مدیر عامل جدید کوالکام در گفت‌وگو با رویترز از برنامه‌های این شرکت برای تولید بهترین تراشه‌ها سخن گفت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/4/14        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، آرم ARM
واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در اواخر سال 2020 چیپ‌ست 5 نانومتری M1 را به عنوان جایگزینی برای پردازنده‌های اینتل معرفی کرد. این تراشه در کامپیوترهای مک به کار گرفته می‌شود و از 16 میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد. چیپ‌ست M1 که بر اساس معماری Arm طراحی شده، دارای سرعت بالا و بهره‌وری بهتر در زمینه مصرف انرژی است و در حال حاضر محصولات هیچ شرکتی، از جمله غول‌هایی همچون اینتل و کوالکام، توانایی رقابت با آن را ندارد. اما کریستیانو آمون (Cristiano Amon) مدیر عامل جدید کوالکام، برنامه‌های گسترده‌ای را برای رقابت مؤثر با اپل، به ویژه در زمینه عملکرد لپ‌تاپ‌ها، در پیش گرفته است.

Cristiano Amon مدیر عامل کوالکام

آن‌چنان که رویترز به نقل از او، به توانایی کوالکام برای تولید بهترین تراشه‌ها در جهان اشاره کرده است که عملکردی حتی بهتر از M1 اپل خواهند داشت. البته مدیر عامل کوالکام به تازگی کار خود را آغاز کرده و طبیعی است که وعده‌های زیادی را درباره آینده موفق شرکت از او بشنویم. اما او در نخستین مصاحبه رسمی که در روز پنج‌شنبه 1 جولای سال جاری میلادی (10 تیر 1400) با رویترز داشته، نه تنها به بیان برنامه‌های خود پرداخته، بلکه به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی برای تحقق آن‌ها را نیز آغاز کرده است.

آمون پیش از تصدی پست مدیر عاملی کوالکام، رئیس بخش نیمه‌هادی‌های این شرکت بوده و خرید شرکت Nuvia به مبلغ 1.4 میلیارد دلار تحت مدیریت او صورت گرفته است. این استارت‌آپ توسط چند تن از مهندسین سابق اپل تأسیس شد که در زمینه طراحی تراشه تخصص داشتند و تراشه‌های سری A اپل را طراحی کرده بودند. با پیوستن این افراد به کوالکام، فعالیت‌های آن‌ها روی ساخت تراشه برای کامپیوترهای مصرف‌کننده متمرکز خواهد شد. هرچند بر اساس گزارش رویترز، کوالکام بنا ندارد صدور مجوز استفاده از فناوری‌های خود به مراکز داده را متوقف نماید. تراشه‌ساز آمریکایی امیدوار است تا سال آینده فروش تراشه‌های لپ‌تاپ مبتنی بر فناوری Arm را با تکیه بر طراحی Nuvia آغاز کند.

به گفته آمون «باید در دستگاه‌های مبتنی بر باتری، عملکرد پیشرویی داشته باشیم. اگر Arm که سال‌هاست با آن پیوند داریم، در نهایت CPUهایی را توسعه دهد که از آن‌چه ما خود می‌توانیم بسازیم، عملکرد بهتری داشته باشد، آنگاه همواره امکان به دست آوردن مجوز [استفاده از فناوری] Arm را خواهیم داشت.»

آمون همچنین در گفت‌وگو با رویترز، نه تنها از چالش‌ها و فرصت‌هایی سخن گفته که شرکت به دلیل تحریم صنایع در چین با آن‌ها مواجه است، بلکه به تلاش کوالکام برای حضور مؤثرتر در بخش رایانه‌های خانگی، مانند Intel و AMD اشاره کرده است. تراشههای موبایلی در مجموع 12.8 میلیارد دلار از درآمد 16.5 میلیارد دلاری کوالکام را در سال مالی اخیر برای این شرکت به ارمغان آورده‌اند و از بهترین مشتریان کوالکام می‌توان به شیائومی اشاره کرد. جالب آن با وجود تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی، برآوردهای شرکت از افزایش فروش تراشه و مشتریان تولیدکننده اسمارت‌فون برای پر کردن جای خالی غول چینی حکایت دارد.

به گفته مدیر عامل جدید کوالکام، این کمپانی در حال حاضر برنامه‌ای برای حضور جدی در بازار پردازنده‌های مورد استفاده در حوزه‌های دیگر، از جمله مراکز داده برای شرکت‌های فعال در زمینه رایانش ابری ندارد. اما در عین حال مجوز استفاده از طراحی‌های Nuvia را در اختیار شرکت‌های ارائه‌دهنده رایانش ابری قرار خواهد داد و این امر به معنای رقابت با ARM است.

چالش مهمی که پیش روی آمون قرار دارد، وابستگی به اپل به عنوان مشتری اصلی است. تراشه‌های مودم کوالکام اکنون در همه مدل‌های سری آیفون 12 استفاده می‌شود و این پس از درگیری جدی حقوقی میان دو شرکت روی داده است. در این منازعه که به سال 2017 باز می‌گردد، اپل و کوالکام مدتی درگیر جدال حقوقی بر سر حقوق ثبت اختراع و مالکیت معنوی بودند و سرانجام در سال 2019 و به دنبال آماده نبودن فناوری نسل پنجم اینتل، تفاهم‌نامه‌ای را در زمینه صدور مجوز پتنت به امضا رساندند. با این حال، غول کوپرتینوئی اینک در حال طراحی تراشه‌های اختصاصی است تا آن‌ها را در آینده نزدیک جایگزین محصولات کوالکام نماید.

دشواری دیگر آمون که به عنوان مدیری باتجربه در ارائه سخنرانی‌ها بسیار پرانرژی ظاهر می‌شود، این است که کوالکام در مقایسه با اینتل یا Nvidia برای مصرف‌کنندگان چندان شناخته‌شده نیست. از این رو مدیر عامل جدید کمپانی آمریکایی برنامه تازه‌ای را برای نوسازی برند کوالکام در پیش گرفته تا تراشه‌های اسنپ‌دراگون را به صورت وسیع‌تری به بازار معرفی کند و این شرایط را تغییر دهد.

منبع : Reuters