معرفی ROG Phone 7 و ROG Phone 7 Ultimate با Snapdragon 8 Gen 2 و خنک‌کنندگی در سه مرحله

نمایش خبر

تاریخ : 1402/1/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی مخصوص بازی Gaming Phone ، اسنپ دراگون 8 جن 2 Snapdragon 8 Gen 2 ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، Asus ROG Phone 7 ، Asus ROG Phone 7 Ultimate ، ایسوس Asus
واحد خبر mobile.ir : وقتی صحبت از اسمارت‌فون‌های مخصوص بازی به میان می‌آید، ایسوس از جمله برندهایی‌ست که مرزهای خلاقیت و کارایی را در این بازار جابه‌جا می‌کند. در همین راستا، این کمپانی تایوانی روز پنجشنبه 13 آوریل 2023 (24 فروردین 1402) از جدیدترین سری گوشی‌های گیمینگ خود با نام‌های ROG Phone 7 Ultimate و ROG Phone 7 رونمایی کرد. درست مثل سری قبلی (ROG Phone 6 و ROG Phone 6 Pro) که یکی از بهترین اسمارت‌فون‌های گیمینگ به‌حساب می‌آیند، انتظار می‌رود این گوشی‌های جدید نیز به لطف وجود یکی از قدرتمندترین پروسسورهای حال حاضر صنعت موبایل و همچنین حافظه RAM بالا، عملکردی قابل‌قبول را در اجرای انواع مختلف بازی‌ها به نمایش بگذارند.

ROG Phone 7 Ultimate

طراحی

سبک طراحی این گوشی تا حد زیادی از ROG Phone 6 Pro وام گرفته شده و در همان نگاه اول ماهیت گیمینگ خود را بروز می‌دهد. ماژول نامتعارف دوربین، خطوط عمودی و مورب و از همه مهم‌تر نمایشگر موجود در پشت گوشی، از مهم‌ترین المان‌های طراحی ROG Phone 7 Ultimate به شمار می‌روند. این نمایشگر – که شرکت سازنده آن را ROG Vision نامیده – یک نمایشگر ماتریسی 2 اینچی (از نوع OLED) است. این نمایشگر می‌تواند انیمیشن‌های مرتبط با کارکردهای سیستم – از جمله وضعیت شارژ، تماس ورودی، فعال‌سازی حالت X Mode و برخی انیمیشن‌های شخصی‌سازی‌شده – را به تصویر بکشد.

گوشی هوشمند ROG Phone Ultimate تنها در رنگ سفید (Storm White) به تولید می‌رسد. با توجه به احراز درجه حفاظت IP54 می‌توان انتظار داشت که این دیوایس در برابر پاشیده شدن آب مقاومت کند. ناگفته نماند، این محصول در ابعاد 10.3×77×173 میلی‌متر طراحی شده و با 264 گرم وزن، جزو گوشی‌های سنگین به شمار می‌رود.

نمایشگر

در نمای جلویی، یک نمایشگر 6.78 اینچی به وضوح +FHD (معادل 1080×2448 پیکسل) دیده می‌شود. این نمایشگر از نوع AMOLED و محصول سامسونگ بوده و با توجه به آنکه ΔE آن کوچک‌تر از 1 است، می‌توان دقت رنگ بالایی را از آن انتظار داشت. نرخ نمونه‌برداری تاچ نمایشگر حداکثر 720 هرتز بوده و در هر ثانیه 165 بار خود را به‌روزرسانی می‌کند. همچنین، با فیلتر نور آبی، میزان این تشعشعات زیان‌آور به کمتر از 6.5 درصد می‌رسد. حداکثر روشنایی نقطه‌ی 1,500 نیتی، تکنولوژی کاهش نور صفحه (موسوم به DC Dimming) و شیشه مقاوم گوریلا گلس ویکتوس از دیگر مشخصات این نمایشگر محسوب می‌شوند. ناگفته نماند، حسگر اثر انگشت گوشی نیز درون نمایشگر تعبیه شده است.

پردازش و حافظه

در ساخت ROG Phone 7 Ultimate از تراشه پرچمدار Snapdragon 8 Gen 2 استفاده شده که نسبت به Snapdragon 8+ Gen 1 (به کار رفته در سری ROG Phone 6) تا 15 درصد سریع‌تر و تا 15 درصد کم‌مصرف‌تر است. این چیپ‌ست با لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC ساخته شده و شامل یک هسته 3.19 گیگاهرتزی Cortex-X3 در بالاترین سطح، دو هسته Cortex-A715 و دو هسته Cortex-A710 (با فرکانس 2.8 گیگاهرتز) در سطح میانی و نهایتا سه هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A510 در پایین‌ترین سطح بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 740 است.

عملکرد بخش گرافیکی نیز نسبت به نسل پیشین تا 20 درصد بهبود یافته است. با وجود 16 گیگابایت حافظه RAM (از نوع LPDDR5x) بعید به نظر می‌رسد ROG Phone 7 Ultimate حتی در اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها با مشکل مواجه شود. حجم حافظه داخلی نیز 512 گیگابایت از نوع UFS 4.0 اعلام شده که تا دو برابر از UFS 3.0 سریع‌تر است. شرکت سازنده درباره امکان ارتقاء حافظه داخلی حرفی به میان نیاورده است. ناگفته نماند، یک نرم‌افزار مدیریت عملکرد تحت عنوان Armoury Crate در این گوشی پیش‌بینی شده که امکان کنترل بیشتری را روی عملکرد دستگاه برای کاربر فراهم می‌کند.

سیستم خنک‌کننده

باتوجه به اینکه ROG Phone 7 Ultimate روی بازی تمرکز دارد، داغ شدن CPU آن امری اجتناب‌ناپذیر است. برای جلوگیری از این مشکل، شرکت سازنده یک سیستم خنک‌کننده حرفه‌ای را پیش‌بینی کرده است. این سیستم GameCool 7 نام داشته و متناسب با بار پردازشی، در سه سطح عمل می‌کند. اگر مدت زمان بازی توسط کاربر کوتاه باشد، خنک‌کنندگی صرفا به وسیله نوعی ترکیب شیمیایی به نام Boron Nitride (نیترید بور) انجام می‌شود که تنها از یک طرف CPU را خنک می‌کند.

چنان‌چه بازی بیشتر طول بکشد، سیستم خنک‌کننده اصلی، متشکل از اتاقک بخار و ورقه‌های گرافیتی (مجموعا به مساحت 16,000 میلی‌متر مربع) وارد عمل شده و طرف دیگر CPU را خنک می‌کند. اما در جلسات طولانی‌مدت بازی، اگر دو روش قبلی جوابگو نباشد، کاربر می‌تواند خنک‌کننده سوم را به سیستم اضافه کند. این خنک‌کننده AeroActive Cooler 7 نام داشته و در حقیقت ماژول جداگانه‌ای‌ست که روی گوشی سوار می‌شود.

این ماژول دارای یک فن پرقدرت بوده که دقیقا در قسمت فوقانی CPU قرار می‌گیرد. با توجه به تعداد پره‌های بیشتر در این خنک‌کننده، جریان هوا بهتر شده و همچنین به لطف آن‌چه اثر Peltier نامیده می‌شود، این امکان فراهم شده تا دما فقط در مواقع ضروری کاهش یابد. به این ترتیب، میزان کاراییِ خنک‌کنندگی دستگاه تا 20 درصد افزایش خواهد داشت. به طوری که طبق ادعای شرکت سازنده، در یک سناریوی خاص در اجرای بازی Genshin Impact با نرخ 60 هرتزی و پس از گذشت یک ساعت، حداکثر دمای گوشی در بخش پشتی (با فعال کردن AeroActive Cooler 7) به 35.7 درجه سلسیوس می‌رسد. در حالی که این رقم برای آیفون 14 پرو مکس 46.6 درجه و برای شیائومی 13 پرو 43.6 درجه گزارش شده است.

سیستم صوتی

اما AeroActive Cooler 7 صرفا یک فن خنک‌کننده نیست. این قطعه شامل یک ساب-ووفر خطی (دارای 5 آهنربا) به همراه یک اسپیکر 13×38 میلی‌متری است که در کنار اسپیکرهای استریوی خود گوشی، می‌تواند در هنگام بازی عمق بیشتری به صدا داده و صدای بم را در مجموع تا 77 درصد قوی‌تر کند. در قسمت بالا و پایین دستگاه (که در هنگام افقی گرفتن گوشی، در واقع سمت راست و چپ آن محسوب می‌شود) دو اسپیکر استریوی 12×16 میلی‌متری قرار گرفته که از Dirac HD Sound پشتیبانی می‌کنند. به گفته ایسوس، به لطف تأییدیه Hi-Res Audio (سیمی و بی‌سیم)، فرکانس خروجی اسپیکرهای گوشی به 384 کیلوهرتز بالغ می‌شود. 3 میکروفن مجهز به تکنولوژی کاهش نویز ایسوس نیز در این گوشی به کار گرفته شده‌اند.

امکانات گیمینگ

حال که از قابلیت‌های صوتی ROG Phone 7 Ultimate گفتیم، بد نیست به سایر امکانات آن در حوزه گیمینگ نیز اشاره کنیم که از جمله مهم‌ترین آنها، وجود دو سنسور لمسی اولتراسونیک (یا در اصطلاح ماشه) روی لبه سمت راست گوشی است که شرکت سازنده آنها را AirTrigger می‌نامد. این ماشه‌ها – با پشتیبانی از 9 حرکت یا gesture مختلف – بازی را آسان‌تر کرده و حس بازی با کنسول را به شما منتقل می‌کنند. موتور خطی X-axis نیز با ارسال فیدبک لرزشی، حس و حال بهتری به بازی می‌دهد. جالب است بدانید به لطف تکنولوژی کوالکام، گوشی ROG Phone 7 Ultimate از پدیده‌ای به نام Ray Tracing (رهگیری پرتو) پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب، در بازی‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، انعکاس‌های بسیار واقعی (به‌ویژه روی آب و سطوح فلزی) را شاهد خواهیم بود و بعد جدیدی به بازی افزوده می‌شود.

دوربین

ماهیت گیمینگ در ROG Phone 7 Ultimate سایر اجزای این اسمارت‌فون را تحت الشعاع قرار نداده و این گوشی از مجموعه دوربین قابل‌قبولی بهره می‌برد. ماژول دوربین پشت گوشی میزبان یک فلش‌ ال‌ای‌دی و سه لنز دوربین است. دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی بوده و در پشت لنزی به گشودگی دیافراگم f/1.9 قرار دارد. این دوربین – که از سنسور IMX766 سونی تشکیل شده – پیکسل‌هایی به بزرگی 1 میکرون داشته و فاصله کانونی آن 23.8 میلی‌متر عنوان شده است. لرزه‌گیر الکترونیکی 3 محوره و فیلم‌برداری تایم-لپس با وضوح 4K از امکانات این دوربین به شمار می‌روند.

دوربین اصلی در زمینه فیلم‌برداری، از سایر پرچمدارها چیزی کم نداشته و چند نمونه از قابلیت‌های فیلم‌برداری آن به شرح زیر است: ضبط ویدئوی 8K با سرعت 24 فریم در ثانیه، ضبط ویدئوی 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه و فیلم‌برداری اسلوموشن با وضوح 4K و سرعت 120 فریم در ثانیه. یک دوربین اولتراواید 13 مگاپیکسلی و یک دوربین ماکروی 5 مگاپیکسلی (هر دو بدون فوکوس خودکار) نیز در کنار دوربین اصلی، به مجموعه دوربین کمک می‌کنند. در جلوی گوشی هم یک دوربین سلفی پرقدرت با رزولوشن 32 مگاپیکسلی به چشم می‌خورد. این دوربین از سنسور OV32C آمنی‌ویژن تشکیل شده و با توجه به تکنولوژی ترکیب 4 پیکسل در 1 پیکسل (موسوم به Quad Bayer)، به طور پیش‌فرض با رزولوشن 8 مگاپیکسلی عکاسی می‌کند.

باتری

یک باتری حجیم به ظرفیت 6,000 میلی‌آمپر ساعت برای ROG Phone 7 Ultimate پیش‌بینی شده است (البته برای شارژ سریع‌تر و جلوگیری از داغ شدن بیش از حد، در حقیقت دو باتری 3,000 میلی‌آمپر ساعتی این گوشی را تغذیه می‌کنند). باتری گوشی به استاندارد شارژ سریع Quick Charge 5.0 (با توان 65 وات) مجهز بوده و به گفته ایسوس، فول‌شارژ آن 42 دقیقه زمان می‌برد. قابلیت‌هایی مثل Steady Charging (برای کنترل سرعت شارژ) و Bypass Charging (جهت توقف پروسه شارژ در هنگام بازی) از جمله ویژگی‌هایی‌ست که برای رفاه حال کاربر تعریف شده‌اند.

ارتباطات

گوشی هوشمند ROG Phone 7 Ultimate دو سیم‌کارت از نوع نانو پذیرفته و از ارتباطات نسل پنجم بهره می‌برد. یکی از مهم‌ترین امکانات ارتباطی در این دیوایس، وای-فای 7 با حداکثر پهنای باند 320 مگاهرتز است. همچنین، به لطف قابلیتی تحت عنوان HyperFusion، ارتباطات 4G/5G با وای-فای ترکیب شده و سرعت اینترنت را به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهند. بلوتوث 5.3، پورت USB-C، جک هدفون، NFC و موقعیت‌یابی ماهواره‌ای دو فرکانسی از دیگر گزینه‌های ارتباطی این دستگاه به شمار می‌روند.

گوشی هوشمند ROG Phone 7 Ultimate با سیستم‌عامل اندروید 13 از اواخر سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی وارد بازار چین و اروپا می‌شود. این محصول 1,399 یورو قیمت دارد که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 1,553 دلار آمریکا.

ROG Phone 7

اسمارت‌فون ROG Phone 7 – به جز یکی دو مورد اختلاف جزئی – تفاوت چندانی با نسخه Ultimate ندارد. از لحاظ ظاهری، تفاوت در آنجاست که در پشت ROG Phone 7 از نمایشگر ماتریسی ROG Vision خبری نبوده و صرفا به لوگوی ROG Phone (مجهز به نورپردازی RGB) بسنده شده است.

نکته مهم دیگر آنکه ROG Phone 7 فاقد خنک‌کننده AeroActive Cooler است. همچنین، علاوه بر پیکربندی 16GB/512GB، این گوشی در پیکربندی 12GB/256GB نیز به تولید می‌رسد. گوشی گیمینگ ROG Phone 7 علاوه بر رنگ سفید، در رنگ مشکی (Phantom Black) نیز طراحی شده و 239 گرم وزن دارد. قیمت این محصول از 999 یورو (1,109 دلار) آغاز می‌شود.


به روزرسانی - قیمت ایسوس راگ فون 7 در بازار ایران

گوشی ایسوس ROG Phone 7 به بازار ایران راه یافته. حدود قیمت گوشی ایسوس ROG Phone 7 در ایران از 75,300,000 تومان تا 75,300,000 تومان است.

شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشندگان و قیمت گوشی ایسوس ROG Phone 7 از قیمت عرضه این گوشی در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.

منبع : Asus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا