معرفی Snapdragon Satellite - سرویس ماهواره‌ای کوالکام برای گوشی‌های اندرویدی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/10/16        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، اتصال ماهواره‌ای Satellite Connection
واحد خبر mobile.ir : ارتباط ماهواره‌ای یکی از مهم‌ترین امکانات حاضر در گوشی‌های خانواده iPhone 14 است که در مواقع نبود هرگونه سیگنال رادیویی به لطف مودم کوالکام و یک قطعه ساخت اپل امکان ارسال پیام اضطراری به سرویس‌های امداد و نجات را فراهم می‌کند. کوالکام به‌عنوان شریک اپل در این پروژه حالا در پی تکمیل و انتقال این تجربه به گوشی‌های اندرویدی‌ست و از این رو در روز پنج‌شنبه 5 ژانویه 2023 در نمایشگاه CES 2023‌ از سرویس جدیدی به نام Snapdragon Satellite رونمایی کرده که نه‌تنها امکان برقراری ارتباط در شرایط اضطراری را ارائه می‌کند بلکه این ارتباط حالا دو طرفه بوده و می‌توان از آن برای ارسال پیام به کنتاکت‌های دلخواه نیز استفاده کرد.

سرویس ماهواره‌ای جدید کوالکام که به‌گفته این شرکت در اختیار «نسل بعدی اسمارت‌فون‌های اندرویدی پیشرفته» قرار می‌گیرد با همکاری با Iridium عملی شده که در حال حاضر مجموعه‌ای از 66 ماهواره اصلی و 6 ماه ذخیره و یدکی را در مدار پایینی زمین (Low Earth Orbit یا LEO) در اختیار دارد و رقیبی برای ماهواره‌های مورد استفاده اپل یعنی مجموعه Globalstar است. ماهواره‌های LEO حداکثر در فاصله نزدیک به 6,300‌ کیلومتری از سطح آب‌ها قرار دارند و در طی یک شبانه روز تقریبا 11.25 بار مدار گرداگرد زمین را طی می‌کنند. این سرویس همانطور که اشاره شد برخلاف نمونه اپلی آن تنها برای مواقع اضطراری طراحی نشده و علاوه بر شرایط نبود سیگنال می‌توان از آن برای ارسال پیامک دو طرفه و دیگر کارکردهای ارسال پیام به‌صورت دو طرفه استفاده کرد.

پشتیبانی از این سرویس با چیپ‌ست جدید پرچمدار کوالکام یعنی Snapdragon 8 Gen 2 آغاز شده و احتمالا (حداقل تا مدت زمان مشخصی) تنها به پردازنده‌های آینده سری 8 این کمپانی محدود خواهد ماند. کوالکام البته هنوز بازه زمانی معینی را برای ارائه کامل ارتباط ماهواره‌ای مشخص نکرده اما به‌گفته این شرکت در پله نخست گزینه پیام اورژانسی در نیمه دوم سال 2023 در برخی از مناطق منتخب روی نسل بعدی گوشی‌های هوشمند ارائه می‌شود.

دورگا مالادی (Durga Malladi) معاونت ارشد و مدیر زیرساخت و مودم‌های سلولار کوالکام در این رابطه می‌گوید: «اتصال پایدار و قابل اطمینان در قلب تجارب پریمیوم و پیشرفته قرار دارند. [سرویس] Snapdragon Satellite نمایانگر تاریخچه رهبری ما در تواناسازی ارتباطات ماهواره‌ای جهانی و توانایی ما در انتقال نوآوری‌های برتر در مقیاس وسیع است.»

دیگر نکته جالب در مورد این سرویس امکان انتقال آن به دیگر گجت‌های فناوری از جمله لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، محصولات اینترنت اشیاء و حتی ماشین‌های هوشمند است و برندهای سازنده دستگاه‌های مختلف امکان استفاده از آن برای برپایی یک سرویس خاص و یونیک را خواهند داشت. بر طربق برنامه پیش‌بینی شده برای این سرویس، Snapdragon Satellite در زمان حضور نسخه نهایی آن در بازار از شبکه 5G غیر زمینی یا Non-Terrestrial Networks (به اختصار NTN) پشتیبانی خواهد کرد.

گارمین یکی دیگر از شرکای کوالکام در این پروژه است که به‌گفته برد ترنکل (Brad Trenkle) معاونت ارشد بخش آت‌دور این شرکت امکان سرویس محبوب پاسخ اورژانسی ماهواره‌ای خود را در اختیار «میلیون‌ها کاربر گوشی‌های هوشمند» کوالکام در سطح جهانی قرار می‌دهد. سرویس پاسخ اورژانسی گارمین یا Garmin Response هر ساله با دریافت هزاران پیام SOS نجات‌بخش بسیاری از کاربران در سرتاسر جهان بوده و همکاری آن با کوالکام و ماهواره‌های Iridium دسترسی آسان‌تری را برای ارسال پیام اضطراری در موقعیت‌های دشوار فراهم خواهد آورد.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا