معرفی Snapdragon 8+ Gen 1 چیپ‌ست جدید کوالکام با 10 درصد سرعت بیش‌تر و کاهش چشمگیر مصرف

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/2/31        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، اسنپ دراگون 8 پلاس جن 1 Snapdragon 8+ Gen 1 ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip)
واحد خبر mobile.ir : با بالا گرفتن زمزمه‌های نارضایتی کوالکام از روند تولید و بازدهی پایین پردازنده Snapdragon 8 Gen 1 ساخته شده در مجموعه سامسونگ،‌ برخی رسانه‌ها از احتمال قطع همکاری این شرکت آمریکایی با غول کره‌ای دنیای دیجیتال و سپردن پروسه تولید نسل بعدی پردازنده‌های کوالکام به دست توانمند شرکت تایوانی TSMC سخن به میان آوردند. خبر تأیید نشده‌ای که بالاخره در روز جمعه 20 می 2022 (30 اردیبهشت 1401) جامه عمل به خود پوشید و پردازنده 4 نانومتری جدید Snapdragon 8+ Gen 1 که در مجموعه TSMC ساخته شده رسما از سوی کوالکام معرفی شد. این پروسسور نسبت به قبل اندکی سرعت بالاتری داشته و در مصرف انرژی صرفه‌جویی قابل توجه‌ای ارائه می‌کند.

همانطور که از اسم این مدل و افزودن تنها یک پسوند پلاس به آن می‌توان حدس زد، Snapdragon 8+ Gen 1 در مقایسه با هم‌نام بدون پلاس خود از لحاظ نوع و ترکیب هسته‌های پردازشی و گرافیکی، واحدهای AI، مودم و دیگر قسمت‌های سخت‌افزاری با تفاوت خاصی روبرو نشده اما با ارتقاء فرکانس هسته‌ها از یک سو و تغییر فرایند ساخت از سوی دیگر ضمن بهبود کارایی در مصرف انرژی نیز به دستاوردهای جالب توجه‌ای رسیده است.

پردازش در این چیپ‌ست مثل قبل با یک هسته اصلی Cortex-X2، سه هسته میانی Cortex-A710 و چهار هسته رده پایین Cortex-A510 انجام می‌شود که البته هر سه با افزایش فرکانس در مقایسه با گذشته روبرو شده است. فرکانس تک هسته اصلی این چیپ‌ست از حوالی 3 گیگاهرتز پیشین حالا به 3.2 گیگاهرتز رسیده و بالاخره در شرایط مشابهی نسبت به Snapdragon 870 که چیزی نزدیک به یک سال و نیم پیش این فرکانس را در تک هسته A77 خود ارائه کرده بود قرار می‌گیرد. فرکانس هسته‌های میانی A710 این چیپ‌ست نیز از 2.5 به 2.75 گیگاهرتر رسیده و حداکثر فرکانس چهار هسته A55 نیز از 1.8 به 2.0 گیگاهرتز رسیده است. با این تغییر پرفورمنس و کارایی پردازشی مجموعه، به‌گفته کوالکام با 10 درصد بهبود روبرو می‌شود.

به‌طور مشابه گرافیک Adreno 730 چیپ‌ست نیز 10 درصد فرکانس بیش‌تری داشته و زیر بار یکسان عملکرد بهتری خواهد داشت. نکته‌ای که بیش از پرفورمنس جلب توجه می‌کند، آمار مصرف انرژی این چیپ‌ست است که در هر دو بخش پردازشی و گرافیکی به 30 درصد کاهش اشاره دارد؛ رقمی‌که در صورت تحقق یافتن در دنیای واقعی یکی از انتقادهای بزرگ از Snapdragon 8 Gen 1 را پوشش خواهد داد.

بخش هوش مصنوعی نیز با 20 درصد پرفورمنس به‌ازای وات بهتر روبرو شده و مودم بی‌سیم نیز در مصرف انرژی بهتر عمل می‌کند. با در کنار هم قرار دادن تمامی درصدهای صرفه‌جویی انرژی در بخش‌های مختلف، Snapdragon 8+ Gen 1 مجموعا 15 درصد انرژی کم‌تری نسبت به قبل مصرف می‌کند که در دنیای واقعی به 1 ساعت بازی بیش‌تر، بیش از 80 دقیقه استریم ویدئوی طولانی‌تر، بیش از 5.5 ساعت مکالمه بیش‌تر، بیش از 50 دقیقه دوام بیش‌تر در شبکه‌های اجتماعی و بیش از 17 ساعت پخش طولانی‌تر موسیقی تعبیر شده است.

تقریبا تمامی دیگر قابلیت‌ها و امکانات این چیپ‌ست با تفاوت خاصی نسبت به قبل روبرو نشده و همچنان از حداکثر 16 گیگابایت رم پر سرعت LPDDR5 تا نرخ 3,200MHz، حافظه سریع UFS 3.1، وضوح صفحه‌نمایش +QHD با نرخ 144 هرتز یا 4K‌ با نرخ رفرش 60 هرتز پشتیبانی می‌کند.

در بخش گزینه‌های ارتباطی همچنان با حضور FastConnect 6900 امکان دسترسی به وای‌فای 6E با حداکثر نرخ تبادل 3.6 گیگابیت بر ثانیه فراهم بوده و بلوتوث 5.3 نیز در آن پشتیبانی می‌شود. سرعت تثوری دانلود تحت اتصال 5G در مودم Snapdragon X65 این پروسسور همچنان 10Gbps بوده و از هر دو شبکه ارتباطی sub-6GHz و mmWave نیز طبیعتا پشتیبانی می‌کند.

پروسسور سیگنال تصویری سه‌گانه 18 بیتی این مجموعه نیز مثل گذشته بوده و می‌توان از آن برای هندل کردن یک دوربین تکی با تأخیر شاتر صفر (ZSL) با حداکثر وضوح 108 مگاپیکسلی یا دو دوربین 64 و 36 مگاپیکسلی در این حالت یا سه دوربین 36 مگاپیکسلی بهره گرفت. حداکثر وضوح دوربین تکی مورد پشتیبانی این دوربین بدون ZSL نیز 200 مگاپیکسل است. برداشت ویدئو با این چیپ‌ست حداکثر با وضوح 8K با 30 فریم در ثانیه انجام می‌شود که تفاوتی نسبت به قبل ندارد.

به‌گفته کوالکام اولین گوشی‌های مجهز به پروسسور 4 نانومتری جدید Snapdragon 8+ Gen 1 در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی به بازار عرضه می‌شوند و بدین‌ترتیب احتمالا تنها چیزی نزدیک به یک ماه و نیم دیگر تا مشاهده نخستین گوشی با این چیپ‌ست زمان باقی مانده است. طبق معمول برندهای متعددی خود را برای ارائه گوشی‌های جدید با این پروسسور آماده می‌کنند که برخی از آن‌ها شامل موتورولا، وان‌پلاس، اوپو، ریلمی، شیائومی، vivo، آنر، بلک‌شارک، ایسوس و ZTE می‌شوند.

منبع : Qualcomm