معرفی Surface Laptop 3 ،Surface Pro 7 و سورپرایزی به نام Surface Pro X

نمایش خبر

تاریخ : 1398/7/11        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : تبلت Tablet ، ویندوز 10 Windows 10 ، سرفیس Surface ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : شرکت مایکروسافت در روز چهارشنبه دوم اکتبر 2019 (10 مهر 1398) در جریان رویداد سرفیس در نیویورک آمریکا از طیف جدیدی از دستگاه‌های سرفیس این شرکت رونمایی کرد؛ در این سری به جز Surface Pro 7 و Surface Laptop 3 به‌عنوان آپدیت‌هایی به‌ترتیب برای Surface Pro 6 و Surface Laptop 2 چند محصول جدید نیز به معرض نمایش گذاشته شد که از آن میان Surface Pro X با پردازنده‌ای مجهز به هسته‌های ARM و سیستم‌عامل ویندوز جذاب‌ترین مدل نام می‌گیرد. در این رویداد همچنین از Surface Neo و Surface Duo نیز رونمایی شد که هر دو دستگاه‌هایی تاشو با صفحه‌نمایش‌های مجزایی هستند که اولی به Windows 10 X مجهز بوده و دومی دیوایسی اندرویدی‌ست.

Surface Pro 7

در بین همه دیوایس‌های سرفیس ارائه شده در این نوبت شاید کمترین تغییر و بیشترین شباهت به نسل پیشین، در سرفیس پرو 7 رخ داده باشد؛ این تبلت ویندوزی 2 در 1 که با اتصال یک پوشش کیبوردی موسوم به تایپ‌کاور به یک لپ‌تاپ قدرتمند تبدیل می‌شود از همان طراحی Surface Pro 6 برخوردار است و با بدنه‌ یک‌پارچه‌ای از جنس آلیاژ منیزیم و رنگ‌های پلاتینیوم (خاکستری متمایل به سفید) و مشکی مات، حداقل از لحاظ ظاهری، تفاوت خاصی با نسل پیشین خود ندارد. ابعاد بدنه مثل گذشته 8.5×201×292 میلی‌متر است و 775 یا 790 گرم (بسته به پردازنده) وزن دارد. این دو وزن در نسل قبلی به ترتیب 770 و 784 گرم بود.

مهم‌ترین تغییر سرفیس پرو 7 که در سرفیس لپ‌تاپ 3 نیز تکرار شده حذف درگاه Mini DisplayPort و جایگزین ساختن آن با USB-C است که پیش از این در این سری حضور نداشت. این پورت USB-C علاوه بر نقل و انتقال فایل، برای شارژ باتری نیز به‌کار می‌رود اما ظاهرا از Thunderbolt پشتیبانی نمی‌کند. دیگر پورت‌های اتصال این مدل تغییری نسبت به قبل نداشته و همچنان از یک پورت USB-A معمولی، جک هدفون، درگاه Surface Connect و یک کارت‌خوان microSDXC برخوردار است.

صفحه‌نمایش دستگاه بدون تغییر نسبت به گذشته، 12.3 اینچی با نسبت 3:2 و وضوح 1824×2736 پیکسلی‌ست که به فشردگی 267ppi منجر می‌شود. در بخش پردازشی این مدل نیز طبیعتا با تفاوت مهمی روبرو می‌شویم جایی‌که از پردازنده‌های نسل دهم اینتل برخلاف Surface Pro 6 که تنها در دو رده Core i5 و Core i7 ارائه شده بودند حالا شامل سه ورژن Core i5، Core i3 و Core i7 می‌شوند که اولی با نام مدل دقیق Core i3-2005G1 دو هسته‌ای‌ست و دو مدل دیگر از چهار هسته‌ پردازشی بهره می‌برند. حافظه داخلی SSD سیستم تغییری نکرده و هنوز در چهار نسخه 512GB ،256GB ،128GB و 1 ترابایتی ارائه می‌شود اما در زمینه رم به جز دو حافظه 8 یا 16 گیگابایتی حالا یک انتخاب 4 گیگابایتی نیز در دسترس قرار دارد.

تایپ‌کاور جدید این مدل اندکی با تغییر در طراحی روبرو شده و با وجود حفظ کلیدهای مجزا با فاصله مناسب و تاچ‌پد نسبتا بزرگ در بخش پایینی حالا به لطف حرکت عمودی محدودتر (1.3 میلی‌متری) هر کلید، بی‌صدا‌تر شده است. نکته مثبت در این بخش، سازگاری تایپ‌کاورهای پیشین با این مدل است که نیاز به تهیه نمونه جدید را مرتفع می‌سازد.

دوام باتری سرفیس پرو 7 به گفته مایکروسافت در یک استفاده معمولی از دستگاه (typical device usage) برابر با 10.5 ساعت است که البته امکان مقایسه مستقیم آن با سرفیس پرو 6 که دوام 13.5 ساعته باتری آن در هنگام پخش ویدئو از حافظه داخلی سنجیده شده بود، وجود ندارد. دوربین‌های 5 و 8 مگاپیکسلی جلو و پشت دستگاه در سرفیس جدید تغییری نکرده و اسپیکرهای دوگانه 1.6 واتی با Dolby Audio Premium نیز سر جای خود باقی مانده‌اند. تنها تغییر در این بخش به میکروفون‌های دستگاه تعلق دارد که این بار اصطلاحا از نوع far-filed با میدان عملکرد گسترده‌تر هستند.

Surface Pro 7 در بخش ارتباطات بی‌سیم نیز با بهبود روبرو شده و علاوه بر ارتقاء وای‌فای به نسخه 11.ax، بلوتوث حاضر در دستگاه نیز حالا ورژن پنجم است. این تبلت با سیستم‌عامل ویندوز 10 هوم (قابل ارتقاء به ویندوز 10 پرو با پرداخت 99 دلار) با قیمت پایه 749 دلاری برای نسخه Core i3 با حافظه 4GB/128GB ارائه شده و ظاهرا از 22 اکتبر (30 مهر 1398) در بازار در دسترس قرار می‌گیرد.

Surface Laptop 3

نسل سوم لپ‌‌تاپ‌های سرفیس مایکروسافت برای اولین بار در دو سایز معرفی شده‌ و بدین‌ترتیب انتخاب‌های بیشتری را در اختیار خریداران قرار می‌دهد. این سری علاوه بر نسخه 13.5 اینچی که شباهت کاملی به سرفیس لپ‌تاپ 2 دارد، این بار در یک نسخه 15 اینچی نیز ارائه می‌شود که جدا از صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، در زمینه پردازشی و گرافیکی نیز تفاوت‌های بزرگی با برادر کوچک‌تر خود دارد.

نسخه 13 اینچی این سری در صورتی که پیش از این تجربه استفاده از دو نسل قبلی این کلاس را داشته باشید، کاملا آشنا به نظر می‌رسد و جدا از طراحی یکسان، از ابعاد و صفحه‌نمایش یک‌اندازه‌ای بهره می‌برد. برخی تفاوت‌های کوچک و بزرگ این مدل نسبت به گذشته شامل ترک‌پد بزرگ‌تر (20 درصد بزرگ‌تر نسبت به قبل)، درگاه USB-C و رنگ‌های جدید می‌شود که این آخری در رنگ‌های طلایی و مشکی، پوشش نرم پارچه‌مانند Alcantara در محوطه زیر کیبورد و اطراف ترک‌پد را با آلومینیوم جایگزین کرده است. به جز این موارد حداقل در نسخه 13 اینچی با همان سرفیس لپ‌تاپ 2 با اجزای داخلی تغییر یافته روبرو می‌شویم. نسخه 15 اینچی دستگاه تنها در دو رنگ طلایی و مشکی ارائه می‌شود و از پوشش Alcantara نیز در آن خبری نیست.

ابعاد دستگاه در نسخه 13.5 اینچی برابر با 14.5×223×308 میلی‌متر و در نسخه 15 اینچی برابر با 14.69×244×339.5 میلی‌‌متر است که در هر دو با ضخامت چندان فوق‌العاده‌ای روبرو نمی‌شویم. نسخه کوچک‌تر این سری 1,256 یا 1,288 گرم (بسته به رنگ) وزن دارد که تفاوت بزرگی نسبت به گذشته ندارد و نسخه 15 اینچی نیز با وزن 1,542 گرمی نسبتا سبک به نظر می‌رسد.

صفحه‌نمایش هر دو مدل سرفیس لپ‌تاپ 3 مثل قبل از نسبت 3:2 برخوردار بوده و هر دو وضوح 1504×2256 پیکسلی در نسخه کوچک‌تر و 1664×2496 پیکسلی در مدل بزرگ‌تر به فشردگی 201ppi منجر می‌شوند. یک نکته ظریف در این میان به پوشش شیشه‌ای محافظ روی صفحه‌نمایش تعلق دارد که در سرفیس لپ‌تاپ 2 از نوع Gorilla Glass 3 بود اما در توصیف هر دو مدل جدید سرفیس لپ‌تاپ 3، اشاره‌ای به آن نشده است.

مهم‌ترین تفاوت مابین دو سایز مختلف سرفیس لپ‌تاپ 3 به جز اندازه صفحه‌نمایش، در بخش پردازشی آن‌ها نهفته است جایی‌که در نسخه 13.5 اینچی از پروسسورهای چهار هسته‌ای Core i5 و Core i7 نسل دهم اینتل استفاده شده اما در نسخه 15 اینچی، این دو پروسسور، جای خود را به پردازنده‌های Ryzen 5 و Ryzen 7 شرکت AMD داده‌اند؛ امری‌که به‌خصوص در زمینه گرافیک تأثیرگذار بوده و در حالی‌که در نسخه 13.5 اینچی از گرافیک Intel UHD Graphics 620 استفاده شده، در نسخه 15 اینچی، دو گرافیک متفاوت Radeon Vega 9 و Radeon RX Vega 11 حضور دارند. مایکروسافت علت استفاده از چیپ‌های رایزن AMD در نسخه 15 اینچی را برخورداری از گرافیک قوی‌تر در این نسخه عنوان کرده است که به کمک آن‌ها می‌توان عملیات گرافیکی پیشرفته‌تری را نسبت به نسخه 13 اینچی انجام داد. حافظه رم این دو مدل 8 یا 16 گیگابایت بوده و در چهار حافظه داخلی SSD شامل 512GB ،256GB ،128GB و 1 ترابایتی عرضه می‌شوند. یک نکته جالب در این میان امکان جداسازی حافظه SSD و اصطلاحا Removable بودن آن است که در نسخه‌های پیشین امکان‌پذیر نبود.

پورت‌های ارتباطی هر دو مدل شامل یک در گاه USB-C 3.1، یک پورت USB فول‌سایز، جک هدست و پورت Surface Connect می‌شود. یک نکته مهم در این میان همانطور که در سرفیس پرو 7 نیز به آن اشاره شد پشتیبانی نکردن درگاه USB-C از Thunderbolt است که بدین‌ترتیب با وجود امکان اتصال مانیتور خارجی از این طریق به دستگاه، نمی‌توان از آن برای اتصال گرافیک اکسترنال بهره برد.

مایکروسافت دوام باتری هر مدل را در استفاده معمول روزمره، 11.5 ساعت اعلام کرده که در اینجا نیز نمی‌توان آن را با دوام 14.5 ساعته‌ای که پیش از این برای سرفیس لپ‌تاپ 2 در نمایش ویدئو از حافظه داخلی اعلام شده بود، مقایسه کرد. شارژ سریع از طریق درگاه Surface Connect از دیگر نکات جالب‌توجه در این سری است که به گفته مایکروسافت، در کمتر از یک ساعت باتری را تا 80 درصد پر می‌کند.

سرفیس لپ‌تاپ 3 با سیستم‌عامل ویندوز 10 هوم (قابل ارتقاء به ویندوز 10 پرو با پرداخت 99 دلار) با قیمت پایه 999 دلاری برای نسخه 13 اینچی با 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی ارائه می‌شود و نسخه 15 اینچی آن نیز با همین چینش حافظه 1,199 دلار قیمت دارد. زمان حضور در بازار این سری نیز 22 اکتبر (30 مهر 1398) تعیین شده است.

Surface Pro X

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، عنوان جذاب‌ترین سرفیس این نوبت، به Surface Pro X تعلق پیدا می‌کند؛ این مدل برخلاف دو سرفیس دیگر، یک دیوایس کاملا جدید در سبد کالای مایکروسافت بوده و با به‌کارگیری پردازنده‌ای از خانواده ARM، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. استفاده از پردازنده ARM در یک محصول ویندوزی البته تازگی نداشته و جدا از محصولاتی مثل هواوی MateBook E2019 و سامسونگ گلکسی Book S که پیش از این با پردازنده‌هایی از خانواده اسنپ‌دراگون کوالکام عرضه شده بودند، خود مایکروسافت نیز در سال‌های دور با محصول ناموفقی به نام Surface RT بخت تلخ خود را در این زمینه آزموده بود. تجربه جدید مایکروسافت در این نوبت البته تفاوت بزرگی با گذشته داشته و این بار نه‌فقط با نسخه کامل ویندوز 10 هوم روبرو هستیم بلکه پردازنده مورد استفاده در این مدل نیز به صورت اختصاصی و در همکاری مایکروسافت و کوالکام شکل گرفته است.

سرفیس پرو X را در یک نگاه می‌توان محصولی مشابه سرفیس پرو 7 با پردازنده‌ای جدید معرفی کرد که صفحه‌نمایشی 13 اینچی را درون یک شاسی 12 اینچی جای داده، از دوام باتری بالاتری برخوردار است و با امکان اتصال سیم‌کارت و دو پورت USB-C، کاربران پرتابل‌تری را هدف می‌گیرد. نخستین نکته جدید در مورد طراحی این مدل کاهش مشهود حاشیه‌های صفحه‌نمایش به خصوص در کناره‌های چپ و راست (هنگام قرارگیری به صورت افقی) است که با وجود 0.7 اینچ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، به کاهش 5 میلی‌متری ارتفاع دستگاه نسبت به Surface Pro 7 منجر می‌شود.

سرفیس پرو X در زمینه ضخامت نیز بهتر از هر دو مدل دیگر عمل می‌کند و با ضخامت تنها 7.3 میلی‌متری (5.3 میلی‌متری بدون در نظر گرفتن پایه)، از بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی نیز Slimتر به نظر می‌رسد. وزن 774 گرمی این مدل دیگر نقطه قوت آن در زمینه طراحی‌ست که با وجود صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و دوام باتری بیشتر نسبت به سرفیس پرو 7، هنوز چند گرمی سبک‌تر است.

صفحه‌نمایش 13 اینچی این مدل از وضوح 1920×2880 پیکسل بهره می‌برد که فشردگی 267ppi آن دقیقا مشابه Surface Pro 7 است. نسبت 3:2 این پنل تغییری نسبت به اکثر سرفیس‌هایی که تا به امروز عرضه شده نکرده و روشنایی 450 نیتی آن نیز برای دستگاهی در این سطح مناسب به نظر می‌رسد.

نکته مثبت اصلی و عامل جذابیت این تبلت در پردازنده جدید Microsoft SQ1 آن نهفته است؛ این پردازنده که حاصل همکاری مشترک مایکروسافت و کوالکام به حساب می‌آید دارای هسته‌‌های ARM بوده و بدین‌ترتیب برای اولین بار حداقل برای مایکروسافت می‌توان از مزایای یک پردازنده موبایل (مصرف انرژی پایین‌تر، دوام باتری بالاتر، بی‌نیازی از فن خنک‌کننده و تولید حرارت کمتر) و سیستم‌عامل کامل ویندوز به صورت همزمان بهره برد.

مایکروسافت اشاره چندانی به جزییات این پردازنده مثل نوع و فرکانس هسته‌ها و لیتوگرافی ساخت نکرده و تنها به مصرف 7 واتی و 3 برابر توان بیشتر (Performance per watt) آن نسبت به Surface Pro 6 (با پردازنده‌های نسل هشتم اینتل) اشاره کرده است. گرافیک این پروسسور Adreno 685 نام دارد که با نگاهی به نام‌گذاری آن و توجه این واقعیت که در آخرین نسل از پروسسورهای موبایلی شرکت کوالکام یعنی Snapdragon 855 Plus از گرافیک Adreno 640 استفاده شده است، می‌توان حدس زد که با گرافیک کاملا توانمندتری روبرو هستیم. توان بخش گرافیکی SQ1 برابر با 2.1 ترافلاپ اعلام شده که از لحاظ مقایسه می‌توان آن را با توان گرافیکی Xbox One در یک رده دانست. این مقایسه با وجود آنکه طبیعتا به آن معنا نیست که می‌توان بازی‌های کنسول ایکس‌باکس را در این تبلت اجرا نمود اما به روشنی به توان گرافیکی بالای دستگاه اشاره دارد. این پروسسور در زمینه هوش مصنوعی نیز توان 9Teraops را ارائه می‌کند.

حافظه رم دستگاه 8 یا 16 گیگابایت بوده و 128، 256 یا 512 گیگابایت حافظه از نوع M.2 SSD در اختیار دارد. حافظه SSD این مدل نیز مثل سرفیس لپ‌تاپ 3، قابل جدا شدن است.

سرفیس پرو X به دو درگاه USB-C و یک اتصال سرفیس کانکت مجهز شده که از این آخری می‌توان برای اتصال شارژر و برخی موارد دیگر بهره برد. در این مدل همچنان از یک درگاه نانوسیم پشتیبانی می‌شود که برتری محسوسی را برای این مدل نسبت به سرفیس پرو و سرفیس لپ‌تاپ ایجاد می‌کند. غایب اصلی در بخش پورت‌های اتصال این مدل، جک 3.5 میلی‌متری هدست است که برای اولین بار در این رده رخ می‌دهد. دوام باتری این مدل 13 ساعت اعلام شده که بالاترین دوام باتری در بین دو مدل دیگر به حساب می‌آید و شارژ سریع نیز جزء امکانات پیش‌فرض آن به حساب می‌آید.

در بخش گزینه‌های ارتباطی این مدل به وای‌فای ac، بلوتوث 5 و مسیریاب‌های GPS و GLONASS بر می‌خوریم و مودم Snapdragon X24 آن نیز با پشتیبانی از استاندارد LTE Cat 20 ظاهرا قادر به دستیابی به سرعت دانلود 2 گیگابیت بر ثانیه است. دوربین‌ بخش پشتی دستگاه 10 مگاپیکسلی با امکان برداشت ویدئو با وضوح 4K است که از این لحاظ برتری محسوسی به سرفیس پرو 7 دارد و در جلو نیز از یک دوربین 5 مگاپیکسلی استفاده شده است. میکروفون‌های دوگانه فراگیر تفاوتی نسبت به سرفیس پرو 7 ندارند اما توان اسپیکرهای استریوی آن از 1.6 وات به 2 وات ارتقاء یافته‌اند.

کیبورد Surface Pro X که به صورت جداگانه عرضه می‌شود از ظاهری مشابه Type Cover پیشین برخوردار است اما این بار محفظه جداگانه‌ای در بخش بالایی آن در نظر گرفته شده که قلم جدید دستگاه موسوم به Slim Pen‌ را در خود جای داده است.

این محفظه علاوه بر نگه‌داری قلم، وظیفه شارژ بی‌سیم آن را نیز بر عهده دارد و با چسباندن بالای کیبورد به صفحه‌نمایش برای قرارگیری در حالت تایپ، از دید پنهان می‌شود..

دیگر نکات جالب‌توجه در مورد این قلم به اکتیو بودن آن تعلق دارد جایی‌که با خارج کردن آن از محفظه بالای کیبورد، نرم‌افزار مخصوص آن (Whiteboard) به صورت خودکار اجرا می‌شود. دکمه بالای این قلم را نیز می‌توان برای اجرای برنامه‌های دلخواه برنامه‌ریزی کرد.

سرفیس پرو X با بدنه آلومینیوم آنودایز شده به رنگ مشکی مات با سیستم‌عامل ویندوز 10 هوم (قابل ارتقاء به ویندوز 10 پرو با پرداخت 99 دلار) با قیمت پایه 999 دلار از اوائل نوامبر 2019 به بازار ارائه می‌شود.

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا