گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2019 – انتقال سود از آیفون به پوشیدنی‌ها و سرویس

نمایش خبر

تاریخ : 1398/5/10        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز سه‌شنبه 30 ژوئن 2019 (8 مرداد 1398) گزارش خود از سه‌ماهه سوم سال مالی این شرکت، منطبق بر سه‌ماهه دوم سال 2019 را منتشر کرد. اپل در این سه‌ماهه به درآمد 53.809 میلیارد دلاری و سود خالص 10 میلیارد دلاری دست پیدا کرده و سود تقلیل یافته به‌ازای هر سهم آن نیز 2.18 دلار است. برای مقایسه، اپل سال گذشته در چنین تاریخی با وجود آن‌که درآمد کمتر 53.256 میلیارد دلاری را کسب کرده بود اما سود خالص و سود تقلیل یافته آن به ازای هر سهم به ترتیب با 11.5 میلیارد دلار و 2.34 دلار شرایط کاملا بهتری نسبت به سال جاری داشته است. درآمد اپل در این نوبت با این وجود، بالاترین درآمد در سه‌ماهه‌های منتهی به ژوئن محسوب می‌شود.

Apple Q3 2019 Financial Results

سهم بازارهای بین‌المللی در فروش محصولات اپل در این سه‌ماهه، 59 درصد اعلام شده که نسبت به سال گذشته با 1 درصد کاهش روبرو شده است نکته جالب این‌که در سال گذشته نیز این درصد نسبت به سال پیش از آن یعنی سال 2017 کاهشی یک درصدی را نشان می‌داد؛ به بیان دیگر سهم بازارهای بین‌المللی در درآمدزایی اپل در طی دو سال گذشته در فصول منتهی به ماه ژوئن هر بار، یک درصد کمتر از سال قبل بوده است. حاشیه سود ناخالص اپل در این سه‌ماهه 37.6 درصد بوده که پایین‌ترین میزان در بین دیگر فصول منتهی به ماه ژوئن در سال‌های اخیر به حساب می‌آید. برای مقایسه، حاشیه سود ناخالص اپل در زمان مشابه در سال گذشته، 38.3 درصد، در سال 2017 برابر با 38.5 درصد و در سال‌های 2016 و 2015 نیز به ترتیب 38 و 39.7 درصد بوده است.

تیم‌کوک مدیرعامل اپل در رابطه با رکوردشکنی این فصل از لحاظ درآمد می‌گوید: «این بزرگ‌ترین فصل ژوئن ما تا به امروز بوده که محرک آن، درآمد رکوردشکن از [بخش] سرویس‌ها، رشد تسریع‌شده از [بخش] پوشیدنی‌ها، عملکرد قدرتمند از iPad و Mac و بهبود قابل ملاحظه در گرایش‌های آیفون بوده است.» کوک این نتایج را در تمامی مناطق جغرافیایی توزیع محصولات این شرکت، امیدوارکننده دانسته و از آینده پیش روی این برند، ابراز اطمینان کرده است.

Tim

Tim Cook مدیرعامل در سمت چپ و Luca Maestri مدیرمالی اپل در سمت راست

لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیرمالی اپل بهبود کارکرد کسب و کار این شرکت در مقایسه با سال گذشته و فصل منتهی به ماه مارچ را عامل محرک جریان نقدی قدرتمند 11.6 میلیارد دلاری در این برند دانسته و افزود: «ما بیش از 21 میلیارد دلار شامل 17 میلیارد دلار از طریق بازخرید بازار آزادِ نزدیک به 88 میلیون سهام اپل و 3.6 میلیارد دلار در [قالب] سود سهام و معادل‌های آن به سهام‌داران در طی این سه‌ماهه بازگردانده‌ایم.»

در بین مناطق جغرافیایی، طبق معمول بالاترین درآمدزایی به آمریکا تعلق دارد که با بازاری 25 میلیارد دلاری، بیش از 46 درصد از کل فروش اپل را به خود اختصاص می‌دهد و 2 درصد نسبت به سال قبل با رشد روبرو شده است. سهم اروپا از کل درآمد اپل، 11.9 میلیارد دلار است که در این مورد نیز با رشد 1 درصدی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته روبرو می‌شویم. نقش چین در درآمدزایی اپل در این سه‌ماهه کمتر شده و از 9.5 میلیارد دلار به 9.15 میلیارد دلار رسیده است. ژاپن و دیگر مناطق اسیا-اقیانوسیه در جایگاه‌های بعدی درآمدزایی برای اپل قرار دارند که هر دو نسبت به سال قبل با افزایش درآمد برای اپل همراه بوده‌اند.

آیفون: نقش کم‌رنگ‌تر در درآمدزایی برای اولین بار در 7 سال گذشته

پس از آنکه در گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2018 اعلام شد که این شرکت از این پس آمار دقیق تعداد دیوایس‌های به فروش رسیده در این مجموعه را اعلام نمی‌کند، این چهارمین فصلی‌ست که آماری از تعداد فروش سخت‌افزارها و در رأس آن‌ها، آیفون‌های اپل در دست نبوده و تنها با تکیه بر میزان درآمدزایی، می‌توان حدس‌هایی در مورد آمار فروش هر قسمت زد.

Apple

Apple iPhone XR Product Red

درآمد اپل از راه فروش آیفون، در سه‌ماهه سوم سال 2019 به 25.986 میلیارد دلار می‌رسد که این رقم برای اولین بار در طی هفت سال گذشته، کمتر از 50 درصد درآمد اپل در این فصل بوده و به طور دقیق تنها 48.2 درصد از کل درآمد اپل در این فصل را تشکیل داده است. برای مقایسه، کافی‌ست بدانید که این سهم در سه‌ماهه سوم سال 2018 به بیش از 56 درصد و در سه‌ماهه سوم سال 2017 به حوالی 54 درصد می‌رسید. بدین‌ترتیب نگفته پیداست که در شرایط رقابتی حال حاضر دنیای موبایل و کاهش فروش گوشی‌های گران‌قیمت اپل، تمرکز این شرکت در درآمدزایی به آهستگی از فروش اسمارت‌فون به سمت موارد دیگر و به خصوص بخش سرویس‌ها و خدمات منتقل شده است. در واقع با کنار گذاشتن آیفون از گزارش مالی اپل، درآمد این شرکت نسبت به سال گذشته با افزایش 17 درصدی روبرو می‌شود که به روشنی از چرخش سیاست درآمدزایی اپل سخن می‌گوید.

درآمد 25.986 میلیارد دلاری آیفون در این سه‌ماهه در مقایسه با سال گذشته در چنین تاریخی با کاهش 11.8 درصدی روبرو شده که با وجود آنکه در مقایسه با سه‌ماهه پیشین و افت 17.3 درصدی درآمد آیفون در آن تاریخ (در مقایسه با سه‌ماهه متناظر در سال گذشته)، مثبت به نظر می‌رسد اما می‌توان آن را واکنش مجددی از سوی خریداران به طراحی ثابت آیفون در طی دو سال گذشته دانست. تغییر طراحی و افزودن شدن بازیگران جدیدی مثل دوربین سه‌گانه و قابلیت 5G، بازار این محصول را به احتمال قریب به یقین بار دیگر با افزایش درآمد همراه خواهد ساخت.

Mac و iPad: پر درآمد و بدون حاشیه

بخش کامپیوترهای مک در سه‌ماهه سوم 2019 به درآمد 5.820 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که نسبت به درآمد 5.258 میلیارد دلاری سال گذشته، با افزایش 10.6 درصدی روبرو شده است. در بخش iPad نیز به لطف عملکرد مثبت بازیگران جدید این رده، با افزایش قابل‌قبول درآمد روبرو می‌شویم و درآمد 5.023 میلیارد دلاری این قسمت نیز 8.3 درصد رشد سالیانه را نشان می‌دهد.

سرویس‌ها و خدمات: دومین منبع درآمد اپل

سرویس‌های شرکت اپل که مواردی مثل فروشگاه App Store، سرویس iCloud و Apple Music، بخش AppleCare، سرویس پرداخت Apple Pay، بخش صدور مجوز‌ها (licensing) و اخیرا سرویس‌ Apple News+ را در بر می‌گیرد در سه‌ماهه سوم سال 2019 به درآمد بسیار مناسب 11.455 میلیارد دلاری دست کرده که در مقایسه با سال قبل و درآمد 10.170 میلیارد دلاری این بخش با 12.6 درصد رشد روبرو شده است.

Apple Q3 2019 Financial Results

اپل در این نوبت در رابطه با عملکرد سرویس جدید News+ خود اطلاعاتی را ارائه نکرده اما مدیر مالی این شرکت نیاز به گذشت زمان برای رشد درآمدِ کسب و کارهای اشتراکی اپل که سرویس‌های در راهی مثل Apple Card ،Apple Arcade و Apple TV+ را نیز در بر می‌گیرد، سخن گفته است. با وجود آنکه بخش سرویس‌ها و خدمات اپل بعد از آیفون، دومین منبع درآمد این شرکت به حساب می‌آید و در حال حاضر 21 درصد از کل درآمد شرکت را به خود اختصاص می‌دهد اما در این نوبت بیشترین رشد درآمد نه در این بخش، بلکه در زیر مجموعه پوشیدنی‌ها رخ داده است.

پوشیدنی‌ها/Home/لوازم جانبی: بالاترین رشد درآمد

بخش پوشیدنی‌های اپل که پیش از در زیر مجموعه نامفهومی به نام Other Products قرار داشت حالا در دسته‌بندی تازه‌ای به نام پوشیدنی‌ها، Home و لوازم جانبی تعریف می‌شود که اپل واچ، اسپیکر هوم‌پاد، Apple TV و لوازم جانبی این شرکت از جمله AirPods در آن حضور دارند. درآمد این بخش از سه‌ماهه دوم سال 2017 به این سو، برای 10 فصل پیاپی، رشدی دو رقمی را به نام خود ثبت کرده که کم‌ترین آن با 23 درصد در سه‌ماهه سوم 2017 و بیشترین آن تا قبل از انتشار این گزارش با 38 درصد در سه‌ماهه دوم سال 2018 رخ داده است. این زیر مجموعه اما با گذشت 7 فصل با رشد درآمد فراتر از 30 درصد حالا رکورد فوق‌العاده‌ای را از خود برجای گذاشته و درآمد 5.525 میلیارد دلاری آن در مقایسه با فصل مشابه در سال 2018 با افزایش چشمگیر 48 درصدی روبرو شده است. سهم این قسمت از درآمد اپل حالا به بیش از 10 درصد رسیده و با گذر از iPad حالا در درآمدزایی تقریبا نزدیک به کامپیوترهای Mac قرار دارد.

Apple Watch Series 4

اپل مثل همیشه در انتهای این گزارش پیش‌بینی خود از نتایج مالی سه‌ماهه سوم سال جاری منطبق بر سه‌ماهه چهارم سال مالی 2019 این شرکت را به شرح زیر اعلام کرده است:

- درآمد مابین 61 تا 64 میلیارد دلار

- حاشیه سود ناخالص مابین 37.5 تا 38.5 درصد

- هزینه‌های عملیاتی مابین 8.7 تا 8.8 میلیارد دلار

- دیگر درآمدها/هزینه‌ها تا 200 میلیون دلار

- نرخ مالیات در حدود 16.5 درصد 

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا