برنامه اپل برای ساخت تراشه‌های ارتباطی آیفون – آیا اپل از برادکام و کوالکام بی‌نیاز می‌شود؟

نمایش خبر

تاریخ : 1401/10/22        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مودم modem ، بلوتوث Bluetooth ، کوالکام Qualcomm ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : ظاهرا اپل قصد دارد وابستگی خود به کمپانی‌های سازنده تراشه را تا جای ممکن کاهش دهد. طبق گزارشی که به‌تازگی از سوی بلومبرگ منتشر شده، اپل در حال کار کردن روی ساخت یکی از تراشه‌های آیفون است که تا به امروز کمپانی برادکام آن را تأمین می‌کرده است؛ تراشه‌ای که ارتباطات وای-فای و بلوتوث در دیوایس‌های اپل را امکان‌پذیر می‌کند. به طور همزمان، اپل قصد دارد مودم ساخت خود را نیز در همین تراشه تعبیه کند تا به این ترتیب، از مودم‌های کوالکام هم بی‌نیاز شود. این برنامه به احتمال زیاد تا پایان سال 2024 یا اوایل سال 2025 عملی خواهد شد. لازم به ذکر است، گزارش بلومبرگ بر پایه اظهارات یک منبع آگاه (به شرط ناشناس ماندن) تنظیم شده است.

در حال حاضر، اپل بزرگ‌ترین مشتری برادکام به شمار می‌رود، به طوری که 20 درصد از مجموع درآمد برادکام در سال مالی پیشین (تقریبا معادل 7 میلیارد دلار) از راه فروش تراشه به اپل به دست آمده است. به طریق مشابه، 22 درصد از فروش سالانه کوالکام در سال گذشته (حدود 10 میلیارد دلار) نیز از معاملات این کمپانی با اپل حاصل شده است (البته کوالکام از چندین سال قبل اعلام کرده بود که قصد دارد وابستگی خود به اپل را کاهش دهد). با انتشار این خبر از سوی بلومبرگ، ارزش سهام برادکام و کوالکام به‌ترتیب با 4.7 درصد و 1.6 درصد افت مواجه شد، در حالی که سهام اپل 0.4 درصد رشد کرد.

این اقدام اپل می‌تواند صنعت ساخت تراشه را – که با تأمین قطعات مورد نیاز اپل میلیون‌ها دلار درآمد کسب می‌کند –با مشکلات اساسی مواجه کند. جالب است بدانید فقط کوالکام و برادکام نیستند که از تصمیمات جدید اپل متضرر می‌شوند. به عنوان مثال، طبق سیاست جدید اپل بیشتر کامپیوترهای Mac دیگر با پروسسورهای اینتل ساخته نشده و به جای آنها از تراشه‌های ساخت خود اپل موسوم به Apple Silicon استفاده خواهد شد.

بدون شک، آیفون مهم‌ترین منبع پول‌سازی اپل بوده و طی سال گذشته بیش از نیمی از مجموع درآمد اپل از فروش این محصول به دست آمده است. متعاقبا، همین محصول رشد برادکام را نیز در پی داشته است. لازم به ذکر است، تا به امروز برادکام قطعه‌ای مهم و حیاتی را برای اپل تأمین می‌کرده است؛ تراشه‌ای ترکیبی که عملکردهای مربوط به وای-فای و بلوتوث در دیوایس‌های اپل را بر عهده دارد. همان طور که گفته شد، اپل به طور همزمان روی پروژه جداگانه دیگری مشغول کار کردن است تا بتواند تراشه‌ای بسازد که قابلیت‌های مودم، وای-فای و بلوتوث را یکجا داشته باشد.

حتی اگر اپل موفق به ساخت تراشه مذکور شود، همکاری‌های این شرکت آمریکایی و برادکام ادامه خواهد داشت، زیرا در حال حاضر اپل برخی قطعات دیگر – از جمله تراشه فرکانس رادیویی و تراشه شارژ بی‌سیم – را هنوز از برادکام خریداری می‌کند. ماه گذشته، هاک تن (Hock Tan)، مدیرعامل برادکام، در سخنان خود ابراز اطمینان کرد که برادکام همچنان جزو شرکای اپل باقی خواهد ماند. وی ضمن ادعای داشتن بهترین تکنولوژی در حیطه کاری شرکت، افزود: «در جایی که بهترین نیستی، دلیلی ندارد که چیز دیگری پیدا کنی»

پیش از این گفته می‌شد کوالکام مودم‌های تنها 20 درصد از آیفون‌های اپل در سال 2023 را تأمین خواهد کرد، اما مقامات این شرکت در ماه نوامبر سال گذشته اعلام کردند که عمده مودم‌های آیفون‌های اپل در سال 2023 توسط کوالکام ساخته خواهد شد. اما همان طور که گفته شد، این روند چندان طول نکشیده و اپل قصد دارد مودم‌های مورد نیازش را خود بسازد. در مرحله اول، ممکن است این مودم در یک محصول جدید (مثل یک آیفون رده-بالا) استفاده شود. اما در فازهای بعدی، اپل به تدریج استفاده از مودم‌های کوالکام را کنار گذاشته و به طور کلی از این شرکت بی‌نیاز می‌شود. (دورانی که حدود 3 سال طول خواهد کشید)

البته این پروسه به هیچ وجه آسان نبوده است. پس از اینکه اپل تصمیم گرفت مودم ساخت خود را راه‌اندازی کند، با مشکلات متعددی از جمله داغ کردن بیش از حد، مصرف زیاد باتری و همچنین اعتبارسنجی مودم مواجه شد. نباید فراموش کنیم که در حال حاضر آیفون با بیش از 100 اپراتور مخابراتی در بیشتر از 175 کشور دنیا در ارتباط بوده و همین امر باعث می‌شود که پروسه اعتبارسنجی و آزمایش مودم‌های اپل بسیار زمان‌بر شود.

در پایان گفتنی‌ست، مودم همان قطعه‌ای‌ست که تماس و اتصال به شبکه اینترنت را در آیفون امکان‌پذیر می‌کند. به این ترتیب، مودم در نظر بسیاری از کاربران یکی از مهم‌ترین قطعات آیفون به شمار می‌رود. با توجه به آنچه گفته شد، چنان‌چه مودم اپل از لحاظ عملکرد پایین‌تر از مودم کوالکام باشد، محصول پرچمدار اپل با خطری جدی روبرو خواهد شد.

منبع : Bloomberg


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا