بازگشت مایکروسافت به دنیای اسمارت‌فون با Surface Duo مجهز به نمایشگر دوگانه

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/7/15        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : اندروید Android ، صفحات نمایش لمسی دوتایی Dual Touch Screens ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : کمپانی مایکروسافت در دومین روز اکتبر سال جاری میلادی (10 مهر 1398) طی رویداد خود در شهر نیویورک علاوه بر معرفی تبلت ویندوزی Surface Pro 7، نسل سوم لپ‌تاپ‌های Surface و تبلت ویندوزی Surface Pro X با پردازنده‌ای مجهز به هسته‌های ARM از دو محصول تاشو با نام‌های Surface Neo و Surface Duo نیز رونمایی کرد. دستگاه هوشمند Surface Duo، به عنوان محصولی اندرویدی با دو صفحه‌نمایش، به گفته مدیران شرکت سازنده، با کنار هم قرار دادن قابلیت‌های سخت‌افزاری Surface از یک سو و کاربری‌های اندروید از سوی دیگر، بهترین تجربه بهره‌وری یا productivity را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.

آخرین تلاش‌های مایکروسافت برای تولید گوشی هوشمند به اوایل سال 2016 و عرضه اسمارت‌فون Lumia 650 در رده میانی باز می‌گردد. البته مایکروسافت پیش از این محصول، گوشی‌های Lumia 950 و Lumia 950 XL را با سیستم‌عامل ویندوز 10 معرفی کرده بود که نخستین پرچمداران این شرکت پس از خرید کسب‌وکار موبایل و سرویس‌های نوکیا در آوریل 2014 به حساب می‌آمدند. حالا ظاهرا مایکروسافت قصد دارد بار دیگر بخت خود را در عرصه دستگاه‌های هوشمند و در چارچوب Surface Duo بیازماید.

در حالی که Surface Neo دستگاه بزرگ‌تری در اندازه تبلت و مجهز به نسخه خاصی از ویندوز 10 یعنی ویندوز 10X است، Surface Duo نمونه کوچک‌تری است که به راحتی در دست جای می‌گیرد و از سیستم‌عامل اندروید بهره می‌برد. محصول جدید از دو نمایشگر باریک به قطر 5.6 اینچ بهره می‌برد که با لولایی عمودی به یکدیگر متصل شده‌اند و پس از گشوده شدن پنلی 8.3 اینچی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. از آنجا که لولای به‌کار گرفته‌شده در این اسمارت‌فون قادر است تا 360 درجه خم شود، می‌توان برای برقراری یا پاسخ به تماس تلفنی دستگاه را به طور کامل تا کرد تا در دست گرفتن آن آسان‌تر شود.

نکته مثبت Surface Duo در نگاه اول به باریک بودن صفحات آن باز می‌گردد. آن گونه که در تصاویر منتشر شده دیده می‌شود، این محصول پس از خم شدن همچنان ضخامت کمی دارد و باریک‌تر از اسمارت‌فون‌های خم‌شونده‌ای به نظر می‌رسد که طی این مدت معرفی شده‌اند. البته هنوز ظرفیت باتری محصول جدید مایکروسافت مشخص نیست و ممکن است ظرفیت باتری فدای باریکی دستگاه شده باشد.

اما نکته منفی در خصوص این محصول، حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگر آن است که بسیار بزرگ‌تر از گوشی‌ها و تبلت‌های مدرن امروزی به نظر می‌رسد. به علاوه طراحی لولای این گوشی نیز محل بحث و تردید قرار گرفته است. در شرایطی که سامسونگ با به‌کارگیری چند چرخ‌دنده متصل، لولای گلکسی فولد را درون محفظه‌ای قرار داده و ظاهری ظریف و چشم‌نواز به دستگاه بخشیده است و طراحی لولای Mate X هواوی نیز خلاقانه انجام شده و در حالت گشوده، صفحه‌نمایشی یکپارچه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، رویکرد مایکروسافت اندکی عجیب به نظر می‌رسد. این شرکت در تولید محصول جدید خود هیچ تلاشی برای پنهان کردن لولا نکرده است و حتی اهرم‌های بالایی و پایینی لولا که دو نمایشگر را به یکدیگر متصل می‌کنند، به سرعت در نگاه اول به چشم می‌آیند.

مایکروسافت اطلاعات دیگری را در خصوص این دستگاه منتشر نکرده اما مطابق گزارش منابع خبری، Surface Duo همچون اکثر پرچمداران اخیر مجهز به چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 855 یا Snapdragon 855 Plus خواهد بود. ممکن است در نگاه اول، استفاده از این تراشه انتخاب مناسبی به نظر برسد اما با توجه به آن که مایکروسافت قصد دارد این محصول را در فصل تعطیلات 2020 میلادی وارد باز نماید، تا آن زمان نسل جدیدی از پردازنده‌های کوالکام وارد بازار خواهد شد و سری SD 855 طبیعتا تا آن زمان بسیار قدیمی خواهد بود.

در مجموع و با اطلاعات کنونی در دستگاه تاشوی مایکروسافت خلاقیت چندانی به چشم نمی‌خورد و پیش از این، چندین محصول اندرویدی با ویژگی‌های مشابه وارد بازار شده‌اند که از جمله نخستین نمونه‌های این دستگاه‌ها می‌توان به Kyocera Echo محصول کمپانی ژاپنی کیوسرا اشاره کرد که محصولی مجهز به دو صفحه‌نمایش و نسخه 2.2 پلتفرم اندروید بود و در سال 2011 میلادی عرضه شد. به علاوه، Tablet P سونی (که با نام S2 نیز شناخته می‌شود) با دو صفحه‌نمایش 5.5 اینچی، ZTE Axon M و همچنین V50 ThinQ ال‌جی مجهز به قابی با نام Dual Screen را نیز نباید از یاد برد.

شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ و هواوی روی اسمارت‌فون‌هایی با پنل‌های OLED خم‌شونده سرمایه‌گذاری کرده‌اند که پس از باز شدن به تبلت تبدیل می‌شوند. محصول مایکروسافت را نیز شاید بتوان پاسخ این شرکت به روند مورد توجه بازار دانست. اما باید توجه داشت که ایده نمایشگر دوگانه توانایی تبدیل به نمایشگری یکپارچه و بزرگ را ندارد و به همین جهت، شاید نتواند برای مشتاقان بازی و دیگر ابزارهای رسانه‌ای گزینه جذابی قلمداد شود.

معرفی محصولی حدود یک سال پیش از تولید و عرضه آن، تصمیم عجیبی به نظر می‌رسد؛ اما مایکروسافت یقینا به این شیوه همچون راهی برای تولید قطعی محصول خود می‌نگرد. در واقع مدیران مایکروسافت به احتمال بسیار بر این باورند که امکان پنهان کردن چنین ایده‌ای برای یک سال وجود ندارد و تصمیم گرفته‌اند پیش از رسانه‌ای شدن خبر و ایجاد شایعات پیرامون آن، خود آن را آگاهانه در اختیار بازار قرار دهند. با این حال، اگر محصول جدید مایکروسافت جذابیت‌هایی داشته باشد، بدون شک یک سال برای کپی‌کاران چینی زمانی کافی خواهد بود تا به سرعت نمونه‌ای مشابه با آن را بسازند!

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا