گزارش مالی SMIC، بزرگ‌ترین سازنده چیپ‌ست در چین، از سه‌ماهه پایانی و کل سال 2023

نمایش خبر

تاریخ : 1402/11/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، اس ام آی سی SMIC
واحد خبر mobile.ir : کمپانی SMIC – که در حال حاضر بزرگ‌ترین سازنده قراردادی چیپ‌ست در چین محسوب می‌شود – به‌تازگی گزارش مالی خود را از سه‌ماهه پایانی و کل سال 2023 منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد SMIC در سه‌ماهه چهارم سال 2023 بالغ بر 1.68 میلیارد دلار بوده که نسبت به درآمد شرکت در سه‌ماهه چهارم 2022 (یعنی 1.62 میلیارد دلار) 3.5 درصد رشد داشته است. این رشد عمدتا حاصل تقاضای قدرتمند برای سری اسمارت‌فون‌های نسل پنجمی Huawei Mate 60 بوده است. بر خلاف این رشد، درآمد SMIC در کل سال 2023 با افت 13 درصدی نسبت به سال 2022 به 6.32 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. در ادامه جزییات بیشتری از نتایج مالی و عملکرد SMIC را با هم مرور می‌کنیم.

از درآمد 6.32 میلیارد دلاری که SMIC در سال 2023 کسب کرده، 902.5 میلیارد دلار آن سود خالص بوده که با این حساب، سود خالص شرکت نسبت به سال 2022 با 50.4 درصد افت همراه شده است. مقامات SMIC این افت را به دلایلی از قبیل تقاضای ضعیف در بازار جهانی، افزایش سطح موجودی در صنعت (در کنار روند کندِ کاهش سطح موجودی) و همچنین رقابت شدید در بخش نیمه‌رسانا نسبت می‌دهند. گفتنی‌ست، مجموع هزینه‌های سرمایه‌ای SMIC در سال 2023 بالغ بر 7.47 میلیارد دلار بوده و انتظار می‌رود این رقم در سال 2024 کم‌وبیش بی‌تغییر بماند. (هزینه‌های سرمایه‌ای هزینه‌هایی هستند که برای ارتقای توانایی‌ها و دارایی‌های یک شرکت در جهت ایجاد سود در آینده صرف می‌شوند)

در سال 2020، کمپانی SMIC به دلیل آنچه تهدید برای امنیت ملی عنوان شد، از سوی ایالات متحده در لیست سیاه وزارت بازرگانی این کشور قرار گرفت. جالب است که با وجود این تحریم‌ها، طبق داد‌های مؤسسه تحقیقاتی ترندفورس، کمپانی SMIC در حال حاضر پنجمین سازنده بزرگ محصولات نیمه‌رسانا به شمار می‌رود. (پس از TSMC تایوان، سامسونگ کره جنوبی، United Microelectronics تایوان و GlobalFoundries آمریکا)

طبق برآوردهای SMIC، رشد درآمد در سال 2024 همسو با میانگین صنعت خواهد بود؛ البته مقامات SMIC بازگشت قدرتمندی را برای رشد در سال 2024 انتظار ندارند. به گفته ژائو های‌جون (Zhao Haijun)، از مدیرعاملان SMIC، این کمپانی به لطف بهبود تدریجی در سطوح موجودی و تقاضای فزاینده برای گوشی‌های هوشمند و سرویس‌های اینترنتی، به رشد پایداری دست یافته است. البته، وی هشدار داده که قدرت این تقاضای احیاء شده آن‌قدر کافی نیست که منجر به یک بازگشت قوی در بخش نیمه‌رسانا شود.

طی سه‌ماهه چهارم سال 2023، چیزی بالغ بر 80.8 درصد از مجموع درآمد SMIC حاصل سفارش کمپانی‌های چینی بوده که نسبت به 84 درصد از سهم درآمد در سه‌ماهه سوم، کاهش داشته است. جالب است بدانید، علی‌رغم موانع سیاسی، طی سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی 15.7 درصد از مجموع درآمد SMIC از مشتری‌های آمریکایی به دست آمده که در قیاس با 12.9 درصد از سهم درآمد در سه‌ماهه سوم، افزایش یافته است.

اطلاعات این گزارش حاکی از آن است که گوشی‌های هوشمند، کامپیوترها و تبلت‌ها همچنان بزرگ‌ترین منبع درآمدزایی SMIC بوده و 60.8 درصد از مجموع درآمد این شرکت در سه‌ماهه پایانی 2023 حاصل فروش تراشه‌های مرتبط با این دیوایس‌ها بوده است. وسایل الکترونیکی مصرفی نیز 22.8 درصد از درآمدزایی فصل اخیر SMIC را به خود اختصاص می‌دهند که نسبت به سه‌ماهه سوم (با سهم 24.1 درصد) کمی کاهش داشته است. ظاهرا این کاهش ناشی از تقاضای پایین برای این قبیل محصولات است.

بیشترین رشد درآمدزایی SMIC در سه‌ماهه پایانی سال 2023 به اسمارت‌فون‌ها مربوط می‌شود که طبق گزارش اخیر حدود 5 درصد نسبت به فصل سوم بیشتر شده است. عمده این رشد نیز حاصل فروش چیپ‌ست به هواوی برای استفاده در سری گوشی‌های محبوب Mate 60 (عرضه شده در ماه آگوست) است. گفتنی‌ست، به دنبال عرضه این سری از گوشی‌های هوشمند، شاهد افزایش بی‌سابقه تقاضا برای خرید آنها از سوی مشتریان وطن‌پرست چینی بودیم. این مشتریان زمانی به خرید سری Mate 60 مشتاق‌تر شدند که اعلام شد علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، هواوی موفق به استفاده از تراشه پیشرفته 7 نانومتری (مجهز به ارتباطات 5G) در این دیوایس‌ها شده است. ناگفته نماند، فروش اسمارت‌فون‌های جدید نسل پنجمی هواوی شتاب فراوانی داشته، به طوری که طبق داده‌های مؤسسه Canalys، تا اوایل نوامبر سال گذشته حدود 2.5 میلیون از این دیوایس‌ها به فروش رسیده است.

منبع : SMIC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا