معرفی چیپ‌ست 6 نانومتری Dimensity 1080 - همان Dimensity 920 با افزایش فرکانس و تغییرات در ISP

نمایش خبر

تاریخ : 1401/7/19
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، مدیاتک MediaTek ، دایمنسیتی 1080 Dimensity 1080
واحد خبر mobile.ir : شرکت مدیاتک در روز سه‌شنبه 11 اکتبر 2022 (19 مهر 1401) از چیپ‌ست میان‌رده جدیدی به نام Dimensity 1080 رونمایی کرده که باوجود آن‌که از لحاظ نام‌گذاری به Dimensity 1050 نزدیک است اما با هسته‌های پردازشی و گرافیک یکسان باید آن را آپدیتی برای Dimensity 920 دانست. این چیپ‌ست نسبت به 920 اندکی افزایش فرکانس هسته‌های قوی‌تر و تغییراتی در پروسسور سیگنال تصویری را تجربه کرده که این دومی امکان پشتیبانی از دوربین با وضوح بالاتر را در این پردازنده فراهم کرده است. Dimensity 1080 بدین‌ترتیب با پشتیبانی از 5G، وای‌فای 6 و حافظه‌های رم LPDDR5 انتخاب مناسبی برای گوشی‌های میان‌رده خوش‌قیمت به‌نظر می‌رسد.

اگر در طی یکی دو سال گذشته گوشی میان‌رده خوش‌قیمتی را خریداری کرده باشید احتمال بالایی وجود دارد که توان پردازشی مورد نیاز گوشی شما از طریق پروسسوری ساخت شرکت مدیاتک تأمین شده باشد؛ مدیاتک که برای سال‌های طولانی تنها به ساخت پردازنده‌های رده پایین برای گوشی‌های ارزان‌قیمت مشغول بود به‌یک‌باره از نوامبر 2019 با معرفی خانواده جدید دیمنسیتی و اولین محصول آن یعنی Dimensity 1000 تغییر رویه مشهودی را در تولیدات خود در پیش گرفت؛ این خانواده که همگی از امکان ارتباطی 5G برخوردار بودند حالا نه‌تنها در سطوح پایین و میانی بازار حضور دارند بلکه نشان آن‌ها را در بالاترین سطح برای رقابت با برترین پردازنده‌های اسنپ‌دراگون کوالکام نیز می‌توان مشاهده کرد.

مدیاتک در تابستان سال قبل همزمان با رونمایی از Dimensity 810 از پروسسوری به نام Dimensity 920 نیز پرده برداشت که با فناوری 6 نانومتری شرکت TSMC ساخته شده و از 2 هسته Cortex-A78 و 6 هسته Cortex-A55 همراه با گرافیک چهار هسته Mali-G68 بهره می‌برد. این گرافیک جدا از پشتیبانی از حافظه‌های LPDDR5 و حافظه داخلی UFS 3.1 امکان پشتیبانی از نرخ رفرش متغیر صفحه‌نمایش تا 120 هرتز و دوربین تا وضوح حداکثر 108 مگاپیکسل را داشت و در طی یک سال و چند ماه گذشته در محصولات شرکت‌هایی مثل شیائومی، اوپو و ویوو به‌کار گرفته شد.

Dimensity 1080 به‌عنوان آپدیتی برای Dimensity 920 تغییر چندانی در رویه پردازشی و گرافیکی این چیپ‌ست صورت نداده و از همان دو هسته Cortex-A78 و شش هسته Cortex-A55 همراه با گرافیک Mali-G68 MC4 در این‌جا نیز استفاده کرده است. تنها تفاوت در این مجموعه را باید در افزایش فرکانس دو هسته قوی‌تر A78 از 2.5 به 2.6 گیگاهرتز جست‌وجو کرد و به‌جز این مورد شرایط کاملا به‌قرار سابق است. در ساختار مموری و استورج این چیپ‌ست نیز تغییری ایجاد نشده و همچنان می‌توان از رم‌های پر سرعت LPDDR5 و حافظه‌های داخلی UFS 3.1 در کنار این چیپ‌ست بهره گرفت و بدین‌ترتیب به محصولی در سطح بهترین میان‌رده‌های بازار دست یافت. پروسسور سیگنال تصویری این چیپ‌ست از برداشت ویدئوهای 4K HDR پشتیبانی می‌کند که البته گزینه کمیابی در بین گوشی‌های میان‌رده به‌حساب می‌آید. این ISP همچنین از چهار دوربین پشتیبانی کرده و به‌عنوان یک آپدیت دیگر نسبت به Dimensity 920، حداکثر وضوح دوربین تکی آن از 108 به 200 مگاپیکسل (ظاهرا در حالت ZSL یا تأخیر شاتر صفر) ارتقاء پیدا کرده است.

مجموعه بهینه‌سازی‌های مرتبط با گیمینگ موسوم به HyperEngine 3.0 در این چیپ‌ست همچنان حضور دارند که علاوه بر ارتقاء پرفورمنس، شرایط ارتباطی این پروسسور را نیز تسهیل می‌کنند. این چیپ‌ست در بخش ارتباطی همچنان از وای‌فای 6 و شبکه‌ 5G پشتیبانی کرده که این دومی همچنان تحت شبکه sub-6GHz رخ می‌دهد. مدیاتک همچنین از برخی شباهت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری Dimensity 1080 و Dimensity 920 سخن می‌گوید که کار ارتقاء پردازنده برای سازندگان گوشی‌های مختلف را تسهیل می‌کند. شرکت سازنده اشاره‌ای به نخستین گوشی مجهز به Dimensity 1080 نکرده اما به‌گفته این شرکت اولین مدل‌های مجهز به این پردازنده در فصل جاری یعنی سه‌ماهه چهارم سال 2022 روانه بازار خواهند شد.

منبع : Mediatek


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا