معرفی Snapdragon X75 و Snapdragon X72 – جدیدترین مودم‌های نسل پنجمی کوالکام

نمایش خبر

تاریخ : 1401/11/30        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مودم modem ، کوالکام Qualcomm ، نسل پنجم 5G
واحد خبر mobile.ir : کمپانی کوالکام روز چهارشنبه 15 فوریه 2023 (26 بهمن 1401) از دو مودم نسل پنجمی جدید رونمایی کرد. این مودم‌ها Snapdragon X75 و Snapdragon X72 نام داشته و به ادعای کوالکام، از 5G Advanced – که فاز آینده تکنولوژی ارتباطی نسل پنجم محسوب می‌شود – پشتیبانی می‌کنند. Snapdragon X75 مودم پیشرفته‌تری بوده و علاوه بر اسمارت‌فون‌ها، می‌تواند در وسایل نقلیه، کامپیوترهای شخصی و اینترنت اشیاء صنعتی نیز به کار گرفته شود. مودم Snapdragon X72 نیز جدا از استفاده در دیوایس‌های موبایل میان‌رده همچنان می‌تواند در دیگر موارد اشاره شده در بالا به‌کار گرفته شود. در ادامه بیشتر با مشخصات و امکانات این دو مودم جدید آشنا می‌شویم.

Snapdragon X75

Snapdragon X75 یک مودم نسل پنجمی است که با لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده است. این مودم از هر دو طیف زیر 6 گیگاهرتزی و موج میلی‌متری پشتیبانی کرده و می‌تواند به حداکثر سرعت دانلود 10 گیگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود 3.5 گیابیت بر ثانیه دست پیدا کند. به منظور ارتقاء پهنای باند، Snapdragon X75 می‌تواند تا 10 اپراتور را با هم تجمیع کند و از این حیث نخستین مودمی‌ست که به این قابلیت مجهز شده است. بدیهی‌ست که Snapdragon X75 از هر دو حالت مستقل (SA) و غیرمستقل (NSA) در شبکه 5G پشتیبانی کرده و اتصال 4G/5G را همزمان روی هر دو سیم‌کارت ارائه می‌کند.

به گفته کوالکام، Snapdragon X75 با استفاده از معماری جدید مودم-به-آنتن ساخته شده و از ماژول آنتن موج میلی‌متری جدیدی به نام QTM565 بهره می‌برد که در کنار یک ترنسیور (فرستنده-گیرنده) می‌تواند هزینه، پیچیدگی‌های بورد، میزان استفاده از قطعات سخت‌افزاری و همچنین میزان مصرف انرژی را کاهش دهد. همچنین به لطف قابلیت‌هایی مثل 5G PowerSave Gen 4 و RF Power Efficiency Suite، انتظار می‌رود که عمر باتری افزایش پیدا کند.

آنچه Snapdragon X75 را در جایگاه ممتاز قرار می‌دهد، استفاده مناسب از تکنولوژی هوش مصنوعی است. طبق ادعای کوالکام، Snapdragon X75 نخستین مودمی‌ست که به شتاب‌دهنده تانسوری سخت‌افزاری موسوم به Qualcomm 5G AI Processor Gen 2 مجهز می‌شود. این امر موجب بهبود 2.5 برابری عملکرد هوش مصنوعی در این مودم نسبت به مودم‌های Gen 1 شده و با توجه به بهینه‌سازی‌های صورت گرفته مبتنی بر هوش مصنوعی (حداقل روی کاغذ) شاهد این خواهیم بود که سرعت، پوشش، جابه‌جاپذیری (mobility)، پابرجایی پیوند (link robustness) و میزان دقت در موقعیت‌یابی به لطف این مودم جدید بهبود یابد.

مجموعه هوش مصنوعی نسل پنجمی کوالکام – موسوم به Qualcomm 5G AI Suite – در بردارنده قابلیت‌های پیشرفته‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی است، از جمله نخستین راه‌کار برای مدیریت طیف موج میلی‌متری با کمک سنسور و همچنین نسل دوم موقعیت‌یابی ماهواره‌ای (GNSS Location Gen 2) که با هوش مصنوعی تقویت شده است. این قابلیت‌ها پتانسیل آن را دارند که Snapdragon X75را برای عملکرد برتر در حوزه ارتباطات نسل پنجم بهینه‌سازی کنند.

Snapdragon X72

Snapdragon X72 نیز یک مودم نسل پنجمی است که با لیتوگرافی 10 نانومتری ساخته شده است. این مودم نیز از هر دو طیف زیر 6 گیگاهرتزی و موج میلی‌متری پشتیبانی می‌کند، اما حداکثر سرعت دانلود آن 4.4 گیگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود آن 2.6 گیگابیت بر ثانیه اعلام شده است. مثل Snapdragon X75، این مودم هم از هر دو حالت مستقل (SA) و غیرمستقل (NSA) در شبکه 5G پشتیبانی کرده و می‌تواند همزمان از دو سیم‌کارت پشتیبانی کند.

به احتمال زیاد Snapdragon X75 همان مودمی‌ست که قرار است در ساخت چیپ‌ست Snapdragon 8 Gen 3 مورد استفاده قرار بگیرد. انتظار می‌رود Snapdragon X75 و Snapdragon X72 در نیمه دوم سال جاری میلادی در دیوایس‌های الکترونیکی به کار گرفته شوند.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا