پتنت مایکروسافت برای دیوایس 2-در-1 تاشو - رویای Surface Phone تحقق می‌یابد؟

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/11/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر Flexible Display ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : شاید مایکروسافت در به دست آوردن جایگاهی مناسب در بازار جهانی اسمارت‌فون شکست خورده باشد، اما این حقیقت می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که این کمپانی رویای ساخت دستگاهی فراتر از یک اسمارت‌فون معمولی را در ذهن دارد. بیش از 4 سال است که شایعاتی مبنی بر ساخت اسمارت‌فون افسانه‌ای مایکروسافت (با نام Surface Phone) شنیده می‌شود. در همین راستا اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO)، در روز سه‌شنبه 10 ژانویه 2017 (21 دی 1395) پتنتی را به نام مایکروسافت به ثبت رساند که به شایعات مذکور قوت می‌بخشد. این پتنت -- که با شماره 9,541,962 و تحت عنوان "دیوایس موبایل دارای ساختار لولای انعطاف‌پذیر" در USPTO به ثبت رسیده -- در واقع دیوایس دو-در-یک تاشویی را توصیف می‌کند که هم می‌تواند اسمارت‌فون باشد و هم تبلت.

microsoft a 2-in-1 foldable mobile device patent

زمانی که یک مصرف‌کننده معمولی تصمیم به خرید یک دیوایس می‌گیرد، یکی از مهم‌ترین نکاتی که به آن توجه دارد "اندازه" دستگاه است. ممکن است کاربر به منظور انجام کارهایی چون برقراری تماس، ارسال پیام و ... یک دیوایس موبایل با صفحه نمایش نسبتا کوچک را برای خرید انتخاب کند. از طرف دیگر، برای انجام کارهایی مانند پاسخ دادن به ای‌میل‌ها، گشت‌و گذار در اینترنت و ... احتمال دارد کاربر به سمت دیوایسی با نمایشگر بزرگ‌تر، مثل یک تبلت، متمایل شود. حال، مایکروسافت با ثبت این پتنت، ایده‌ای را پیشنهاد می‌کند که در آن، یک دیوایس تاشو می‌تواند در عین اسمارت‌فون بودن، نقش تبلت را نیز ایفا کند.

microsoft a 2-in-1 foldable mobile device patent

مایکروسافت در وسط این دستگاه یک ساختار لولای انعطاف‌پذیر پیش‌بینی کرده که اجزای متعدد موجود در دیوایس را به هم پیوند داده و به آنها اجازه می‌دهد تا نسبت به هم به دور یک محور بچرخند. لولای مذکور به کاربر اجازه می‌دهد که با باز کردن تای دستگاه، آن را به یک تبلت تبدیل کرده و یا با تا کردن، آن را به شکل یک اسمارت‌فون کوچک‌تر درآورد. یکی دیگر از قابلیت‌های لولا این است که با استفاده از آن می‌توان دستگاه را در حالت خیمه (tent) قرار داد؛ چیزی شبیه به آنچه در تبلت Yoga محصول لنوو شاهد آن هستیم.

microsoft a 2-in-1 foldable mobile device patent

به نظر می‌رسد یک پنل نمایشگر انعطاف‌پذیر روی خود لولا به کار رفته باشد. در این صورت، زمانی که تای دستگاه باز شده و به شکل یک تبلت در می‌آید، لولا -- که روی آن نمایشگر منعطف به کار رفته -- خود به بخشی از صفحه نمایش تبلت تبدیل شده و درنتیجه مخل تصویر نخواهد بود، چرا که با این کار از 2 تکه به نظر رسیدن صفحه نمایش جلوگیری شده و محیط کار برای مطالعه یا تایپ کردن ایده‌آل خواهد شد.

microsoft a 2-in-1 foldable mobile device patent

همانطور که در تصاویر متشرشده از این پتنت دیده می‌شود، به نظر می‌رسد این دستگاه، به دلیل طراحی تاشویی که دارد، از بسیاری از اسمارت‌فون‌های کنونی ضخیم‌تر باشد. با وجود اینکه شرکت‌های مطرحی چون مایکروسافت به ثبت پتنت‌ برای بسیاری از محصولات آزمایشی (در حد ایده) مشهورند، پتنت اخیر با بقیه متفاوت است. مخترع این ایده شخصی به نام "Kabir Siddiqui" است؛ همان کسی که امتیاز اختراع پایه Surface و دوربین Surface، به نام وی ثبت شده است.

گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه احتمالا مایکروسافت در سال 2017 گوشی هوشمند Surface Phone را معرفی می‌کند و بعید نیست که این پتنت به برنامه‌ریزی مایکروسافت برای تولید اسمارت‌فون توسط خود شرکت اشاره داشته باشد. هر وقت صحبت از رده محصولات Surface به میان می‌آید، نوآوری مایکروسافت و فاصله گرفتنش از طرح‌های معمولی به ذهن متبادر می‌شود.

مدتی است کمپانی‌های متعددی به صورت آزمایشی از نمایشگرهای انعطاف‌پذیر در گوشی‌های خود استفاده می‌کنند، لذا مقوله اسمارت‌فون‌های تاشوی مجهز به نمایشگرهای انعطاف‌پذیر موضوعی دور از ذهن نیست. گفته می‌شود سامسونگ و ال‌جی قرار است اسمارت‌فون‌های تاشوی خود را تا پایان سال جاری میلادی به بازار عرضه کنند. 

منبع : USPTO