اذعان وال‌استریت ژورنال به خودکفایی هواوی در تولید اسمارت‌فون

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/9/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : کمپانی‌های آمریکایی کم‌کم اجازه ازسرگیری ارتباط با هواوی را دریافت می‌کنند، اما کمی دیر شده است. "هواوی می‌تواند بدون تراشه‌های آمریکایی اسمارت‌فون بسازد." این عنوان خبری‌ست که وال‌استریت ژورنال به نقل از UBS و Fomalhaut Techno Solutions (یک آزمایشگاه ژاپنی در حوزه فناوری) در وب‌سایت خود منتشر کرد. پرچمدار هواوی Mate 30 Pro – که در سپتامبر معرفی شد – به نمایشگر خمیده و دوربین‌های واید مجهز بوده و می‌تواند با آیفون 11 رقابت کند. در ساخت این گوشی هیچ قطعه آمریکایی به کار نرفته است. البته این امر زیاد هم تعجب برانگیز نیست، زیرا هواوی چند ماهی‌ست که در لیست سیاه وزارت بازرگانی ایالات متحده قرار گرفته است.

قبل از اعلام تحریم‌ها علیه هواوی، این شرکت تراشه‌های مورد نیاز برای اتصال گوشی با سیگنال‌های شبکه را از کمپانی‌های آمریکایی مثل Qorvo تأمین می‌کرد. نظیر این تراشه‌ها از شرکت آمریکایی Skyworks و همچنین شرکت زیرمجموعه هواوی، یعنی های‌سیلیکون، نیز تأمین می‌شد. در ماه می، با بالا گرفتن تنش بین پکن و واشنگتن، دولت ترامپ عرضه قطعات آمریکایی به هواوی را ممنوع کرد. این حرکت موجب شد تا کمپانی‌هایی مثل کوالکام و اینتل نتوانند تراشه‌های خود را به هواوی صادر کنند.

از زمان اعمال تحریم، هواوی هنوز می‌تواند برخی تراشه‌ها را از Qorvo تأمین کند، اما تصمیم گرفت شرکت ژاپنی Murata را نیز به عنوان منبع جدیدی برای خرید تراشه‌های مورد نیاز خود، لحاظ کند. علاوه بر این، هواوی برای تأمین این تراشه‌ها دیگر به سراغ Skyworks نرفت. به طریق مشابه، شرکت آمریکایی Broadcom – که تراشه‌های وای-فای و بلوتوث هواوی را تأمین می‌کرد – از سوی این شرکت چینی کنار گذاشته شد و اکنون این قطعات توسط خود هواوی به تولید می‌رسند. شرکت آمریکایی Cirrus Logic – سازنده تراشه‌های تولید صدا – نیز به سرنوشتی مشابه دچار شد.

هواوی در مستقل شدن از شرکت‌های آمریکایی هوشمندانه عمل کرد. پس از آنکه قانون‌گذاران آمریکا در سال 2012 هواوی را به عنوان یک تهدید برای امنیت ملی ایالات متحده اعلام کردند، این انتظار می‌رفت که نهایتا این شرکت در لیست سیاه قرار بگیرد. لذا از همان موقع، هواوی شروع به انبار کردن قطعات نمود و همین حرکت بود که پس از تحریم‌ها هواوی را سرپا نگه داشت. همچنین، هواوی برای تأمین قطعات مورد نیازش، ضمن جست‌وجو برای یافتن کشورهایی غیر از آمریکا، تصمیم گرفت این قطعات را خود به تولید برساند. تأسیس کمپانی های‌سیلیکون نمونه‌ای از این تلاش بوده که در حال حاضر چیپ‌ست‌های Kirin و تراشه‌های مدرن Balong را طراحی می‌کند.

این تراشه‌ها توسط های‌سیلیکون طراحی می‌شود، اما تولید آنها بر عهده کمپانی تایوانی TSMC است؛ شرکتی که همواره از ادامه همکاری با هواوی سخن گفته است. ماه قبل، گمانه‌زنی‌هایی شکل گرفت مبنی بر اینکه آمریکا در تلاش است دولت تایوان را متقاعد کند که TSMC را از همکاری با هواوی منع نماید. اما این خبر توسط یکی از مقامات دولت تایوان تکذیب شد.

احتمالا تنها کمپانی آمریکایی که پیدا کردن جایگزین آن برای هواوی ساده نیست، گوگل باشد. هواوی دیگر اجازه ندارد آن ورژن از اندروید که به سرویس‌های گوگل پلی مجهز است را در محصولاتش به کار گیرد. این بدان معناست که گوشی‌های جدیدتر هواوی نمی‌توانند با اپلیکیشن‌های هسته اندروید – مثل Play Store ،Search ،Gmail ،Maps و ... – ارائه شوند. با توجه به اینکه بسیاری از اپلیکیشن‌های گوگل در چین ممنوع هستند، شاید این مسأله برای کاربران چینی اهمیت چندانی نداشته باشد، اما مطمئنا فروش بین‌المللی هواوی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. در مدل‌هایی مثل سری Mate 30 و گوشی تاشوی Mate X، یک ورژن متن‌باز از اندروید نصب شده و کاربران برای نصب اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود می‌توانند از استور اختصاصی هواوی موسوم به AppGallery استفاده کنند.

بنا بر گزارش وال‌استریت ژورنال، استقلال هواوی از قطعات آمریکایی صرفا به گوشی‌های هوشمند این شرکت مربوط نبوده و تجهیزات شبکه هواوی را نیز شامل می‌شود. در حال حاضر، هواوی با در دست داشتن 28 درصد از بازار جهانی تجهیزات شبکه، بزرگ‌ترین تأمین‌کننده این تکنولوژی در دنیا محسوب می‌شود. با توجه به صرف هزینه‌های فراوان از سوی اپراتورها برای ساخت شبکه‌های جدید نسل پنجم، هواوی موفق شده بدون قطعات و نرم‌افزار آمریکایی اقدام به ساخت ایستگاه‌های 5G کند. ایستگاه‌ها بخش مهمی از ساخت شبکه‌های جدید نسل پنجم را تشکیل می‌دهند و عوض شدن پی‌درپیِ تأمین‌کننده‌ها، سرعت تولید ایستگاه‌های هواوی را پایین آورده است. در حال حاضر، ظرفیت تولید ایستگاه‌های 5G توسط هواوی، 5 هزار ایستگاه در ماه است. پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال آینده به 125 هزار ایستگاه در ماه برسد.

جان سافولک (John Suffolk)، از مقامات ارشد هواوی در زمینه امنیت سایبری، اخیرا به این نکته اشاره کرد و گفت اکنون تمام تجهیزات 5G هواوی مستقل از آمریکاست. وی می‌گوید: «ما تمایل داریم به استفاده از قطعات آمریکایی ادامه دهیم. این برای صنعت آمریکا خوب است. برای هواوی هم خوب است. [اما] این از دسترس ما خارج شده است.» منظور سافولک آن است که هواوی ترجیح می‌دهد قطعات مورد نیازش را از آمریکا تأمین کند، اما با قرار گرفتن این شرکت در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا، چاره‌ای جز تأمین قطعات از منابع دیگر باقی نمی‌ماند. بد نیست بدانید، سال گذشته (قبل از اعمال تحریم) حجم مبادلات هواوی و تأمین‌کنندگان آمریکایی به 11 میلیارد دلار بالغ شد، البته همه این قطعات و نرم‌افزارها شامل تحریم نمی‌شود.

به باور هندل جونز (Handel Jones)، ریاست شرکت International Business Strategies، تحریم آمریکا علیه هواوی بی‌نتیجه بوده است. وی می‌گوید: «استقلال [هواوی] از زنجیره تأمین آمریکا نشان می‌دهد که استراتژی‌های ایالات متحده در تلاش برای انزوای هواوی، کار نمی‌کنند». رشد سالانه 28 درصدی در عرضه جهانی اسمارت‌فون‌های هواوی، سخنان جونز را تأیید می‌کند. در حال حاضر، هواوی با در اختیار داشتن 18 درصد از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند، پس از سامسونگ در رتبه دوم قرار گرفته و کمپانی اپل بعد از هواوی، جایگاه سوم را دارد. جالب است بدانید، مردم چین به دنبال وضع تحریم علیه هواوی، در یک حرکت وطن‌پرستانه به خرید گوشی‌های هواوی روی آورده و باعث شدند عرضه داخلی اسمارت‌فون‌های این شرکت در سه‌ماهه سوم، با رشد خیره‌کننده 66 درصدی همراه شود.

به عقیده کریستوفر رولاند (Christopher Rolland)، تحلیلگر حوزه نیمه‌رساناها، تولید یک پرچمدار توسط هواوی بدون استفاده از قطعات آمریکایی، خبر بزرگی است. مقامات اجرایی هواوی در گفت‌وگو با رولاند، به این نکته اشاره کردند که حتی اگر تحریم نمی‌شدند، باز هم قصد داشتند از قطعه‌سازان آمریکایی فاصله بگیرند. اما هنوز جای تعجب دارد که چنین اتفاقی این‌قدر سریع رقم خورد. ظاهرا ترامپ به این پروسه سرعت بخشیده است!

در این میان، محافل خبری پر است از گزارش‌ها و تحلیل‌هایی که از شکل‌گیری یک معامله تجاری بین چین و آمریکا حکایت دارند. البته به گزارش رویترز، این معامله به دلیل اعلام حمایت ترامپ از معترضان در هنگ‌کنگ، فعلا متوقف شده است. به گزارش MarketWatch، خواسته مهم چین به عنوان بخشی از فاز اولِ معامله تجاری، لغو تعرفه‌ بر کالاهای چینی است. در حال حاضر، جنگ تجاری چین و آمریکا وارد هفدهمین ماه شده است. بر فرض، اگر معامله‌ای در کار باشد، به احتمال زیاد ترامپ از طرف چینی انتظار دارد تا خرید سویا و تراشه را به همان میزان سابق، ادامه دهد.

منبع : WSJ