معرفی تراشه‌های سری Helio G90 – ورود رسمی مدیاتک به دنیای چیپ‌ست‌های گیمینگ

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/5/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : پردازنده Processor ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، مدیاتک MediaTek ، هلیو جی 90 Helio G90

واحد خبر mobile.ir : عمده شهرت چیپ‌ست‌های شرکت مدیاتک به استفاده در اسمارت‌فون‌های مقرون‌به‌صرفه مربوط می‌شود و کمتر دیده شده که این تراشه‌ها در ساخت گوشی‌های مخصوص بازی به کار گرفته شوند. اما مدیاتک مصمم است تا ذهنیت شما را تغییر دهد. کمپانی مدیاتک در روز سه‌شنبه 30 جولای 2019 (8 مرداد 2019) از تولید خانواده جدیدی از چیپ‌ست‌های پرچمدار با پیشوند G خبر داد. در اولین گام، مدیاتک دو تراشه با نام‌های Helio G90 و G90T را معرفی کرده و طبق اظهارات مسئولین شرکت، این دو چیپ‌ست به طور اختصاصی برای استفاده در گوشی‌های مخصوص بازی یا گیمینگ‌فون‌ها ساخته شده‌اند. به این ترتیب، خیلی راحت می‌توان حدس زد که حرف G در اینجا از game گرفته شده است.

Introducing MediaTek Helio G90 and G90T SoCs

از پایان سال 2017 به بعد، شاهد بازگشت اسمارت‌فون‌های مخصوص بازی به صنعت بوده‌ایم و می‌توان گفت تقریبا تمام این دیوایس‌ها با استفاده از چیپ‌ست‌های کوالکام ساخته شده‌اند. جدای از چیپ‌ست‌های پرچمدار کوالکام، این شرکت تراشه اسنپ‌دراگون 730G را نیز به صورت اختصاصی برای گوشی‌های گیمینگ طراحی کرد (که البته هنوز در هیچ دیوایسی به کار گرفته نشده است). اما امروز – با توجه به محبوبیت گوشی‌های مخصوص بازی – شاهد آن هستیم که شرکت تایوانی مدیاتک هم مایل است تا سهمی از این بازار را برای خود دست و پا کند.

بنا بر آنچه در وب‌سایت مدیاتک آمده، در سری Helio G90، جدیدترین هسته‌های CPU و GPU با حافظه فوق سریع و عملکرد پیشرفته هوش مصنوعی ترکیب شده تا حاصل نهایی کار، سریع و روان باشد. همچنین، مدیاتک به منظور افزایش توان این چیپ‌ست‌ها برای بازی، از فناوری جدیدی موسوم به HyperEngine کمک گرفته که طبق ادعای شرکت می‌تواند اسمارت‌فون شما را برای بهترین تجربه ممکن در زمینه گیمینگ آماده کند.

Introducing MediaTek Helio G90 and G90T SoCs

تی‌ال لی (TL Lee)، مدیر داخلی مدیاتک در واحد کسب‌وکار ارتباطات بی‌سیم، می‌گوید: «بازار بازی‌ موبایل در حال رشد بوده و سازندگان دیوایس‌ها به دنبال آنند که بهترین تجربه گیم-پلی را به مصرف‌کنندگان – و به ویژه طرفداران بازی – ارائه دهند. به همین دلیل است که ما [چیپ‌ست‌های] سری G90 را طراحی کردیم.» به گفته لی، ترکیب سخت‌افزار و نرم‌افزار در این تراشه‌ها، عملکرد بالا، کیفیت تصویر بی‌رقیب، اتصال بدون قطعی (برای همیشه ماندن در بازی) و عملکرد روان و واکنش‌گرا – حتی در سنگین‌ترین بازی‌ها – را به همراه خواهد داشت.

هر دو تراشه Helio G90 و G90T دارای CPU هشت هسته‌ای هستند که مثل جدیدترین چیپ‌ست‌های کوالکام و هواوی، از معماری پردازنده‌های Cortex-A76 (برای تسک‌های سنگین) و Cortex-A55 (برای تسک‌های سبک‌تر) بهره می‌برند. مدیاتک به تعداد کلاسترها و تعداد هسته‌هایی که در هر یک جای می‌گیرد، اشاره‌ای نکرده و تنها می‌دانیم که حداکثر سرعت کلاک هسته‌ها 2.05 گیگاهرتز خواهد بود. پردازش گرافیکی نیز بر عهده Mali-G76 است که سرعت آن تا 800 مگاهرتز عنوان شده است.

Introducing MediaTek Helio G90 and G90T SoCs

طبق ادعای مدیاتک، ترکیب GPU ،CPU و APU (واحد پردازنده هوش مصنوعی)، می‌تواند توان پردازش هوش مصنوعی تراشه در اوج گیم-پلی را به یک TMACs (یک تریلیون عملیات انباشت چندتایی در ثانیه یا multiply-accumulate operations) برساند. به گفته مدیاتک، برای مقایسه بد نیست بدانیم، نهایت توان پردازشی هوش مصنوعی در اسنپ‌دراگون 710 به 614 GMACs (یعنی 614 میلیارد عملیات در ثانیه) می‌رسد. البته مدیاتک مشخص نکرده که APU در این تراشه‌های جدید بر مبنای Helio P60 یا P70 است و یا از Helio P90 گرفته شده است.

به گفته تی‌ال لی، با در نظر گرفتن این نکته که در دنیای بازی‌ها هر یک هزارم ثانیه هم ارزشمند است، دیوایس‌های مجهز به تراشه‌های سری G90 از نمایشگری فوق سریع و واکنش‌گرا برخوردار بوده و برای رسیدن به گیم-پلی روان‌تر، لگ‌ها کاهش یافته است (حداکثر رزولوشنی که در اینجا پشتیبانی می‌شود 1080×2520 پیکسل عنوان شده است). طبق ادعای لی، گیم شما Fortnite ،PUBG یا هر بازی برتر دیگری که باشد فرقی نمی‌کند، زیرا تراشه‌های جدید مدیاتک با قدرت تمام از پس اجرای آنها برمی‌آیند. مدیاتک برای اثبات ادعای خود، به تست منهتن از بنچ‌مارک GFXBench اشاره می‌کند که طبق نتایج آن، عملکرد GPU در تراشه G90T تا 26 درصد سریع‌تر از سایر تراشه‌های رقیب بوده است.

Introducing MediaTek Helio G90 and G90T SoCs

پشتیبانی از حافظه رم LPDDR4x با حداکثر ظرفیت 10 گیگابایت و حداکثر فرکانس 2,133 مگاهرتز، یکی از نکات بارز این تراشه‌هاست. مدیاتک مدعی شده که وجود هسته‌های Cortex-A76 و A-55 در کنار حافظه کش L3 (با سرعت حداکثر 2.05 گیگاهرتزی پردازنده) باعث می‌شود که عملکرد چندرشته‌ای این تراشه‌ها نسبت به همتایان خود تا 9 درصد افزایش یافته و همین امر می‌تواند سرعت را در بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین به شکل قابل‌توجهی بهبود ببخشد.

اما خانواده جدید Helio G90 تنها به گیمینگ اختصاص ندارد. این نخستین سری از تراشه‌های مدیاتک است که از دوربین‌هایی با رزولوشن 64 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند. به گفته مدیاتک علاوه بر حالت تک دوربینه، دوربین‌های دوگانه، سه گانه و حتی چهارگانه نیز پشتیبانی می‌شوند (به عنوان مثال در حالت دوگانه، رزولوشن دوربین‌ها 24MP+16MP خواهد بود). در هنگام عکاسی در نور کم، تکنولوژی quad pixel به کمک دوربین آمده و به گفته شرکت سازنده عکس‌های قابل‌قبولی را در حالت تصویربرداری در شب به دست می‌دهد. طبق ادعای مدیاتک، طراحی "پردازنده سیگنال تصویری" یا ISP به صورت سه‌گانه، موجب بهینه‌سازی توان و عملکرد در این سری می‌شود. پشتیبانی از تشخیص چهره (با استفاده از هوش مصنوعی)، ضبط ویدئو با سرعت 240 فریم در ثانیه و امکان انتخاب لنزهای چندگانه از دیگر قابلیت‌های این تراشه‌ها در زمینه دوربین است.

Introducing MediaTek Helio G90 and G90T SoCs

سایر امکانات تراشه‌های G90 و G90T عبارتند از پشتیبانی از شارژ سریع Pump Express، حافظه UFS 2.1، بلوتوث نسخه 5 و وای-فای 5.

تکنولوژی انحصاری مدیاتک در زمینه بازی که HyperEngine نام گرفته، برای بهبود بخشیدن تجربه گیمینگ از چندین بخش تشکیل شده که در ادامه تک‌تک آنها تشریح می‌شوند:

• موتور شبکه

پیش‌بینی هوشمند شبکه، اتصال بین اسمارت‌فون شما و شبکه سلولی را بهینه می‌کند. اگر تشخیص داده شود که سیگنال وای-فای در حال افت است، همزمانی (concurrency) بین وای-فای و LTE در عرض چند هزارم ثانیه فعال می‌شود. به گفته مدیاتک، تبادل بین وای-فای و LTE خیلی یکپارچه و نرم صورت گرفته و اتصال شبکه را روان و بدون لگ نگه می‌دارد. بنا بر آنچه در وب‌سایت مدیاتک آمده، حتی در صورت ترافیک بالای شبکه، پاسخ دریافتی شما (در مقایسه با راهکارهای دیگر) تا 50 درصد سریع‌تر خواهد بود.

• اتصالات دوگانه وای-فای

به موجب این ویژگی، یک آنتن اسمارت‌فون می‌تواند در آن واحد به دو باند وای-فای (2.4 گیگاهرتز/5 گیگاهرتز) یا دو روتر متصل شود. این امر، ضمن ایجاد بستری مطمئن برای اتصال، میزان تأخیر و جیتر را کاهش می‌دهد. منظور از جیتر (jitter)، اختلاف زمانی در رسیدن بسته‌های اطلاعاتی به مقصد است.

• همزمانی تماس و داده‌

این قابلیت باعث می‌شود، در صورت دریافت تماس، اتصال داده قطع نشود. کاربر می‌تواند بدون اینکه از محیط بازی خارج شود، تماس را به زمان دیگری مؤکول کند. در این صورت، اتصال داده باقی مانده و ارتباط با سرور بازی هیچ‌گاه (حتی برای یک هزارم ثانیه) قطع نخواهد شد.

• موتور پاسخ سریع

این موتور از شتاب‌دهی تماسی استفاده می‌کند تا سرعت انتقال عمل به نمایشگر (action-to-display) را بهبود ببخشد تا در نتیجه این کار، پخش و رندرِ بازی خیلی سریع و روان صورت بگیرد.

• موتور مدیریت منابع

این قسمت، منابع دیوایس (از جمله CPU و GPU) را به شکل هوشمندی به منظور عملکرد مطلوب، مدیریت کرده و به طور خودکار موجب می‌شود نرخ فریم‌ها در بازی، روان باشند.

• موتور کیفیت تصویر

این بخش، با پشتیبانی از جدیدترین استاندارد HDR10 (با عمق رنگ 10 بیتی)، تصاویر زنده‌ای را روی نمایشگرهای مجهز به HDR به دست می‌دهد. طبق ادعای مدیاتک، ارتقا در کیفیت تصویر، کنتراست، شارپنس و جزییات بهتری را در بر خواهد داشت تا تجربه بازی به حقیقت نزدیک‌تر باشد.

Introducing MediaTek Helio G90 and G90T SoCs

به دنبال انتشار خبر طراحی چیپ‌ست‌های Helio G90 و G90T از سوی مدیاتک، از خبر جدید دیگری مطلع شدیم که نشان می‌دهد ظاهرا کمپانی شیائومی نخستین مشتری این سری چیپ‌ست‌ها خواهد بود. مانو کومار جین (Manu Kumar Jain)، ریاست شرکت Xiaomi India، اعلام کرد شرکت قصد دارد اسمارت‌فونی را با استفاده از تراشه Helio G90T به تولید برساند.

در حال حاضر هیچ اطلاعات دیگری از این گوشی در دست نیست، اما می‌دانیم شیائومی قبلا سری گوشی‌های بلک شارک را در زمینه بازی روانه بازار کرده است. این گوشی‌ها – که به چیپ‌ست پرچمدار کوالکام مجهز شده‌اند – با قیمت 400 دلار (یا کمی بیشتر) در بازار به فروش می‌رسند. حال، با توجه به اینکه شیائومی در تولید گوشی جدید گیمینگ خود از تراشه G90T بهره می‌گیرد، می‌توان انتظار داشت که قیمت این گوشی به مراتب پایین‌تر از سری بلک شارک باشد.  

منبع : MediaTek