معرفی تراشه‌های وای‌فای سری Wi-Fi 7 Networking Pro کوالکام با سرعت 10 گیگابیت در ثانیه

نمایش خبر

تاریخ : 1401/2/19        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، وای-فای Wi-Fi
واحد خبر mobile.ir : در ماه‌های گذشته چندین تولیدکننده برتر، حضور در عرصه تولید محصولات مبتنی بر وای‌فای 7 را آغاز کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به معرفی پلتفرم Filogic سازگار با 802.11be توسط مدیاتک در اوایل سال جاری میلادی اشاره کرد. البته در رویداد معرفی این فناوری از جزئیات دقیق فنی و شماره قطعات سخنی به میان نیامد. کمپانی Broadcom نیز اواخر ماه گذشته میلادی، مجموعه‌ای جامع برای کار با فناوری وای‌فای 7 را پیش روی فعالان صنعت قرار داد که جزئیاتی درباره امواج رادیویی 802.11be برای access pointها، یک تراشه‌ شبکه برای ذخیره‌سازی پهنای باند 802.11be و یک کلاینت رادیویی برای کاربردهای موبایلی را در بر داشت.

در همین راستا، کمپانی کوالکام نیز در روز چهارشنبه 4 می سال جاری میلادی (14 اردیبهشت 1401) از معرفی سری Wi-Fi 7 Networking Pro خبر داده که مجموعه‌ای از تراشه‌های وای‌فای برای به‌کارگیری در دستگاه‌های سرویس‌دهنده وای‌فای یا access pointهای سازمانی، مسیریاب‌های پیشرفته خانگی و سیستم‌های مش پیشرفته را شامل می‌شود. این مجموعه، به گفته شرکت سازنده، اتصالی با پایداری بیشتر و حداقل تداخل را با سقف 4 باند فرکانسی و حداکثر سرعت دانلود 33 گیگابیت در ثانیه در قالب 16 استریم مختلف ارائه می‌دهد. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که کاربران نهایی بتوانند به حداکثر سرعت 10 گیگابیت در ثانیه دست یابند. همچنین چهار پلتفرم زیرمجموعه این سری شامل Networking Pro 820 ،Networking Pro 1220 ،Networking Pro 1620 و Networking Pro 620 از کانال‌های با پهنای بالاتر معادل 320 مگاهرتز در طیف‌های 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. برای مقایسه بهتر است بدانید که وای‌فای 6E نیز از طیف 6 گیگاهرتز استفاده می‌کند و قادر به ارائه سرعتی بیش از 2 گیگابیت در ثانیه است.

استفاده از چند کانال سبب کاهش تداخل در شبکه‌های پیچیده می‌شود؛ همان گونه که فناوری کنترل خودکار فرکانس یا AFC طیف‌‌های مورد استفاده در باند فرکانسی 6 گیگاهرتز را از طریق بررسی وجود کاربر در این باند، بهینه‌سازی می‌کند.

این امر به معنای بهره‌گیری کامل از فناوری 5G و اتصال پیشرفته مبتنی بر فیبر است که می‌تواند برای مواردی همچون سیستم‌های tele-presence یا دور-حضور، واقعیت تعمیم‌یافته (extended reality)، متاورس و اپلیکیشن‌های بازی فراگیر (immersive gaming) مورد استفاده قرار گیرد.

وای‌فای 7 یا به بیان فنی IEEE 802.11be جدیدترین نسل از فناوری اینترنت بی‌سیم به شمار می‌رود. فرایند استانداردسازی این تکنولوژی هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و اتحادیه جهانی پهنای باند (WBA) احتمال عرضه دستگاه‌های مجهز به آن را تا سال 2025 کم می‌داند؛ هرچند ممکن است در این زمان‌بندی تغییراتی صورت گیرد.

توسعه استاندارد وای‌فای 7 در حالی صورت می‌پذیرد که از عمر دستگاه‌های مجهز به وای‌فای 6 و پس از آن وای‌فای 6E زمان زیادی نمی‌گذرد و نخستین محصولات مبتنی بر این استاندارد در سال‌های 2019 و 2020 وارد بازار شده‌اند. حال شرکت‌ها در پی به‌کارگیری استاندارد نسل بعدی موسسه مهندسین برق و الکترونیک یا IEEE یعنی 802.11be هستند.

به طور خلاصه، این استاندارد جدید از فناوری عملیات چندلینکی یا MLO (کوتاه‌شدهMulti-Link Operation) برای به‌کارگیری و تجمیع چند لینک رادیویی با باندهای فرکانسی گوناگون بهره می‌گیرد. به علاوه، با استفاده از قابلیتی موسوم به AIP مخفف Adaptive Interface Puncturing، طیف‌های با تراکم بالا را حدف می‌کند.

فناوری‌های معرفی‌شده از سوی کوالکام قادر به ارائه اینترنت با سرعت بالا و پایداری بیشتر در محیط‌هایی با وسعت بالا همچون استادیوم‌های ورزشی هستند. البته نیک کوچارفسکی (Nick Kucharewski)، معاون و مدیر کل بخش زیرساخت‌های بی‌سیم و شبکه کوالکام، از حضور هم‌زمان وای‌فای 7 و وای‌فای 6 در کنار یکدیگر تا زمان بلوغ و تکامل کامل بازارها سخن گفته است.

کوالکام راهکارهای مبتنی بر وای‌فای خود را با نام‌های تجاری Networking Pro و FastConnect از سال 2019 آغاز کرده و نسل دوم آن را برای اکوسیستم وای‌فای 6E توسعه داده است. شرکت آمریکایی حالا در گام جدید خود نسل سوم این راهکار را بر مبنای وای‌فای 7 طراحی و تولید کرده است. احتمال می‌رود که تراشه مودم FastConnect 7800 کوالکام با پشتیبانی از بلوتوث 5.3 و قابلیت‌های کلیدی وای‌فای 7 در نیمه دوم سال جاری میلادی عرضه شود. اما با آن که کوالکام راه را برای کاربرد استاندارد بعدی وای‌فای هموار کرده است، اما انتظار نمی‌رود استاندارد جدید تا پیش از سال 2024 برای استفاده عمومی تائید شود.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا