معرفی اسنپ‌دراگون 855 پلاس – تکامل با بهبود CPU و GPU

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/4/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، پردازنده CPU ، واحد پردازش گرافیکی GPU ، اسنپ دراگون 855 پلاس snapdragon 855 Plus

واحد خبر mobile.ir : اوایل دسامبر 2018 بود که کوالکام از قدرتمندترین چیپ‌ست خود یعنی اسنپ‌دراگون 855 رونمایی کرد. پس از گذشت 6 ماه شاهد آن بودیم که در ساخت گوشی‌های پیشرفته‌ای مثل گلکسی اس10، شیائومی می9، وان‌پلاس 7 Pro و ایسوس زن‌فون 6 از این چیپ‌ست استفاده شد. با توجه به قدرت بالای این تراشه، برخی گوشی‌های مخصوص بازی یا گیمینگ‌فون‌ – مثل بلک شارک 2 و رد مجیک 3 – نیز با استفاده از اسنپ‌دراگون 855 به تولید رسیدند. گرایش روزافزون کاربران به بازی‌های موبایلی – به ویژه در بازارهای بزرگی مثل هند و چین – موجب شد تا کوالکام امسال تراشه اسنپ‌دراگون 730G را هم برای گیمینگ‌فون‌های رده میانی رو به بالا طراحی کند. البته این پایان کار نیست.

Introducing Qualcomm Snapdragon 855 Plus Mobile Platform

کمپانی کوالکام در روز دوشنبه 15 جولای 2019 (24 تیر 1398) از تولید نسخه ارتقایافته اسنپ‌دراگون 855 با نام اسنپ‌دراگون 855 پلاس خبر داد. کوالکام در طراحی این تراشه، با افزایش سرعت کلاک CPU و بالا بردن عملکرد GPU، تجربه کاربری بهتری را (به ویژه در زمینه گیمینگ) نوید داده است.

کدار کنداپ (Kedar Kondap)، معاون مدیریت محصولات در کوالکام، می‌گوید: «اسنپ‌دراگون 855 پلاس با افزایش عملکرد CPU و GPU، سطح استاندارد را برای گیمرهای حرفه‌ای بالا برده و تجربه [استفاده از] 5G، گیمینگ، هوش مصنوعی و واقعیت گسترده را ارتقا می‌دهد؛ این همان خواسته‌ای‌ست که مشتریان سخت‌افزاری ما انتظار دارند آن را برآورده کنیم. اسنپ‌دراگون 855 پلاس پیشرفته‌ترین پلتفرم موبایلی ما تا به امروز بوده و بر پایه موفقیت پلتفرم موبایلی پرچمدار اندرویدی [ما در سال] 2019، یعنی Snapdragon 855 5G، ساخته خواهد شد.»

طبق ادعای کوالکام، این تراشه جدید می‌تواند بهترین عملکرد سلولی، پوششی عالی و دوام باتری در تمام طول روز را به کاربران دیوایس‌های پیشرفته نسل پنجم ارائه کند، زیرا اسنپ‌دراگون 855 پلاس (مثل مدل قبلی خود) به صورت پیش‌فرض با مودم Snapdragon X24 LTE 4G ارائه می‌شود اما طبق نیاز شرکت‌های سازنده می‌تواند به مودم Snapdragon X50 5G نیز مجهز شود. به این ترتیب ارتباطات نسل چهارم و پنجم در این تراشه پشتیبانی می‌شوند. البته نباید نقش راه‌کارهای مربوط به Front-endهای فرکانس رادیویی کوالکام را در این زمینه نادیده بگیریم. به باور برخی کارشناسان، تا رونمایی از اسنپ‌دراگون 865، بعید است رویکردی کارآمدتر از این را شاهد باشیم.

برای درک بهتر قدرت پردازشی تراشه جدید کوالکام، ابتدا نگاهی می‌اندازیم به ساختار مدل قبلی آن. اسنپ‌دراگون 855، در سه کلاستر طراحی شده بود؛ کلاستر اول شامل تنها یک هسته پردازشی 2.84 گیگاهرتزی Kryo 485 (منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A76) بود. این قدرتمندترین هسته این تراشه به شمار می‌رفت و کوالکام آن را Prime Core نامیده بود. در کلاستر دوم 3 هسته پردازشی از همین نوع و البته با سرعت کمتر 2.42 گیگاهرتز و حافظه L2 کمتر دیده می‌شد. نهایتا به کلاستر سوم می‌رسیم که در آن 4 هسته پردازشی 1.8 گیگاهرتزی منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A55 به چشم می‌خورد.

تعداد و نوع هسته‌های اسنپ‌دراگون 855 پلاس، با مدل قبلی آن یکسان است، اما همان طور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که در تراشه جدید دیده می‌شود، افزایش سرعت کلاک است که البته فقط در یکی از هسته‌ها اتفاق می‌افتد. به این ترتیب که سرعت کلاک Prime Core در اسنپ‌دراگون 855 پلاس، از 2.48 به 2.96 گیگاهرتز افزایش یافته است. این فرکانس، همان سرعت کلاکی‌ست که ARM در ابتدا برای آن در نظر گرفته بود.

Introducing Qualcomm Snapdragon 855 Plus Mobile Platform

واحد پردازش گرافیکی در اسنپ‌دراگون 855 پلاس، همان Adreno 640 است که در تراشه قبلی نیز شاهد آن بودیم، اما طبق ادعای شرکت سازنده، این بار عملکرد این GPU تا 15 درصد افزایش یافته است.

Introducing Qualcomm Snapdragon 855 Plus Mobile Platform

این ارتقا می‌تواند در حوزه‌های زیر خود را نشان دهد:

• بازی

کوالکام مدعی‌ست که اسنپ‌دراگون 855 پلاس برای سرعت ساخته شده تا با پشتیبانی از عملکرد ارتقاء یافته، تجربه برتری را در زمینه گیمینگ ارائه کند. سطح بالای کیفیت بازی در دیوایس‌های مجهز به این تراشه – که کوالکام از آن با عنوان Snapdragon Elite Gaming یاد می‌کند – نتیجه بهره‌گیری از مجموعه کاملی از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که برای بازی بهینه‌سازی شده‌اند. از جمله این امکانات می‌توان به درایور گرافیکی Vulkan 1.1 اشاره کرد که در مقایسه با Open GL ES تا 20 درصد کم‌مصرف‌تر است. Game Jank Reducer (کاهنده توقف در بازی)، Game Fast Loader (لودکننده سریعِ بازی) و Game AntiCheat Extensions (افزونه‌های مقابله با تقلب در بازی) از ارتقاهای نرم‌افزاری Snapdragon Elit Gaming برشمرده شده است.

• هوش مصنوعی

به گفته شرکت سازنده، نسل چهارم موتور هوش مصنوعی چند هسته‌ایِ کوالکام، با ظرفیت بیش از 7 تریلیون پردازش در ثانیه، می‌تواند تجربه‌ای عالی از گیمینگ را ارائه کند که به تعبیر کوالکام ultra-responsive (فوق واکنش‌گرا) خواهد بود.

• واقعیت گسترده

به گفته کوالکام، با داشتن دیوایس مجهز به اسنپ‌دراگون 855 پلاس (که دسترسی به اینترنت پرسرعت 5G را فراهم می‌کند)، کاربر می‌تواند خیلی راحت با اتصال عینک مخصوص واقعیت گسترده (XR Viewer) به دیوایس خود، واقعیت گسترده را با کیفیتی بالا و همه‌جانبه تجربه کند.

پشتیبانی از پردازنده سیگنال تصویری دوگانه 14 بیتی Spectra 380، استفاده از پردازنده سیگنال دیجیتال Hexagon 690 برای یادگیری ماشینی و پشتیبانی از وای-فای 6، از دیگر مشخصات این تراشه جدید است.

مقایسه تست بنچمارک بین اسنپ‌دراگون 855، اسنپ‌دراگون 845 و Kirin 980، حاکی از آن است که عملکرد GPU ،CPU و هوش مصنوعی در اسنپ‌دراگون 855، بالاتر از دو تراشه دیگر است. انتظار می‌رود همین نتایج برای اسنپ‌دراگون 855 پلاس نیز تکرار شود.

همانطور که در ابتدای خبر هم ذکر شد، با عرضه اسنپ‌دراگون 855 در دسامبر سال گذشته، نسل جدیدی از گوشی‌های هوشمند پیشرفته به بازار آمد که در مقایسه با پرچمدارهای قبل از آن کنش‌گراتر بوده و لگ آنها به مراتب کمتر بود. حال، سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که آیا اسنپ‌دراگون 855 پلاس می‌تواند بهبود قابل‌توجهی را از نظر سرعت نسبت به تراشه قبلی ارائه کند؟

برای پاسخ به این سؤال باید کمی صبر داشت، زیرا به گفته کوالکام، انتظار می‌رود دیوایس‌های مجهز به این چیپ‌ست در نیمه دوم سال 2019 وارد بازار شوند. به گزارش برخی منابع، Asus ROG Phone 2 – که قرار است 23 جولای (1 مرداد) عرضه شود – نخستین اسمارت‌فونی‌ست که از وجود اسنپ‌دراگون 855 پلاس بهره‌مند می‌شود. بعد از این گوشی ایسوس، بعید نیست گلکسی نوت 10 و پیکسل 4 دیگر دیوایس‌هایی باشند که در ساخت آنها از این تراشه استفاده خواهد شد. با این حساب، شاید عرضه دیرهنگام پرچمدار گوگل، این بار به نفع این شرکت تمام شود.  

منبع : Qualcomm