معرفی سری گوشی‌های ROG Phone 8 – پرچمدارهایی با Snapdragon 8 Gen 3 و لرزه‌گیر گیمبالی دوربین

نمایش خبر

تاریخ : 1402/10/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی مخصوص بازی Gaming Phone ، نسل پنجم 5G ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 8 جن 3 Snapdragon 8 Gen 3 ، پرچمدار Flagship ، Asus ROG Phone 8 ، Asus ROG Phone 8 Pro ، ایسوس Asus
واحد خبر mobile.ir : کمپانی ایسوس به‌تازگی از سری اسمارت‌فون‌های ROG Phone 8 – شامل ROG Phone 8 Pro ،ROG Phone 8 و ROG Phone 8 Pro Edition – پرده برداشت. گوشی‌های ROG Phone از آغاز تا کنون صرفا برای گیمرها به تولید می‌رسید. اما ایسوس در تولید این سری جدید تصمیم گرفته تا با اعمال تغییراتی جزئی در طراحی و امکانات آنها کاری کند که ROG Phone علاوه بر یک گوشی مخصوص بازی، به عنوان یک پرچمدار تمام‌عیار نیز شناخته شود. نمایشگر امولد، تراشه Snapdragon 8 Gen 3، تا 24 گیگابایت RAM و حداکثر 1 ترابایت حافظه داخلی، دوربین 50 مگاپیکسلی با لرزه‌گیر گیمبالی، باتری 5,500 میلی‌آمپر ساعتی و ارتباطات 5G از برجسته‌ترین مشخصات این سری جدید به شمار می‌روند.

طراحی ظاهری

همان طور که گفته شد، ایسوس با تغییر طراحی در سری ROG Phone 8، این دیوایس‌ها را از انحصار گیمینگ خارج کرده و قصد دارد مشتریان بیشتری را جذب کند. بارزترین این تغییرات به حذف شلوغی‌های موجود در قسمت پشتی مربوط می‌شود، اما در بررسی دقیق‌تر باید بگوییم سری ROG Phone 8 نسبت به نسل قبلی 17 درصد کوچک‌تر، 15 درصد نازک‌تر و 9 درصد سبک‌تر شده است. سبک‌تر شدن این گوشی‌ها عمدتا به کاهش 500 میلی‌آمپر ساعتی در ظرفیت باتری مربوط می‌شود. البته بابت عمر باتری جای نگرانی نیست زیرا سخت‌افزار بهینه مورد استفاده، تقریبا همان عمر باتری را برای سری ROG Phone 8 تضمین می‌کند.

سری اسمارت‌فون‌های ROG Phone 8 در رنگ‌های مشکی و خاکستری به تولید می‌رسند. در پشت ROG Phone 8 لوگوی ROG Phone موسوم به Fearless Eye (چشم بی‌باک) با رنگ‌پردازی RGB کار شده است. اما در مدل‌های ROG Phone 8 Pro و Pro Edition به جای این لوگو شاهد به کارگیری یک صفحه نمایش LED ماتریسی هستیم. قسمت پشتی شیشه‌ای بوده و این گوشی‌ها نخستین دیوایس‌های ROG Phone هستند که با احراز درجه حفاظت IP68 مقاومت بالایی را در برابر آب و گردوخاک از خود نشان می‌دهند. (مقایسه کنید با IP54 در نسل قبلی) ناگفته نماند، گوشی‌های سری ROG Phone 8 در ابعاد 8.9×76.8×163.8 میلی‌متر طراحی شده و 225 گرم وزن دارد.

نمایشگر

نمایشگر سری ROG Phone 8 از پنل AMOLED انعطاف‌پذیر سامسونگ (از نوع LTPO) تشکیل شده است. این نمایشگر رزولوشن +FHD (معادل 1080×2400 پیکسل) داشته و با دلتا ای کمتر از 1، دقت رنگ بالایی را ارائه می‌کند. در این سری جدید حاشیه‌های کمتری را شاهد هستیم و همین امر نسبت صفحه به بدنه را به 94 درصد رسانده و نمایشگر فول-اسکرینی را به دست می‌دهد. البته برای تحقق این امر، ایسوس مجبور شده تا دوربین جلو را به جای حاشیه بالایی درون حفره تعبیه کند. گفتنی‌ست، حسگر اثر انگشت زیر لایه نمایشگر تعبیه شده و قابلیت تشخیص چهره نیز به کمک آن می‌آید.

با توجه به اینکه صفحه نمایش از نوع LTPO انتخاب شده، نرخ تازه‌سازی آن می‌تواند بین 1 تا حداکثر 120 هرتز متغیر باشد و همین مسأله منجر به کاهش مصرف باتری خواهد شد. سرعت تازه‌سازی نهایی پنل البته مثل قبل همچنان 165 هرتز است. نرخ نمونه‌برداری تاچ لحظه‌ای نیز – که مؤلفه مهمی در گوشی‌های گیمینگ محسوب می‌شود – بالغ بر 720 هرتز است. نمایشگر سری ROG Phone با پوششی از شیشه مقاوم گوریلا گلس ویکتوس 2 محافظت شده و طبق ادعای شرکت سازنده، تشعشعات آبی زیان‌آور پنل به کمتر از 6.5 درصد کاهش یافته است. از دیگر مشخصات این پنل می‌توان به پشتیبانی از HDR10، نمایشگر همیشه روشن و حداکثر روشنایی نقطه‌ای 2,500 نیتی اشاره کرد.

پردازش و حافظه

همان طور که از یک پرچمدار انتظار می‌رود، ایسوس در ساخت سری ROG Phone 8 ترجیح داده تا از پیشرفته‌ترین تراشه حال حاضر صنعت یعنی Snapdragon 8 Gen 3 استفاده کند. این چیپ‌ست 4 نانومتری دارای یک هسته 3.3 گیگاهرتزی Cortex-X4، پنج هسته 3.2 گیگاهرتزی Cortex-A720 و دو هسته 2.3 گیگاهرتزی Cortex-A520 داشته و پردازنده گرافیکی آن Adreno 750 نام دارد. ROG Phone 8 به 12 گیگابایت RAM (از نوع LPDDR5X) و 256 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع UFS 4.0) مجهز شده است. در مدل Pro رم به 16 و حافظه داخلی به 512 گیگابایت افزایش می‌یابد. در مدل Pro Edition شاهد شاهکاری هستیم که با 24 گیگابایت RAM و 1 ترابایت حافظه داخلی، خیال کاربر را راحت می‌کند. ظاهرا در هیچ‌یک از مدل‌ها ارتقاء حافظه داخلی امکان‌پذیر نیست.

دوربین

ماژول دوربین پشت گوشی – که به شکل یک پنج‌ضلعی قائم‌الزاویه طراحی شده – یک فلش LED و سه لنز دوربین را درون خود جای می‌دهد. دوربین اصلی رزولوشن 50 مگاپیکسل داشته و در پشت لنزی به گشودگی دیافراگم f/1.9 قرار دارد. این دوربین از سنسور IMX890 سونی تشکیل شده و می‌تواند هر 4 پیکسل را در 1 پیکسل ترکیب کند. اما آنچه این دوربین را از غالب دوربین‌های موبایل متمایز می‌کند، قابلیتی‌ست تحت عنوان لرزه‌گیر گیمبالی هیبریدی 6 محوره یا 6-Axis Hybrid Gimbal Stabilizer 3.0 که علاوه بر حالت عادی، می‌توان در حالت پرتره نیز تصاویر بدون لرزشی را به لطف آن برداشت کرد. همچنین این لرزه‌گیر در کنار الگوریتم نرم‌افزاری EIS (لرزه‌گیر الکترونیکی) – که برای تشخیص حرکت از ژیروسکوپ بهره می‌گیرد – امکان تنظیم دینامیکیِ میدان دید را فراهم کرده و ضبط ویدئوی باثباتی را زمینه‌سازی می‌کند.

یکی دیگر از نقاط قوت مجموعه دوربین در سری ROG Phone 8، وجود یک دوربین تله‌فوتوی 32 مگاپیکسلی با ضریب اف 2.4 است. این دوربین نیز همانند دوربین اصلی هر 4 پیکسل را در یکی ترکیب کرده و به لرزه‌گیر اپتیکال مجهز شده است. همان طور که می‌دانید، کارکرد اصلی این دوربین زوم است. طبق ادعای شرکت سازنده، این دوربین می‌تواند زوم اپتیکال تا 3 برابر را به‌راحتی محقق کند. البته زوم 10 برابری با هوش مصنوعی (موسوم به HyperClarity) و همچنین زوم دیجیتال 30 برابری نیز از توانایی‌های این دوربین محسوب می‌شوند. گفتنی‌ست به‌گفته بعضی منابع ظاهراً در برخی بازارها ROG Phone 8 به جای دوربین تله‌فوتو با دوربین ماکرو عرضه می‌شود، اما مدل‌های Pro و Pro Edition همواره با دوربین تله‌فوتو به تولید می‌رسند.

آخرین عضو مجموعه دوربین پشت در این سری، یک دوربین اولتراواید 13 مگاپیکسلی با میدان دید 120 درجه است که طبق گفته ایسوس، با بهره‌گیری از جدیدترین الگوریتم‌ها می‌تواند اثر اعوجاج لنز را تا حد زیادی کاهش دهد. در بیان توانایی‌های دوربین اصلی در فیلم‌برداری می‌توان به این موارد اشاره کرد: ضبط ویدئوی 8K با سرعت 24 فریم در ثانیه، ویدئوی 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه و ویدئوی اسلوموشن 4K با سرعت 120 فریم در ثانیه. ناگفته نماند، در حفره نمایشگر یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی قرار دارد. این دوربین با میدان دید 90 درجه برای برداشت سلفی‌های گروهی مناسب بوده و به لطف پیکسل سفید اضافی، می‌تواند عکس‌هایی واضح با نویز کمتر (حتی در محیط‌های تاریک) به دست دهد.

در کنار مشخصات سخت‌افزاری ذکر شده، بخش اپتیک در سری ROG Phone 8 از ویژگی‌های نرم‌افزاری مفیدی برخوردار است که آشنایی با آنها خالی از لطف نیست. به عنوان مثال، به موجب قابلیتی موسوم به AI Object Sense، تصویر گرفته‌شده به چندین بخش تقسیم شده و کنتراست و اشباع آنها به صورت جداگانه بهینه‌سازی می‌شود. به عنوان مثال، در عکسی که از یک منظره گرفته شده، کنتراست و اشباع آسمان، دریا و ساحل شنی جداگانه پردازش می‌شود. اگر دو بار پشت سر هم دکمه تنظیم صدا را فشار دهید، دوربین دستگاه بلافاصله سه عکس فوری برداشت می‌کند. این قابلیت که Quick Shot نام گرفته در مواقعی به کار می‌آید که با اعمال سرعت نمی‌خواهید سوژه عکاسی را از دست دهید.

باتری

یک باتری به ظرفیت 5,500 میلی‌آمپر ساعت به این گوشی انرژی‌رسانی می‌کند. این باتری از استاندارد شارژ 65 واتی پشتیبانی می‌کند، اما در بازار هند با شارژر 30 واتی عرضه خواهد شد. با توجه به استاندارد شارژ سریع، رساندن ذخیره باتری از 0 تا 100 درصد، تنها 39 دقیقه زمان خواهد برد. تماشای 23 ساعت ویدئوی آنلاین، تا 3.4 ساعت بازی و تا 17 ساعت استفاده از اینستاگرام از جمله مواردی‌ست که با ذخیره صد درصدی باتری می‌توان انجام داد. گفتنی‌ست، تجهیز گوشی‌ها به شارژ بی‌سیم 15 واتی نیز از امتیازهای آنها به شمار می‌رود.

گیمینگ

با توجه به تراشه قدرتمند و ماهیت گیمینگ سری ROG Phone 8، داغ کردن این گوشی‌ها اجتناب‌ناپذیر بوده و لذا به کارگرفتن سیستم خنک‌کننده برای آنها امری بدیهی‌ست. برخلاف سیستم خنک‌کننده همرفتی در ROG Phone 7 Pro، در این سری جدید از سیستم رسانشی استفاده شده است. این سیستم با استفاده از نیترید بور و یک بلوک مسی (که از میان مادربورد عبور کرده و به پنل پشتی منتهی می‌شود) گرما را مستقیما از چیپ‌ست گوشی استخراج و آن را از طریق قاب پشتی دفع می‌کند. طبق ادعای ایسوس، این روش تا 20 درصد بازدهی بیشتری خواهد داشت.

چنان‌چه کاربران این سیستم را کافی ندانسته و تمایل دارند با گوشی خنک‌تری بازی کنند، شرکت سازنده برای آنها نسل جدید فن خنک‌کننده AeroActive Cooler X را تدارک دیده که در حقیقت یک وسیله جانبی بوده و جداگانه به فروش می‌رسد. به کارگیری این فن در کنار سیستم خنک‌کننده اصلی گوشی‌ها، می‌تواند دمای بخش پشتی را در مجموع تا 36 درجه سلسیوس پایین بیاورد. لازم به ذکر است، این فن در حقیقت نسخه جدیدتری از همان AeroActive Cooler است که سال گذشته به همراه سری ROG Phone 7 معرفی شد. البته، به گفته ایسوس، AeroActive Cooler X کوچک‌تر (29 درصد) و سبک‌تر (10 درصد) از ورژن سال گذشته بوده، چیپ خنک‌کننده ترموالکتریک آن تا 2.6 برابر بزرگ‌تر است، سرعت چرخش فن آن تا 1.1 برابر سریع‌تر بوده و عملکرد کلی آن تا 1.3 برابر بهتر شده است.

جالب است بدانید، AeroActive Cooler X صرفا یک فن خنک‌کننده نبوده و دارای دو دکمه فیزیکی است که می‌توانند برای کنترل بهتر بازی به کار گرفته شوند. البته دو دکمه ماشه‌ای نیز روی لبه دستگاه تعبیه شده که به گفته شرکت سازنده، شبیه‌ساز حس بازی با کنسول است. از دیگر مواردی که کیفیت گیمینگ در این سری را بالا می‌برد، می‌توان به صدای فضایی Dirac Virtuo اشاره کرد که البته صرفا در هنگام اتصال هدفون به گوش می‌رسد. گفتنی‌ست، اسپیکر 5-مگنتی این گوشی‌ها دارای تأییدیه از Hi-Res Audio بوده و 3 میکروفن با تکنولوژی اختصاصی ایسوس جهت کاهش نویز، برای این سری پیش‌بینی شده است.

سیستم‌عامل و ارتباطات

سیستم‌عامل سری اسمارت‌فون‌های ROG Phone 8 اندروید 14 بوده و پوسته اختصاصی ROG UI روی آن کشیده شده است. هر کدام از گوشی‌های این سری قابلیت کار گذاشتن دو سیم‌کارت داشته و به ارتباطات 5G مجهز است. سایر گزینه‌های ارتباطی این دیوایس‌ها عبارتند از NFC، وای-فای 7، بلوتوث 5.3، پورت USB-C و موقعیت‌یابی ماهواره‌ای. برخورداری از جک هدفون نیز می‌تواند خبر خوشحال‌کننده‌ای برای مشتریان باشد.

قیمت و زمان عرضه

انتظار می‌رود سری اسمارت‌فون‌های ROG Phone 8 در ماه فوریه وارد بازارهای بریتانیا و اروپا و بعدتر وارد بازار آمریکا شود. قیمت مدل‌های مختلف این سری به این ترتیب است:

- ROG Phone 8 با پیکربندی 12GB/256GB به قیمت 1,099 یورو

- ROG Phone 8 Pro با پیکربندی 16GB/512GB به قیمت 1,199 یورو

- ROG Phone 8 Pro Edition با پیکربندی 24GB/1TB به قیمت 1,499 یورو

منبع : Asus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا