معرفی گوشی تاشوی هواوی Mate X3 با بدنه مقاوم در برابر آب IPX8 و ارتباط دوطرفه ماهواره‌ای

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1402/1/4        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی تاشو Foldable Phone ، اتصال ماهواره‌ای Satellite Connection ، اسنپ دراگون 8 پلاس جن 1 Snapdragon 8+ Gen 1 ، Huawei Mate X3 ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : شرکت هواوی در روز پنج‌شنبه 23 مارچ 2023 همزمان با رونمایی از پرچمداران سری P60 از جدیدترین گوشی تاشوی کتابی خود با نام Mate X3 نیز پرده برداشته است. این گوشی پس از آن‌که در Mate Xs 2 از طراحی رو به خارج استفاده شد بار دیگر به طرح دو سال پیش هواوی یعنی Mate X2 با ظاهری مشابه Galaxy Z Fold4 بازگشته که یک صفحه‌نمایش در خارج و یک صفحه‌نمایش تاشو در بخش داخلی ارائه می‌کند ضخامت و وزن کم، صفحه‌نمایش خارجی با عرض مناسب و دوربین پریکسوپی از جمله جذابیت‌های اصلی Mate X3 به‌حساب می‌آیند و اولین گوشی تاشوی غیر سامسونگی نام می‌گیرد که در مقابل نفود آب مقاوم است. Mate X3 البته طبق انتظار با توجه به شرایطی تحریمی هواوی، از 5G پشتیبانی نمی‌کند.

طراحی و شکل ظاهری

Mate X3 علاوه بر این‌که طراحی رو به داخل نسبت به Mate Xs 2 کاملا تفکیک می‌شود بلکه از همان ابتدا حساب خود را از Mate X2 سال قبل نیز با شکل متفاوت دوربین‌های بخش پشتی و دوربین سلفی بالای صفحه‌نمایش خارجی جدا می‌کند؛ دوربین‌های بخش پشتی دستگاه برخلاف محوطه مستطیلی X2 در یک دایره بزرگ و برجسته در یک‌سوم بالایی جای دارند و دوربین سلفی پانچی بالای نمایشگر خارجی نیز حالا به مرکز منتقل شده و به فرم یک دایره کوچک است.

Mate X3 برخلاف رویه معمول گوشی‌های تاشوی کتابی که معمولا در رنگ‌های معدودی عرضه می‌شوند در پنج رنگ در دسترس قرار دارد که شامل سفید، مشکی، ارغوانی، سبز و طلایی می‌شوند.

سه رنگ اول از این جمع یعنی سفید،‌ مشکی و ارغوانی از جنس شیشه‌ای برخوردارند اما دو رنگ سبز و طلایی با پوششی از جنس چرم مصنوعی ارائه می‌شوند.

هواوی در طراحی X3 از نسل جدیدی از «لولای قطره آبی با چرخش دوگانه» استفاده کرده که خود آن را همزمان باریک و قابل اطمینان ارزیابی می‌کند این لولا فلت و صاف بودن گوشی در هنگام بسته بودن آن را تضمین کرده و امکان قرار دادن گوشی در زوایای مختلف را فراهم می‌آورد.

نکته جدید دیگر در این میان همانطور که اشاره شد به پشتیبانی از استاندارد IPX8 و مقاومت در برابر نفوذ آب حتی در غوطه‌وری (تحت شرایط خاص و تعریف‌شده) تعلق دارد که X3 را اولین گوشی تاشوی غیر سامسونگی جهان با این قابلیت معرفی می‌کند. البته ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که استاندارد IPX8 مقاومتی برای گوشی در برابر نفوذ گرد و خاک ایجاد نمی‌کند و ظاهراً گرد و غبار امکان نفوذ در قسمت‌های داخلی را خواهد داشت.

ابعاد و وزن

Mate X2 با وزن 295 گرمی یکی از سنگین‌ترین گوشی‌های تاشو در زمان خود به‌حساب می‌آمد و Mate Xs 2 نیز با وزن 255 گرمی هنوز از رقبای سبک‌تر خود فاصله داشت؛ Mate X3 اما با طراحی جدید و کمی کاهش اندازه صفحه‌نمایش‌های داخلی و خارجی حتی با وجود حجیم‌تر شدن ظرفیت باتری به وزن بسیار کم‌تری دست پیدا کرده که حتی Z Fold4 را نیز به چالش می‌کشد. وزن نسخه‌های چرمی و شیشه‌ای این گوشی به‌ترتیب تنها 239 و 241 گرم است که نسبت به Z Fold4 با وزن 263 گرم تفاوت بزرگی را به‌نمایش می‌گذارد. این وزن حتی فاصله چندانی با Find N2 اوپو با وزن 233 تا 237 گرمی نیز ندارد.

دیگر نکته مهم در این میان به ضخامت حالت باز و بسته دستگاه تعلق دارد که هردو بسیار کاهش یافته‌اند؛ Mate X3 در حالت باز تنها 5.3 میلی‌متر ضخامت دارد که با بستن دستگاه نیز به تنها 11.8 میلی‌متر می‌رسد. (مقایسه کنید با ضخامت‌های 6.3 و 15.8 میلی‌متری Fold4 در حالت‌های باز و بسته) طول گوشی 156.9 میلی‌متر است و عرض آن نیز در حالت باز و بسته به‌ترتیب به 72.4 و 141.5 میلی‌متر می‌رسد.

صفحه‌نمایش خارجی

هواوی اندازه هر دو صفحه‌نمایش داخلی و خارجی گوشی را نسبت به Mate X2 اندکی کاهش داده و همین موضوع در کاهش حجم و وزن آن موثر بوده است؛ صفحه‌‌نمایش خارجی دستگاه با یک کاهش 0.05 اینچی به ابعاد 6.4 اینچ دست پیدا کرده و با ارائه وضوح 1080×2504 پیکسل و تغییر نسبت تصویر به 20.9:9 ظاهری نزدیک به یک صفحه‌نمایش عادی به خود گرفته است. این نمایشگر OLED از فناوری LTPO بهره می‌برد که بعد از Phantom V Fold ظاهراً دومین نمونه از این نوع در این کلاس به‌حساب می‌آید. این پنل بدین‌ترتیب امکان تغییر نرخ رفرش در محدوده گسترده 1 تا 120 هرتز بسته به محتوای در حال اجرا روی گوشی ارائه می‌کند. کاهش نور در این پنل 10 بیتی با فناوری PWM با فرکانس 1,440‌ هرتز انجام شده و سرعت برداشت تاچ در آن نیز از 240 هرتز دو سال قبل به 300 هرتز رسیده است.

صفحه‌نمایش داخلی

صفحه‌نمایش داخلی گوشی از فرایند کوچک‌سازی هواوی برکنار نبوده و از 8 اینچ X2 به 7.85 اینچ کاهش پیدا کرده است. وضوح این صفحه‌نمایش OLED کمی متفاوت شده و به 2224×2496 پیکسل رسیده است. حداکثر سرعت به‌روزرسانی این صفحه‌نمایش نیز 120 هرتز است اما به‌گواه صفحه مشخصات دستگاه، فناوری LTPO جایی در آن ندارد. کاهش نور PWM با فرکانس 1,440 هرتز، سرعت برداشت تاچ 240 هرتزی و پشتیبانی از نمایش بیش از 1 میلیارد رنگ از دیگر مشخصات ذکر شده برای این پنل است. هواوی این بار نیز از حذف چین‌خردگی میانی صفحه صحبت به میان آورده که تا زمان حضور نسخه نهایی گوشی در بازار اظهارنظر دقیقی در مورد آن نمی‌توان کرد.

مجموعه دوربین‌ها

Mate X3 از سه دوربین در بخش خارجی و دو دوربین سلفی (بالای هریک از دو صفحه‌‌نمایش داخلی و خارجی) بهره می‌برد. دوربین اصلی دستگاه یک نمونه 50 مگاپیکسلی است که بدون توضیح دیگری تنها به f/1.8 بودن دیافراگم لنز آن اشاره شده است. دوربین دوم یک 13 مگاپیکسلی اولتراواید با f/2.2‌ و ظاهراً بدون فوکوس خودکار بوده و در نهایت به یک دوربین 12 مگاپیکسلی تله‌فتوی پریسکوپی با f/3.4 و پشتیبانی از OIS بر می‌خوریم که با فاصله کانونی 125 میلی‌متری، 5 برابر زوم اپتیکال را ارائه می‌کند.

دوربین‌های سلفی گوشی هر دو 8 مگاپیکسلی با f/2.4 بوده و با توجه به امکان گرفتن عکس سلفی با دوربین‌های بخش پشتی، ظاهرا تمرکز چندانی روی ارتقاء کیفیت آن‌ها صورت نگرفته است.

پردازنده و حافظه

با توجه به تحریم‌های ادامه‌دار هواوی، محدودیت‌های متعددی بر سر راه این شرکت جهت استفاده از آخرین فناوری‌های پردازشی و ارتباطی وجود دارد و از این رو پردازش در Mate X3 به‌عهده نسخه خاصی از پروسسور Snapdragon 8+ Gen 1 واگذار شده که فاقد مودم 5G است و حداکثر از شبکه ارتباطی 4G پشتیبانی می‌کند. در این پروسسور یک هسته 3.2 گیگاهرتزی Cortex-X2، سه هسته 2.75 گیگاهرتزی Cortex-A710 و چهار هسته 2 گیگاهرتزی A510 در نظر گرفته شده و گرافیک آن نیز از نوع Adreno 730 است. رم گوشی ظاهراً 12 گیگابایت است و در مشخصات دستگاه نیز به حافظه داخلی آن اشاره‌ای نشده هرچند برخی منابع از حضور دو حافظه 256 و 512 گیگابایتی همراه با نسخه 1 ترابایتی برای این گوشی سخن می‌گوید. هواوی همچنان به روند ارائه اسلات حافظه اختصاصی NM Card خود ادامه می‌دهد و در این گوشی نیز امکان ارتقاء حافظه داخلی تا 256 گیگابایت دیگر در نظر گرفته شده است.

باتری و شارژر

Mate X3 در حالت عادی با یک باتری 4,800 میلی امپر ساعتی ارائه می‌شود که نسبت به میت ایکس 2 با باتری 4,500mAh و Mate Xs 2 با باتری 4,600mAh با ارتقاء روبرو شده است. ظرفیت باتری در نسخه ویژه‌ای از این گوشی به‌نام Collector's Edition افزایش پیدا کرده و به 5,060 میلی آمپر ساعت می‌رسد. این باتری از فناوری سیلیکون کربن برای ساخت باتری بهره می‌برد که پیش از این نمونه‌ای از آن را در Honor Magic5 Ultimate دیده بودیم. نکته جالب در این میان افزایش نیافتن وزن گوشی با وجود این باتری حجیم است جایی‌که نسخه Collector's Edition با وجود 260 میلی آمپر ساعت ظرفیت بالاتر باتری تنها 1.5 گرم از Mate X3 عادی (با بدنه شیشه‌ای) سنگین‌تر است.

میت ایکس 3 از شارژر سیمی با توان 66 واتی و شارژر بی‌سیم با توان 50 واتی پشتیبانی می‌کند که اولی همراه گوشی ارائه می‌شود. شارژ بی‌سیم معکوس نیز در این مدل پشتیبانی می‌شود.

ارتباط ماهواره‌ای دوطرفه

پس از ارائه قابلیت ارسال پیام اضطراری ماهواره‌ای در گوشی‌های سری آیفون 14 اپل و معرفی گزینه‌های مشابه از سوی برخی شرکت‌های دیگر مثل راه‌کار جدید سامسونگ برای برقراری ارتباط ماهواره‌ای در گوشی‌های هوشمند، همکاری مدیاتک و Bullitt برای ارائه نخستین اسمارت‌فون مجهز به قابلیت پیام‌رسانی دوطرفه و معرفی Snapdragon Satellite - سرویس ماهواره‌ای کوالکام، حالا هواوی نیز به این جمع پیوسته و در ساختار Mate X3 از سیستم پیام‌رسانی دو طرفه با کمک ماهواره‌های چینی BaiDou سخن می‌گوید. در این سیستم جدا از امکان ارسال پیام‌های از پیش تعیین شده (preset text) و اطلاعات مکانی کاربر درون یک اپلیکیشن مخصوص، امکان دریافت اطلاعات نیز برای کاربران از همین طریق در نظر گرفته شده است.

گزینه‌های ارتباطی

سایر گزینه‌های ارتباطی معمول Mate X3 شامل وای‌فای دو باند نسخه 6، بلوتوث 5.2، مسیریابی ماهواره‌ای دو فرکانسی و NFC می‌شوند. پورت USB-C در این گوشی از استاندارد سرعتی USB 3.1 Gen 1 برخوردار بوده و برای اتصال هدست سیمی نیز به‌کار می‌رود.

قیمت - زمان حضور در بازار

Huawei Mate X3‌ با پلتفرم اختصاصی Harmony OS 3.1 هواوی با قیمت 12,999 یوان (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 1,892 دلار آمریکا) برای نسخه 256 گیگابایتی به بازار چین ارائه شده و دو نسخه 512 و 1 ترابایتی آن نیز به‌تریتب 13,999 و 15,999 یوان (2,038 و 2,329 دلار) قیمت دارند. از امکان حضور و قیمت این گوشی در دیگر بازارها هنوز خبری در دست نیست.


به روزرسانی - قیمت هواوی میت ایکس 3 در بازار ایران

گوشی هواوی Mate X3 به بازار ایران راه یافته.

شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشندگان و قیمت گوشی هواوی Mate X3 از قیمت عرضه این گوشی در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.

منبع : Huawei