معرفی ROG Phone 6D و ROG Phone 6D Ultimate هیولاهای مخصوص بازی ایسوس با +Dimenisty 9000

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/28        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی مخصوص بازی Gaming Phone ، دایمنسیتی 9000 پلاس Dimensity 9000+ ، Asus ROG Phone 6D ، Asus ROG Phone 6D Ultimate ، ایسوس Asus
واحد خبر mobile.ir : شرکت ایسوس در روز دوشنبه 19 سپتامبر 2022 (28 شهریور 1401) از دو گوشی مخصوص بازی ROG Phone 6D و ROG Phone 6D Ultimate رونمایی کرده است. این دو مدل آپدیتی برای ROG Phone 6 و ROG Phone 6 Pro به‌حساب می‌آیند که اندکی بیش از دو ماه پیش معرفی شدند. 6D و 6D Ultimate در قیاس با همتایان پیشین خود با تغییر چندانی در ظاهر و امکانات مولتی مدیایی روبرو نشده‌اند اما این بار با کنار گذاشتن پروسسور Snapdragon 8+ Gen 1 به‌سراغ یکی دیگر از چیپ‌ست‌های پیشرفته بازار یعنی +Dimensity 9000 از شرکت مدیاتک رفته‌اند. هردوی این گوشی‌ها سیستم خنک‌کننده مدرنی را عرضه می‌کنند اما راه‌حل 6D Ultimate کاملا جدید و حتی انقلابی به‌نظر می‌رسد.

با نگاهی به ROG Phone 6D و ROG Phone 6D Ultimate با منظره کاملا آشنایی نسبت به قبل روبرو می‌شویم و به‌جز یک نکته جدید در مدل Ultimate تقریبا همه چیز درست مشابه ROG Phone 6 و ROG Phone 6 Pro به‌نظر می‌رسد. این دو گوشی که با حذف رنگ سفید حالا تنها در یک رنگ خاکستری (Space Gray) ارائه می‌شوند طراحی مشابه‌ای نسبت به قبل داشته و از صفحه‌نمایش بدون ناچ با دو حاشیه بزرگ در بالا و پایین و طراحی آشنای بخش پشتی با ردیف دوربین‌های افقی در بالا و المان‌های گیمینگ در پایین بهره می‌برند.

طبق معمول در نسخه ساده‌تر این خانواده یعنی 6D از چراغ‌های LED با نورافشانی RGB برای روشن کردن لوگوی ROG استفاده شده اما 6D Ultimate به یک صفحه‌نمایش PMOLED (که شرکت سازنده از آن با عنوان ROG Vision یاد می‌کند)، مجهز شده است. خطوط و نوشته‌های بخش پشتی و کنترل‌های پیرامونی مشابه سری قبلی بوده و به‌تفاوت خاصی در این میان نمی‌توان اشاره کرد. در کنار سمت چپ هر دو مدل نیز پورت USB-C دوم دستگاه قرار دارد که امکان اتصال آسان‌تر شارژر حین انجام بازی و گرفتن آن به‌صورت افقی را فراهم می‌کند.

شباهت‌های موجود مابین این مدل‌ها در ابعاد آن‌ها نیز ادامه پیدا کرده به‌طوری‌که ROG Phone 6D و 6D Ultimate با ابعاد 10.4×77×173 میلی‌متری تفاوتی با ROG Phone 6 و ROG Phone 6 Pro ندارند و وزن 239 گرمی مدل 6D نیز همان وزن دو مدل پیشین است. 6D Ultimate اما چند گرمی سنگین‌تر شده و به 247 گرم رسیده است. هردوی این مدل‌ها همچنان با استاندارد IPX4 در برابر پاشیده شدن ملایم آب مقاوم هستند.

پیش از آن‌‌که به معرفی سایر قسمت‌های معمول این دو مدل از جمله صفحه‌نمایش، دوربین، حافظه و دوربین برویم بهتر است از ویژگی‌های مخصوص بازی و در رأس آن‌ها سیستم خنک‌کننده جدید 6D Ultimate سخن به میان بیاوریم؛ در بخش پشتی این گوشی بر بالای صفحه‌نمایش دوم و چسبیده به لبه دستگاه دریچه جدیدی به نام AeroActive Portal در نظر گرفته شده که در حالت عادی بسته است اما پس از اتصال خنک‌کننده AeroActive Cooler 6 به‌صورت خودکار باز شده و با تبادل گرمایی و گذر دادن جریان هوا از قسمت‌های حیاتی داخلی از جمله پردازنده، نقش موثری در کاهش گرمای گوشی حین بازی‌های سنگین ایفا می‌کند.

سیستم خنک‌کننده AeroActive Cooler 6 یکی از اکسسورهای جالب توجه در این مجموعه است که به‌صورت گیره‌ای به هر دو مدل 6D و 6D Ultimate ‌متصل شده و با کمک یک فن مرکزی، به‌گفته شرکت سازنده تا 40 درصد از جریان هوای ایجاد شده را به درون دریچه AeroActive Portal می‌دمد. این جریان هوا که مستقیما از فراز پردازنده و دیگر قسمت‌های مهم عبور می‌کند طبق ادعای ایسوس، دمای محوطه اطراف پردازنده را تا 25 درجه کاهش می‌دهد!

این اکسسوری که با وجود غیبت دریچه AeroActive Portal در ROG Phone 6D، برای این گوشی نیز قابل استفاده است، علاوه بر وظیفه آن در کاهش دمای دستگاه، 4 کلید کنترلی قابل تنظیم جدید را نیز ارائه می‌کند که می‌توان از آن‌ها برای تجربه بهتر در حین بازی بهره گرفت.

ایسوس برای هرچه کم‌تر کردن درجه حرارت تولیدی دستگاه به‌جز مکانیزم AeroActive Cooler 6 و دریچه AeroActive Portal (در نسخه Ultimate) در قسمت‌های داخلی نیز تغییراتی را اعمال کرده که از جمله آن‌ها به اعمال 3,300 میلی گرم ترکیب حرارتی نیترید بور (Boron Nitride یا BN) بر یک سمت CPU اشاره کرد که به‌گفته ایسوس از گلوگاه شدن پردازنده در حین انجام بازی‌های کوتاه‌مدت و در 15 دقیقه ابتدایی انجام یک بازی جلوگیری می‌کند. وظیفه کاهش حرارت از سمت دیگر پردازنده در حین انجام بازی برای مدت زمان بیش‌تر بر عهده اتاقک بخار واگذار شده که اندازه آن ظاهرا افزایش پیدا کرده است. برای کاهش دما در هنگام انجام بازی‌های شدید در طولانی مدت نیز می‌توان از اکسسوری AeroActive Cooler 6 بهره گرفت.

دکمه‌های اولتراسونیک جانبی که ایسوس از آن‌ها با عنوان Airtrigger 6 یاد می‌شود همچنان در این دو مدل نیز حضور داشته و ایسوس از ارتقاء آن‌ها سخن می‌گوید.

این دکمه از ژست‌های حرکتی مختلف از جمله Dual Action، گرفتن و برداشت (Press and Lift) و هدف‌گیری ژیروسکوپ (Gyroscope Aiming) پشتیبانی می‌کنند که این آخری با کمک حسگر ژیروسکوپ و حرکت دادن و چرخاندن دستگاه، زاویه دید را کنترل می‌کند.

موتور لرزشی قدرتمند یکی از ملزومات گوشی‌های مخصوص بازی‌ست و خانواده 6D نیز طبیعتا در این زمینه موفق ظاهر می‌شوند. در ساختار این دو گوشی از موتور ویبره خطی X-axis پیشرفته‌ای استفاده شده که با فرکانس ویبره 130 هرتزی و 80 درصد شتاب بیشتر، تا 20 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند.

با گذر از ویژگی‌های گیمینگ این دو گوشی نوبت به معرفی سخت‌افزارهای معمول 6D و 6D Ultimate می‌رسد؛ هردوی این گوشی‌های مثل نسل قبلی آن‌ها از یک صفحه‌نمایش 6.78 اینچی AMOLED ساخت سامسونگ با وضوح فول اچ‌دی پلاس در نسبت 20.4:9 (یا 1080×2488 پیکسل) بهره می‌برند که از نرخ رفرش 165 هرتزی و حداکثر سرعت برداشت تاچ 720 هرتزی برخوردار است. این صفحه‌نمایش با شاخص Delta-E کم‌تر از 1 در زمینه دقت نیز موفق ظاهر شده و با برخورداری از پوشش محافظ Gorilla Glass Victus به‌خوبی در برابر ضربات و صدمات محیطی مقاوم است. کاهش نور در این پنل با فناوری DC dimming انجام شده و پخش محتوای +HDR10 نیز در لیست مشخصات آن دیده می‌شود.

بالا و پایین صفحه‌نمایش دو اسپیکر استریوی قرینه هم جای دارد و در بالا نیز به دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی گوشی نیز بر می‌خوریم که امکان تشخیص چهره را نیز ارائه می‌دهد. این موارد همگی به همین صورت در مدل‌های پیشین نیز تکرار شده بودند.

دوربین در اکثریت قریب به اتفاق گوشی‌های مخصوص بازی اهمیت چندانی ندارد و 6D و 6D Ultimate نیز با وجود استفاده از یک دوربین قابل‌قبول هنوز تأکید چندانی بر این بخش از دستگاه ندارند. در 6D و 6D Ultimate روی کاغذ از مجموعه دوربین‌های یکسانی نسبت به ROG Phone 6 و ROG Phone 6 Pro‌ استفاده شده است. دوربین اصلی هر دو گوشی مثل قبل یک نمونه 50 مگاپیکسلی با سنسور نسبتا بزرگ 1/1.56 اینچی IMX766 شرکت سونی‌ست که در مقابل خود لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.9 را می‌بیند. دوربین دوم این مجموعه یک 13 مگاپیکسلی اولتراواید بدون فوکوس خودکار است و یک 5 مگاپیکسلی ماکروی ساده نیز لیست دوربین‌های این دو گوشی را تکمیل می‌کند. حداکثر وضوح برداشت ویدئو در دوربین اصلی 8K با 24 فریم در ثانیه (تنها در کدک H.265) بوده و با کاهش وضوح به 4K و 1080p امکان برداشت ویدئو با هر دو نرخ 30 و 60 فریم در ثانیه فراهم می‌شود.

خانواده 6D به‌جای پروسسور 4 نانومتری Snapdragon 8+ Gen 1 حاضر در ROG Phone 6 و ROG Phone 6 Pro به‌سراغ یک چیپ‌ست قدرتمند 4 نانومتری دیگر این بار از شرکت مدیاتک به‌نام +Dimensity 9000 رفته‌اند که یکی از توانمندترین گزینه‌های پردازشی حال حاضر در دنیای اندروید به‌حساب می‌آید. در ساختار این چیپ‌ست از یک هسته 3.2 گیگاهرتزی Cortex-X2 در بالاترین سطح، سه هسته 2.85 گیگاهرتزی Cortex-A710 در سطح میانی و چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز در سطح پایینی استفاده شده است و وظیفه پردازش گرافیک در آن نیز بر عهده Mali-G710 ده هسته‌ای واگذار شده است. به‌گفته مدیاتک پردازنده گرافیکی این چیپ‌ست، 10 درصد قدرت بیش‌تری نسبت به GPU یکسان حاضر در Dimensity 9000 دارد.

حافظه رم در ROG Phone 6D در دو نسخه 12 و 16 گیگابایتی و در 6D Ultimate تنها در یک نسخه 16 گیگابایتی ارائه می‌شود که جدا از برخی تفاوت‌ها در حجم حافظه نسبت به نسل قبل، فناوری ساخت آن‌ها نیز از LPDDR5 به LPDDR5X ارتقاء پیدا کرده است. حافظه داخلی نسخه 6D‌ برابر با 256 گیگابایت بوده و 6D Ultimate با حافظه 512 گیگابایتی ارائه می‌شود؛ هردوی این حافظه‌ها طبیعتا از نوع پر سرعت UFS 3.1‌ انتخاب شده‌اند.

باتری این دو مدل نیز تغییری نداشته و با حجم 6 هزار میلی آمپر ساعت یکی از بالاترین ظرفیت‌های باتری در این کلاس را به‌نمایش می‌گذارند. شارژر 65 واتی پاور دلیوری این مجموعه نیز بدون تغییر باقی مانده و به‌گفته ایسوس برای پر کردن صفر تا 100 باتری تنها به 42 دقیقه زمان نیاز دارد. یکی از ویژگی‌های جالب‌توجه این مجموعه که در بین گوشی‌های گیمینگ نیز قابلیت کمیابی به‌حساب می‌آید امکان دور زدن باتری در حین اتصال شارژر یا اصطلاحا bypass charging است که با فعال کردن آن انرژی مورد نیاز دستگاه بدون دخالت باتری مستقیما از طریق شارژر تأمین شده و بدین‌ترتیب از ایجاد حرارت اضافی برای شارژ کردن باتری جلوگیری می‌شود. گزینه steady chrging برای کنترل سرعت شارژ یکی دیگر از ویژگی‌های ذکر شده در این قسمت است.

هر دو گوشی گیمینگ جدید ایسوس طبیعتا از شبکه‌های اتصال 5G پشتیبانی می‌کنند و وای‌فای 6E، بلوتوث 5.3، اتصال NFC و مسیریاب‌های ماهواره‌ای دو فرکانسی نیز در لیست امکانات آن‌ها دیده می‌شود. جک 3.5 میلی‌متری هدست نیز در این گوشی‌ها فراموش نشده است.

ایسوس ROG Phone 6D و ROG Phone 6D Ultimate با سیستم‌عامل اندروید 12 و برخی امکانات نرم‌افزاری مرتبط با گیم ظاهرا در اواخر ماه اکتبر سال جاری به بازار ارائه می‌شود. قیمت در نظر گرفته شده برای نسخه پایه 6D با حافظه 12GB/256GB در بازارهای اروپایی ظاهرا 799 پوند یا 949 یورو بوده و 6D Ultimate نیز ظاهرا با قیمت 1,199 پوند یا 1,399 یورو عرضه می‌شود که این قیمت بسیار بالا را با توجه به حضور خنک‌کننده AeroActive Cooler درون جعبه این مدل می‌توان تا حدودی توجیه کرد. از قیمت و زمان حضور این گوشی در دیگر بازارها خبری منتشر نشده اما برخی از رسانه‌ها از عرضه نشدن این دو گوشی در بازار آمریکای شمالی سخن به میان آورده‌اند.

منبع : Asus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا