شستن دست‌ها استفاده کرده است. این گزینه که اپل آن را اولین نمونه در نوع خود برای یک دیوایس پوشیدنی می‌داند (و البته سامسونگ چندی پیش نمونه مشابه آن را در اپلیکیشن Hand Wash برای ساعت‌های هوشمند این کمپانی ارائه کرده بود) از ترکیب سنسورهای حرکتی دستگاه، میکروفون و فرایندهای یادگیری ماشینی درون دستگاه برای تشخیص آغاز فرایند شستن دست استفاده کرده و یک تایمر 20 ثانیه‌ای را برای مشخص شدن زمان تکمیل این فرایند ارائه می‌کند. در این هنگام اگر کاربران شستن دست‌های خود را زودتر از 20 ثانیه با اتمام برسانند از آن‌ها خواسته می‌شود که به شستن ادامه دهند. نکته جالب دیگر در این میان این است که اپل واچ در هنگام ورود به خانه نیز از کاربران می‌خواهد که دست‌های خود را بشویند.

اپلیکیشن Health‌ در آیفون‌های کاربران در این میان تعداد دفعات و زمان شسته شدن دست‌ها را همراه با اطلاعاتی در مورد اهمیت شستن دست و ارتباط مستقیم آن با سلامت ارائه می‌کند. اپل تأکید می‌کند که صدای شست‌وشوی دست در این حالت نه در اپ Health‌ و نه در اپل واچ ریکورد و ذخیره نمی‌شود.

انواع جدید فعالیت ورزشی و اپلیکیشن Fitness

اپ Workout یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های اپل واچ به حساب می‌آید که حالا در طراحی جدید خود، Fitness نامیده می‌شود و این بار در آن چهار نوع فعالیت ورزشی جدید مرتبط با ضربان قلب و الگوریتم‌های حرکتی کاستوم داخلی دستگاه در نظر گرفته شده است. این فعالیت‌های جدید شامل Core Training (تمرین‌های هوازی و تقویتی مرتبط با عضلات حاضر در محدوده میانی بدن همچون شنا، کرانچ و...)، رقص، تمرین‌های قدرتی و عملکردی (یا Functional Strength Training شامل تمرین‌های متمرکز بر پرورش قدرت عضلات مطابق الگوهای مورد استفاده در زندگی روزمره) و کول‌داون (فرایند سرد کردن بدن پس از تمرین) می‌شوند که برای تشخیص و دنبال کردن صحیح آن‌ها از مجموعه‌ای سنسورها حاضر در اپل واچ از شتاب‌سنج و ژیروسکوپ گرفته تا سنسور ضربان قلب استفاده می‌شود.

در اپ Fitness جدید اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های روزانه کاربران، تمرین‌های ورزشی و Awardهای به دست آمده به‌ازای هر فعالیت در یک تب به نمایش گذاشته شده و در تب دیگر نیز امکان اشتراک‌گذاری فعالیت‌ها و رقابت در نظر گرفته شده است.

سلامت شنوایی

پس از آن‌که در watchOS 6 اپ Noise برای اندازه‌گیری میزان بلندی و تداوم صداهای محیطی معرفی شد، این ایده حالا در watchOS 7 رو به جلو حرکت کرده و حالا نوتیفیکیشن‌های صوتی مرتبط با هدفون نیز به این جمع افزوده شده‌اند؛ جایی‌که اطلاعاتی در مورد میزان بلندی صدایی که از طریق هدفون حین استفاده از آیفون، آی‌پاد تاچ و اپل واچ به گوش می‌رسد ارائه شده و کاربران از میزان بلندی صدایی که گوش دادن به آن در طی زمان منجر به آسیب رساندن به شنوایی می‌شود مطلع می‌شوند.

در این وضعیت در زمانی‌که مجموع گوش دادن‌ها از طریق هدفون در طی هفته به 100 درصد محدوده ایمن هفتگی (تعیین شده از سوی سازمان بهداشت جهانی) برسد، نوتیفیکیشنی از طریق اپل واچ به اطلاع کاربران رسانده می‌شود؛ برای مثال مطابق این معیار یک شخص عادی بدون آسیب به شنوایی خود می‌تواند در طی هر هفته برای 40 ساعت در معرض صدایی به بلندی 80 دسی‌بل قرار بگیرد. علاوه بر این در اپ Health مدت زمانی‌که هر کاربر در طی هفته در معرض صدایی با سطح دسی‌بل بالا قرار گرفته است به نمایش گذاشته شده و حداکثر بلندی صدا هدفون نیز در همین قسمت قابل تنظیم خواهد بود. در اینجا نیز به گفته اپل هیچ صدایی از طرف اپل واچ و اپ Health، ضبط و ذخیره نمی‌شود.

سایر تغییرات watchOS 7

جدا از این موارد تغییرات کوچک‌تری نیز در watchOS 7 صورت پذیرفته که می‌توان به صورت تیتروار از آن‌ها یاد نمود:

- نمایش مسیر حرکت روی صفحه‌نمایش در حین دوچرخه سواری

- استفاده از Siri برای ترجمه زبان‌های مختلف

- امکان ساخت کامپلیکیشن‌های گرافیکی با SwiftUI از سوی توسعه‌دهنده‌گان

- کامپلیکیشن‌های جدید برای عملکرد به‌عنوان ریموت‌کنترل دوربین، خواب و میان‌برها

watchOS 7 مثل دیگر پلتفرم‌های نرم‌افزاری معرفی شده در این نوبت در پاییز امسال در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و برای استفاده از آن نیاز به Apple Watch Series 3 و بالاتر و آیفون 6s یا بالاتر (با امکان اجرای iOS 14) خواهد بود. بدین‌ترتیب همان‌گونه که در ابتدا نیز اشاره شد، watchOS 7 برای Apple Watch Series 1 و Apple Watch Series 2 ارائه نمی‌شود.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا