گزارش Counterpoint از درآمد بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم 2022 – اپل با فاصله از رقبا جلوست

نمایش خبر

تاریخ : 1401/10/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research به‌تازگی گزارش خود را از وضعیت درآمدزایی بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم سال 2022 منتشر کرد. Counterpoint به رقم دقیق درآمد بازار اسمارت‌فون در این بازه زمانی اشاره نکرده اما به گفته کارشناسان مؤسسه، این درآمد کمی بالای 100 میلیارد دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 درصد افت داشته است. طی این مدت، شاهد رشد سالانه 10 درصدی در متوسط قیمت فروش گوشی‌های هوشمند بودیم که کارشناسان Counterpoint، بخش اعظم این رشد را به دیوایس‌های پیشرفته و انعطاف بالای این رده از گوشی‌ها در برابر بلاتکلیفی‌های اقتصادی، نسبت می‌دهند.

یکی دیگر از عواملی که در رشد درآمد و متوسط قیمت فروش گوشی‌های هوشمند در فصل اخیر مؤثر بوده، حجم بی‌سابقه عرضه اسمارت‌فون‌های نسل پنجمی است که در فصل اخیر 46 درصد از مجموع گوشی‌های عرضه‌شده در بازار را تشکیل می‌دهد (به طور متوسط قیمت یک گوشی 5G، پنج برابرِ یک گوشی معمولی غیر5G است). ناگفته نماند، مجموع اسمارت‌فون‌های عرضه شده در سه‌ماهه سوم سال 2022، نسبت به حجم عرضه اسمارت‌فون در مدت مشابه سال قبل 12 درصد کاهش داشته است.

در این گزارش، هارمیت سینگ والیا (Harmeet Singh Walia)، تحلیلگر ارشد Counterpoint، به نقش تأثیرگذار تکنولوژی ارتباطی 5G بر رشد متوسط قیمت فروش گوشی‌های هوشمند اشاره می‌کند. به گفته وی، طی فصل اخیر 80 درصد از مجموع درآمد بازار جهانی اسمارت‌فون از فروش گوشی‌های 5G به دست آمده که بالغ بر بیش از 80 میلیارد دلار می‌شود. این میزان در قیاس با مدت مشابه سال گذشته (که سهم گوشی‌های 5G از درآمد فصلی تنها 69 درصد بود) رشد قابل توجهی داشته است. لازم به ذکر است، طی سه‌ماهه سوم 2022، میزان درآمد حاصل از فروش گوشی‌های 4G با 10 درصد افت به 19 میلیارد دلار رسید.

درآمد بازار 5 سازنده اصلی گوشی‌های هوشمند از سه‌ماهه سوم 2021 تا سه‌ماهه سوم 2022

در ادامه نگاهی داریم به وضعیت درآمدیِ 5 برند برتر عرضه‌کننده اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم 2022:

اپل

در پایان سومین فصل از سال 2022، اپل 42 درصد از مجموع درآمد بازار جهانی اسمارت‌فون را به خود اختصاص داد و از این حیث در جایگاه نخست قرار می‌گیرد. به باور هارمیت سینگ والیا، در زمینه گذار از 4G به 5G، بدون شک اپل پیشروی بازار است چرا که در حال حاضر بیش از 95 درصد از آیفون‌های این شرکت به ارتباطات نسل پنجم مجهز بوده و بیش از نیمی از مجموع درآمد بازار گوشی‌های 5G در دنیا، به اپل تعلق دارد.

Apple iPhone 14 Pro Max

طی سه‌ماهه اخیر، اپل شاهد رشد سالانه 10 درصدی در درآمد و همچنین رشد سالانه 7 درصدی در متوسط قیمت فروش آیفون‌ بوده که به نوبه خود در افزایش متوسط قیمت فروش اسمارت‌فون در جهان بی‌تأثیر نبوده است. در این میان، بخش قابل‌توجهی از این تأثیر به عرضه آیفون‌های سری 14 و همچنین مدل‌های Pro (به ویژه از نسل قبلی) مربوط می‌شود.

سامسونگ

از لحاظ کسب درآمد در بازار جهانی اسمارت‌فون، کمپانی سامسونگ با کسب سهم 18.3 درصدی از مجموع درآمد جهانی، پس از اپل در رده دوم قرار می‌گیرد. طی سه‌ماهه اخیر، عرضه سری گوشی‌های تاشوی پیشرفته Flip و Fold نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شد و درآمد این کمپانی کره‌ای از فروش اسمارت‌فون‌های نسل پنجمی تا 27 درصد رشد داشته است، اما به رغم این پیشرفت‌ها، متوسط قیمت فروش گوشی‌های سامسونگ در این بازه زمانی تنها 2 درصد نسبت به سه‌ماهه سوم 2021 رشد کرده است.

Samsung Galaxy Z Fold4

به گفته کارشناسان Counterpoint، این رشد ناچیز در متوسط قیمت فروش ممکن است به این دلیل باشد که سامسونگ تمرکز خود را از پرچمدارهای سری S22 برداشته و بیشتر روی سری‌های تاشو متمرکز شده است. ناگفته نماند، درآمد سامسونگ از فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اخیر، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد افت کرده است.

شیائومی

طی فصلی که گذشت، رشد سالانه 4 درصدی را در درآمد شیائومی از فروش گوشی‌های هوشمند شاهد بودیم. به گفته کارشناسان Counterpoint، بخش قابل‌توجهی از این رشد به فروش گوشی‌هایی مربوط می‌شود که در رده‌های قیمتی پایین تا متوسط قرار دارند.

Xiaomi Poco F4

جالب است بدانید طی سه‌ماهه اخیر، سهم عرضه آن دسته از گوشی‌های شیائومی که قیمت بالای 300 دلار دارند، حدود 1.5 درصد افت کرد. اما در مقابل، شیائومی توجه خود را به جای گوشی‌های زیر 200 دلاری، به گوشی‌هایی متمرکز کرد که بین 200 تا 299 دلار قیمت دارند. متعاقبا، متوسط قیمت فروش اسمارت‌فون‌های این شرکت نیز با رشد سالانه 14 درصدی به 205 دلار رسید.

اوپو و ویوو

درآمد اوپو از فروش گوشی‌های هوشمند و متوسط قیمت فروش این محصولات طی سه‌ماهه اخیر به‌ترتیب 27 و 5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته است. افت درآمد این شرکت ناشی از افت عرضه گوشی‌های اوپو به دلیل درگیر بودن چین با ویروس کروناست. گفتنی‌ست، در فصل اخیر بیش از 40 درصد از کل گوشی‌های اوپو در چین عرضه شده است. به طریق مشابه، مقصد بیش از نیمی از اسمارت‌فون‌های ویوو نیز کشور چین است. به همین دلیل، علی‌رغم رشد فصلی 4 درصدی، میزان درآمد ویوو از راه فروش گوشی‌های هوشمند با 43 درصد افت سالانه همراه شد.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا