آشنایی با Red Magic 9 Pro و +Red Magic 9 Pro - با اسنپ‌دراگون Snapdragon 8 Gen 3 و شارژ 165 واتی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/9/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی مخصوص بازی Gaming Phone ، اسنپ دراگون 8 جن 3 Snapdragon 8 Gen 3 ، نسل پنجم 5G ، اندروید Android ، ZTE nubia Red Magic 9 Pro ، ZTE nubia Red Magic 9 Pro+ ، زد تی ای ZTE
واحد خبر mobile.ir : برند نوبیا (زیرمجموعه ZTE) در آخرین روزهای سال 2022 از اسمارت‌فون‌های گیمینگ سری رد مجیک 8 – شامل Red Magic 8 Pro و +Red Magic 8 Pro – رونمایی کرد. حال، که کمتر از یک سال از آن تاریخ می‌گذرد، باخبر شدیم این برند چینی اقدام به به‌روزرسانی این سری کرده و روز پنجشنبه 23 نوامبر 2023 (2 آذر 1402) از دو گوشی مخصوص بازی تحت عناوین Red Magic 9 Pro و +Red Magic 9 Pro پرده برداشته است. لازم به ذکر است، این دو دیوایس تا بیش از 90 درصد شبیه هم بوده و تنها تفاوت برجسته آنها به ظرفیت باتری، توان شارژر، RAM و حافظه داخلی مربوط می‌شود. در ادامه، جزییات بیشتری از مشخصات و امکانات این دو گیمینگ‌فون را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

طراحی ظاهری

تنها با یک نگاه به ظاهر Red Magic 9 Pro و +Red Magic 9 Pro می‌توان به ماهیت گیمینگ آنها پی برد. قسمت پشتی، قسمت جلویی و لبه‌های این گوشی‌ها به شکل تماما تخت طراحی شده است. لنزهای دوربین در پشت کاملا همسطح بدنه بوده و از آن بیرون نزده‌اند. در نمایشگر نیز هیچ اثری از حفره یا ناچ برای دوربین سلفی دیده نمی‌شود زیرا این دوربین زیر لایه نمایشگر تعبیه شده است. با این اوصاف، می‌توان گفت این دو گوشی مصداق بارز سبک طراحی جعبه‌ای یا boxy در رده گوشی‌های ساده یا candy-bar به شمار می‌روند.

فریم میانی در هر دو دیوایس از آلومینیوم (مورد استفاده در صنایع هوایی) تشکیل شده و در قسمت پشتی شیشه کار شده است. حتی لنزهای دوربین نیز با لایه‌ای از شیشه خاص پوشانده شده که طبق ادعای شرکت سازنده، در ورود نور به درون سنسورها اختلالی ایجاد نمی‌کند. این دو دیوایس در سه رنگ مشکی، مشکی شفاف و نقره‌ای شفاف به تولید می‌رسند. ناگفته نماند، هر دو گوشی ابعادی برابر با 8.9×76.35×163.98 میلی‌متر داشته و وزن آنها به 229 گرم می رسد.

نمایشگر

یک صفحه نمایش AMOLED به قطر 6.8 اینچ (محصول کمپانی چینی BOE) در جلوی هر دو گوشی دیده می‌شود. رزولوشن این پنل 10 بیتی برابر با 1116×2480 پیکسل بوده و دلتا ای کمتر از یک، نشان از دقت رنگ بالای آن دارد. این نمایشگر هیچ گونه انحنایی نداشته و با توجه به اینکه 93.7 درصد از سطح رویی بدنه را پوشش می‌دهد، می‌توانیم آن را فول-اسکرین تلقی کنیم.

نرخ به‌روزرسانی نمایشگر 120 هرتز و نرخ نمونه‌برداری تاچ آن 960 هرتز است که می‌تواند در لحظه به 2,000 هرتز هم برسد. حداکثر روشنایی نقطه‌ای نمایشگر 1,600 نیت بوده و برای کاهش نور صفحه، علاوه بر DC Dimming، قابلیت PWM (با فرکانس 2,160 هرتز) نیز فعال است.

پردازش و حافظه

قدرتمندترین تراشه حال حاضر صنعت موبایل یعنی Snapdragon 8 Gen 3 برای Red Magic 9 Pro و نسخه پلاس آن در نظر گرفته شده است. این چیپ‌ست 4 نانومتری شامل یک هسته 3.3 گیگاهرتزی Cortex-X4، پنج هسته 3.2 گیگاهرتزی Cortex-A720 و دو هسته 2.3 گیگاهرتزی Cortex-A520 بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 750 است. علاوه بر این، یک تراشه اختصاصی گیمینگ موسوم به Red Core R2 Pro نیز در ساختار این گوشی‌ها به کار گرفته شده که می‌تواند با بهبود مواردی مثل فیدبک لرزشی، صدا و نرخ نمونه‌برداری تاچ، تجربه گیمینگ بهتری را ارائه کند. همچنین، طبق ادعای نوبیا، این تراشه – که با الگوریتم‌های یادگیری ماشینی یکپارچه شده – می‌تواند عادت‌‌ها، علاقه‌مندی‌ها و سبک بازی کاربر را یاد گرفته و خود را با آنها تطبیق دهد.

همان طور که در مقدمه هم گفته شد، یکی از جنبه‌های تفاوت این دو گوشی به مقوله RAM و حافظه داخلی برمی‌گردد. Red Magic 9 Pro دارای 8 یا 12 گیگابایت حافظه RAM بوده و برای حافظه داخلی آن گزینه‌های 256 و 512 گیگابایتی پیش‌بینی شده است. در حالی که در +Red Magic 9 Pro شاهد 16 یا 24 گیگابایت RAM در کنار حافظه‌های داخلی 256 گیگابایتی، 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی هستیم. البته در هر دو گوشی، حافظه رم از نوع LPDDR5X بوده و حافظه داخلی با فناوری UFS 4.0 توسعه یافته است. ظاهرا ارتقاء حافظه داخلی در هیچ یک از دو دیوایس امکان‌پذیر نیست.

سیستم خنک‌کننده

با توجه به قدرت بالای چیپ‌ست و ماهیت گیمینگ گوشی‌ها، داغ کردن آنها بدیهی خواهد بود. لذا نوبیا یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های خنک‌کننده را برای آنها پیش‌بینی کرده است. این سیستم‌خنک‌کننده – که ICE 13.0 نام گرفته – متشکل از اتاقک بخاری به مساحت 10,182 میلی‌متر مربع است.

علاوه بر آن، یک داکت آبشاری جهت گردش بهتر هوا و همچنین یک فن خنک‌کننده سانتری‌فیوژی با سرعت 22 هزار دور در دقیقه و رسانش گرمایی بهبودیافته، سیستم‌خنک‌کننده این اسمارت‌فون‌ها را تکمیل می‌کنند. به این ترتیب، طبق ادعای شرکت سازنده، این سیستم می‌تواند حرارت گوشی‌ها را تا 18 درجه کاهش دهد. به لطف این امر، امتیاز این دو دیوایس در بنچمارک AnTuTu در دمای اتاق 2.291 میلیون بوده و در شرایط آزمایشگاهی به 2.321 میلیون می‌رسد.

مجموعه دوربین

سه دوربین و یک فلش ال‌ای‌دی در پشت به همراه یک دوربین در جلو، مجموعه اپتیک Red Magic 9 Pro و +Red Magic 9 Pro را تشکیل می‌دهند. دوربین اصلی مجموعه 50 مگاپیکسلی بوده و سنسور آن GN5 سامسونگ است. یک دوربین 50 مگاپیکسلی دیگر (سنسور JN1 سامسونگ) در قالب دوربین اولتراواید به کمک دوربین اصلی می‌آید. یک سنسور 2 مگاپیکسلی دیگر نیز در پشت گوشی‌ها به چشم می‌خورد که شرکت سازنده به کارکرد آن اشاره‌ای نکرده، اما به نظر می‌رسد یک دوربین ماکرو باشد. ناگفته نماند، در زیر لایه نمایشگر هر دو گوشی، دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی کار گذاشته شده که نسل پنجم این نوع از دوربین‌ها به شمار می‌رود.

باتری

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم این دو اسمارت‌فون به باتری آنها مربوط می‌شود. در Red Magic 9 Pro شاهد به کارگیری یک باتری 6,500 میلی‌آمپر ساعتی هستیم که مجهز به شارژر 80 واتی بوده و شارژ کامل آن 35 دقیقه طول می‌کشد. در مقابل، +Red Magic 9 Pro از یک باتری 5,500 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. درست است که در نسخه پلاس ظرفیت باتری کمتر شده، اما برای این گوشی یک شارژر با توان خیره‌کننده 165 واتی در نظر گرفته شده که می‌تواند تنها در عرض 16 دقیقه باتری را به طور کامل شارژ کند. ناگفته نماند، در هر دو گوشی امکان فعال کردن قابلیت charging separation وجود دارد. به موجب این قابلیت، در هنگام بازی چنان‌چه گوشی را به شارژ بزنید، جریان برق بدون عبور از باتری، مستقیما به مادربورد گوشی رسیده و به این ترتیب، علاوه بر افزایش عمر باتری، از داغ شدن بیش از اندازه آن جلوگیری خواهد شد.

سایر مشخصات سخت‌افزاری

حسگر اثر انگشت گوشی زیر لایه نمایشگر تعبیه شده که علاوه بر احراز هویت، نقش سنسور ضربان قلب را نیز ایفا می‌کند. گفتنی‌ست، دو کلید ماشه‌ای با فرکانس 520 هرتز – که حساسیت آنها تا 20 درصد افزایش یافته – در این دو گوشی پیش‌بینی شده که می‌تواند بازی را لذت‌بخش‌تر کند. لازم به ذکر است، دو اسپیکر خطی 1115K با تأییدیه از DTS:X ULTRA در این گوشی‌ها به کار گرفته شده که طبق ادعای نوبیا صدای بلندتری داشته و دامنه صوتی آنها وسیع‌تر است. ناگفته نماند، علی‌رغم مشخصات سخت‌افزاری بالایی که تا به حال مرور کردیم، شرکت سازنده به مقاومت گوشی‌ها در برابر آب اشاره‌ای نکرده است.

سیستم‌عامل و ارتباطات

بخش نرم‌افزاری هر دو گوشی شامل رابط کاربری اختصاصی Red Magic OS 9.0 بوده که بر مبنای اندروید 14 طراحی شده است. یکی از مهم‌ترین امکانات رابط کاربری رد مجیک، X Gravity 2.0 نام دارد که به موجب آن می‌توان دیوایس‌های جانبی – از قبیل کنترلر، کی‌بورد و موس – را به راحتی به گوشی اضافه کرد و برای بازی از آنها کمک گرفت. اسمارت‌فون‌های جدید نوبیا هر کدام دو سیم‌کارت (از نوع نانو) پذیرفته و از ارتباطات نسل پنجم بهره می‌برند. سایر گزینه‌های ارتباطی این گوشی‌ها عبارتند از وای-فای 7، بلوتوث 5.3، پورت USB-C، جک هدفون، NFC، فرستنده مادون قرمز و موقعیت‌یابی ماهواره‌ای.

زمان عرضه و قیمت

اسمارت‌فون‌های Red Magic 9 Pro و +Red Magic 9 Pro از 28 نوامبر (7 آذر) در چین به فروش می‌رسند. قیمت این محصولات در مدل‌های مختلف (با احتساب نرخ کنونی تبدیل ارز) به شرح زیر است:

- Red Magic 9 Pro در پیکربندی 8GB/256GB به قیمت 4,399 یوان (620 دلار)

- Red Magic 9 Pro در پیکربندی 12GB/256GB با بدنه شفاف به قیمت 4,999 یوان (704 دلار) و در رنگ مشکی ساده 4,799 یوان (677 دلار)

- Red Magic 9 Pro در پیکربندی 12GB/512GB با بدنه شفاف به قیمت 5,399 یوان (761 دلار) و در رنگ مشکی ساده 5,199 یوان (733 دلار)

- +Red Magic 9 Pro در پیکربندی 16GB/256GB با بدنه شفاف به قیمت 5,699 یوان (804 دلار) و در رنگ مشکی ساده 5,499 یوان (775 دلار)

- +Red Magic 9 Pro در پیکربندی 16GB/512GB با بدنه شفاف به قیمت 5,999 یوان (846 دلار) و در رنگ مشکی ساده 5,799 یوان (818 دلار)

- +Red Magic 9 Pro در پیکربندی 24GB/1TB ارائه شده تنها در یک رنگ مشکی ساده به قیمت 6,999 یوان (986 دلار)

منبع : Nubia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا