سامسونگ گلکسی فولد وارد می‌شود- نخستین اسمارت‌فون خم‌شونده واقعی با قیمت 1,980 دلار

نمایش خبر

تاریخ : 1397/12/4        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر Flexible Display ، گوشی تاشو Foldable Phone ، Samsung Galaxy Fold ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : حدود چهار ماه پیش و در اوایل ماه نوامبر بود که کمپانی سامسونگ الکترونیکس در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود نمونه اولیه اسمارت‌فونی خم‌شونده را به نمایش گذاشت و از تولید و عرضه آن در ماه‌های آینده خبر داد. حال این شرکت کره‌ای وعده خود را عملی ساخته و در روز چهارشنبه 20 فوریه سال جاری میلادی (1 اسفند 1397) از نخستین گوشی خم‌شونده خود با نام Galaxy Fold رونمایی کرده است. به این ترتیب، اسمارت‌فون‌های خم‌شونده، دیگر تنها مفهومی انتزاعی نیستند. محصول جدید سامسونگ دارای ویژگی‌های یک پرچمدار پیشرفته است که از پرچمداران جدید سامسونگ یعنی گلکسی S10، گلکسی S10+، گلکسی S10e و S10 5G که همزمان با این گوشی معرفی شده‌اند، چیزی کم ندارد.

Introducing Samsung Galaxy Fold

دی‌جی کو (DJ Koh)، مدیر بخش ارتباطات موبایلی و فناوری اطلاعات سامسونگ، در رویداد رونمایی از این محصول گفته است: «امروز، سامسونگ با تغییر آن چه در گوشی‌های هوشمند امکان‌پذیر است، فصل جدیدی را در تاریخ نوآوری موبایل رقم زده است. گلکسی فولد به طور کامل دسته‌بندی جدیدی را معرفی می‌کند و با [فناوری] Infinity Flex Display ما، قابلیت‌های تازه‌ای را می‌گشاید که پیش از این هرگز دیده نشده است. ما گلکسی فولد را برای کسانی ساخته‌ایم که فراتر از محدودیت‌های اسمارت‌فون‌های معمول، می‌خواهند توانایی‌هایی یک دستگاه پیشرفته و خم‌شونده را تجربه کنند».

Introducing Samsung Galaxy Fold

محصول جدید سامسونگ در نگاه اول همانند یک کتاب در قطع جیبی به نظر می‌رسد که به لطف استفاده از صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر می‌تواند به یک گوشی یا تبلت تبدیل شود. گلکسی فولد گوشی خم‌شونده‌ای با دو صفحه‌نمایش است که پنل داخلی 7.3 اینچی آن، ساخته‌شده با تکنولوژی Dynamic AMOLED، امکان تبدیل تبلت به گوشی و بالعکس را فراهم می‌سازد. این صفحه‌نمایش دارای رزولوشن QXGA+ با نسبت تصویر 4.2:3 است و در هنگام خم شدن، گوشی هوشمندی با نمایشگر خارجی 4.6 اینچی، وضوح اچ‌دی پلاس و نسبت تصویر 21:9 را در اختیار کاربر قرار خواهد داد که با فناوری Super AMOLED ساخته شده است.

Introducing Samsung Galaxy Fold

سامسونگ برای ساخت پنل نمایشگر انعطاف‌پذیر گلکسی فولد از لایه پلیمری جدیدی استفاده کرده که حدود 50 درصد باریک‌تر از نمایشگرهای معمول است و در عین انعطاف‌پذیری، دوام زیادی دارد.

این شرکت با به‌کارگیری چندین چرخ‌دنده متصل، لولایی را درون محفظه‌ای قرار داده که روی دستگاه دیده نمی‌شود. در نتیجه گوشی ظاهری ظریف و شکیل پیدا کرده است که همانند کتاب به راحتی باز و بسته می‌شود. این لولا با رنگ‌های دلخواه ارائه می‌شود و امکان شخصی‌سازی دستگاه را فراهم می‌آورد. سامسونگ صفحه‌نمایش و لولای این محصول را به گونه‌ای طراحی کرده که می‌تواند صدها هزار بار بسته و باز شود، بدون آن که صدمه‌ای به آن وارد گردد.

Introducing Samsung Galaxy Fold

پردازش در محصول تازه شرکت کره‌ای به کمک تراشه 7 نانومتری Snapdragon 855 انجام می‌شود و از نظر حافظه و فضای ذخیره‌سازی از 12 گیگابایت رم LPDDR4x و 512 گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 3.0 با سرعت بالا بهره می‌برد.

گلکسی فولد جمعا مجهز به 6 دوربین است که با توجه به طراحی ویژه این محصول، چیدمان آنها با ساختار معمول، متفاوت است. در پشت این محصول، سه دوربین دیده می‌شود که به طور عمودی در راستای یکدیگر قرار گرفته‌اند و در هر دو وضعیت گوشی و تبلت می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. دوربین اصلی این مجموعه سه‌گانه، نمونه‌ای 16 مگاپیکسلی با لنز ultra-wide و دیافراگم لنز f/2.2 است و پس از آن دوربین 12 مگاپیکسلی با زاویه دید باز و دیافراگم متغیر f/1.5 یا f/2.4 به چشم می‌خورد. فوکوس خودکار در این دوربین با فناوری Dual Pixel انجام می‌شود و تثبیت‌کننده تصویر نوری یا OIS نیز برای آن در نظر گرفته شده است. رزولوشن دوربین سوم هم 12 مگاپیکسل و از نوع تله‌فتو با ویژگی‌هایی همچون قابلیت زوم اپتیکال دو برابری، فوکوس خودکار تشخیص فاز و OIS است که دیافراگم آن تا f/2.4 گشوده می‌شود.

Introducing Samsung Galaxy Fold

سامسونگ برای دوربین سلفی یا cover camera این محصول هم نمونه‌ای 10 مگاپیکسلی با f/2.2 در سمت راست بالای پنل خارجی در نظر گرفته است. هنگامی که دستگاه در وضعیت باز و حالت تبلت قرار می‌گیرد، با نمونه‌‌ای دوگانه روبه‌رو می‌شویم که همچون گلکسی S10 Plus، دوربین اصلی آن 10 مگاپیکسلی با دیافراگم لنز f/2.2 است و دوربینی 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.9 برای تشخیص عمق به آن افزوده می‌شود. گفتنی است هنگامی که دستگاه به شکل گوشی در می‌آید و تا می‌شود، تنها دوربین 10 مگاپیکسلی یا cover camera دیده خواهد شد. اما جدا از وضعیت باز یا بسته‌ بودن دستگاه، همواره دست کم یک دوربین برای تصویربرداری در اختیار کاربر قرار دارد.

دو باتری جداگانه برای این اسمارت‌فون درنظر گرفته شده است، اما سیستم‌عامل اندروید، بدون آن که کاربر درگیر این دو باتری شود، آنها را به طور یکپارچه شناسایی می‌کند و ظرفیت باتری را در مجموع به 4,380 میلی‌آمپر ساعت می‌رساند. شارژ سریع باتری در این گوشی با فناوری Adaptive Fast Charge سامسونگ، مبتنی بر Quick Charge 2.0 کوالکام انجام می‌شود. شارژ بی‌سیم نیز با استانداردهای PMA و WPC سازگار خواهد بود. سامسونگ اعلام کرده که گلکسی فولد، مانند گلکسیS10 و S10+ از شارژ معکوس یا Wireless Power Share نیز پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب، با استفاده از توان آن، در صورتی که بیش از 30 درصد شارژ داشته باشد، می‌توان دستگاه‌های جانبی سازگار با فناوری Qi مانند Galaxy Buds را به طور بی‌سیم شارژ نمود. تنظیم صدای این محصول هم توسط AKG صورت گرفته است.

صفحه‌نمایش داخلی گلکسی فولد از چندوظیفگی (multitasking) با امکان اجرای همزمان سه برنامه کاربردی پشتیبانی می‌کند. به علاوه، قابلیتی با عنوان تدوام برنامه یا app continuity برای این دستگاه در نظر گرفته شده که هنگام تغییر حالت از صفحه‌نمایش بزرگ به کوچک و بالعکس، برنامه‌ها می‌توانند به راحتی و بدون هیچ وقفه‌ای با ابعاد صفحه‌نمایش گوشی سازگار شوند. به طور مثال، با گشودن دستگاه و تبدیل آن به تبلت، محتوای برنامه در حال نمایش روی پنل کوچک‌تر، به طور خودکار به نمایشگر داخلی منتقل می‌شود. اپلیکیشن‌هایی مانند واتس‌اپ، مایکروسافت آفیس و نسخه Premium یوتیوب برای این صفحه‌نمایش و تغییر حالت بهینه‌سازی شده‌اند. همچنین سامسونگ در حال همکاری با گوگل و توسعه‌دهندگان اندروید برای اطمینان از این امر است که اندرویدِ 9 Pie، به عنوان جدیدترین نسخه این پلتفرم، به طور کامل از این نوع صفحه‌نمایش پشتیبانی می‌کند.

Introducing Samsung Galaxy Fold

از دیگر ویژگی‌های گلکسی فولد می‌توان به وجود دستیار مجازی BixBy، قابلیت Dex به منظور کاربری دسک‌تاپ و برخورداری از پلتفرم امنیتی Samsung Knox برای محافظت از اطلاعات اشاره کرد.

سامسونگ نخستین اسمارت‌فون خم‌شونده خود را در چهار رنگ مشکی (Cosmo Black)، نقره‌ای (Space Silver)، سبز (Martian Green) و آّبی (Astro Blue) روانه بازار خواهد کرد.

گلکسی فولد در دو نسخه LTE و 5G تولید خواهد شد و در روز 26 آوریل (6 اردیبهشت 1398) با قیمت 1,980 دلار به همراه یک جفت earbud رایگان در اختیار علاقمندان در ایالات متحده آمریکا قرار می‌گیرد. سامسونگ قصد دارد این گوشی را در سومین روز ماه می (13 اردیبهشت 1398) با قیمت پایه 2,000 یورو در دسترس کاربران اروپایی نیز قرار دهد.

Introducing Samsung Galaxy Fold

اگر چه در حال حاضر سامسونگ تنها شرکتی است که ایده گوشی خم‌شونده را عملی کرده، اما خبرها حاکی از آن است که شیائومی و هواوی نیز بیکار ننشسته‌اند و اعلام کرده‌اند که به زودی اسمارت‌فون‌های خم‌شونده خود را به بازار ارائه می‌کنند؛ در همین حال لنوو نیز قصد دارد نمونه اولیه گوشی خم‌شونده خود را معرفی کند. از سوی دیگر، رقیب هم‌وطن سامسونگ یعنی ال‌جی هم در حال تولید صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیر OLED و همچنین تلویزیون‌هایی است که رول می‌شوند. اگر برنامه این تولیدکنندگان محقق شود، سال 2019، سالی پر از گوشی‌های انعطاف‌پذیر و خم‌شونده خواهد بود. 

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا