رونمایی کوالکام از دو چیپ‌ست Snapdragon 6 Gen 1 و Snapdragon 4 Gen 1

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، اسنپ دراگون 6 جن 1 Snapdragon 6 Gen 1 ، اسنپ دراگون 4 جن 1 Snapdragon 4 Gen 1
واحد خبر mobile.ir : اواخر نوامبر سال گذشته، کوالکام از ایجاد تغییری اساسی در شیوه نام‌گذاری چیپ‌ست‌های اسنپ‌دراگون خبر داد. به این ترتیب که این شرکت پسوند‌های سه رقمی را از نام این تراشه‌ها حذف و استفاده از کلمه Gen (کوتاه‌شده generation به معنی نسل) را به یک اصل جدید تبدیل کرد. چند روز پس از انتشار این خبر، کوالکام از نخستین تراشه خود با این برندینگ جدید یعنی Snapdragon 8 Gen 1 رونمایی کرد و به دنبال آن چیپ‌ست‌های Snapdragon 8 Plus Gen 1 و Snapdragon 7 Gen 1 هم به دنیای صنعت معرفی شدند. این کمپانی آمریکایی روز سه‌شنبه 6 سپتامبر 2022 (15 شهریور 1401) از دو تراشه جدید تحت عنوان Snapdragon 6 Gen 1 و Snapdragon 4 Gen 1 نیز رونمایی کرد.

Snapdragon 6 Gen 1

تراشه Snapdragon 6 Gen 1 – یا نسل یکم از سری 6 اسنپ‌دراگون – در واقع در ادامه Snapdragon 695 از سال گذشته به تولید می‌رسد. طبق ادعای کوالکام، عملکرد CPU این تراشه تا 40 درصد و GPU آن تا 35 درصد نسبت به Snapdragon 695 بهبود داشته است.

تراشه Snapdragon 6 Gen 1 با لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده و در ساختار CPU آن از 8 هسته Kryo با حداکثر سرعت کلاک 2.2 گیگاهرتز بهره گرفته شده است. کوالکام جزییات مربوط به هسته‌های این تراشه را اعلام نکرده، اما برخی منابع معماری CPU را به این شکل حدس می‌زنند: 4 هسته 2.2 گیگاهرتزی Cortex-A78 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55. مدل GPU نیز به صراحت قید نشده، اما همین قدر می‌دانیم که از سری پردازنده‌های Adreno بوده و از APIهای Vulkan 1.1 ،OpenGL ES 3.2 و OpenCL 2.0 FP پشتیبانی می‌کند. این GPU می‌تواند گیمینگ HDR با کیفیت بالا را با نرخ بالای 60 فریم در ثانیه ارائه کند. گفتنی‌ست، گوشی‌های هوشمند مجهز به این تراشه می‌توانند از رم LPDDR5 (تا سقف 12 گیگابایت با پهنای باند 22GB/s) بهره‌مند باشند.

به منظور بهبود عملکرد شبکه هوش مصنوعی، Snapdragon 6 Gen 1 (برای اولین بار در تراشه‌های سری 6) به نسل هفتم موتور هوش مصنوعی کوالکام مجهز شده است. طبق گفته کوالکام، ترکیب این موتور با نسل سوم مجموعه Sensing Hub، می‌تواند عملکرد هوش مصنوعی را تا 3 برابر بهبود ببخشد.

مثل Snapdragon 695، تراشه جدید Snapdragon 6 Gen 1 نیز می‌تواند زمینه اتصال گوشی به شبکه نسل پنجم را فراهم کند. این ویژگی به لطف چهارمین نسل از مودم داخلی Snapdragon X62 فراهم شده که برای اولین بار در تراشه‌های سری 6 کوالکام به کار گرفته می‌شود. این مودم از هر دو طیف موج میلی‌متری و زیر 6 گیگاهرتزی پشتیبانی کرده و به منظور بازدهی بهتر در مصرف، به قابلیتی موسوم به 5G PowerSave 2.0 تکیه می‌کند. ناگفته نماند، پشتیبانی از وای-فای 6E و بلوتوث 5.2 (به همراه صدای LE Audio) نیز از ویژگی‌های این تراشه جدید است که به لطف سیستمی موسوم به Qualcomm FastConnect 6700 محقق شده که آن هم برای اولین بار در این سری از تراشه‌ها به کار گرفته می‌شود.

در ساخت Snapdragon 6 Gen 1 از پردازنده سیگنال تصویری یا در اصطلاح ISP سه‌گانه 12 بیتی Spectra استفاده شده است. در دپارتمان اپتیک گوشی هوشمندی که با این چیپ‌ست ساخته شود، شاهد یکی از این سناریوها خواهیم بود: مجموعه 3 دوربینی شامل سه دوربین 13 مگاپیکسلی، مجموعه 2 دوربینی متشکل از یک دوربین 25 مگاپیکسلی و یک دوربین 16 مگاپیکسلی و یا تک دوربین 48 مگاپیکسلی.

البته در مجموعه‌های فوق، فرض بر این است که دوربین‌ها به تأخیر شاتر صفر (ZSL)، کاهش نویز چند فریمی (MFNR) و فیلم‌برداری با سرعت 30 فریم در ثانیه مجهز باشند، وگرنه بدون این پیش‌شرط‌ها Snapdragon 6 Gen 1 حتی تا یک دوربین 200 مگاپیکسلی را نیز پشتیبانی خواهد کرد. سایر امکانات این ISP عبارتند از: ضبط ویدئوی 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه، فیلم‌برداری اسلوموشن با وضوح 720p و سرعت 240 فریم در ثانیه و کاهش نویز چند فریمی.

تراشه جدید Snapdragon 6 Gen 1 از تکنولوژی شارژ سریع کوالکام موسوم به +Quick Charge 4 پشتیبانی می‌کند، که طبق ادعای کوالکام می‌تواند تنها در عرض 15 دقیقه، ذخیره باتری را به 50 درصد برساند. اسمارت‌فونی که با استفاده از این چیپ‌ست ساخته شود، می‌تواند نمایشگری با وضوح FHD+ و حداکثر نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز داشته باشد. سامانه ناوبری دو-فرکانسی (L1/L5) و موقعیت‌یابی با کمک سنسور از دیگر امکانات Snapdragon 6 Gen 1 محسوب می‌شود.

Snapdragon 4 Gen 1

همان طور که از نام‌گذاری این تراشه مشخص است، Snapdragon 4 Gen 1 چیپ‌ستی جدید از سری 4 اسنپ‌دراگون بوده و در حقیقت مدل به‌روزرسانی‌شده Snapdragon 480 Plus است که اواخر اکتبر سال گذشته معرفی شده بود. کوالکام مدعی‌ست که موفق شده عملکرد CPU و GPU در Snapdragon 4 Gen 1 را به‌ترتیب تا 15 و 10 درصد نسبت به نسل قبلی ارتقا دهد.

متأسفانه کوالکام در اینجا نیز صراحتا به نوع هسته‌های Snapdragon 4 Gen 1 اشاره‌ای نکرده است. جز اینکه این چیپ‌ست با لیتوگرافی 6 نانومتری ساخته شده و در CPU آن هسته‌های 64 بیتی Kryo با حداکثر سرعت کلاک 2 گیگاهرتز کار شده است. البته به گفته بعضی کارشناسان، ممکن است در CPU این تراشه شاهد چنین هسته‌هایی باشیم: 2 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A78 و 6 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55. همچنین، یک GPU نامشخص از سری Adreno با پشتیبانی از APIهای Vulkan 1.1 ،OpenGL ES 3.2 و OpenCL 2.0، پردازش گرافیکی در این تراشه را بر عهده دارد. ناگفته نماند، اسمارت‌فون حاوی این تراشه، می‌تواند رم 2,133 مگاهرتزی از نوع LPDDR4x با حداکثر پهنای باند 17GB/s داشته باشد.

برخلاف Snapdragon 6 Gen 1، تراشه Snapdragon 4 Gen 1 فاقد نسل هفتم موتور هوش مصنوعی کوالکام است. این چیپ‌ست به لطف مودم داخلی Snapdragon X51 از ارتباطات 5G در هر دو گونه sub-6GHz و mmWave بهره‌مند است که حداکثر سرعت دانلود در آنها به 2.5 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. پشتیبانی از وای-فای 5 و بلوتوث 5.2 (به لطف سیستمی موسوم به Qualcomm FastConnect 6200) سایر گزینه‌های ارتباطی این چیپ‌ست را تشکیل می‌دهد.

Snapdragon 4 Gen 1 نخستین تراشه از سری اسنپ‌دراگون 4 است که به پردازنده سیگنال تصویری یا در اصطلاح ISP سه‌گانه 12 بیتی Spectra مجهز شده است. برای یک گوشی هوشمند ساخته شده با این تراشه، می‌توان مجموعه دوربین‌های زیر را متصور بود: ترکیب 3 دوربین 13 مگاپیکسلی، ترکیب یک دوربین 25 مگاپیکسلی و یک دوربین 13 مگاپیکسلی و یا تنها یک دوربین به وضوح 32 مگاپیکسل. باز هم تأکید می‌کنیم که ترکیب مجموعه دوربین‌های یادشده با فرض تجهیز به ZSL، MFNR و نرخ 30 فریم در ثانیه چیده شده است و در غیر این صورت، Snapdragon 4 Gen 1 تا یک دوربین 108 مگاپیکسلی را نیز جوابگو خواهد بود. کاهش نویز چند فریمی، بهبود فوکوس خودکار، برداشت عکس با فرمت HEIC، ضبط ویدئو با کدک‌های AVC و HEVC و ضبط ویدئوی اسلوموشن با وضوح 720p و سرعت 120 فریم در ثانیه، از دیگر امکانات قابل‌توجه ISP در این تراشه است.

برخی از مشخصات Snapdragon 4 Gen 1 با Snapdragon 6 Gen 1 مشترک است، از جمله پشتیبانی از استاندارد شارژ سریع +Quick Charge 4، سامانه ناوبری دو-فرکانسی (L1/L5)، موقعیت‌یابی با کمک سنسور و امکان داشتن نمایشگری به وضوح +FHD و حداکثر نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز.

در پایان گفتنی‌ست، کوالکام جزییات مربوط به زمان عرضه این تراشه‌ها را منتشر نکرده و هنوز مشخص نیست که این چیپ‌ست‌ها برای اولین بار به همراه چه دیوایس‌هایی وارد بازار خواهند شد. البته برخی منابع مدعی شده‌اند اسمارت‌فون Z6 Lite – که به زودی از سوی iQOO معرفی می‌شود – قرار است با تراشه Snapdragon 4 Gen 1 به تولید برسد.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا