معرفی MariSilicon X چیپ تصویری جدید اوپو برای ارتقاء هرچه بیش‌تر کیفیت عکس و ویدئو

نمایش خبر

تاریخ : 1400/9/23        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : تراشه Chip ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : شرکت اوپو در روز سه‌شنبه 14 دسامبر 2021 (23 آذر 1400) در نخستین روز از رویداد INNO Day 2021 جدا از عینک هوشمند Air Glass از دستاورد تازه‌ای در بخش پردازشی این شرکت بعنی واحد پردازش عصبی جدید MariSilicon X نیز پرده‌برداری کرد. این چیپ که با فناوری 6 نانومتری شرکت TSMC ساخته شده طبق انتظار برای بهبود عملکرد‌های مرتبط با هوش مصنوعی به‌خصوص ارتقاء کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری گوشی‌های پیشرفته Oppo مورد استفاده قرار می‌گیرد. MariSilicon X در زمینه پردازش تصاویر خام یا RAW نیز پیشرو بوده و ISP داخلی آن از HDR در فرم 20 بیتی پشتیبانی می‌کند. نسل بعدی سری Find X اوپو اولین گوشی مجهز به این چیپ خواهد بود.

MariSilicon X یک چیپ‌ست کامل مثل Snapdragon 8 Gen 1 یا Google Tensor نیست و تنها یک واحد پردازش عصبی مجهز به پروسسور سیگنال تصویری (ISP) است که با قرارگیری در کنار دیگر قسمت‌های سخت‌افزاری گوشی، بخش مهمی از بار پردازش در زمینه دوربین و تصویربرداری را از دوش چیپ‌ست اصلی دستگاه بر می‌دارد. در این چیپ‌ست یک واحد پردازش عصبی (NPU)، یک پروسسور سیگنال تصویری (ISP) و یک واحد حافظه در کنار هم قرار گرفته‌اند که به‌طور ویزه برای پردازش‌های تصویری هوش مصنوعی به‌کار می‌روند.

پروسسور سیگنال تصویری (ISP) حاضر در این چیپ‌ست امکان برداشت ویدئوی 4K HDR با 30 فریم در ثانیه را فراهم کرده و 18 تریلیون عملیات int8 در هر ثانیه یا 72 تریلیون عملیات int4 را پشتیبانی می‌کند. اوپو برای مشخص شدن مفهوم این اعداد در دنیای واقعی از یک مثال جالب استفاده کرده جایی‌که الگوریتم کاهش نویز مبتنی بر هوش مصنوعی در گوشی Find X3 Pro مجهز به پروسسور Snapdragon 888 تنها با نرخ 2 فریم در ثانیه عمل کرده و 1,693 میلی وات توان را مصرف می‌کند در حالی‌که همان الگوریتم در MariSilicon X با نرخ 40 فریم در ثانیه وارد عمل شده و انرژی مورد استفاده آن، تنها 797 میلی وات است. این مثال بیانگر 20 برابر پرفورمنس بهتر و تقریبا یک دوم مصرف انرژی کمتر است.

در این چیپ پایپ‌لاین‌های HDR تصویری 20 بیتی ارائه می‌شود که امکان اعمال مستقیم الگورریتم‌های هوش مصنوعی را روی دیتای RAW فراهم می‌کند. این گزینه به‌گفته اوپو بهبود 8dB را در شاخص SNR (نسبت سیگنال به نویز) در مقایسه با پردازش‌هایی رقم می‌زند که به‌طور معمول پس از انکودینگ‌های RGB و YuV روی تصویر اعمال می‌شوند.

دیگر نکته جالب این چیپ‌ست به حسگرهای RGBW تعلق دارد که در آن، این چیپ‌ست پردازش‌های جداگانه‌ای را برای پیکسل‌های RGB از یک سو و پیکسل‌های سفید (W) از سوی دیگر ارائه می‌کند. این قابلیت بار دیگر به بهبودی معادل 8.6dB در شاخص SNR نسبت به حالت عادی ترکیب پیکسل‌ها منجر می‌شود. اوپو این ویژگی را RGBW Pro می‌نامد که به‌گفته این شرکت 1.7 برابر کیفیت بالاتری را در پردازش بافت یا texture ارائه می‌کند.

در یک بیان خلاصه، ISP حاضر در این چیپ‌ستِ اوپو پردازش‌های ویدئو و عکس مبتنی بر یادگیری ماشینی را مستقیما به دیتای RAW و خام خارج شده از سنسور اعمال می‌کند که در نتیجه آن نویز تصویر کاهش پیدا کرده و با خروجی بهتری روبرو می‌شویم. بخش بزرگی از این اتفاق به‌لطف به‌دلیل زیرسیستم مموری MariSilicon X اتفاق می‌افتد؛ جایی‌که دیتای تصویر از چیپ‌ست مذکور خارج نشده و با توسعه یک معماری کاستوم مموری، حافظه کش پر سرعتی برای واحد پردازش عصبی فراهم می‌شود. واحد NPU همچنین به یک حافظه DDR اکسترنال اختصاصی مجهز است که با پهنای باند 8.5GB/s در مقایسه با سیستم‌های معمول ذخیره‌سازی و دسترسی اطلاعات، سرعت کاملا بالاتر و تأخیر ناچیزی را ارائه می‌کند.

MariSilicon X همانطور که پیش از این اشاره شد اولین بار در گوشی‌های پیشرفته سری Find X شرکت اوپو ظاهر می‌شود که این موضوع به سه‌ماهه اول سال 2022 موکول شده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا