گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون چین در فصل سوم 2022 - حضور موفق اپل به پشتوانه سری iPhone 14 Pro

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/8/11        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، چین China ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : چین بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در جهان به شمار می‌رود و بر اساس گزارش موسسه پژوهشی IDC، در سه‌ماهه سوم امسال همچنان افت عرضه را تجربه کرده است. مطابق آمار بخش بررسی فصلی بازار موبایل در این موسسه، در بازه زمانی جولای تا سپتامبر 2022 برابر با 71.1 میلیون اسمارت‌فون در چین عرضه شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 11.9 درصد کاهش را نشان می‌دهد. البته با وجود تداوم تقاضای ضعیف، میزان کاهش در فصل اخیر، نسبت به دو فصل قبل کمتر بوده و برای نخستین بار در سال 2022، میزان عرضه این دوره، با رشد فصلی 6 درصد همراه شده است که تا حدودی به عرضه موفق سری iPhone 14 اپل و سری Mate 50 هواوی مرتبط بوده است.

بنا بر بررسی تحلیل‌گران IDC در چنین شرایطی، تنظیم کانال‌ موجودی یکی از نقاط اصلی تمرکز شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون بوده است. ویل وانگ (Will Wong)، مدیر ارشد تحقیقات در بخش دستگاه‌های مصرفی IDC در این باره می‌گوید: «شرایط مبهم و چشم‌انداز نامشخص سیاست‌گذاری [مرتبط با] COVID در چین، تردیدهای بسیاری را به چشم‌انداز بازار سال آینده افزوده است [و] فروشندگانی که قادر به جذب مشتریان پایدار محصولات رده بالا هستند، در این محیط پر چالش بخت بیشتری [برای موفقیت] دارند.»

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در چین در سه‌ماهه سوم سال 2022 (عرضه به میلیون عدد)

به گزارش IDC، پنج شرکت برتر بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه اخیر به ترتیب ویوو، آنر، اوپو، اپل و شیائومی بوده‌اند که جزئیات عملکرد آن‌ها به شرح زیر است:

ویوو

شرکت ویوو در سه‌ماهه سوم 2022 بار دیگر به جایگاه نخست بازگشته و زیربرند iQOO آن با محصولات رقابتی و قیمت‌گذاری جذاب، سهم بازار بالاتری را به میزان 4.6 درصد به دست آورده است. در میان محصولات کمپانی چینی، گوشی‌های سری X همچنان مورد استقبال قرار دارد و بخش متوسط تا پیشرفته با قیمت 400 تا 600 دلار آمریکا را راهبری می‌کند. این کمپانی در فصل سوم سال جاری میلادی موفق به ارائه 14.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در بازار چین شده و علی‌رغم افت سالانه 20.5 درصدی از نظر میزان عرضه، 20 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته است.

vivo X Fold Plus

آنر

آنر در دوره زمانی جولای تا سپتامبر امسال 12.7 میلیون واحد گوشی هوشمند وارد بازار چین کرده و 17.9 درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است. در میان تولیدات این برند، سری Honor 70، سری Play 30 و سری Play 6 همچنان از نظر میزان عرضه شتاب مطلوبی داشته‌اند. همچنین سری جدید X40 نیز با طراحی جذاب و عملکرد بهینه مورد استقبال خریداران چینی قرار گرفته است. به علاوه، سری پرچمدار Magic4 نیز موقعیت خود را در بخش تجاری، از جمله در قسمت عمومی ارتقا بخشیده است.

Honor 70 Pro Plus

اوپو

اوپو که سومین شرکت برتر چین در سومین سه‌ماهه سال جاری میلادی بوده توانسته 11.6 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار عرضه کند و 16.3 درصد از سهم بازار را در اختیار گیرد. در میان محصولات شاخص اوپو می‌توان به مدل‌های A57 و A97 به عنوان موتور محرک‌ عرضه این شرکت اشاره کرد. همچنین گوشی‌های سری Reno8 نیز در بخش محصولات با قیمت 200 تا 400 دلار نقش کلیدی داشته است. به علاوه، انتظار می‌رود اوپو با ارائه نسل جدید رابط کاربری ColorOS و اکوسیستم Pantanal، تجربه کاربری را از جنبه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بهبود بخشد. ذکر این نکته نیز جالب به‌نظر می‌رسد که اوپو در بین دیگر شرکت‌های حاضر در این لیست بالاترین میزان افت سالیانه را به‌میزان 27.9 درصد به خود اختصاص داده است.

Oppo Reno8 Pro Plus

اپل

در بین پنج شرکت برتر بازار چین، ابرشرکت آمریکایی اپل تنها فروشنده‌ای است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد عرضه را تجربه کرده و با رشد 2.5 درصدی و ارائه 10.8 میلیون دستگاه آیفون، 15.1 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. به گزارش IDC، سری جدید آیفون 14 پرو نسبت به مدل‌های پایه آیفون 14 با استقبال بهتری مواجه شده است. به علاوه سری آیفون 13 نیز همچنان شاهد تقاضای خوبی در سه‌ماهه جولای تا سپتامبر 2022 بوده است.

Apple iPhone 14 Pro Max

شیائومی

پنجمین شرکت این فهرست یعنی شیائومی با سهم بازار 12.7 درصدی، موفق به عرضه 9 میلیون گوشی به بازار چین شده و همانند سه شرکت چینی دیگر کاهش سالانه را تجربه کرده است. بر اساس آمار IDC، محصولات Redmi به ویژه سری Redmi K50 و Redmi Note 11 از جمله محرک‌های اصلی عرضه این شرکت چینی در فصل اخیر بوده‌اند. از سوی دیگر سری جدید 12S نیز در بخش پیشرفته واکنش‌های مثبتی را دریافت کرده و به نفوذ کمپانی چینی در طیف بالایی قیمتی یاری می‌رساند.

Xiaomi Redmi K50 Ultra

بر اساس گزارش IDC، علی‌رغم روند کاهشی کلی بازار، بخش محصولات پیشرفته و گران‌قیمت، یعنی دستگاه‌های بالای 600 دلار آمریکا، چندان تحت تاثیر شرایط قرار نگرفته‌اند و افزایش 22.4 درصدی را تجربه کرده‌اند. علاوه بر این، محصولات خم‌شونده پیشرفته نیز بار دیگر رشد سالانه سه رقمی را شاهد بوده‌اند و با عرضه بیش از یک میلیون دستگاه، بالاترین میزان عرضه در یک فصل تاکنون را به ثبت رسانده‌اند. در بازار محصولات خم‌شونده هواوی همچنان پیشتاز است و 44.9 درصد از این بازار را در اختیار دارد. پس از این شرکت چینی هم سامسونگ، ویوو، شیائومی و آنر با محصولات تاشوی جدید خود حضور دارند.

از دید آرتور گوئو (Arthur Guo)، تحلیل‌گر ارشد بازار در IDC چین «بعید است بازار اسمارت‌فون چین در کوتاه مدت بهبود یابد، چرا که [این بازار] با ادامه موارد ابتلا به COVID-19 و شرایط نامطلوب اقتصادی داخلی و جهانی مواجه است. [ با وجود این] سرمایه‌گذاری در توسعه محصولات برای تقویت موقعیت بازار و آماد‌گی برای دوران رونق آتی امری حیاتی به شمار می‌رود.»

منبع : IDC