کسب‌وکار مودم‌های اسمارت‌فون اینتل به قیمت 1 میلیارد دلار به اپل رسید

نمایش خبر

تاریخ : 1398/5/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اینتل Intel ، مودم modem ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : اپل از مدت‌ها قبل در پی آن بود تا در زمینه مودم‌های اسمارت‌فون، از وابستگی خود به شرکت کوالکام بکاهد. چند سالی بود که اپل در تهیه قطعات مورد نیاز برای دیوایس‌های خود، علاوه بر کوالکام، از قطعات اینتل هم استفاده می‌کرد. اما به دنبال توافق اپل و کوالکام – که چند ماه قبل بین این دو کمپانی صورت گرفت – اینتل کنار گذاشته شد و با توجه به نبود مشتری دیگری برای اینتل، این کمپانی مجبور شد تا از کسب‌وکار نوپای تولید مودم‌های 5G خارج شود. در این میان، اپل در روز پنجشنبه 25 جولای 2019 (3 مرداد 1398) اعلام کرد که قصد دارد عمده کسب‌وکار مودم‌های اسمارت‌فون اینتل را خریداری کند.

Apple to Acquire the Majority of Intels Smartphone Modem Business

اپل با پرداخت 1 میلیارد دلار، علاوه بر تجهیزات، مالکیت معنوی مربوط به تولید مودم‌های اسمارت‌فون اینتل را نیز صاحب خواهد شد. همچنین، به موجب این قرارداد، حدود 2,200 نفر از کارکنان اینتل هم به اپل می‌پیوندند. با توجه به لزوم گرفتن تأییدیه‌های قانونی و احراز دیگر شرایط مورد نیاز (از جمله شورای کار)، انتظار می‌رود این قرارداد خرید در سه‌ماهه پایانی سال جاری میلادی نهایی شود.

به گفته باب سوان (Bob Swan)، مدیرعامل اینتل، این تفاهم‌نامه ضمن توانمند کردن اینتل در جهت تمرکز روی توسعه تکنولوژی برای شبکه 5G، باعث می‌شود این شرکت بتواند مالکیت معنوی و تکنولوژی ساخت مودم – که حاصل زحمات گروه اینتل است – را حفظ کند. وی در ادامه با اشاره به اینکه اپل همواره یک کمپانی قابل احترام برای اینتل بوده، ابراز اطمینان کرد که اپل بتواند محیط مناسبی را برای تیم با استعداد اینتل و این دارایی‌های مهم فراهم کند. وی افزود: «ما به دنبال آنیم که تمام تلاش‌مان را صرف 5G کنیم؛ جایی‌که با نیازهای مشتریان جهانی ما – از جمله اپراتورهای شبکه، تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی و ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری – بیشترین همخوانی را دارد.»

Apple to Acquire the Majority of Intels Smartphone Modem Business

Bob Swan مدیرعامل اینتل

جانی سروجی (Johny Srouji)، معاون ارشد اپل در تکنولوژی‌های سخت‌افزاری، در رابطه با این توافق می‌گوید: ما سال‌های زیادی‌ با اینتل کار کرده‌ایم و می‌دانیم که این گروه هم مثل اپل برای طراحی تکنولوژی‌هایی که بهترین تجربه‌های دنیا را برای کاربران‌مان فراهم می‌کنند شور و شوق [فراوان] دارد. وی با بیان خرسندی از اضافه شدن این تعداد مهندس به گروه تکنولوژی‌های سلولی اپل، موفقیت آنها در محیط پویا و خلاق اپل را تضمین و ابراز امیدواری کرد که این تیم به همراه مالکیت معنوی خریداری شده از اینتل، توسعه محصولات آینده اپل را سرعت بخشیده و حرکت رو به جلوی این شرکت را بیش از پیش متمایز کند.

به گفته اپل، پتنت‌های خریداری شده از اینتل برای تکنولوژی بی‌سیم در شرایط کنونی و آینده، به علاوه پتنت‌های حال حاضرِ خود شرکت، تعداد پتنت‌های اپل در زمینه تکنولوژی بی‌سیم را به بیش از 17 هزار می‌رساند. این پتنت‌ها طیف وسیعی از تکنولوژی‌ها را شامل می‌شود؛ از پروتکل‌های استانداردهای سلولی گرفته تا معماری مودم و نحوه عملکرد آن. البته لازم به ذکر است، اینتل به طور کامل از کسب‌وکار مودم کنار نرفته و همچنان به تولید مودم برای کامپیوترهای شخصی، دیوایس‌های اینترنت اشیا، اتومبیل‌های خودران و هر وسیله‌ دیگری غیر از گوشی‌های هوشمند ادامه خواهد داد.

Apple to Acquire the Majority of Intels Smartphone Modem Business

مهم‌ترین نکته این تفاهم در آنجاست که اپل از این به بعد، به جای وابسته بودن به کوالکام، می‌تواند مودم‌های 5G مورد نیاز برای دیوایس‌هایش را خود تولید نماید. این کار به طور بالقوه، فواید فراوانی برای اپل به همراه دارد. به عنوان مثال، اپل می‌تواند سرعت توسعه تکنولوژی مودم را خود تنظیم کند، این مودم‌ها را به شکل بهتری با محصولات خود یکپارچه نماید و نهایتا با توسعه امکانات جدید، محصولاتش را متمایز کند. این همان راهبردی‌ست که اپل چند سال پیش در زمینه پروسسورهای اسمارت‌فون و تبلت در پیش گرفت و هم‌اکنون می‌بینیم که اپل در این زمینه به پیشرفت‌هایی نائل آمده که تراشه‌هایش را جلوتر از صنعت قرار می‌دهد. به عنوان مثال اپل در ساخت آیفون‌های XS ،XR و XS Max از جدیدترین پروسسور خود یعنی A12 بهره گرفت.

نکته دیگر، کاهش وابستگی به کوالکام است؛ اپل در گذشته کوالکام را به دلیل دریافت هزینه‌های بسیار بالا برای حق مالکیت معنویِ پتنت‌هایش متهم کرده بود. ظاهرا کوالکام با در پیش گرفتن سیاستی موسوم به no license – no chips (هیچ مجوز – هیچ تراشه) کمپانی‌ها را مجبور می‌کرده که برای دسترسی به سخت‌افزارهایش، به پرداخت هزینه‌های بالا تن در دهند. همین منازعات باعث شد تا اپل مودم‌های آیفون XS را تماما از اینتل تأمین کند. اپل مدعی شده که در ابتدا قصد استفاده از مودم‌های کوالکام را داشته اما کوالکام از فروش مودم به این شرکت امتناع ورزیده است. اما سرانجام اپل و کوالکام در ماه آوریل تفاهم‌نامه‌ای 6 ساله را در زمینه صدور مجوز پتنت امضا کردند و لذا اپل همزمان با تولید مودم‌های خود، از مودم‌های کوالکام نیز بهره‌مند خواهد شد. البته به گفته برخی منابع، با توجه به این قرارداد 6 ساله، نمی‌توان انتظار داشت که اپل به این زودی‌ها دست به تولید مودم بزند و به این ترتیب به احتمال زیاد، چند آیفون بعدی اپل با مودم‌های کوالکام روانه بازار خواهند شد.

به گفته برخی کارشناسان، تجربه ثابت کرده که تکنولوژی مودم‌های اینتل همیشه یک پله عقب‌تر از مودم‌های کوالکام بوده است. زمانی که اپل در تولید آیفون X، از هر دو مودم استفاده کرد، سایت PCMag با انتشار گزارشی ادعا نمود که علی‌رغم غیرفعال کردن برخی امکانات مودم کوالکام، سرعت این مودم از سرعت مودم اینتل بالاتر بوده است.

Apple to Acquire the Majority of Intels Smartphone Modem Business

طبق خبر منتشر شده از سوی وال‌استریت ژورنال، گفت‌وگوها برای خرید کسب‌وکار مودم اینتل از تابستان سال گذشته آغاز شده بود؛ زمانی که باب سوان با تمرکز بر پاکسازی شرکت و اصلاح بخش‌های زیان‌ده آن، وارد اینتل شد. البته خرید یک کسب‌وکار دیگر به منظور توسعه یک رقیب داخلی، تاکتیکی‌ست که اپل حداقل یک بار در گذشته آن را اجرا نموده است. اپل در اکتبر 2018 با پرداخت 300 میلیون دلار، بخشی از کمپانی Dialog را خریداری نمود؛ شرکتی که در گذشته تراشه‌های مدیریت مصرف انرژی را برای استفاده در اسمارت‌فون‌های اپل تولید می‌کرد. طبق قراردادی که در آن زمان منعقد شد، 300 نفر از کارکنان Dialog نیز به اپل پیوستند که انتقال این تعداد از نیروی کار تا آن زمان در اپل بی‌سابقه بود.  

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا