مودم‌های 5G ساخت اپل احتمالا از سال 2024 در محصولات این شرکت به کار گرفته می‌شوند

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/12/17        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مودم modem ، نسل پنجم 5G ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : گوشی هوشمندی را در نظر بگیرید که با برند X وارد بازار می‌شود. شاید تصور کنید که این اسمارت‌فون تماماً ساخته همان برند است، اما حقیقت آن است که چنین دیوایسی نمی‌تواند محصول یک کمپانی باشد. در دنیای فناوری شرایط این گونه ایجاب می‌کند که اجزای یک گوشی هوشمند – از جمله نمایشگر، پردازنده، باتری و ... – توسط کمپانی‌های مختلف به تولید برسد. زیرا ساخت هر جزء به تخصص و سرمایه‌گذاری چشمگیر نیاز دارد. به این ترتیب، ممکن است در تولید یک دیوایس رد پای چند ده شرکت سازنده دیده شود. به این پدیده «اتکای خارجی» یا external dependency گفته می‌شود. البته بسیاری از کمپانی‌ها مثل اپل به دنبال آنند که اتکای خارجی را به حداقل برسانند.

اپل نیز مثل بسیاری از کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون، برخی از تراشه‌های مورد نیاز آیفون را از شرکت‌های دیگر – مثل کوالکام و برادکام – تأمین می‌کند. به عنوان مثال تأمین مودم‌های مورد استفاده در آیفون‌ها به طور انحصاری در اختیار کوالکام بوده است. اما برخی خبرها حاکی از آنند که آیفون 15 آخرین سری از آیفون‌ها خواهد بود که در تولید آن از مودم‌های کوالکام استفاده می‌شود، زیرا ظاهرا اپل قصد دارد در تولید آیفون مودم‌های نسل پنجمی ساخت خود را به کار گیرد.

پیش از این نیز خبرهایی در رابطه با برنامه‌های اپل برای ساخت تراشه‌های ارتباطی آیفون منتشر شده بود، اما از قرار معلوم اپل یک گام دیگر به ساخت مودم‌های 5G برای استفاده در آیفون‌ها نزدیک‌تر شده است. به گزارش برخی منابع خبری، اپل تصمیم گرفته آیفون‌های سری 16 را با استفاده از مودم‌های 5G خود به تولید برساند. این مودم – که در حال حاضر با اسم رمز Ibiza از آن یاد می‌شود – بر مبنای لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC ساخته خواهد شد.

طبق گزارشی که از سوی Commercial Times منتشر شده، منابع زنجیره تأمین فاش کرده‌اند که انتظار می‌رود risk production یا تولید مخاطره‌آمیز و آزمایشی مودم نسل پنجمی اپل در نیمه دوم سال 2023 آغاز شود. همچنین، برآورد می‌شود خروجی قرص سیلیکونی (wafer) این محصول به آرامی از نیمه نخست سال 2024 رو به افزایش گذارد. با این حساب، همان طور که گفته شد، پیش‌بینی می‌شود آیفون‌های سری 15 همچنان با مودم نسل پنجمی کوالکام (به احتمال زیاد Snapdragon X70) وارد بازار شوند.

در راستای کاهش وابستگی به دیگر شرکت‌ها، هدف نهایی اپل آن است که تراشه‌های مربوط به ارتباطات سلولی، وای-فای و بلوتوث را در یک تراشه تجمیع کند. البته، با توجه به این که این کار سال‌ها زمان خواهد برد، اپل در حال حاضر تمرکز خود را روی ساخت مودم 5G معطوف کرده که گفته می‌شود از قابلیت‌های مهمی از جمله صرفه‌جویی در مصرف، یکپارچه‌سازی بهتر با آیفون و توانایی در ارتباطات ماهواره‌ای برخوردار خواهد بود.

ساخت مودم 5G توسط اپل بدین معناست که این کمپانی تسلط بیش‌تری روی سخت‌افزار و نرم‌افزار خود خواهد داشت که همین امر، عملکرد و بازدهی بهتری را برای دیوایس‌های اپل به دنبال خواهد داشت. به‌علاوه، تولید مودم 5G گام مؤثری در مسیر مستقل شدن این شرکت از سایر تأمین‌کنندگان به شمار رفته و باعث کنترل بیش‌تر اپل روی زنجیره تأمین خود خواهد شد. البته انتظار می‌رود تولید انبوه مودم 5G اپل به اندازه‌ای نباشد که بتواند تمام گوشی‌های اپل را تأمین کند. با این اوصاف، مودم‌های کوالکام حداقل تا چند سال دیگر، میهمان تعدادی از دیوایس‌های اپل خواهد بود.

کریستیانو آمون (Christiano Amon)، مدیرعامل جدید کوالکام، به‌تازگی در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت: « انتظار داریم اپل [تولید] مودم خود را در سال 2024 به سرانجام برساند. اما اگر آنها به مودم‌های ما نیاز داشته باشند، می‌دانند ما را کجا پیدا کنند.» کوالکام پیش از این به سرمایه‌گذاران خود گفته بود که تنها 20 درصد از آیفون‌های سال 2023 به مودم‌های کوالکام مجهز خواهند شد. اما کمی بعد اعلام شد که عمده این آیفون‌ها با مودم‌های کوالکام وارد بازار خواهند شد. به نظر می‌رسد این تغییر به دلیل ناتوانی اپل در تولید به موقع مودم‌های 5G رخ داده باشد. برخی شایعات نیز حاکی از آنند که یکی از علت‌های کنسل شدن عرضه iPhone SE 4 – که ظاهرا قرار بود در آنها از مودم‌های اپل استفاده شود – کیفیت پایین‌تر مودم‌های 5G اپل نسبت به مودم‌های کوالکام بوده است.

در پایان لازم به ذکر است، اولین اقدامات در راستای توسعه مودم 5G توسط اپل به سال 2019 برمی‌گردد؛ زمانی که اپل کسب‌وکار مودم اسمارت‌فون در کمپانی اینتل (شامل 2,200 مهندس این بخش) را خریداری کرد. در نهایت، تولید مودم توسط اپل، علاوه بر اینکه این کمپانی را از پرداخت هزینه به سایر تأمین‌کنندگان بی‌نیاز می‌کند، مزایای دیگری نیز به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال، اپل می‌تواند چیپ‌های مودم 5G را برای استفاده در دیوایس‌های مختلف تولید کند. متعاقبا، یک چیپ برای آیفون می‌تواند تماس‌های صوتی را در اولویت قرار دهد، در حالی که چیپ مورد نیاز در آی‌پد ممکن است به گونه‌ای تنظیم شود که سرعت تبادل داده‌ها را افزایش دهد.

منبع : Commercial Times