به‌کارگیری تراشه‌های ساخت آمریکا در محصولات آینده اپل با افتتاح کارخانه جدید TSMC در آریزونا

نمایش خبر

تاریخ : 1401/9/19        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : تی اس ام سی TSMC ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : تیم کوک، مدیر عامل اپل، ماه گذشته به طور خصوصی و در گفت‌وگو با گروهی در آلمان، از تصمیم این شرکت برای استفاده از تراشه‌های ساخت ایالات متحده خبر داده بود و حال در رویداد افتتاح اولیه کارخانه تازه TSMC که در روز سه‌شنبه 6 دسامبر سال جاری میلادی (15 آذر 1401) در ایالت آریزونا برگزار شد، به طور علنی این مساله را تایید کرد و از تأمین نیازهای ابرشرکت آمریکایی توسط منابع داخل این کشور سخن گفت. البته اجرایی شدن این تصمیم، هنوز در مراحل اولیه است، اما در نهایت بناست تراشه‌های اپل در کارخانه جدیدی که به کمپانی تایوانی TSMC تعلق دارد، ساخته شود.

به گفته منابع خبری، به نظر می‌رسد اپل به عنوان بزرگ‌ترین مشتری TSMC (که حدود یک چهارم درآمد سالانه این شرکت را تامین می‌کند)، نسبت به گزارش‌ها درباره تهدید چین علیه تایوان حساس شده است. اگر چه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از تعهد این کشور برای دفاع از جزیره کوچک همسایه چین خبر داده است، با این حال هر نوع درگیری نظامی، دستیابی به تراشه‌های مورد نیاز اپل را دشوارتر خواهد کرد. به همین جهت، مدیر عامل اپل تصمیم گرفته بخشی از تراشه‌های مورد نیاز خود را از محصولاتی تأمین کند که در داخل خاک آمریکا تولید می‌شوند.

در جریان این رویداد تیم کوک در سخنانی پرشور اظهار داشته است: « اینک این تراشه‌ها، به لطف سخت‌کوشی افراد زیادی، با افتخار نشان ساخته‌شده در آمریکا را بر خود دارند.» او در ادامه افزوده است: «امروز تنها آغاز این مسیر است. امروز ما تخصص TSMC را با نبوغ بی‌نظیر کارگران آمریکایی ترکیب و روی آینده روشن‌تر و قوی‌تر سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. ما در حال کاشت بذری در صحرای آریزونا هستیم و مفتخریم که در اپل به رشد آن کمک ‌کنیم.»

Tim Cook مدیرعامل اپل

کمپانی TSMC از مدت‌ها پیش شریک تولیدی اپل بوده و اینک مطابق اعلام CNBC، دو کارخانه جدید در آریزونا راه‌اندازی خواهد کرد که تولید تراشه‌های 3 و 4 نانومتری را در دستور کار دارد. البته خبرگزاری رویترز نیز چند روز پیش از سرمایه‌گذاری 12 میلیارد دلاری TSMC برای راه‌اندازی کارخانه‌ای جدید در فینیکس آریزونا خبر داده بود. در حال حاضر، جدیدترین نمونه از تراشه‌های سری A اپل که در آیفون و آی‌پد به کار می‌رود، در کنار چیپ‌های سری M در مک‌بوک پرو با فناوری 5 نانومتری تولید می‌شوند.

این اقدام تازه در ادامه تلاش‌هایی صورت می‌پذیرد که اپل در طول سالیان گذشته برای تغییر استراتژی خود انجام داده است؛ چنان که بخشی از تولید آیفون‌ را به هند منتقل و ساخت آزمایشی اپل ‌واچ و مک‌بوک را نیز در ویتنام آغاز کرده است. وال استریت ژورنال نیز همین چند روز پیش طی گزارشی از برنامه اپل برای شتاب بخشیدن به تولید محصولات خود در خارج از کشور چین و انتقال آن به هند و ویتنام خبر داده بود. البته این تصمیمات به دنبال کمک بلاعوض 50 میلیارد دلاری وزارت بازرگانی ایالات متحده به شرکت‌هایی گرفته شده که در زمینه تحقیق یا ساخت قطعات نیمه‌رسانا در آمریکا مشارکت دارند.

به طور مشخص در خصوص اپل، دولت آمریکا به برخی از هزینه‌های کارخانجات این شرکت در آریزونا تسهیلات یارانه‌ای پرداخت خواهد کرد. بنابر اعلام TSMC، توسعه این دو کارخانه در مجموع حدود 40 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و انتظار می‌رود یکی از آنها در سال 2024 میلادی (برای تولید تراشه‌های 4 نانومتری) و دیگری در سال 2026 میلادی (برای ساخت چیپ‌های 3 نانومتری) آماده فعالیت شود. این دو کارخانه سالانه ششصد هزار ویفر تولید خواهند کرد که بر اساس تحلیل کمیته اقتصاد ملی آمریکا (National Economic Council) برای پاسخگویی به تقاضای داخل این کشور کافی به نظر می‌رسد.

البته میزان تولید در این دو مرکز بخش کوچکی از نیاز اپل را تأمین خواهد کرد، اما به هر حال نقطه شروع روند تولید جدید تراشه توسط غول آمریکایی خواهد بود. در واقع این تعداد ویفر درصد کمی از محصولاتی است که TSMC در تایوان تولید می‌کند، چرا که مجموع ویفرهایی که توسط شرکت تایوانی در سال 2020 تولید شده بالغ بر 12 میلیون قطعه بوده است. البته در این مسیر رقبای سرسختی نیز پیشِ روی تراشه‌ساز تایوانی ایستاده‌اند. به عنوان نمونه، اینتل قبلا اعلام کرده بود که تا سال 2025 با پیشتازی در زمینه فرآیندهای توسعه تراشه از TSMC و سامسونگ پیشی خواهد گرفت و در پی آن است که با راه‌اندازی کارخانه‌هایی در آریزونا و اوهایو، در تامین نیازهای اپل عملکرد موثرتری داشته باشد.

کارخانه تولید نیمه‌هادی اینتل در آریزونای آمریکا

کارخانه‌های TSMC و اینتل تحت قانون CHIPS قرار دارند و تا حدی توسط دولت ایالات متحده پشتیبانی مالی می‌شوند. بر اساس این قانون که در بحبوحه کمبود جهانی نیمه‌رساناها در آگوست سال جاری میلادی به تصویب رسید، نه تنها میزان مشخصی از بودجه برای مصرف در زمینه تحقیق و توسعه درباره نیمه‌رساناها در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذار در زمینه ساخت چیپ‌ست در خاک آمریکا قرار می‌گیرد، بلکه مشوق‌های مالیاتی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

به گفته برایان دیز (Brian Deese)، مدیر کمیته اقتصاد ملی آمریکا «تصویب قانون تراشه و علم (CHIPS and Science Act) برای اطمینان‌بخشی بلندمدت به شرکت‌هایی همچون TSMC کاملا ضروری بوده تا حضور خود را گسترش دهند و تعهدات خود را به ایالات متحده با قدرت بیشتری به انجام برسانند.»

فرایندهای 4 و 3 نانومتری در حال حاضر پیشرفته‌ترین نمونه‌ها در نوع خود به شمار می‌روند و در سال 2023 توسط اپل در A17 Bionic استفاده خواهد شد؛ تراشه‌ای که انتظار می‌رود در iPhone 15 Pro و iPhone 15 Ultra به کار گرفته شود. البته برخی شنیده‌ها از تلاش TSMC برای تولید تراشه‌های 2 نانومتری تا سال 2025 و حتی 1 نانومتری حکایت دارد که برای راستی‌آزمایی آن، باید تا سال‌های آتی انتظار کشید.

منبع : CNBC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا