آشنایی با اندروید 13 – ظاهر زیباتر، امنیت بالاتر، بهره‌وری بیشتر

نمایش خبر

تاریخ : 1401/5/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اندروید Android ، سیستم عامل Operating System ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : اوایل فوریه سال 2022 بود که نخستین نسخه پیش‌نمایش اندروید 13 برای توسعه‌دهندگان عرضه شد. پس از آن، شاهد ارائه چند پیش‌نمایش و بتا برای اندروید 13 از سوی گوگل بودیم. سرانجام گوگل روز دوشنبه 15 آگوست 2022 (24 مرداد 1401) رسما از نسخه نهایی اندروید 13 رونمایی کرد. این ورژن در واقع آپدیتی‌ست که بسیاری از تغییرات اعمال شده در اندروید 12 را بهبود می‌بخشد. البته اندروید 13 نیز به نوبه خود امکانات قابل‌توجه جدیدی داشته و در زمینه‌های کارکرد، امنیت و حریم شخصی، پیشرفت مناسبی داشته است. لازم به ذکر است، همزمان با رونمایی از اندروید 13، گوگل اعلام کرد که کد منبع یا source code اندروید 13 نیز هم‌اکنون در AOSP قابل دسترس است.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین امکانات اندروید 13 می‌پردازیم:

امکانات شخصی‌سازی

اندروید 13 دارای ظاهر و سبکی تکامل‌یافته است که بر مبنای زبان طراحی Material You شکل گرفته است. در این نسخه جدید می‌توانید حتی ظاهر اپلیکیشن‌های غیرگوگلی را هم با تم و رنگ‌های والپیپر گوشی هماهنگ کنید. به این ترتیب، هوم اسکرین گوشی منسجم‌تر بوده و منحصر به سبک خودتان خواهد بود.

قابلیت جدیدی موسوم به App language preferences به اندروید 13 اضافه شده که برای افراد دوزبانه و یا چندزبانه می‌تواند مفید باشد. به موجب این قابلیت، می‌توانید برای برخی اپلیکیشن‌ها زبان دیگری (غیر از زبان اصلی گوشی) انتخاب کنید. به عنوان مثال، با فرض اینکه زبان مادری شما آلمانی است، به احتمال زیاد تمایل دارید زبان گوشی را نیز آلمانی انتخاب کنید. اما در این میان متوجه می‌شوید ترجمه بعضی از اپلیکیشن‌ها به آلمانی کمی نامأنوس بوده و در برخی موارد کاملا اشتباه است. به این ترتیب، شاید بهتر باشد برای همین چند اپلیکیشن، زبانی را (غیر از زبان اصلی گوشی) انتخاب کنید.

اندروید 13 دارای مدیاپلیر به‌روزرسانی‌شده‌ای است که ظاهر و حس‌وحال آن متناسب با نوع موزیک یا پادکست تغییر می‌کند. به عنوان مثال، زمانی که در حال پخش موزیک هستید، این مدیاپلیر در کنار تصویر آلبوم این اثر، نوار پلی‌بکی را به نمایش می‌گذارد که همزمان با جلو رفتن آهنگ، می‌رقصد. همین اتفاق در هنگام پخش مدیا با استفاده از کروم نیز اتفاق خواهد افتاد.

به گفته گوگل، تندرستی و آسودگی کاربر نیز در اندروید 13 لحاظ شده است. با توجه به اینکه خواب کافی از مهم‌ترین فاکتورهای سلامتی محسوب می‌شود، اندروید 13 به شما اجازه می‌دهد حالت Bedtime (زمان خواب) را با تم تاریک و والپیپر کم‌نور شخصی‌سازی کنید. این گزینه‌ها به چشمان شما کمک می‌کنند تا با تاریکی محیط در هنگام رفتن به رخت‌خواب عادت کرده و چنان‌چه نیمه‌های شب برای چک کردن گوشی بیدار شوید، برای به خواب رفتن مجدد مشکل چندانی نداشته باشید.

امکانات امنیتی

از نکات جالب اندروید 13، جلوگیری از دسترسی به حافظه کلیپ‌بورد شماست. چنان‌چه داده مهمی – مثل آدرس ای‌میل، شماره تلفن یا رمز ورود به یک سایت خاص – را در دیوایس خود کپی کنید، اندروید 13 پس از گذشت مدت زمانی مشخص، آنها را از حافظه کلیپ‌بورد پاک خواهد کرد.

شاید از ارسال نوتیفیکیشن‌هایی که اصلا برای شما اهمیت ندارند خسته شده باشید. اما این مشکل در اندروید 13 حل شده است. در نسخه جدید اندروید، یک اپلیکیشن تنها در صورتی می‌تواند نوتیفیکیشن ارسال کند که کاربر این اجازه را به آن بدهد. این در حالی‌ست که پیش از این، به صورت پیش‌فرض اپلیکیشن‌ها می‌توانستند بدون کسب اجازه خاصی، نوتیفیکیشن ارسال کنند.

در نسخه‌های پیشین اندروید، تمام اپلیکیشن‌های نصب‌شده در دیوایس اندرویدی شما، با توجه به مجوزی موسوم به READ_EXTERNAL_STORAGE (خوانش حافظه خارجی)، می‌توانند به تمام فایل‌های ذخیره‌شده در گوشی شما دسترسی داشته باشند و فرقی نمی‌کند که اصلا به چنین فایلی نیاز داشته باشند یا خیر. به عنوان مثال، یک اپلیکیشن پخش صوت در گوشی شما می‌تواند به عکس‌های شما نیز دسترسی داشته باشد (در حالی که ابدا به چنین فایلی نیاز نخواهد داشت). اما گوگل در اندروید 13 با تبدیل یک مجوز به سه مجوز جداگانه، تا حد زیادی به امنیت داده‌های کاربران کمک می‌کند. این مجوزها عبارتند از:

- READ_MEDIA_IMAGES (مجوز دسترسی به تصاویر و عکس‌ها)

- READ_MEDIA_VIDEO (مجوز دسترسی به ویدئوها)

- READ_MEDIA_AUDIO (مجوز دسترسی به فایل‌های صوتی)

هماهنگی بهتر بین دیوایس‌ها

علی‌رغم اینکه گوگل در معرفی اولین نسخه پیش‌نمایش اندروید 12، به پشتیبانی این ورژن از Spatial Audio (صدای فضایی) اشاره کرده بود، در نهایت این قابلیت به نسخه نهایی اندروید 12 راه پیدا نکرد. اما طبق گفته گوگل، پشتیبانی از Spatial Audio در اندروید 13 محقق شده است. البته به شرطی که از هدفونی استفاده کنید که امکان ردیابی سر را فراهم کند. در این نوع هدفون‌ها، Spatial Audio همزمان با چرخش سر کاربر می‌تواند منبع صوت را تغییر مسیر داده و تجربه شنیداری عمیق‌تری را برای گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی رقم بزند.

تصور کنید در هنگام کار کردن با لپ‌تاپ هستید و دوست شما از طریق یکی از پیام‌رسان‌ها، گفت‌وگویی را با شما آغاز می‌کند. در این حالت شاید دوست نداشته باشید برای پاسخ به دوست‌تان، کار با لپ‌تاپ را نیمه‌کاره رها کنید. جالب است بدانید، در اندروید 13 (به زودی) می‌توانید تمام اپلیکیشن‌های مسنجر را مستقیما به کروم‌بوک خود استریم کرده و دریافت و ارسال پیام را از خود لپ‌تاپ انجام دهید.

صدای بلوتوثی کم مصرف (Bluetooth Low Energy Audio) نیز در اندروید 13 پشتیبانی می‌شود؛ استانداردی جدید برای صدای بلوتوثی که میزان تأخیر آن از صدای کلاسیک کمتر است، زیرا صدایی که به گوش شما می‌رسد با منبع صدا همگامی بیشتری دارد. علاوه بر کیفیت بالای صدا، می‌توانید صوت مورد نظر را در آنِ واحد روی چندین دیوایس پخش کنید. ناگفته نماند، در اینجا نیز باید از تجهیزاتی استفاده کنید که با Bluetooth Low Energy Audio سازگاری دارند.

به‌زودی می‌توانید هر گونه محتوا – اعم از URL، تصویر، متن و یا حتی ویدئو – را از گوشی اندرویدی خود کپی کرده و در تبلت اندرویدی پیست کنید. همین عملیات را می‌توان برعکس – یعنی از تبلت به گوشی – نیز انجام داد.

مالتی‌تسکینگ در اندروید 13 راحت‌تر شده است. به لطف تسک‌بار (نوار وظیفه) به‌روزرسانی‌شده در تبلت‌ها، کاربر می‌تواند تمام اپلیکیشن‌های نصب‌شده در دیوایس خود را در یک نگاه مشاهده کرده و با یک درگ-اند-دراپ ساده، اپلیکیشن مورد نظر خود را در حالت اسپلیت-اسکرین (نیم‌صفحه) اجرا کند.

خوشبختانه به لطف اندروید 13، پشتیبانی از فناوری palm rejection به تبلت‌های اندرویدی نیز رسید. به این ترتیب، زمانی که با قلم استایلوس مشغول کار کردن با تبلت اندرویدی خود هستید (فرقی نمی‌کند یادداشت‌برداری یا طراحی یا هر کار دیگری) برخورد اتفاقیِ هر قسمت از دست با صفحه نمایش تبلت به عنوان «تاچ» شناخته نشده و لذا مشکلی در پروسه یادداشت‌برداری یا طراحی شما ایجاد نخواهد شد.

علاوه‌بر موارد یادشده، امکانات دیگری نیز به اندروید 13 اضافه شده که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به پشتیبانی از ویدئوی HDR در سایر اپلیکیشن‌های دوربین و نمایشگر بریل برای سرویس دسترسی‌پذیری Talkback (ویژه افراد کم‌بینا) اشاره کرد.

آپدیت اندروید 13 از 15 آگوست (24 مرداد) برای گوشی‌های پیکسل قابل دریافت خواهد بود. در آینده نه چندان دور، صاحبان دیگر اسمارت‌فون‌های واجد شرایط – از جمله برندهای سامسونگ، ایسوس، HMD (گوشی‌های نوکیا)، iQOO، موتورولا، وان‌پلاس، اوپو، ریلمی، شارپ، سونی، Tecno، ویوو، شیائومی و سایرین – نیز می‌توانند سیستم‌عامل گوشی هوشمند خود را به اندروید 13 به‌روزرسانی کنند.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا