معرفی Zenfone 9 - پرچمدار کوچک ایسوس با چیپ‌ست SD 8+ Gen 1 و دوربین 50 مگاپیکسلی گیمبالی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/5/6        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 8 پلاس جن 1 Snapdragon 8+ Gen 1 ، پرچمدار Flagship ، Asus Zenfone 9 ، ایسوس Asus
واحد خبر mobile.ir : شرکت ایسوس سال گذشته از گوشی متفاوتی به نام Zenfone 8 رونمایی کرد که مشخصات پیشرفته‌ای را در یک قالب یک اسمارت‌فون کامپکت و کوچک عرضه می‌کرد؛ زن‌فون 8 به یک صفحه‌نمایش 5.9 اینچی120 هرتزی Super AMOLED با پوشش Gorilla Glass Victus، پردازنده Snapdragon 888، دوربین اصلی دارای OIS و دوربین اولتراواید و دوربین سلفی دارای فوکوس خودکار مجهز بود که یافتن تمامی آن‌ها در یک گوشی کوچک اگر نگوییم غیر ممکن که کاملا بعید است. شرکت ایسوس در روز پنج‌شنبه 28 جولای 2022 (6 مرداد 1401) ادامه‌ای بر این گوشی با نام زن‌فون 9 معرفی کرده که بار دیگر همان رویه پیشین در ارائه مشخصات کاملا مدرن در یک قالب یک گوشی کوچک را ادامه داده است.

ایسوس ظاهرا از رویه قبلی خود در Zenfone 8 کاملا رضایت داشته چرا که تقریبا تمامی ایده‌های پیشین این شرکت بار در دیگر قالب Zenfone 9 ادامه پیدا است؛ این گوشی بار دیگر برای استفاده با یک دست طراحی شده و تقریبا تمامی قابلیت‌های مدرن حاضر در دیگر گوشی‌های پرچمدار و گران‌قیمت بازار از صفحه‌نمایش مدرن با نرخ رفرش بالا گرفته تا دوربین‌های اصلی و اولتراواید با کیفیت تا پردازنده مدرن، حافظه سریع و حتی فوکوس خودکار دوربین سلفی در آن فراموش نشده است.

طراحی و ابعاد و وزن گوشی برگ برنده اصلی زن‌فون 9 و عامل تفاوت آن با خیل عظیمی از گوشی‌های پیشرفته و گران‌قیمت بازار است؛ این گوشی که در چهار رنگ آبی، سفید، قرمز و مشکی با بدنه طرح‌دار مات و مقاوم در برابر اثر انگشت ارائه می‌شود ظاهر امروزی‌تری به خود گرفته و با این‌که بخش جلویی تقریبا همانی‌ست که از سال گذشته به خاطر داریم (و البته همچنان حاشیه زیر صفحه‌نمایش در آن برای یک گوشی 800 یورویی اندکی بیش از اندازه است)، طراحی پشت دستگاه با دوربین‌های بسیار بزرگ و برجسته متحول شده است. فریم پیرامونی ظاهرا از جنس آلومینیوم بوده و بخش پشتی از پلیمر مخصوصی ساخته شده که در خراشیدگی مقاوم‌تر از پلاستیک بوده و مقاومت آن در برابر شکستن از شیشه بیش‌تر است.

زن‌فون 9 با ابعاد 9.1×68.1×146.5 میلی‌متری، به‌اندازه‌ای کوچک و باریک است که به‌سادگی در یک دست جا شده و تقریبا بدون مشکل می‌توان با یک انگشت به قسمت‌های مختلف آن دسترسی پیدا کرد. طول و عرض دستگاه نسبت به زن‌فون 8 اندکی کم‌تر نیز شده اما در ضخامت با 0.2 میلی‌‌متر افزایش روبرو می‌شویم که مهم‌ترین عامل آن بی‌شک باتری حجیم‌تر دستگاه است. وزن گوشی تغییری نکرده و همچنان همان 169 گرم سابق است که این با توجه به تعدد المان‌های سخت‌افزاری دستگاه نکته جالب‌توجه‌ای به‌نظر می‌رسد. این گوشی همچنان به استاندارد مقاومت IP65/IP68 مجهز شده که امکان غوطه‌وری آن در آب با عمق 1.5 متر برای 30 دقیقه را فراهم می‌کند.

صفحه‌نمایش دستگاه یک نمونه 5.9 اینچی با وضوح 1080×2400 پیکسل است که با فناوری AMOLED سامسونگ ساخته شده و حداکثر از نرخ رفرش 120 هرتزی و سرعت برداشت تاچ 240 هرتزی بهره می‌برد. حداکثر میزان روشنایی این صفحه‌نمایش 800 نیت اعلام شده و بیشینه روشنایی نقطه‌ای آن نیز 1,100nits است. این پنل که 112 درصد از محدوده رنگ DCI-P3 را پشتیبانی می‌‌کند در زمینه دقت رنگ نیز به‌گفته شرکت سازنده موفق ظاهر شده و در همکاری با Pixelworks به Delta-E < 1 دست پیدا می‌‌کند. روی این صفحه‌نمایش با پوششی از جنس Gorilla Glass Victus پوشیده شده و نمایش محتوای HDR10 و +HDR10 نیز در لیست مشخصات آن دیده می‌شود.

بالای صفحه‌نمایش در کناره سمت چپ دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی دستگاه قرار دارد که سنسور IMX663 سونی با ابعاد 1/2.93 اینچ را در پشت خود پنهان کرده و گشودگی دیافراگم لنز آن نیز f/2.45 است. این دوربین برخلاف تقریبا تمامی دیگر رقبا به فوکوس خودکار Dual PDAF مجهز شده و بدین‌ترتیب انتظار مشاهده سلفی‌های با کیفیتی را از آن داریم. این دوربین از فیلم‌برداری 4K/30fps پشتیبانی کرده و در صورت کاهش وضوح به فول اچ‌دی می‌‌توان با نرخ 60 فریم در ثانیه نیز به فیلم‌برداری پرداخت.

یکی از نوآوری‌های ایسوس در زن‌فون 9 در سنسور اثر انگشت آن پدیدار می‌شود و این حسگر که حالا در کناره سمت راست روی دکمه پاور قرار دارد به‌جز وظیفه اصلی خود در بازگشایی قفل صفحه‌نمایش کارکردهای دیگری را نیز بر عهده می‌گیرد؛ از جمله این موارد باید به امکان تعریف دو وظیفه جداگانه برای دو بار فشردن پس سر هم و یا فشردن و نگه داشتن دکمه پاور اشاره کرد جایی‌که مثلا دو بار پشت سر هم فشردن دکمه پاور را مثلا می‌توان به فعال کردن قابلیت تبدیل صدا به متن اختصاص داد و گرفتن و نگه داشتن کلید پاور نیز برای نمونه به فعال شدن Google Assistant منتج شود.

امکان این دکمه به همین‌جا خاتمه نیافته و همانطور که پیش از رونمایی این گوشی نیز مشخص شده بود سطح روی کلید پاور به حرکت انگشت حساس بوده و با کشیدن انگشت رو به بالا و پایین در این قسمت می‌توان مواردی مثل باز کردن منوی نوتیفیکیشن، ریفرش کردن وب‌سایت‌ها، رفتن به بالا و پایین صفحات وب و حرکت در بین ترک‌های موزیک و ویدئوی در حال پخش و مواردی از این دست اشاره کرد.

دوربین اصلی گوشی یکی از مهم‌ترین ارتقاء‌های صورت پذیرفته در زن‌فون 9 نسبت به مدل سال گذشته است جایی‌‌که دوربین 64 مگاپیکسلی پیشین با سنسور 1/1.7 اینچی IMX686 و پیکسل‌های 0.8 میکرونی جای خود را به دوربین مدرن‌تر 50 مگاپیکسلی IMX766 سونی با ابعاد بسیار بزرگ‌تر 1/1.56 اینچی و اندازه پیکسل‌های 1 میکرونی داده‌اند. اندازه سنسور این دوربین بدین‌ترتیب 22 درصد افزایش پیدا کرده و ابعاد بزرگ‌تر پیکسل‌ها نیز روی کاغذ عملکرد بهتری را در جذب نور در محیط‌های با نور کم‌تر به‌نمایش می‌گذارند. گشودگی دیافراگم لنز این دوربین f/1.9 است.

دیگر نکته جذاب در مورد این دوربین سیستم تثبیت و لرزه‌گیری آن است که حالا از نوع شش محوره ترکیبی گیمبالی انتخاب شده و به‌گفته شرکت سازنده با حرکت دادن کل مجموعه لنز و سنسور می‌تواند لرزش‌هایی را تا مثبت و منفی 3 درجه دفع کند (در مقایسه با سیستم‌های سنتی OIS با دفع 1 درجه‌ای لرزش‌ها) این مجموعه از مکانیزم لرزه‌گیری الکترونیکی یا EIS نیز بهره می‌برد و بدین‌ترتیب در زمینه تثبیت تصویر عملکرد موفقی را (حداقل روی کاغذ) نشان می‌دهد. دوربین اصلی زن‌فون 9 از فیلم‌برداری 8K با 24 فریم در ثانیه پشتیبانی کرده و با کاهش وضوح به 4K یا 1080p می‌توان با 30 یا فریم در ثانیه نیز با آن فیلم‌برداری پرداخت.

دوربین دوم گوشی نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و همان نمونه 12 مگاپیکسلی IMX363 سونی با ابعاد 1/2.55 اینچ است که پیکسل‌هایی با ابعاد 1.4 میکرون داشته و با پشتیبانی از فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel علاوه بر کیفیت احتمالی مناسب در برداشت تصویر، از عکاسی از فاصله نزدیک 4 سانتی‌متری نیز پشتیبانی می‌کند. گشودگی دیافراگم لنز این دوربین f/2.2 بوده و تصاویر گسترده‌ای را با میدان دید 113 درجه‌ای به‌نمایش می‌گذارد. این دوربین به سیستم تثبیت الکترونیکی یا EIS نیز مجهز است.

پردازش در زن‌فون 9 مثل یک پرچمدار بزرگ و واقعی با جدیدترین دستاورد کوالکام در دنیای پردازش موبایلی یعنی Snapdragon 8+ Gen 1 انجام می‌شود که به یک هسته 3.2 گیگاهرتزی Cortex-X2، سه هسته 2.75 گیگاهرتزی Cortex-A710 و چهار هسته 2 گیگاهرتزی A510 همراه با گرافیک Adreno 730 مجهز شده است. رم دستگاه 8 یا 16 گیگابایت از نوع پیشرفته LPDDR5 بوده و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1 (بدون امکان ارتقاء) دارد.

سیستم خنک‌کننده داخلی گوشی نیز نسبت به سال قبل ارتقاء پیدا کرده و به‌جای لوله‌های حرارتی به مساحت تنها 750.38 میلی‌متر مربع در زن‌فون 8، این بار از سیستم پیشرفته اتاقک بخار با مساحت 1,727.17 میلی‌متر مربع در زن‌فون 9 استفاده شده که بیش از دو برابر محوطه خنک‌کننده بزرگ‌تری را در اختیار این مجموعه قرار می‌دهد.

ایسوس ظرفیت باتری این مدل را اندکی نسبت به سال قبل ارتقاء داده و از 4 هزار به 4,300mAh رسانده است؛ این باتری با وجود آن‌که در استانداردهای امروزی با باتری‌های فراتر از 5,000mAh اندکی کم‌ظرفیت به‌نظر می‌رسد اما با نیم‌نگاهی به اندازه کوچک صفحه‌نمایش و پردازنده کم‌مصرف دستگاه احتمالا با شرایط بدی نیز روبرو نخواهیم بود و ایسوس نیز در سناریوهای مختلف از انجام بازی و حضور در شبکه‌های اجتماعی گرفته تا نمایش ویدئو از بهبود دوام باتری نسبت به زن‌فون 8 سخن می‌گوید.

ایسوس برخلاف تقریبا تمامی دیگر پرچمداران بزرگ از شارژر همراه گوشی صرفنظر نکرده و این مدل را همچنان با یک شارژر 30 واتی روانه بازار خواهد کرد. این شارژر از پروتکل‌های Quick Charge 4.0 و USB PD نیز پشتیبانی می‌‌کند.

این گوشی در بخش گزینه‌های ارتباطی نیز پا پس نکشیده و نه‌تنها همچنان جک 3.5 میلی‌‌متری هدست به‌عنوان یک ویژگی محبوب و کاملا کمیاب در گوشی‌‌های پرچمدار را حفظ کرده بلکه لیست بلندبالایی از راه‌های اتصال دیگر را نیز ارائه می‌کند. پشتیبانی از شبکه‌های 4G و 5G، وا‌ی‌فای 6 و 6E، بلوتوث 5.2، اتصال NFC‌ و مسیریاب‌های ماهواره‌ای دو فرکانسی از جمله این موارد به‌حساب می‌آیند. زن‌فون 9 به اسپیکرهای استریو با صدای Dirac HD مجهز شده که از آمپلی‌فایر هوشمند Qualcomm WSA8835 بهره می‌برند. حضور دو میکروفون با تکنولوژی کاهش نویز OZO از دیگر موارد قابل اشاره در این بخش است.

ایسوس Zenfone 9 با سیستم‌عامل اندروید 12 و رابط کاربری نزدیک به اندروید خام به بازار عرضه شده و 2 آپدیت عمده سیستم‌عامل و حداقل دو سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد. زن‌فون 9 در نسخه پایه 8GB/128GB قیمتی برابر با 799 یورو دارد که نسبت به قیمت 669 یوروی زن‌فون 8 با همین حافظه افزایش مشهودی را تجربه کرده است. این گوشی در ابتدا در اروپا، هنگ‌کنگ و تایوان عرضه شده و سپس در آمریکای شمالی، ژاپن، اندونزی و بخش‌هایی از آمریکای جنوبی به بازار ارائه خواهد شد.

منبع : Asus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا