گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه سوم 2025 – نخستین فصل 100 میلیارد دلاری با رشد دورقمی کسب‌وکارها

نمایش خبر

تاریخ : 1404/8/10        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : کمپانی آلفابت در روز چهارشنبه 29 اکتبر سال جاری میلادی (7 آبان 1404) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم منتهی به 30 سپتامبر 2025 منتشر کرده است. مطابق این گزارش، درآمد شرکت آمریکایی در سه‌ماهه گذشته از برآورد 99.89 میلیارد دلاری تحلیل‌گران فراتر رفته و با 16 درصد افزایش سالانه به 102.3 میلیارد دلار رسیده است. به این ترتیب، با رشد دو رقمی کسب‌وکارهای جست‌وجو، تبلیغات YouTube، اشتراک‌ها، پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها در کنار کسب‌وکار ابری، آلفابت نخستین سه‌ماهه 100 میلیارد دلاری خود را تجربه کرده است. بنا بر گزارش‌ها، سهام شرکت به دنبال ارائه این گزارش مالی در معاملات پس از ساعت، 5 درصد رشد را به ثبت رسانده است.

بر اساس این گزارش، سود عملیاتی شرکت در این دوره زمانی 31.2 میلیارد دلار گزارش شده است که 9 درصد افزایش سالانه را نشان می‌دهد. سود خالص نیز با افزایش نزدیک به 33 درصدی از 26.3 میلیارد دلار در سه‌ماهه سوم 2024 به 34.9 میلیارد دلار (معادل 2.87 دلار به ازای هر سهم) در فصل جاری رسیده است. البته نباید از یاد برد که گوگل در ماه سپتامبر به دلیل آن‌چه از سوی نهادهای نظارتی اتحادیه اروپا، اقدامات ضدرقابتی در کسب‌وکار پرسود فناوری تبلیغات خوانده شده، به پرداخت جریمه ۳.۴۵ میلیارد دلاری محکوم شد که بر سود خالص شرکت تأثیر گذاشته است.

سوندار پیچای (Sundar Pichai) مدیر عامل آلفابت، ضمن اشاره به رشد دورقمی کسب‌وکارهای اصلی و نخستین فصل 100 میلیاردی این هلدینگ، عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود را در فصل گذشته فوق‌العاده ارزیابی کرده و آن را به رویکرد جامع به هوش مصنوعی و شتاب زیاد حاصل از کاربرد آن نسبت داده است.

Sundar Pichai مدیر عامل آلفابت

به گفته مدیر عامل آلفابت، این شرکت «با سرعت در حال ارائه [خدمات هوش مصنوعی] از جمله عرضه جهانی AI Overviews و AI Mode برای جست‌وجو در کمترین زمان ممکن است. مدل‌های بی‌واسطه ما همچون Gemini [نیز] علاوه بر قرار گرفتن در صدر فهرست‌ها، در حال حاضر از طریق کاربرد مستقیم API توسط مشتریان، 7 میلیون توکن را در دقیقه پردازش می‌کنند. اپلیکیشن Gemini نیز حالا بیش از 650 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. ما به رشد قدرتمند در کسب‌وکارهای تازه ادامه می‌دهیم. [در کنار این‌ها، عملکرد کسب‌‌وکار] ابری گوگل نیز شتاب گرفته است و این فصل را با 155 میلیارد دلار معوقه (bakclog) به پایان رسانده است. ما همچنین بیش از 300 میلیون اشتراک پولی داریم که Google One و YouTube Premium در رأس آن‌ها قرار دارند.» درآمد معوقه یا backlog در این‌جا به درآمدهایی اشاره دارد که قرار است در آینده از سوی مشتریان گوگل در ازای خدمات ابری به این شرکت پرداخت شود اما هنوز نمی‌توان از آن‌ها به‌عنوان درآمد رسمی و واقعی یاد کرد.

آلفابت در سه‌ماهه دوم امسال از رشد ۳۲ درصدی درآمد خود در کسب‌وکار رایانش ابری خبر داده بود و در فصل اخیر نیز هم‌گام با دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری، افزایش سالانه درآمد خود در این بخش را گزارش کرده است. گزارش مالی حاضر نشان می‌دهد که غول جست‌وجوی آمریکایی شاهد افزایش تقاضا برای آن دسته از سرویس‌های هوش مصنوعی بوده که به طور عمده در بخش خدمات ابری آن قرار گرفته‌اند. این وضعیت به‌خوبی نشان می‌دهد که آلفابت همچنان به صرف هزینه به منظور ایجاد زیرساخت‌های بیشتر و پاسخگویی به درخواست‌های مشتریان ادامه می‌دهد.

در ادامه به عملکرد و درآمد کسب‌وکارهای مختلف آلفابت به تفکیک اشاره می‌شود:

کسب‌وکار تبلیغات

کسب‌وکار تبلیغات که یکی از محورهای اصلی فعالیت‌های آلفابت به شمار می‌رود، در فصل اخیر نیز بیشترین درآمد را برای این کمپانی به ارمغان آورده است. مطابق گزارش حاضر، درآمد شرکت از کسب‌وکار تبلیغات 74.18 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، نزدیک به 13 درصد رشد را نشان می‌دهد. درآمد حاصل از تبلیغات YouTube نیز از پیش‌بینی 10.01 میلیارد دلاری تحلیل‌گران بالاتر بوده و به 10.26 میلیارد دلار رسیده است. YouTube در ابتدا با یک مدل تجاری مبتنی بر تبلیغات شروع به کار کرد، اما هدف اصلی آن تبدیل شدن به یک مدل مبتنی بر اشتراک محتواست که صرف نظر از چرخه‌های تجاری، درآمدزایی مداوم را تضمین می‌کند.

کسب‌وکار ابری

در سه‌ماهه‌ای که گذشت، درآمد کسب‌وکار رایانش ابری آلفابت نزدیک به 15.15 میلیارد دلار گزارش شده که نه تنها حدود 34 درصد رشد سالانه را نشان می‌دهد، بلکه فراتر از پیش‌بینی ۱۴.۷۴ میلیارد دلاری تحلیل‌گران بوده است. غول جست‌وجو عملکرد قدرتمند این بخش را به رشد پلتفرم ابری گوگل (GCP کوتاه‌شده Google Cloud Platform) در همه محصولات اصلی، زیرساخت‌های هوش مصنوعی و راهکارهای هوش مصنوعی مولد (Generative AI Solutions) نسبت می‌دهد.

مدیر عامل آلفابت ضمن اشاره به عملکرد نه‌ماهه این بخش در سال جاری میلادی می‌گوید: «[تنها] در طول سه‌ماهه سوم امسال، قراردادهای با ارزش بیش از یک میلیارد دلار امضا کرده‌ایم که از مجموع قرارداهای دو سال گذشته بیشتر است.» یکی از نمونه‌‌های مورد اشاره پیچای به قرارداد شش ساله میان گوگل و Meta Platforms در زمینه سرویس‌های ابری باز می‌گردد که در آگوست امسال با ارزش 10 میلیارد دلار منعقد شد.

کسب‌وکار جست‌وجو

مطابق این گزارش، کسب و کار جست‌وجوی گوگل نیز در فصل اخیر با رشد دورقمی 15 درصدی، موفق به کسب ۵۶.۵۶ میلیارد دلار درآمد شده است که عملکرد قدرتمند ابزار هوش مصنوعی AI Overviews در کنار قابلیت AI Mode از جمله عوامل افزایش درآمد این بخش به شمار می‌روند.

کسب‌وکار اشتراک‌ها، پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها

این بخش از کسب‌وکار گوگل که سخت‌افزارها از جمله دستگاه‌های Pixel، فروشگاه Play Store و درآمدهای غیرتبلیغاتی YouTube را شامل می‌شود، در دوره زمانی جولای تا سپتامبر 2025، درآمد 12.87 میلیارد دلاری را به ثبت رسانده که در مقایسه با درآمد 10.66 میلیارد دلاری دوره مشابه سال گذشته نزدیک به 21 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

Other Bets

بخش Other Bets شامل واحد فناوری سلامت Verily و واحد اتومبیل‌های خودران Waymo همچنان به زیان‌دهی خود ادامه می‌دهد و درآمد آن در سه‌ماهه گذشته ۳۴۴ میلیون دلار گزارش شده است که نسبت به ۳۸۸ میلیون دلار درآمد دوره مشابه سال گذشته 11 درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین زیان این بخش نیز از 1.12 میلیارد دلار در فصل سوم 2024 به 1.43 میلیارد دلار در فصل اخیر افزایش یافته است.

هزینه‌های سرمایه‌ای

خانم آنات اشکنازی (Anat Ashkenazi) مدیر مالی ارشد آلفابت، اعلام کرده است که با رشد فراگیر اغلب کسب‌وکارهای این هلدینگ و تقاضای مشتریان سرویس‌های ابری، انتظار می‌رود هزینه‌های سرمایه‌ای یا در اصطلاح CapEX در سال ۲۰۲۵ در محدوده ۹۱ تا ۹۳ میلیارد دلار قرار گیرد که از برآورد ۸۵ میلیارد دلاری پیشین بالاتر بوده و عمدتاً صرف زیرساخت‌های فنی مانند مراکز داده شده است. او همچنین از افزایش چشمگیر هزینه‌های سرمایه‌ای در سال 2026 میلادی و ارائه جزئیات بیشتری از آن در گزارش مالی سه‌ماهه چهارم خبر داده است. آلفابت در سه‌ماهه گذشته نزدیک به 14.87 میلیارد دلار برای خرید ترافیک هزینه کرده که از پیش‌بینی 14.82 میلیارد دلاری تحلیل‌گران بالاتر بوده است.

منبع : Alphabet


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا