کانترپوینت: کوالکام دارنده حدود نیمی از سهم بازار ماژول اینترنت اشیاء سلولار در سه‌ماهه نخست 2022

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/4/21        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، اینترنت اشیاء IoT ، کانترپوینت Counterpoint ، کوالکام Qualcomm ، مدیاتک MediaTek
واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی کانترپوینت در روز پنج‌شنبه 7 جولای سال جاری میلادی (16 تیر 1401) گزارش خود را از بازار ماژول اینترنت اشیاء سلولار در سه‌ماهه نخست 2022 منتشر کرده است. مطابق این گزارش، میزان عرضه ماژول اینترنت اشیاء سلولار در بازه زمانی ژانویه تا مارس امسال شاهد 35 درصد رشد سالانه بوده است. در طول این دوره، چین منطقه کلیدی در زمینه استفاده از این ماژول‌‌ها بوده و در کنار آمریکای شمالی و اروپای غربی بیش از 75 درصد از حجم عرضه را به خود اختصاص داده است. به علاوه رایانه‌های شخصی، روترها، تجهیزات مربوط به مشتری یا CPE و مصارف صنعتی سه حوزه اصلی کاربرد فناوری نسل پنجم بوده‌اند.

آنیش کاجوریا (Anish Khajuria)، تحلیل‌گر پژوهشی کانترپوینت، درباره پویایی بازار این ماژول‌ها می‌گوید: «کوالکام، UNISOC و ASR سلولار در فصل نخست 2022 سه جایگاه برتر را در بازار جهانی چیپ‌ست ماژول اینترنت اشیاء در اختیار داشته‌ و نزدیک به 75 درصد از کل عرضه را به خود اختصاص داده‌اند. در چین Unisoc، کوالکام و ASR [به ترتیب] از نظر عرضه، بازیگر برتر بوده‌اند. در سایر نقاط جهان، کوالکام پیشتاز بوده و پس از آن UNISOC و Sequans قرار گرفته‌اند. [به علاوه فناوری] 4G ( شامل Cat 1 و Cat 1 bis) در این فصل 79 درصد رشد سالانه داشته است».

کانترپوینت در گزارش خود به جزئیات عملکرد سه شرکت‌ برتر تولیدکننده چیپ‌ست ماژول اینترنت اشیاء اشاره کرده است که در ادامه آن را مرور خواهیم کرد:

کوالکام

شرکت کوالکام با 42 درصد سهم بازار و رشد سالانه 30 درصدی در نه منطقه از ده منطقه کلیدی جهان، جایگاه پیشرو تولید ماژول اینترنت اشیاء سلولار را در اختیار گرفته است. اما رقابت بازیگران محلی چین از جمله UNISOC و ASR در بخش‌های کلیدی در حال رشد سریع این فناوری مانند فناوری‌های سلولارLTE Cat-1/Cat-1 bis و اینترنت اشیاء کم‌پهنا یا NB-IoT، فرصت‌های رشد کوالکام را در بزرگ‌ترین بازار اینترنت اشیاء جهان یعنی کشور چین محدود کرده است. با این حال، کوالکام با گسترش سبد تراشه‌های اینترنت اشیاء خود، راهکارهای 4G و 5G پیشرفته را برای بازارهای عمودی مانند خرده‌فروشی، خودرو، روباتیک صنعتی و شهرهای هوشمند، هدف گرفته است. این کمپانی همچنین در زمینه قابلیت‌های «هوش مصنوعی با ارزش بالا» و اینترنت اشیاء روی شبکه‌های نسل پنجم (موسوم به بخش 5G AIoT)، با شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار و فناوری صنعتی، از جمله مایکروسافت، ZTE، BMW و بوش به همکاری می‌پردازد.

UNISOC

دومین شرکت مطرح در زمینه تولید ماژول اینترنت اشیاء سلولار در جهان با 26 درصد سهم بازار در زمینه فناوری‌های نسل چهارم (Cat 1 و Cat 2 bis) و NB-IoT عملکرد موفقی داشته است. عرضه چیپ‌ست اینترنت اشیاء سلولار این شرکت در طول نزدیک به پنج فصل گذشته همواره در مسیر رشد قرار داشته و کمبود ناشی از نبود HiSilicon (وابسته به هواوی) را در بازار پوشش داده است. به علاوه، این کمپانی روند حرکت به سوی فناوری‌های سلولار پیشرفته‌ همچون +4G Cat4 و نسل پنجم را نیز ادامه داده است. شرکت چینی UNISOC همچنین توانسته پایگاه مشتریان خود را گسترش دهد و شرکت‌هایی مانند China Mobile ،Fibocom ،Quectel و دیگر فعالان بازار را در سراسر جهان به فهرست مشتریان خود بیفزاید. امری که سبب شده بیش از یک‌چهارم حجم عرضه در سه‌ماهه اول 2022 از آنِ UNISOC شود. در کنار این موارد، کمپانی چینی به کاربردهای عمومی‌تر و سطح پایین‌تری مانند کنتورهای هوشمند، پایانه‌های فروش و استفاده صنعتی با تقاضای قوی‌تر برای چیپ‌ست Cat1 bis 8910DM نگاهی ویژه داشته است.

سهم بازار ماژول اینترنت اشیاء سلولار بر اساس شرکت سازنده در سه‌ماهه اول سال 2022

ASR Microelectronics

پس از این دو، کمپانی چینی ASR Microelectronics با عملکرد قوی در بخش‌های 4G Cat 1 و4G Cat 4 و حجم بالای عرضه در این حوزه‌ها، رتبه سوم خود را در فصل نخست امسال هم حفظ کرده است و البته کشور چین همچنان بازار کلیدی برای این کمپانی به شمار می‌رود. ASR هنوز راهکارهای NB-IoT و 5G را راه‌اندازی نکرده و بنابراین باید روی قابلیت‌ها و استراتژی بلندمدت خود برای حفظ روند رشدی که می‌تواند تا سال 2025 ادامه یابد، تمرکز بیشتری داشته باشد. به گزارش کانترپوینت، شرکت چینی ظرفیت تولید خود را در سال جاری افزایش داده و در تلاش است تا از تقاضای موجود در بازار سود ببرد. همچنین مشارکت محلی با چندین فعال مهم فناوری‌های 4G Cat 1 و Cat 4، از جمله Longsung ،SIMCom ،Neoway ،Quectel و Rinlink دامنه نفوذ شرکت را افزایش داده است.

نیل شاه (Neil Shah) معاون پژوهشی کانترپوینت با اشاره به فضای رقابتی موجود بر این باور است که رقابت میان تولیدکنندگان ماژول مودم سلولار با ورود مقوله اینترنت اشیاء و نیازهای فناوری مرتبط با آن به شدت افزایش یافته و شرکت‌های متعددی به تولید تراشه‌های LPWA شامل LTE-M و NB-IoT و همچنین بخش‌های سطح پایین‌تر مانند 4G LTE (Cat1 و Cat 1 bis) روی آورده‌اند. در این میان، فعالان بازار همچون کوالکام و مدیاتک بر بخش‌های یکپارچه و با حجم بالاتر 4G LTE و 5G تمرکز کرده‌اند. با ورود به عصر 5G تلاش برای حرکت از تولید مبتنی بر دو تراشه (MCU جداگانه در کنار مودم سلولار) به راه‌حلی یکپارچه تحقق خواهد یافت. از نگاه شاه، افزوده شدن قابلیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به برنامه‌های پیشرفته آینده اینترنت اشیاء سلولار نیز این روند را تسریع کرده است. او در ادامه می‌افزاید: « با این حال، کاربردهای کم‌مصرف و کم‌تر پیشرفته در دهه آینده نیز همچنان رواج خواهند داشت و می‌توانیم پذیرش راه‌حل‌های یکپارچه مبتنی بر تراشه را شاهد باشیم. اما راه‌حل‌های جداگانه و خاص در نهایت بر این بازار سیطره خواهد یافت و فرصت‌های قابل توجهی را برای شرکت‌هایی مانند Xinyi ،Eigencomm ،Sony Semi ،Sequans ،ASR ،UNISOC و Nordic Semi ایجاد خواهد کرد.»

دیگر بازیگران مطرح این عرصه را شرکت‌های مدیاتک، Sequans ،Xinyi ،Eigencomm و Sony Semicon تشکیل می‌دهند که تحلیل‌گران کانترپوینت به عملکرد آن‌ها نیز پرداخته‌اند.

مدیاتک

با آن که مدیاتک در سه‌ماهه نخست امسال جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده، در مجموع و در مقایسه با بازار تراشه‌های گوشی‌های هوشمند، تمرکز زیادی روی بازار اینترنت اشیاء سلولار ندارد. این مسئله یکی از دلایلی است که مدیاتک به سهم 5 درصدی از این بازار اکتفا کرده است. شرکت تایوانی همچنین روی بهبود قابلیت‌های نسل پنجم تأکید بسیاری دارد و به تازگی از Kompanio 900T رونمایی کرده است؛ پلتفرم نسل پنجمی تازه‌ای که در تبلت‌ها، نوت‌بوک‌ها و سایر دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء قابل استفاده است. به علاوه، گزارش کانترپوینت نشان می‌دهد که کاربرد تراشه MediaTek T750 که پیش‌تر عرضه شده بود نیز در روترهای بی‌سیم 5G ثابت یا FWA و تجهیزات مربوط به مشتری در مسیر رشد قرار دارد.

Eigencomm

این شرکت به لطف همکاری مؤثر با Quectel و Fibocom در زمینه ماژول‌های NB-IoT، بالاترین رشد سالانه را به میزان 869 درصد در سه‌ماهه نخست 2022 به ثبت رسانده است. با این حال، این برند باید در زمینه پشتیبانی از فناوری‌های سلولی، فراتر از زمینه NB-IoT، و ایجاد تنوع بیشتر در سبد محصولات خود فراتر از مرزهای چین، تلاش بیشتری داشته باشد.

Xinyi

این کمپانی چینی هم با رشد سالانه چشمگیر 230 درصدی، دومین تولیدکننده‌ بازار از لحاظ سرعت رشد بوده است. Xinyi هم مشابه Eigencomm، در حال حاضر روی تراشه‌های NB-IoT و منطقه چین تمرکز دارد. با این حال در میان‌مدت، باید همکاری بیشتری با تولیدکنندگان عمده ماژول‌ از جمله Quectel ،China Mobile ،Fibocom ،SIMCom ،Cheerzing ،Longsung ،MeiG و Ai-Link داشته باشد و برای حفظ روند رشد و سهم بازار خود، به فناوری‌های سلولی جدیدتر روی آورد.

Sequans

این شرکت هم از جمله تولیدکنندگانی است که در فصل نخست امسال، با تکیه بر مجموعه تراشه‌های 4G، فناوری‌های دوربُرد با توان پایین یا LPWA و 5G خود و بهره‌گیری از افزایش تقاضا در بازارهای کلیدی مانند کنتورهای هوشمند، مراقبت‌های بهداشتی و ردیابی دارایی، موفق شد در مدار رشد قرار گیرد. Sequans پس از UNISOC دومین تولیدکننده‌ای است که تراشه‌های4G Cat-1 bis را تجاری‌سازی کرده تا ضمن افزایش سهم بازار خود، در رقابت بر سر طراحی محصولات اینترنت اشیاء مبتنی بر Cat 1 bis موفق ظاهر شود.

Sony Semicon

Sony Semicon نیز از طریق همکاری نزدیک با Sierra Wireless و Wistron NeWeb و توجه ویژه به بازار کنتورهای هوشمند، ردیاب دارایی و شهرهای هوشمند، در این سه‌ماهه رشد مناسبی را شاهد بوده است. البته این شرکت تنها روی تولید فناوری‌های دوربُرد با توان پایین با ویژگی‌هایی همچون مصرف کم انرژی و امنیت بالا در چیپ‌ست‌ها تمرکز کرده است.

منبع : Counterpoint