معرفی Zenfone 10 پرچمدار مینیاتوری ایسوس با Snapdragon 8 Gen 2، دوربین گیمبالی و شارژ وایرلس

نمایش خبر

تاریخ : 1402/4/8        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 8 جن 2 Snapdragon 8 Gen 2 ، پرچمدار Flagship ، Asus Zenfone 10 ، ایسوس Asus
واحد خبر mobile.ir : شرکت ایسوس در دو سال گذشته با معرفی Zenfone 8 و Zenfone 9 به نیاز کاربران علاقه‌مند به گوشی‌های کوچک و در عین حال کاملاً قدرتمند و مدرن پاسخ داد که با برخورداری از یک بدنه کامپکت با استاندارد IP68، نمایشگر پیشرفته 120 هرتزی، پروسسور به‌روز و مدرن، تجهیز به سه دوربین دارای فوکوس خودکار در پشت و جلوی دستگاه و مسیریابی دو فرکانسی، جای انتقاد چندانی را برای دوست‌داران گوشی‌های کوچک باقی نگذاشت. شرکت ایسوس در روز پنج‌شنبه 29 ژوئن 2023 (8 تیر 1401) از نسل جدید این خانواده یعنی Zenfone 10 پرده برداشته که باوجود برخی عقب‌گردها در اکثر مواقع در سطح یک پرچمدار پیشرفته ظاهر می‌شود و این بار شارژ بی‌سیم را نیز به امکانات دستگاه افزوده است.

در روزگاری که سایز استاندارد گوشی‌های هوشمند از حوالی 6.7 تا 6.8 اینچ نیز فراتر رفته و گوشی‌های با صفحه‌نمایش 6.5 اینچ و پایین‌تر عملاً در دسته گوشی‌های کوچک قرار می‌گیرند، امکان تهیه یک گوشی پرچمدار با نمایشگر کوچک‌تر از 6 اینچ (به‌دلیل نبود چنین مدلی در بازار!) عملاً وجود ندارد. این‌گونه گوشی‌ها با این‌که طبق شواهد و تجارب قبلی (و بزرگ‌ترین آن‌ها یعنی سری مینی آیفون‌های اپل) از خریداران و کاربران کم‌تری نسبت به مدل‌های معمول برخوردارند اما چندان نیز بی‌طرفدار نبوده و در صورت در کنار هم قرار گرفتن مجموعه‌ای از امکانات مدرن و پیشرفته در مدلی با ابعاد کوچک و قیمتی رقابتی، هنوز می‌توان از شکل‌گیری بازاری قابل قبول برای آن‌ها سخن گفت. Zenfone 9 سال گذشته و Zenfone 8 پیش از آن مصداق جالب‌توجه‌ای در این زمینه بودند که تقریباً در تمامی موارد از طراحی و شکل ظاهری بدنه گرفته تا صفحه‌نمایش، پردازنده، دوربین‌های اصلی و سلفی و گزینه‌های ارتباطی در سطح قابل‌قبولی ظاهر شد و بسیاری از علاقه‌مندان این رده نسل بعدی آن یعنی Zenfone 10 را انتظار می‌کشیدند.

Zenfone 10 المان‌های طراحی نسل قبلی را تغییر نداده و همان اجزای آشنای پیشین از جمله دو دایره بزرگ و برجسته در برگیرنده لنزهای دوربین در بخش پشتی و حفره دوربین سلفی در کناره سمت چپ صفحه‌نمایش در این‌جا نیز حضور دارند. رنگ‌های مشکی، سفید، آبی و قرمز گوشی همگی در زن‌فون 9 نیز تکرار شده بودند و این بار یک رنگ سبز به‌عنوان رنگ شاخص این مدل به جمع آن‌ها افزوده شده است. حجم نوشته‌های بخش پشتی کم‌تر شده اما به‌جز این مورد تقریباً همه چیز مثل گذشته و به‌روال سابق است. تغییر نکردن اندازه صفحه‌نمایش، تعداد دوربین‌ها و ظرفیت باتری، تغییرات ابعاد و وزن گوشی را به‌حداقل خود رسانده و به‌جز کمی افزایش ضخامت و وزن (که می‌توان آن را به افزوده شدن ماژول شارژ بی‌سیم مرتبط دانست) با ابعاد و وزن یکسانی روبرو می‌شویم. طول و عرض زن‌فون 10 بدون تغییر نسبت به گذشته به‌ترتیب 146.5 و 68.1 میلی‌متر است اما ضخامت 9.4 میلی‌متری آن 0.3 میلی‌متر بیش‌تر شده و با وزن 172 گرمی، 3 گرم سنگین‌تر است.

بدنه گوشی مثل قبل با استاندارد IP68 در برابر نفوذ گرد و خاک و غوطه‌وری در آب شفاف (تا عمق 1.5 متر برای 30 دقیقه) مقاوم است که به همین صورت در زن‌فون 9 نیز تکرار شده بود. بخش رویی دستگاه یعنی محوطه صفحه‌نمایش و حاشیه‌های (نچندان کوچک!) پیرامون آن با پوششی از جنس Gorilla Glass Victus محافظت می‌شود اما جنس کاور بخش پشتی ظاهراً مثل قبل پلاستیکی‌ست. افزایش ارگونومی و کارکرد آسان با یک دست از جمله هدف‌های اصلی طراحی یک گوشی کوچک بوده و بخش مهمی از طراحی زن‌فون 10 نیز به برآورده ساختن این نیاز اختصاص پیدا کرده است؛ از جمله تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه می‌توان به امکان کشیدن رو به بالا و پایین انگشت روی دکمه پاور (که نقش سنسور اثر انگشت را نیز ایفا می‌کند) اشاره کرد که شرکت سازنده از آن با عنوان ZenTouch 2.0 یاد کرده و در برخی موارد مثل هنگام پخش ویدئو و مرور صفحات وب راحتی بیش‌تری را در کنترل محتوا فراهم می‌کند.

صفحه‌نمایش دستگاه روی کاغذ همانی‌ست که پیش از این نیز در زن‌فون 9 دیده‌ایم؛ یک نمونه 5.9 اینچی AMOLED ساخت سامسونگ با وضوح 1080×2400 پیکسل، روشنایی نقطه‌ای 1,100 نیتی و دقت رنگ بالا (Delta-E کم‌تر از 1) که کاهش نور در آن نیز با فناوری DC Dimming صورت می‌پذیرد. این نمایشگر محدوده‌های رنگی مختلف را پوشش می دهد که از آن جمله می‌توان به پوشش 112 درصدی در DCI-P3، پوشش 107 درصدی در NTSC و 151.9 درصدی در sRGB اشاره کرد. نمایش محتوای HDR‌ در پلتفرم‌های آمازون و یوتوب نیز در این نمایشگر امکان‌پذیر است. تنها تفاوت این صفحه‌نمایش با نمونه سال گذشته ظاهراً در نرخ رفرش آن است که با وجود آن‌که هنوز در حالت عادی حداکثر 120 بار در ثانیه به‌روزرسانی می‌شود اما این رقم در برخی بازی‌ها به 144 هرتز نیز قابل افزایش است.

بالای صفحه‌نمایش اولین عقب‌گرد ایسوس نسبت به زن‌فون 9 قرار دارد؛ جایی‌که با وجود افزایش وضوح دوربین سلفی از 12 به 32 مگاپیکسل، از سنسور کوچک‌تری با پیکسل‌های بسیار کوچک 07 میکرونی در این قسمت استفاده شده، فوکوس خودکار جایی در آن ندارد و نه‌تنها از برداشت ویدئوی 4K پشتیبانی نمی‌کند که حتی ویدئوی 1080p آن نیز به 30 فریم در ثانیه محدود شده است. یک نکته مثبت در مورد دوربین سلفی جدید زن‌فون 10 ساب‌پیکسل‌های RGBW سنسور آن است که با افزوده شدن پیکسل‌های سفید روی کاغذ عملکرد بهتری را در نور کم فراهم می‌کند. از جمله آمارهای ارائه شده در این زمینه 67 درصد نور بیش‌تر نسبت به زن‌فون 9 و 50 درصد نویز کم‌تر است.

دوربین اصلی گوشی همان نمونه 50 مگاپیکسلی IMX766 سال قبل با سنسور 1/1.56‌ اینچی و پیکسل‌های 1 میکرونی‌ست که لنزی با دیافراگم 1.9 را در مقابل خود می‌بیند و از ویدئوی 8K با 24 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند. این دوربین مثل قبل علاوه بر لرزه‌گیر نوری یا OIS از سیستم تثبیت‌کننده گیمبالی 6 محوره نیز بهره می‌برد که این آخری ظاهراً به نسخه دوم ارتقاء پیدا کرده است. در این سیستم سنسور ژیروسکوپ در پله نخست لرزش‌های دوربین را حس می‌کند و خروجی آن به فعال شدن لرزه‌گیرهای دستگاه از جمله OIS و EIS منجر می‌شود.

دوربین دوم این مجموعه دیگر عقب‌گرد بزرگ زن‌فون 10 است؛‌ جایی‌که دوربین 12مگاپیکسلی IMX363 سونی با اندازه 1/2.55 ‌اینچی و پیکسل‌های 1.4 میکرونی حاضر زن‌فون 9 جای خود را به یک دوربین 13 مگاپیکسلی ظاهراً با سنسور OV13B شرکت آمنی‌ویژن داده که نه‌تنها با اندازه 1/3.06 اینچ، بسیار کوچک‌تر است بلکه از فوکوس خودکار نیز در آن خبری نیست و بدین‌ترتیب امکان تصویربرداری ماکرو را هم ارائه نمی‌کند.

پردازنده Zenfone 10 مثل یک پرچمدار واقعی از نوع 4 نانومتری Snapdragon 8 Gen 2 انتخاب شده که طبق اطلاعات کوالکام به‌ترتیب 15 و 20 درصد بهبود را در CPU‌ و GPU نسبت به پروسسور Snapdragon 8+ Gen 1‌ حاضر در زن‌فون 9 ارائه می‌کند. رم گوشی مثل قبل 8 یا 16 گیگابایت است اما نوع آن از LPDDR5 سال قبل به LPDDR5X‌ ارتقاء پیدا کرده و حافظه داخلی آن نیز علاوه بر افزوده شدن انتخاب تازه 512 گیگابایتی به آپشن‌های پیشین 128 یا 256 گیگابایتی حالا از نوع جدیدتر و پر سرعت‌تر UFS 4.0 انتخاب شده است. کارت حافظه microSD‌ همچنان جایی در این گوشی ندارد.

زن‌فون 10 در زمینه باتری نیز با تغییر جالب‌توجه‌ای روبرو شده که البته نه به ظرفیت 4,300 میلی آمپر ساعتی آن و نه شارژر 33 واتی همراه دستگاه (که هر دو نسبت به قبل ثابت مانده‌اند) مرتبط است؛ زن‌فون 10 یکی از کمبودهای زن‌فون 9 یعنی نبود شارژر بی‌سیم را پوشش داده و حالا می‌توان این گوشی را تا سقف توان 15 واتی به‌صورت بی‌سیم شارژ کرد. در لیست گزینه‌های ارتباطی دستگاه به‌جز 5G (ظاهراً در شبکه sub-6GHz) به وای‌فای 6E و 7، بلوتوث 5.3، NFC و مسیریاب‌های ماهواره‌ای دو فرکانسی اشاره شده و جک 3.5 میلی‌متری هدست و اسپیکرهای استریو نیز علاقه‌مندان به موسیقی را راضی نگه خواهند داشت.

Asus Zenfone 10 با سیستم‌عامل اندروید 13 به بازار عرضه شده و از امروز از طریق وب‌سایت شرکت سازنده و برخی خرده‌فروشی‌ها در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. نسخه پایه 8GB/128GB این گوشی همانند سال گذشته 799 یورو قیمت‌گذاری شده و افزایش حافظه داخلی به 256 گیگابایت قیمت دستگاه را به 849 یورو ارتقاء می‌دهد. نسخه 16GB/256GB این مدل 929 یورو قیمت دارد اما هنوز اطلاعات رسمی در مورد قیمت نسخه 16GB/512GB منتشر نشده است.


به روزرسانی - قیمت ایسوس زنفون 10 در بازار ایران

گوشی ایسوس Zenfone 10 به بازار ایران راه یافته. حدود قیمت گوشی ایسوس Zenfone 10 در ایران از 68,000,000 تومان تا 68,000,000 تومان است.

شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشندگان و قیمت گوشی ایسوس Zenfone 10 از قیمت عرضه این گوشی در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.

منبع : Asus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا