ایسوس Zenfone 8 – پرچمدار مینیاتوری

نمایش خبر

تاریخ : 1400/2/23        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 888 Snapdragon 888 ، Asus Zenfone 8 ، ایسوس Asus
واحد خبر mobile.ir : ساخت پرچمداران اندرویدی با صفحه‌نمایش‌های کوچک، از مدت‌ها پیش از دستور کار سازندگان بزرگ خارج شده و تک ستاره‌هایی مثل Xperia 5 III شرکت سونی نیز با توجه به سیاست قیمت‌گذاری تهاجمی چندان هیجان‌انگیز به‌نظر نمی‌رسند. شرکت ایسوس اما ظاهرا قصد زنده کردن این رده فراموش شده و ارائه معادلی اندرویدی برای iPhone 12 mini را داشته و با نمایش Zenfone 8 نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرده است؛ Zenfone 8 که در روز چهارشنبه 12 می 2021 (22 اردیبهشت 1400) همراه با Zenfone 8 Flip رونمایی شد، روی کاغذ پرچمداری در سطح بهترین‌های بازار به نظر می‌رسد که با صفحه‌نمایش تنها 5.9 اینچی در پی جلب نظر طیف متفاوتی از خریداران است.

طراحی ظاهری: جذابیت در طول و عرض، اولین استاندارد IP

مهم‌ترین جذابیت یک پرچمدار کوچک طبیعتا در ابعاد و اندازه‌های آن نهفته است و Zenfone 8 نیز در این زمینه کاملا موفق ظاهر می‌شود؛ ابعاد این مدل به‌لطف صفحه‌نمایش تنها 5.9 اینچی آن بسیار کاهش پیدا کرده و در طول و عرض به‌ترتیب به 148 و 68.5 میلی‌‌متر رسیده است. برای مقایسه کافی‌ست بدانیم که گوشی همچنان کوچک Sony Xperia 5 III با صفحه‌نمایش 6.1 اینچی و نسبت 21:9 (که عرض آن را کوچک‌تر از یک گوشی عادی می‌کند) از طول و عرض 157 و 68 میلی‌متر برخوردار است و بدین‌‌ترتیب در Zenfone 8 با نزدیک به 9 میلی‌متر طول کمتر روبرو می‌شویم. ابعاد Zenfone 8 البته هنوز با قلمرو دست‌نیافتنی آیفون 12 مینی با صفحه‌نمایش 5.4 اینچی و طول و عرض 131.5 و 64.2 میلی‌متری فاصله مشخصی دارد اما در دنیای اندروید می‌توان آن را کوچک‌ترین پرچمدار حال حاضر بازار نامید.

ضخامت 8.9 میلی‌‌متری گوشی اندکی بیش از اندازه به‌نظر می‌رسد اما وزن 169 گرمی آن مناسب بوده و یکی از سبک‌ترین گوشی‌های پرچمدار را به نمایش می‌گذارد.

بخش پشتی دستگاه با شیشه مات مقاوم در برابر اثر انگشت ساخته شده که لبه‌های خمیده داشته و ظاهری کاملا مدرن را به این مدل می‌بخشد. دیگر نکته بسیار جذاب در مورد Zenfone 8 که ظاهرا برای اولین بار در یک گوشی ایسوس ظاهر می‌شود، استاندارد IP68 آن است که امکان غوطه‌وری در آب شفاف (در عمق 1.5 متری برای 30 دقیقه) را فراهم می‌کند.

صفحه‌نمایش: امولد E4 سامسونگ با رفرش 120 هرتز

تجربه در اختیار داشتن یک گوشی پرچمدار، بی‌شک با نوع صفحه‌نمایش آن در ارتباط است؛ Zenfone 8 با یک صفحه‌نمایش 5.9 اینچی امولد E4 سامسونگ ارائه شده که از وضوح 1080×2400 پیکسل بهره می‌برد و با نرخ رفرش 120 هرتزی، در هر ثانیه، 120 بار به‌روزرسانی می‌شود. حداکثر روشنایی نقطه‌ای این پنل 1,100nits بوده و با پشتیبانی 112 درصدی از محدوده رنگ DCI-P3 و دقت رنگ Delta-E کمتر از 1 روی کاغذ کیفیت بالایی را نشان می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این پنل باید به نرخ برداشت تاچ 240 هرتزی، روشنایی حداکثری 800 نیتی و پشتیبانی از +HDR10 اشاره کرد. جذابیت بعدی این پنل که آن را در مقایسه با بسیاری از پرچمداران چینی در جایگاه بهتری قرار می‌دهد به پوشش محافظ Gorilla Glass Victus آن تعلق دارد که در حال حاضر سخت‌ترین شیشه‌ محافظ در دنیای اندروید به حساب می‌آید. سنسور اثر انگشت دستگاه درون صفحه‌نمایش تعبیه شده است.

با وجود صفحه‌نمایش کوچک 5.9 اینچی، ایسوس همچنان به‌دنبال راهی برای استفاده آسان‌تر از دستگاه بوده و بدین‌ترتیب Zenfone 8 را با قابلیت تازه‌ای برای استفاده با یک دست ارائه کرده که با فعال کردن آن کل رابط کاربری در نیمه پایینی صفحه، به نمایش گذاشته می‌شود.

دوربین سلفی: فوکوس تشخیص فاز و فیلم‌برداری 4K

ایسوس در دوربین سلفی این گوشی نیز پا پس نکشیده و در حالی‌که اغلب گوشی‌های پرچمدار بازار با دوربین‌های سلفی ساده و بدون فوکوس خودکار ارائه می‌شوند، Zenfone 8 را با دوربین سلفی امیدوارکننده‌ای روانه بازار کرده است؛ دوربین سلفی این گوشی که در حفره‌ای در کناره سمت چپ صفحه‌نمایش قرار دارد یک نمونه 12مگاپیکسلی با سنسور IMX663 شرکت سونی است که از پیکسل‌های نسبتا بزرگی با ابعاد 1.22 میکرون برخوردار بوده و مهم‌تر از همه به فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel مجهز شده است. این دوربین علاوه بر برداشت ویدئوی 4K با 30 فریم در ثانیه از فیلم‌برداری 1080p با هر دو نرخ 30 و 60 فریم در ثانیه نیز پشتیبانی می‌کند.

دوربین‌های اصلی: دوگانه قدرتمند

با این‌که در بخش پشتی تنها دو دوربین به چشم می‌خورد اما با مرور مشخصات آن با مجموعه‌ راضی‌کننده‌ای روبرو می‌شویم؛ دوربین اصلی گوشی 64 مگاپیکسلی با سنسور IMX686 و دیافراگم لنز f/1.8 است که پیکسل‌های 0.8 میکرونی آن بعد از آن‌که هر چهار پیکسل آن تشکیل یک واحد نوری بزرگ‌تر را دادند، در وضوح 16 مگاپیکسل به 1.6 میکرون افزایش ابعاد پیدا می‌کنند. این دوربین به لرزه‌گیر اپتیکال یا OIS مجهز بوده و علاوه بر برداشت 8K/24fps از فیلم‌برداری 4K/60fps و 1080p/60fps نیز پشتیبانی می‌کند. در ساختار دستگاه از میکروفون‌های سه‌گانه OZO Audio Zoom استفاده شده که علاوه بر کاهش نویز در کیفیت بالاتر برداشت صدا در فیلم‌برداری نیز نقش ایفا می‌کنند.

دومین دوربین این بخش یک 12 مگاپیکسلی اولتراواید با سنسور IMX363 سونی است که پیکسل‌هایی با ابعاد 1.4 میکرون داشته و با پشتیبانی از فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel علاوه بر کیفیت احتمالی مناسب در برداشت تصویر، از عکاسی از فاصله نزدیک 4 سانتی‌متری نیز پشتیبانی کرده و بدین‌ترتیب جای خالی یک دوربین ماکرو را کاملا پر می‌کند.

پردازش: قدرت Snapdragon 888

همانطور که از یک پرچمدار سال 2021 انتظار داریم، در Zenone 8 از پروسسور 5 نانومتری Snapdragon 888 استفاده شده که با حضور هسته‌های قدرتمند X1 و A78 یکی از سریع‌ترین راه‌حل‌های پردازشی حال حاضر دنیای اندروید را ارائه می‌کند. حافظه رم گوشی حداکثر 16 گیگابایت از نوع LPDDR5 انتخاب شده اما امکان انتخاب آن با رم 6، 8 یا 12 گیگابایتی نیز وجود دارد. حافظه داخلی گوشی نیز 64، 128 یا 256 گیگابایت از نوع UFS 3.1‌ بوده که امکان ارتقاء برای آن پیش‌بینی نشده است.

باتری: 4 هزار میلی آمپر ساعت با شارژر 30 واتی

با این‌که در اندرویدفون‌های امروزی حضور باتری‌های 5 هزار میلی آمپر ساعتی و فراتر آن به امری عادی و متداول بدل شده اما این باتری‌ها در حجم و وزن گوشی تأثیری منفی بر جای می‌گذارند و در یک اسمارت‌فون ظریف اصولی جایی درون بدنه برای قرارگیری آن‌ها نیست. در Zenfone 8 از یک باتری 4 هزار میلی آمپر ساعتی استفاده شده که با وجود آن‌که در نگاه اول برای یک گوشی پرچمدار، کم‌حجم به‌نظر می‌رسد اما این حجم کم با نگاهی به اندازه کوچک صفحه‌نمایش و پردازنده کم‌مصرف نکته منفی بزرگی به‌نظر نمی‌رسد.

شارژ این باتری از طریق یک شارژر نچندان پر سرعت 30 واتی از طریق درگاه USB-C صورت می‌گیرد و به‌عنوان یکی از معدود نکات منفی قابل ذکر در مورد Zenfone 8 به‌عنوان یک گوشی پرچمدار باید از نبود شارژ بی‌سیم در آن یاد کرد. شارژ صفر تا 60 درصدی باتری دستگاه از طریق این شارژر به گفته شرکت سازنده 25 دقیقه به‌طول می‌انجامد. به‌عنوان یک نکته مثبت در بخش باتری دستگاه باید به گزینه‌ای برای تنظیم سرعت شارژ هماهنگ با زنگ آلارم ساعت اشاره کرد که باتری را به آهستگی تا به صدا درآمدن آلارم صبح‌گاهی تا 100 درصد شارژ می‌کند.

امکانات جانبی: صدا در کانون توجه

زن‌فون 8 با امکانات جالب توجه‌ای برای علاقه‌مندان به مبحث صدا ارائه شده که در صدر آن‌ها باید به اسپیکرهای استریوی خطی دستگاه با پشتیبانی از Dirac HD Sound و آمپلی‌فایر CS35L45 اشاره کرد. حضور جک هدست در این مدل دیگر نکته مثبت قابل ذکر در مورد این پرچمدار را تشکیل می‌دهد که یافتن آن در بسیاری دیگر از پرچمداران هم‌رده به امر دشواری بدل شده است.

اپلیکیشن Audio Wizard در این مدل نیز همچنان حضور داشته و می‌توان از آن برای ایجاد تغییرات صوتی و تنظیمات اکولایزر سود جست.

ارتباطات: درخشش Wi-Fi 6E

در بخش ارتباطی گوشی به‌جز 5G باید به وای‌فای 6E اشاره کرد که حتی در رده پرچمداران نیز در برخی از مدل‌ها پیش‌بینی نشده است. بلوتوث نسخه 5.2، اتصال NFC و مسیریاب‌های ماهواره‌ای GPS/GLONASS/BeiDou/Galileo/QZSS/NavIC دیگر گزینه‌های اتصال این گوشی را تشکیل می‌دهند. ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که از بین مسیریاب‌های ماهواره‌ای به‌جز GLONASS و NavIC همگی به‌صورت دو فرکانسی با دقت بالا در نظر گرفته شده‌اند.

رنگ – قیمت – زمان حضور در بازار

در زمان رونمایی از Zenfone 8 تنها به دو رنگ مشکی و نقره‌ای دستگاه اشاره شد اما در صفحه مشخصات آن رنگ سفید نیز به این جمع افزوده شده است. زن‌فون 8 با سیستم‌عامل اندروید 11 و رابط کاربری ZenUI 8 ارائه می‌شود و از همین ابتدا در تایوان و برخی کشورهای اروپایی در دسترس قرار گرفته است. قیمت نسخه پایه گوشی با رم 6 و حافظه 64 گیگابایتی در بازارهای اروپایی 599 یورو تعیین شده و برای تهیه نسخه 8GB/128GB و 16GB/256GB آن نیز به‌ترتیب باید 669 و 799 یورو هزینه کرد.

منبع : Asus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا