گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه دوم 2019 – تحریم‌ها فروش داخلی هواوی را بیشتر کرد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/5/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، چین China ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز چهارشنبه 7 آگوست 2019 (16 مرداد 1398) گزارشی را از وضعیت بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی منتشر کرد. طبق گزارش بخش بررسی فصلی بازار جهانی موبایل در IDC، طی فصل اخیر 97.9 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار چین شده است. این رقم، در مقایسه با 104.2 میلیون دستگاه اسمارت‌فونی که در مدت مشابه سال گذشته به بازار چین عرضه شده بود، 6 درصد افت را نشان می‌دهد. این در حالی‌ست که کارشناسان، افت 9 درصدی را برای این فصل پیش‌بینی کرده بودند. طبق معمول، هواوی بیشترین سهم بازار اسمارت‌فون چین را در اختیار داشته و همچنان بر این بازار حکمرانی می‌کند.

 

Huawei P Smart 2019

Huawei P Smart 2019

ویل وانگ (Will Wong)، مدیر تحقیقاتی دیوایس‌های مشتریان در بخش آسیا/اقیانوسیه IDC، می‌گوید: «هواوی تنها در مدت یک ماه و نیم توانست جایگاه خود در چین را مستحکم‌ کرده و سهم [بیشتری از] بازار را از دیگر بازیگران [این عرصه] در چین تصاحب کند.» به منظور تمرکز بیشتر روی عرضه داخلی، هواوی طی فصل اخیر تعداد قابل‌توجهی از تیم‌های خارج از کشور خود را به چین فراخواند. به گفته وانگ، این امر در موفقیت هواوی تأثیر به‌سزایی داشته است. البته نباید وجهه قدرتمند برند هواوی در چین را فراموش کرد.

IDC China Smartphone Market Report Q2 2019

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در چین در سه‌ماهه دوم سال 2019 (عرضه به میلیون عدد)

در ادامه نگاهی داریم به جزییات مربوط به عملکرد برندهای برتر بازار اسمارت‌فون چین در فصل اخیر:

• هواوی

در می 2019 بود که دولت آمریکا با متهم کردن هواوی به جاسوسی برای چین، ضمن تحریم محصولات این کمپانی، از هم‌پیمانان خود نیز خواست تا در رابطه تجاری خود با این شرکت تجدیدنظر کنند. همین امر، فروش خارجی هواوی را تحت‌الشعاع قرار داد. اما ظاهرا افت فروش در خارج، نه تنها تأثیر منفی بر فروش اسمارت‌فون‌های هواوی در داخل چین نداشته، بلکه سهم هواوی از این بازار را هم افزایش داده است. طبق گزارش اخیر، هواوی در فصلی که گذشت 36.3 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازار چین نموده و با در دست داشتن 37 درصد از سهم این بازار، قدرت بلامنازع بازار اسمارت‌فون چین محسوب می‌شود. این 36.3 میلیون دستگاه، در مقایسه با 28.5 میلیون اسمارت‌فونی که در سه‌ماهه دوم سال 2018 توسط این شرکت وارد بازار چین شده بود، از رشد سالانه 27 درصدی حکایت می‌کند. جالب است بدانید، در بین 5 برند برتر بازار چین، تنها هواوی‌ست که عرضه اسمارت‌فون‌هایش با رشد سالانه مثبت همراه بوده است.

Huawei Nova 5 Pro

Huawei Nova 5 Pro

به لطف عوامل فروش جدید و افزایش نیروی انسانی در شهرهای رده 4 تا 6 در چین، هواوی موفق شد تا ضریب نفوذ خود در این مناطق را افزایش دهد. سری گوشی‌های P30 و Honor 20 نیز در ماه ژوئن وارد بازار شدند. توانایی بالای این دیوایس‌ها در عکاسی و سابقه خوب این سری گوشی‌ها – که چند سالی‌ست دهان به دهان نقل می‌شود – از جمله مهم‌ترین عوامل موفقیت آنها محسوب می‌شود.

• Vivo

با توجه به اینکه در فصل گذشته، هیچ گوشی پرچمدار جدیدی از سوی Vivo وارد بازار چین نشد، عرضه گوشی‌های این کمپانی در فصل اخیر با افت مواجه گشت. Vivo در فصلی که گذشت، 18.3 میلیون دستگاه اسمارت‌فون را به بازار چین عرضه کرد و با در اختیار گرفتن 18.7 درصد از این بازار، پس از هواوی در رتبه دوم قرار گرفت. البته همانطور که گفته شد، در مقایسه با تعداد گوشی‌هایی که این کمپانی در مدت مشابه سال گذشته وارد بازار کرد (19.9 میلیون دستگاه) عملکرد فصل اخیر با 8 درصد رشد منفی همراه بوده است. اما این شرکت چینی در این مدت، سبد محصولاتش را در سری X و سری جدید S تقویت کرد. Vivo گوشی‌های سری Z را در ابتدا برای بازار آنلاین عرضه کرد، اما بعدها تصمیم گرفت کانال فروش این محصول را گسترش دهد و هم‌اکنون این سری در کنار سری Y، جزو رده محصولات پرمخاطب به حساب می‌آید.

• Oppo

نزدیک‌ترین رقیب Vivo، برند Oppo است (که البته هر دو زیرمجموعه یک شرکت هستند). تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه شده این کمپانی در چین، با 14 درصد افت سالانه، از 21.2 میلیون دستگاه در سه‌ماهه دوم 2018 به 18.2 میلیون دستگاه در فصل اخیر کاهش یافت. مدل A9 توانست در رده گوشی‌های پرمخاطب، عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد. سری جدید Reno نیز از قرار معلوم بهتر از سری R ظاهر شده، زیرا در بازار گوشی‌های رده میانی و رده بالا، قیمت‌های متنوع‌تری را پوشش می‌دهد. البته لازم به ذکر است، با توجه به موفقیت گوشی‌های سری nova (محصول هواوی) در بازارهای رده 4 تا 6، سری جدید Reno نتوانست به اندازه R15 – که در مدت مشابه سال گذشته عرضه شد – موفق باشد.

• شیائومی

تغییرات درون‌سازمانی و تغییر در زمان عرضه گوشی پرچمدار Mi 9 این شرکت (که امسال یک فصل زودتر به بازار آمد)، از جمله عواملی ذکر شده که عملکرد شیائومی در سه‌ماهه دوم را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند. شیائومی در این مدت 11.7 میلیون گوشی هوشمند را روانه بازار چین نموده است.

Xiaomi Mi 9

Xiaomi Mi 9

شیائومی با فاصله زیادی نسبت به Oppo در رده چهارم قرار گرفته و عرضه گوشی‌های این برند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 19 درصد افت داشته که در بین 5 برند برتر بازار چین، بیشترین افت سالانه محسوب می‌شود. پروسه آماده‌سازی برای تولید محصولات جدید و مدیریت کانال‌های فروش آفلاین، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شیائومی در چین هستند.

• اپل

اقداماتی از قبیل تغییر قیمت‌ها و ارائه تسهیلات و پیشنهادهای تشویقی (در چندین نوبت) که طی دوران خرید آنلاین ماه ژوئن رخ داد، در عرضه آیفون‌های اپل در فصل اخیر مؤثر واقع شد. طی سه‌ماهه دوم سال 2019، تعداد 6.6 میلیون دستگاه آیفون وارد بازار چین شد. اگر این رقم را با 7 میلیون آیفونی که در مدت مشابه سال قبل به چین عرضه شده بود مقایسه کنیم، به افتی 6 درصدی می‌رسیم، اما به گفته IDC میزان افت عرضه آیفون در چین، نسبت به فصل اول، کمتر شده است. یکی دیگر از نکات مثبت کارنامه فصل اخیر اپل در چین، آن است که سهم این شرکت آمریکایی از بازار اسمارت‌فون چین طی یک سال گذشته، تغییری نداشته و همان 6.7 درصد باقی مانده است.

به گفته وانگ ژی (Wang Xi)، مدیر پژوهشی IDC در بخش چین، موجودی‌های در حال ترخیص و چرخه‌های جایگزینی محصولات – که همچنان طولانی باقی مانده‌اند – از جمله چالش‌های اساسی بازار اسمارت‌فون چین در چشم‌انداز کوتاه‌مدت به شمار می‌روند. از طرفی، گوشی‌ها و سرویس‌های 5G نیز بالاخره در نیمه دوم سال جاری میلادی وارد بازار خواهند شد. لذا انتظار می‌رود، با واقعی‌تر شدن قیمت‌ها در سال آینده، استقبال بهتری از گوشی‌های هوشمند در چین را شاهد باشیم. این کاهش قیمت‌ها، شتاب‌دهنده بازار بوده و در غیاب آن، بازار همچنان پرچالش باقی خواهد ماند.  

منبع : IDC