معرفی Realme X3 SuperZoom – زوم 60 برابر با کمترین قیمت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/3/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 855 پلاس snapdragon 855 Plus ، ریل‌می Realme ، دوربین پریسکوپی Periscope Camera
واحد خبر mobile.ir : برند Realme (زیربرند Oppo) محصولات متنوعی را در رده‌های مختلف قیمتی عرضه می‌کند. در ابتدا تمرکز Realme روی دیوایس‌های ارزان‌قیمت و میان‌رده بود، اما با رونمایی از Realme X2 Pro نشان داد که می‌تواند قاتل پرچمدار نیز تولید کند. به دنبال این گوشی، طولی نکشید که Realme از نخستین اسمارت‌فون 5G خود – یعنی X50 5G – نیز پرده برداشت. به‌تازگی این برند چینی از تولید یک پرچمدار دیگر به نام Realme X3 SuperZoom خبر داد. شیوه نامگذاری این دیوایس، آن را جانشین X2 Pro معرفی می‌کند. پسوند SuperZoom نیز به توانایی بالای دوربین پریسکوپی آن اشاره دارد. همزمان با این گوشی، از اسمارت‌فون دیگری به نام Realme 6s نیز رونمایی شد.

Realme X3 SuperZoom

طراحی

طراحی Realme X3 SuperZoom شباهت زیادی به X50 5G دارد که ابتدای سال 2020 در چین عرضه شد. طول، عرض و ضخامت اسمارت‌فون X3 SuperZoom برابر با 8.9×75.8×163.8 میلی‌متر بوده و 202 گرم وزن دارد. این گوشی در رنگ‌های سفید (Arctic White) و آبی (Glacier Blue) تولید شده و قاب پشتی آن از جنس شیشه است. معمولا در بدنه‌های شیشه‌ای با مشکل نمایان شدن اثر انگشت مواجه هستیم، اما به گفته شرکت سازنده، در ساخت بدنه این گوشی از تکنولوژی "حکاکی سایشی" (abrasive etching) استفاده شده و همین امر، مانع جذب اثر انگشت توسط شیشه خواهد شد. همچنین، Realme مدعی‌ست که 3 لایه ضدآب روی شاسی گوشی کشیده شده است. شاید این ادعا درست باشد، اما قدر مسلم آن است که در معرفی Realme X3 SuperZoom به تأییدیه IP اشاره‌ای نشده است.

نمایشگر

قطر نمایشگر 6.6 اینچ و رزولوشن آن فول اچ‌دی پلاس (معادل 1080×2400 پیکسل) است. علی‌رغم اینکه Realme X3 SuperZoom یک پرچمدار به حساب می‌آید، در ساخت آن از نمایشگر OLED استفاده نشده و شاهد به‌کارگیری پنل LCD هستیم. همین امر موجب شده تا حسگر اثر انگشت به جای زیر لایه نمایشگر، در لبه آن قرار بگیرد. البته در فول-اسکرین بودن صفحه شکی نیست و شرکت سازنده، نسبت صفحه به بدنه را 90.5 درصد اعلام کرده است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های نمایشگر X3 SuperZoom، نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی آن است. ناگفته نماند، این نمایشگر با پوششی از جنس گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود.

پردازنده

ریل‌می استفاده از چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 855 پلاس را به تراشه قدرتمندتر اسنپ‌دراگون 865 ترجیح داده است. این کار قیمت تمام‌شده را تا حد قابل‌توجهی پایین می‌آورد، اما در عین حال X3 SuperZoom را از ارتباطات 5G محروم می‌کند. ظاهرا مخاطب اصلی این گوشی، کاربرانی هستند که به دنبال عملکرد مناسب و ارزش بالای خرید بوده و 5G در اولویت‌شان قرار ندارد. البته لازم به ذکر است، اسنپ‌دراگون 855 پلاس – که با لیتوگرافی 7 نانومتری FinFET ساخته شده – در مقایسه با اسنپ‌دراگون 855، فرکانس بالاتری در تک هسته خود داشته و از لحاظ گرافیکی نیز تا 15 درصد بهتر عمل می‌کند.

به تناسب مدل، 8 یا 12 گیگابایت RAM (از نوع LPDDR4x) در این گوشی جدید گنجانده شده و برای حافظه داخلی گزینه‌های 128 یا 256 گیگابایتی (ظاهرا بدون امکان ارتقا) در نظر گرفته شده است. حافظه داخلی در X3 SuperZoom از نوع UFS 3.0 است که با قابلیت‌هایی به نام Host Performance Booster (یا HPB) و Turbo Writer همراه شده که طبق ادعای شرکت سازنده، سرعت نوشتن در آن تا 63.6 درصد و سرعت خواندن تا 83.3 درصد نسبت به UFS 2.1 افزایش یافته است.

دوربین

وجود 4 دوربین در پشت گوشی، از سیستم تصویربرداری مناسبی حکایت می‌کند. دوربین اصلی – که از سنسور ISOCELL GW1 سامسونگ تشکیل شده و میدان دید 78.6 درجه دارد – وضوحی معادل 64 مگاپیکسل داشته و گشودگی دیافراگم لنز 6 تکه آن f/1.8 است. عضو بعدی این مجموعه، یک دوربین واید 8 مگاپیکسلی است. این دوربین از لنزی 5 تکه با میدان دید 119 درجه تشکیل شده که گشودگی آن f/2.3 است.

اما می‌رسیم به دوربین تله‌فوتوی 8 مگاپیکسلی؛ مؤلفه‌ای که اسم گوشی جدید ریل‌می وام‌دار آن است. این دوربین از یک لنز با مکانیزم پریسکوپی (با گشودگی f/3.4) برخوردار بوده و به گفته شرکت سازنده می‌تواند امکان زوم اپتیکال تا 5 برابر و زوم دیجیتال تا 60 برابر را فراهم کند. به‌علاوه، ریل‌می مدعی شده که لرزه‌گیر اپتیکال در این دوربین، گرفتن عکس‌های واضح – حتی از سوژه‌هایی که در 100 متری قرار دارند – را امکان‌پذیر می‌کند. در آخر، دوربین ماکروی 2 مگاپیکسلی را داریم که با فاصله فوکوس 4 سانتی‌متری، اجازه عکاسی از نزدیکی سوژه را به کاربر می‌دهد.

در جلوی دستگاه 2 دوربین در حفره نمایشگر قرار گرفته‌اند. دوربین اول – که از سنسور IMX616 سونی تشکیل شده – رزولوشنی برابر با 32 مگاپیکسل دارد. لنز 5 تکه این دوربین (با گشودگی f/2.5) میدان دید 80.4 درجه دارد. اما آنچه دوربین جلو را به گزینه مناسبی برای سلفی‌های گروهی مبدل می‌کند، دوربین التراواید 8 مگاپیکسلی در حفره نمایشگر است. این دوربین نیز لنزی 5 تکه (با گشودگی f/2.2) داشته و میدان دید آن 105 درجه اعلام شده است. لرزه‌گیر ویدئو – که ریل‌می از آن تحت عنوان UIS و UIS Max یاد می‌کند – در دوربین‌های پشت و جلو فعال است. ریل‌می با انتشار ویدئوهای ضبط شده با این گوشی، مدعی شده که دوربین X3 SuperZoom از لحاظ لرزه‌گیر ویدئو می‌تواند با دوربین‌های ورزشی رقابت کند. لازم به ذکر است، لرزه‌گیر UIS برای دوربین اصلی و لرزه‌گیر UIS Max مربوط به دوربین واید است.

قابلیت Nightscape 4.0 Super برای عکاسی در شب تدارک دیده شده است. در حالت حرفه‌ایِ آن، کاربر می‌تواند با تنظیم دستی متغیرهایی مثل ISO، تعادل نور سفید، سرعت شاتر و فاصله فوکوس، مثل یک عکاس حرفه‌ای عمل کند. حالت Tripod نیز با فراهم کردن مهلت 50 ثانیه‌ای برای نوردهی (exposure)، ردِ نور و زنجیره ترافیک را در عکس‌های گرفته شده، نمایان می‌کند. جالب است بدانید، حالتی به نام Starry Mode نیز برای عکاسی از ستارگان در آسمان شب پیش‌بینی شده که به گفته ریل‌می، این کار به لطف الگوریتم هوش مصنوعی، در کنار نوردهی طولانی‌مدت و همچنین موتور ترکیب چندفریمی برای ارتقای هوشمندانه شارپ‌نس ممکن می‌شود.

باتری

ظرفیت باتری در X3 SuperZoom معادل 4,200 میلی‌آمپر ساعت اعلام شده که البته از پرچمداری در این سطح، ظرفیت بالاتری انتظار می‌رفت (در گوشی رده‌پایین Realme Narzo 10 شاهد باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی بودیم). البته این باتری از شارژ سریع 30 واتی موسوم به Dart Charge 3.0 بهره می‌برد که به گفته شرکت سازنده می‌تواند در عرض 55 دقیقه باتری را به طور کامل شارژ کند. به گفته ریل‌می، فناوری Dart Charge – با ولتاژ پایین و شدت جریان بالا – 4 برابر سریع‌تر از شارژرهای معمولی عمل می‌کند.

خنک‌کننده مایع

به گفته ریل‌می، سیستم خنک‌کننده مایع در این گوشی به گونه‌ای ارتقا یافته که 100 درصد منابع گرمای داخلی را به شکل مؤثری پوشش می‌دهد. لوله خنک‌کننده بخار موجود در این سیستم از یک لوله‌ مسی به قطر 8 میلی‌متر تشکیل شده که مساحت محدوده دفع حرارت را تا 176.9 درصد و حجم آن را به 410 میلی‌متر مکعب افزایش می‌دهد. در نتیجه، به منظور حفظ عملکرد و سرعت گوشی، دمای مرکزی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

ارتباطات و سیستم‌عامل

برخلاف بسیاری از گوشی‌های پرچمدار (وحتی میان‌رده)، اسمارت‌فون X3 SuperZoom فاقد ارتباطات 5G است. GPS با فرکانس دوگانه، بلوتوث نسخه 5، پورت USB-Type C و البته NFC از دیگر گزینه‌های ارتباطی این گوشی به شمار می‌روند. همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، با توجه به نبود نمایشگر OLED، حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور در لبه سمت راست گوشی تعبیه شده و طبق ادعای ریل‌می، در 0.3 ثانیه می‌تواند گوشی را قفل‌گشایی کند. سیستم‌عامل گوشی نیز اندروید 10 بوده و منوی داخلی آن بر مبنای رابط کاربری اختصاصی Realme UI توسعه یافته است.

زمان عرضه و قیمت

ثبت پیش‌سفارش برای خرید اسمارت‌فون Realme X3 SuperZoom از 26 می (6 خرداد) آغاز شده و می‌توان سفارش را از سایت اصلی Realme.com و یا فروشگا‌های اینترنتی دیگری مثل آمازون، Fnac ،MediaMarket ،PhoneHouse و ... ثبت کرد. تاریخ عرضه رسمی این گوشی در 2 ژوئن (13 خرداد) خواهد بود. جالب است بدانید، این نخستین باری‌ست که اسمارت‌فونی از ریل‌می، قبل از ورود به بازار هند، در اروپا عرضه می‌شود. ظاهرا اسپانیا و بریتانیا اولین مقصدهای گوشی جدید ریل‌می خواهند بود. از قرار معلوم، تنها پیکربندی 12/256 گیگابایت وارد اروپا می‌شود. قیمت این محصول در اروپا 499 یورو و در بریتانیا 469 پوند اعلام شده است. به گفته کارشناسان، در حال حاضر Realme X3 SuperZoom یکی از ارزان‌ترین اسمارت‌فون‌های مجهز به دوربین پریسکوپی در اروپا به شمار می‌رود.

معرفی Realme 6s

همان‌طور که در مقدمه هم گفته شد، همزمان با معرفی X3 SuperZoom، ریل‌می از یک گوشی دیگر با نام Realme 6s نیز پرده برداشت. می‌توان گفت این گوشی، نسخه ارزان‌ترِ Realme 6 است که اواسط مارس در هند عرضه شده بود. نمایشگر ال‌سی‌دی 6.5 اینچی این گوشی، رزولوشن فول اچ‌دی پلاس داشته و 90.5 درصد از بدنه را می‌پوشاند. نرخ به‌روزرسانی این نمایشگر 90 هرتز اعلام شده و با شیشه مقاوم گوریلا گلس (ورژن نامعلوم) محافظت می‌شود. چیپ‌ست 12 نانومتری Helio G90T در قلب این دستگاه قرار گرفته و 4 گیگابایت RAM به همراه 64 گیگابایت حافظه داخلی، در خدمت این تراشه هستند. طبق ادعای شرکت سازنده، Realme 6s در برابر پاشیده شدن آب (Splash-resistant) مقاوم است.

در اینجا نیز شاهد یک سیستم 4 دوربینه در پشت دستگاه هستیم. این سیستم از دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی (f/1.8)، دوربین واید 8 مگاپیکسلی (f/2.3) با میدان دید 119 درجه، دوربین ماکروی 2 مگاپیکسلی (f/2.4) و یک لنز سیاه و سفید پرتره (f/2.4) که وضوح آن اعلام نشده، تشکیل شده است. دوربین جلو نیز 16 مگاپیکسلی بوده و در حفره داخل نمایشگر تعبیه شده است. لرزه‌گیر UIS و حالت Super Nightscape – که در معرفی X3 SuperZoom با آنها آشنا شدیم – در اینجا حضور دارند. ضبط ویدئوی 4K و اسلوموشن را نیز باید به امکانات دوربین اصلی اضافه کرد.

ظرفیت باتری در Realme 6s برابر با 4,300 میلی‌آمپر ساعت عنوان شده که با شارژر 30 واتی و از طریق پورت USB-C شارژ می‌شود. شارژ کامل باتری، 55 دقیقه طول می‌کشد. مثل X3 SuperZoom، در اینجا نیز حسگر اثر انگشت در لبه سمت راست، جای دارد. Realme 6s فاقد ارتباطات 5G است، اما با داشتن 3 اسلات مجزا، علاوه بر فعال بودن 2 سیم‌کارت به طور همزمان، می‌توان حافظه داخلی آن را تا 256 گیگابایت دیگر، ارتقا داد. سیستم‌عامل گوشی اندروید 10 و پوسته آن نیز Realme UI است.

Realme 6s در رنگ‌های سفید (Lunar White) و مشکی (Eclipse Black) به تولید رسیده و از 2 ژوئن (13 خرداد) با قیمت 199 یورو به فروش می‌رسد.

منبع : Realme