منابع غیررسمی خبر می‌دهند: احتمال توقف پروسه تولید تراشه‌های وای-فای آیفون توسط اپل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/11/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : وای-فای Wi-Fi ، بلوتوث Bluetooth ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : اپل در ساخت دیوایس‌های خود، قطعاتی مثل چیپ‌های وای-فای را از سایر کمپانی‌ها (مثل برادکام) تأمین کرده است. اوایل ژانویه 2023، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه اپل قصد دارد پروسه طراحی و تولید این قبیل تراشه‌های ارتباطی – مثل چیپ‌ست‌های وای-فای و بلوتوث – را خود انجام دهد. به طوری که گفته می‌شد آیفون‌های سری 17 در سال 2025 با تراشه‌های ساخت اپل وارد بازار خواهد شد. اما کمتر از دو هفته پس از انتشار این خبر، مطالب ضدونقیضی در این باره شنیده می‌شود. به‌تازگی مینگ-چی کو (Ming-Chi Kou)، از تحلیلگران TF International، مدعی شده خبرهای موثقی دارد مبنی بر اینکه اپل پروسه توسعه تراشه‌های وای-فای را متوقف کرده است.

مینگ-چی کو در این رابطه، روز پنجشنبه 26 ژانویه 2023 (6 بهمن 1401)، این توییت را منتشر کرد: «اپل توسعه تراشه‌های وای-فای خود را متوقف کرده است. برادکام بزرگ‌ترین برنده ارتقاء آیفون 15 به وای-فای 6E و ذینفع اصلی ارتقاء وای-فای استاندارد صنعتی به Wi-Fi 6E/7 با متوسط قیمت فروش بالاتر است.»

به باور مینگ-چی کو، مشکل اصلی اپل در آنجاست که این کمپانی قصد دارد تراشه‌های مربوط به ارتباطات وای-فای و بلوتوث را در یک تراشه واحد ادغام کند، اما تا به حال از انجام چنین کاری باز مانده است. وی می‌افزاید: «از منظر طراحی، توسعه یک تراشه ترکیبی وای-فای+بلوتوث از تراشه فقط وای-فای چالش‌برانگیزتر است. از آنجا که اکثر محصولات اپل از تراشه‌های ترکیبی استفاده می‌کنند، چنان‌چه این شرکت تصمیم به جایگزین کردن تراشه‌های ترکیبی برادکام بگیرد، این کار برای اپل دشوارتر خواهد بود.»

برخلاف تراشه وای-فای – که ظاهرا اپل از تولید آن منصرف شده – توسعه تراشه مودم 5G برنامه‌ای‌ست که همچنان اپل به آن امیدوار است. در حال حاضر اپل در دیوایس‌های خود از مودم‌های 5G کوالکام استفاده می‌کند. هر دو شرکت اپل و کوالکام انتظار داشتند آیفون‌های سری 15 در سال جاری میلادی با مودم نسل پنجمی ساخت اپل به تولید برسد، اما ظاهرا این امر امسال محقق نمی‌شود زیرا پتنت‌های ثبت شده به نام کوالکام در این عرصه مانع اپل است. «منابع ناکافی برای توسعه» نیز یکی دیگر از دلایلی‌ست که مینگ-چی کو این تأخیر را به آن نسبت می‌دهد. اما با تمام این اوصاف، انتظار می‌رود آیفون‌های آینده با مودم‌های ساخت اپل به تولید برسند.

به گفته مینگ-چی کو، اپل منابع مهندسی خود را روی توسعه تراشه با لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC متمرکز کرده و پیشرفته‌ترین پروسسورهای 3 نانومتری دنیا، در همین سال جاری توسط اپل به تولید انبوه می‌رسند. در حال حاضر، تراشه‌های M1 و M2 اپل با لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC تولید می‌شوند. به احتمال زیاد، A17 Bionic نخستین تراشه اپل خواهد بود که با استفاده از لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC ساخته می‌شود.

هرچه عدد لیتوگرافی یک تراشه کمتر باشد، ترانزیستورهای آن کوچک‌تر و تعداد آن‌ها در یک فضای ثابت بیشتر است. ترانزیستورهای بیشتر، ضمن افزایش عملکرد تراشه، میزان مصرف آن را پایین می‌آورند. به عنوان مثال، تراشه 7 نانومتری A13 Bionic (که در ساخت آیفون 11 مورد استفاده قرار گرفت) مشتمل بر 8.5 میلیارد ترانزیستور بود، اما در ساختار تراشه 5 نانومتری A16 Bionic (که در ساخت آیفون 14 پرو استفاده شده) حدود 16 میلیارد ترانزیستور به کار رفته است.

کاهش سرعت ارتقاء پروسسورها به نفع فروش محصولات نهایی نیست (مثل تراشه‌های A16 و M2). لذا برای تضمین اینکه پیشرفته‌ترین پروسسورهای 3 نانومتری دنیا بتوانند به‌راحتی بین سال‌های 2023 تا 2025 به تولید انبوه رسیده و عملکرد و مصرف آنها به طور چشمگیری نسبت به نسل قبلی بهبود یابد، اپل بیشتر منابع طراحی آی‌سی خود را به توسعه پروسسورها اختصاص داده است. به اعتقاد مینگ-چی کو، آنچه که تولید انبوه مودم 5G و تراشه وای-فای اپل را به تأخیر انداخته، منابع ناکافی توسعه است. در این میان، نباید فراموش کنیم که تولید مودم 5G در مقایسه با تراشه وای-فای، ارزش استراتژیک بالاتری برای اپل دارد.

تا چندی پیش تصور می‌شد سهم کوالکام از تولید مودم‌های 5G در آیفون از 100 درصد به 20 درصد کاهش پیدا کند، اما با توجه به آماده نبودن اپل برای تولید این قطعه، بار دیگر تأمین تمام مودم‌های 5G آیفون‌ها بر عهده کوالکام خواهد بود و سهام‌داران کوالکام از این بابت بسیار خوشحالند، زیرا ارزش سهام این شرکت در روز انتشار توییت اخیر مینگ-چی کو 2.13 درصد رشد کرد. انتشار این توییت سهام‌داران برادکام را نیز شاد کرده است زیرا قیمت سهام این کمپانی با افزایش 2.2 درصدی به 598.58 دلار رسید.