مرگ تدریجی یک رویا: پیش‌بینی کاهش 40 تا 60 درصدی فروش گوشی‌های هواوی تا پایان امسال

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/3/29        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : قرار گرفتن هواوی در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا در ماه می سال جاری سبب در گرفتن مباحثی داغ پیرامون کسب‌وکار اسمارت‌فون این شرکت شده است. این در حالی است که بر اساس گزارش موسسات پژوهشی معتبر، هواوی در پایان نخستین فصل 2019 از اپل پیشی گرفت و با کسب مقام دومین تولیدکننده بزرگ گوشی هوشمند در جهان، برای سیطره بر بازار این صنعت تنها سامسونگ را پیش رو داشت. اما به ناگاه شرایط برای غول چینی تغییر کرد و دسترسی بخش تولید به زنجیره تامین نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مورد نیاز آن قطع گردید. از آن زمان، گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش قابل توجه فروش محصولات این کمپانی و آثار ناشی از آن همچنان ادامه دارد.

Huawei Is Preparing for Drop in International Smartphone Shipments Bloomberg Reports

حال بلومبرگ در روز دوشنبه 17 ژوئن سال جاری میلادی (27 خرداد 1398) به نقل از برخی منابع داخلی گزارشی منتشر کرده ‌است که بر اساس آن هواوی برای کاهش ۴۰ تا 60 درصدی در عرضه بین‌المللی محصولات خود آماده می‌شود. همچنین مدیران فروش و بازاریابی این شرکت در گزارش‌های داخلی، افت عرضه‌ای در حدود 40 تا 60 میلیون گوشی‌ هوشمند را تا پایان سال جاری میلادی در سراسر جهان پیش‌بینی کرده‌اند. هواوی در پی آن است که از روز 21 ژوئن (31 خرداد) فروش گوشی پرچمدار Honor 20 را در چندین کشور اروپایی از جمله فرانسه و بریتانیا آغاز نماید، اما احتمال دارد در صورت استقبال ضعیف از این محصول (با توجه به گزارش‌هایی در مورد پشتیبانی نکردن دو اپراتور بزرگ فرانسه از این گوشی) فروش آن در بازارهای خارج از چین متوقف شود. این در حالی است که بر اساس اعلام منابع خبری، حدود یک میلیون دستگاه از این اسمارت‌فون ظرف مدت دو هفته در چین به فروش رسیده است.

مطابق اعلام برخی منابع خبری، هواوی چندی پیش نیز پیش‌بینی خود را از میزان عرضه گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم سال 2019، حدود 20 تا 30 درصد کاهش داده و دستور کاهش یا لغو سفارش قطعات مرتبط با گوشی‌های هوشمند و تجهیزات مخابراتی را نیز صادر کرده است. به علاوه، بنا بر گزارش روزنامه South China Morning Post، شرکت Foxconn چند خط تولید گوشی‌های هواوی را به سبب کاهش سفارش برای اسمارت‌فون‌های جدید متوقف کرده است.

Honor 20 Pro

Honor 20 Pro

البته هواوی با رد این گزارش‌ها، بر ثبات تقاضای جهانی برای محصولات این کمپانی و روال عادی خطوط تولید تاکید کرده؛ امری که آشکارا برای جلوگیری از فشار روانی بیشتر علیه این شرکت صورت گرفته است.

هواوی که در سال 2018 بیش از 200 میلیون اسمارت‌فون به بازار عرضه کرده، اینک در حال واگذار کردن رقابت به سامسونگ و اپل است. طبق آخرین گزارش تحلیلی موسسه پژوهشی IDC از بازار گوشی‌های هوشمند، هواوی تنها سازنده‌ای است که در سه‌ماهه نخست 2019 با عرضه 59.1 میلیون دستگاه اسمارت‌فون، موفق به ثبت رشد سالانه 50.3 در فصل گذشته شده و با در اختیار داشتن 19 درصد از بازار، عملکرد درخشانی را به ثبت رسانده است. این شرکت در اروپا، خاورمیانه و آفریقا نیز عملکرد قابل توجهی داشته، به طوری که در سه‌ماهه منتهی به مارس 2019، حدود 13.5 میلیون واحد اسمارت‌فون وارد بازار EMEA کرده و 66.13 درصد رشد را نسبت به سه‌ماهه نخست 2018 شاهد بوده است. این در حالی است که جایگاه اپل در این منطقه چندان مستحکم نبوده و در این بازه زمانی، کاهش 22.7 درصدی را تجربه کرده است.

Huawei Is Preparing for Drop in International Smartphone Shipments Bloomberg Reports

شش کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان از نگاه IDC در سه‌ماهه اول سال 2019

با توجه به آن که برآورد می‌شود عمده کاهش فروش هواوی در سطح بین‌المللی رقم زده شود و در کشور مبدأ یعنی چین، فروش اسمارت‌فون‌های این شرکت با رشد یا تثبیت گردد، هواوی ناگزیر به ارتقاء عملکرد خود در چین خواهد بود و می‌کوشد برای جبران کاهش عرضه بین‌المللی، حدود نیمی از این بازار را در اختیار بگیرد. بلومبرگ با اشاره به نظر تحلیل‌گران این صنعت و نیز افزایش سرمایه‌گذاری هواوی در بازاریابی و گسترش کانال‌های توزیع، عقیده دارد که این روند منجر به بیشتر شدن سهم این کمپانی از بازار چین خواهد شد؛ به طوری که پیش‌بینی می‌شود تخمین 30 تا 35 درصدی پیشین به 45 درصد افزایش یابد. البته نباید از اوپو و ویوو نیز غافل شد، چرا که این دو شرکت چینی استراتژی محصول خود را برای پوشش بخش‌ بزرگ‌تری از مصرف‌کنندگان تقویت کرده‌اند.

به نظر می‌رسد هواوی قصد دارد با واقع‌بینی، شرایط فعلی را مدیریت کند. مدیران این شرکت از جمله رن ژنگ‌‌فی (Ren Zhengfei)، بنیانگذار و مدیر عامل هواوی، تأکید کرده‌اند که قرار گرفتن در فهرست شرکت‌های ممنوعه وزارت بازرگانی آمریکا، هدف آنها را برای تبدیل به تولیدکننده شماره یک اسمارت‌فون در جهان به تعویق می‌اندازد. با این حال، تمرکز عمده آنها در حال حاضر روی راه‌اندازی کمپینی برای حفظ اعتماد کاربران و نیز ارائه پلتفرمی با نام احتمالی Hongmeng به عنوان سیستم‌عامل جایگزین اندروید در ماه‌های آینده است. هواوی در وضعیت کنونی به سیستم‌عاملی نیاز دارد که بتواند به سرعت و با موفقیت مورد استفاده قرار گیرد؛ هرچند تشویق مصرف‌کنندگان غیر چینی که به سادگی به اکوسیستم اندروید دسترسی دارند، به استفاده از این سیستم‌عامل جدید چندان آسان نخواهد بود.

Huawei CEO Ren Zhengfei

Ren Zhengfei بنیانگذار و مدیر عامل هواوی

از آنجا که گوگل نیز به فهرست تحریم‌کنندگان هواوی پیوسته است، پس از اجرایی شدن حکم در روز 19 آگوست (28 مرداد) دسترسی به Play Store و سرویس‌هایی مانند جی‌میل و یوتیوب و نیز آپدیت‌های اندروید برای کاربران گوشی‌های این شرکت امکان‌‌پذیر نخواهد بود. اثرگذاری این موضوع در بازارهای نوظهور را نمی‌توان با قطعیت پیش‌بینی کرد اما به نظر می‌رسد ژاپن، کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین بیش از دیگران تحت تأثیر قرار گیرند.

نکته دیگر آن که اگر چه Hisilicon به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هواوی، پروسسور اسمارت‌فون‌های این شرکت را تولید می‌کند، اما نباید از یاد برد که زیرساخت اصلی هسته‌های پردازشی چیپ‌ست‌های تولیدشده این شرکت متعلق به ARM است که خود یکی دیگر از کمپانی‌های تحریم‌کننده هواوی است.

فهرست سیاه تجاری دولت آمریکا، برخی از مهم‌ترین تامین‌کنندگان تراشه هواوی، از جمله کوالکام، اینتل و Xilinx را تحت تاثیر قرار داده است. اما خبر خوب برای هواوی آن است که بر اساس گزارش رویترز، نمایندگان برخی از این شرکت‌ها در دیدار با وزارت بازرگانی آمریکا خواستار آن شده‌اند که محدودیت‌های اعمال‌شده بر قطعاتی همچون تراشه اسمارت‌فون‌ها برطرف شود؛ قطعاتی که به گفته آن‌ها ارتباطی با نگرانی‌های امنیتی این کشور ندارد. 

منبع : Bloomberg