معرفی Snapdragon 8 Gen 3 پروسسور 4 نانومتری کوالکام با یک هسته Cortex-X4 و پنج هسته سطح میانی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/8/3        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، کوالکام Qualcomm ، اسنپ دراگون 8 جن 3 Snapdragon 8 Gen 3
واحد خبر mobile.ir : شرکت کوالکام در نحستین روز از رویداد Snapdragon Summit در هاوایی آمریکا جدیدترین محصولات پردازشی خود در حوزه‌های گوناگون را به‌نمایش گذاشت که در صدر آن‌ها باید به چیپ‌ست موبایلی پرچمدار Snapdragon 8 Gen 3 اشاره کرد. این چیپ‌ست که همچنان با لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC ساخته شده ساختار 8 هسته‌ای نسل‌های پیشین را حفظ کرده اما بار دیگر با حذف یکی دیگر از هسته‌های رده پایین به هسته‌های قدرتمندتر میانی خود افزوده است. این پروسسور که به‌زودی در ساختار پیشرفته‌ترین پرچمداران اندرویدی به‌کار گرفته می‌شود، از هسته جدید Cortex-X4 در فرکانس بالای 3.3 گیگاهرتز برخوردار بوده و بهره‌وری بالاتری نیز نسبت به Snapdragon 8 Gen 2‌ ارائه می‌کند.

کوالکام طبق معمول در این نوبت نیز از جدیدترین هسته‌های پردازشی شرکت Arm و در صدر آن‌ها از نسل چهارم هسته‌های Cortex-X در SD 8 Gen 3 سود برده که در ارتقاء توان این چیپ‌ست نقشی اساسی ایفا می‌کند. اسنپ‌دراگون 8 جن 3 همچنین بر هوش مصنوعی، بازی، صدا و پیشرفت‌های دوربین متمرکز شده است. در ادامه با بخش‌های مختلف این چیپ‌ست به‌صورت جداگانه آشنا می‌شویم.

هسته‌های پردازشی

کوالکام سال گذشته در زمان معرفی اسنپ‌دراگون 8 جن 2 برای اولین بار تعداد هسته‌های ضعیف‌تر Cortex-A510 این چیپ را از چهار به سه کاهش داده و به‌جای آن از چهار هسته سطح میانی Cortex-A71x استفاده کرد که توان این پروسسور را به‌خصوص در پردازش‌های چند هسته‌‌ای در مقایسه با رقبا به میزان زیادی ارتقاء داد. این روند در اسنپ‌دراگون 8 جن 3 یک پله به جلوتر رفته و این بار با کاهش تعداد هسته‌های ضعیف‌تر از 3 به 2 فرصت افزایش تعداد هسته‌های میانی از 4 به 5 فراهم شده است. این چیپ‌ست در مجموع 30 درصد سریع‌تر از جن 2 سال گذشته بوده و 20 درصد انرژی کم‌تری را نیز مصرف می‌کند.

در صدر هسته‌های پردازشی این چیپ‌ست در بخش Prime طبق انتظار یک هسته Cortex-X4 با فرکانس 3.3 گیگاهرتز جای دارد و در سطح میانی موسوم به Performance cores نیز 5 هسته (احتمالاً از نوع Cortex-A720) با حداکثر فرکانس 3.2 گیگاهرتز حضور دارند. در نهایت دو هسته سطح پایین (احتمالاً از نوع Cortex-A520) باقی مانده نیز از فرکانس نسبتاً بالای 2.3 گیگاهرتزی بهره می‌برند.

گرافیک

کوالکام طبق معمول چند سال اخیر اشاره مستقیمی به نام بخش گرافیکی یا GPU چیپ‌ست جدید این شرکت نکرده و همچنان از آن با عنوان Adreno یاد می‌کند. گرافیک جدید این چیپ‌ست در مقایسه با نسل قبلی با 25 درصد بهبود پرفورمنس یا کارایی روبرو شده و 25 درصد نیز مصرف انرژی کم‌تری را ارائه می‌کند که کم و بیش هر دو در حد و اندازه‌های معمول به‌روزرسانی‌های گرافیکی در چیپ‌ست‌های کوالکام ظاهر شده‌اند. این گرافیک همچنین 40 درصد عملکرد ray-tracing یا رهگیری نور بهتری را نیز ارائه می‌کند.

Snapdragon 8 Gen 3 همچنین در زمینه بازی نیز روی کاغذ موفق ظاهر شده و از اجرای بازی‌های 240 فریم در ثانیه‌ای روی نمایشگرهای 240 هرتزی پشتیبانی می‌کند. Adreno Frame Motion Engine 2.0 در این مجموعه برای حرکت روان‌تر تصویر فریم‌های اضافه‌ای را ایجاد می‌کند و پشتیبانی از Unreal Engine 5.2 نیز به امکانات گیمینگ این مجموعه می‌افزاید.

پروسسور سیگنال تصویری (ISP)

در بخش پروسسور سیگنال تصویری یا ISP این پروسسور مثل قبل از یک ساختار سه‌گانه 18 بیتی موسوم به Spectra استفاده شده که امکان پشتیبانی از وضوح دوربین تا 200 مگاپیکسل را فراهم می‌کند. حداکثر وضوح دوربین تکی بدون تأخیر شاتر (ZSL) در گوشی‌های مجهز به اسنپ‌دراگون 8 جن 3 به 108 مگاپیکسل قابل افزایش است که این رقم در دوربین‌های دوگانه به 64+36 مگاپیکسل می‌رسد و می‌توان سه دوربین 36 مگاپیکسلی بدون تأخیر شاتر را نیز در این گوشی‌ها به‌کار گرفت. حداکثر وضوح برداشت ویدئو در دوربین‌های گوشی‌های مجهز به این چیپ‌ست 8K HDR با 30 فریم در ثانیه است و اسلوموشن‌های 720p با 960 فریم در ثانیه نیز طبق معمول در این مجموعه قابل برداشت است.

صفحه‌نمایش گوشی‌های دارای اسنپ‌دراگون 8 جن 3 امکان دستیابی به وضوح 4K یا اولترا اچ دی با نرخ رفرش 60 هرتزی را خواهند داشت و با کاهش وضوح به +QHD نیز می‌توان به نرخ رفرش 144 هرتزی دست پیدا کرد.

هوش مصنوعی

همانطور که پیش از این نیز اشاره شده کوالکام در این نوبت بر مسئله AI یا هوش مصنوعی در این چیپ‌ست متمرکز بوده و از پشتیبانی ذاتی و native از هر دو گزینه Stable Diffusion و Llama 2 سخن به میان آورده است. کوالکام پشتیبانی از LLM را از طریق AI Engine اجرایی کرده و سیستم تشخیص گفتار اتوماتیک Whisper شرکت OpenAI را نیز پوشش می‌دهد. در چیپ‌ست جدید کوالکام امکان اجرای حداکثر 20 توکن در هر ثانیه برای پاسخگویی سریع دستیارهای هوش مصنوعی پیش‌بینی شده و شرکت سازنده از آن با عنوان سریع‌ترین نمونه در مدل Stable Diffusion یاد می‌کند که توانایی ایجاد یک تصویر جدید در کم‌تر از یک ثانیه را خواهد داشت. هوش مصنوعی در این محصول همچنین در ارتقای عکس و تصویر نیز موثر بوده که افزایش آنی جزییات عکس و حالت شب در ویدئو از آن جمله‌اند.

موتور هوش مصنوعی کوالکام طبق معمول بر بخش‌های مختلف پروسسور از جمله گرافیک Adreno، واحد پردازش عصبی هگزاگون، Sensing Hub کوالکام، هسته‌های Kryo و حافظه استوار است و پشتیبانی این پردازنده از 24 گیگابایت حافظه رم نیز فضای حجیمی را برای پردازش‌های سنگین ارائه می‌کند.

حافظه

اسنپ‌دراگون 8 جن 3 از حافظه رم پر سرعت LPDDR5X با حداکثر فرکانس 4,800 مگاهرتز پشتیبانی کرده و حداکثر امکان جای‌گذاری 24 گیگابایت حافظه رم را خواهد داشت. در بخش حافظه داخلی نیز مثل قبل از حافظه پر سرعت UFS 4.0 پشتیبانی می‌شود.

ارتباطات

ماژول ارتباطی بی‌سیم FastCoonect 7800 این چیپ‌ست امکان پشتیبانی از ورژن‌های مختلف وای‌‌فای از وای‌فای 7 و 6 تا ورژن‌های پایین‌تر را فراهم می‌کند. بلوتوث نسخه 5.4، NFC،‌ مسیریاب‌های ماهواره‌ای و USB-C با استاندارد سرعتی USB 3.1 Gen2 برخی دیگر از گزینه‌های ارتباطی این پروسسور را تشکیل می‌دهند. مودم Snapdragon X75 5G‌ چیپ‌ست امکان اتصال به شبکه 5G در هر دو فرم mmWave و sub-6GHz را فراهم کرده و روی کاغذ از سرعت دانلود وآپلود به‌ترتیب 10 و 3.5 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.

زمان حضور در بازار

دستگاه‌های مجهز به چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 8 جن 3 به‌گفته شرکت سازنده در طی هفته‌های آینده ارائه می‌شوند و شرکای کوالکام از جمله ایسوس، آنر، iQOO، میزو، نوبیا، وان‌پلاس، اوپو، ریلمی، سونی ویوو، شیائومی و ZTE در لیست برندهای ارائه‌کننده گوشی‌های جدید با این پروسسور قرار دارند.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا