برنامه مدیاتک برای ورود به بازار PC

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/9/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مدیاتک MediaTek ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip)
واحد خبر mobile.ir : همین چند سال قبل بود که شرکت مدیاتک با کنار زدن غول‌هایی مثل سامسونگ و کوالکام توانست به بزرگ‌ترین عرضه‌کننده تراشه‌های موبایل تبدیل شود. از آن زمان به بعد، این کمپانی تایوانی برای اثبات اینکه دستاوردهای اخیرش اتفاقی نبوده، تعداد و سرعت تولید محصولات جدیدش را بالا برده است. سطح کار مدیاتک به قدری بالا رفته که جدیدترین چیپ‌ست مدیاتک، یعنی Dimensity 9200، به‌راحتی تراشه‌های کوالکام از جمله چیپ‌ست پرچمدار Snapdragon 8 Gen 2 را به چالش می‌کشد. اما مدیاتک با طراحی و تولید تراشه‌های Kompanio، نشان داد که دوست دارد علاوه بر دیوایس‌های موبایل، عرصه تبلت‌ها و کروم‌بوک‌های ارزان‌قیمت را نیز تجربه کند.

طبق خبری که به‌تازگی از سوی PCWorld منتشر شد، مدیاتک از تصمیم جدی خود برای ورود به بازار کامپیوترهای مبتنی بر معماری Arm یا در اصطلاح Windows on Arm خبر داد. در نشستی که اخیرا با حضور مسئولان مدیاتک برگزار شد، مقامات اجرایی شرکت، ورود مدیاتک به این عرصه را فرصتی 40 میلیارد دلاری عنوان کردند. هدف اصلی مدیاتک در این راستا، تولید تراشه‌های قدرتمندتری از خانواده Kompanio خواهد بود؛ تراشه‌هایی که بتوانند جایگزین مناسبی برای Snapdragon 8cx Gen 3 باشند. البته مدیاتک موارد دیگری را نیز در دستور کار دارد مثل طراحی سایر قطعات لپ‌تاپ از جمله مودم‌های 5G، کارت‌های وای-فای + بلوتوث و آی‌سی‌های نمایشگر.

وینس هو (Vince Hu)، معاون مدیاتک، در تشریح مراحل سپری‌شده برای ورود به بازار PC اعلام کرد که این شرکت در آستانه گذار از قدرت کم به قدرت بالاست و سرمایه‌گذاری‌های کلان به عنوان یک توانمندی بنیادی برای توسعه تکنولوژی‌های CPU و GPU لازم است. به باور کارشناسان PCWorld، این برنامه‌ها می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که مدیاتک ظاهرا قصد دارد طراحی هسته‌های پردازشی و گرافیکی را خود انجام دهد. (درست مثل اپل که توسعه پروسسورهای سری M را خودش به دست گرفته است)

برنامه‌های مدیاتک برای ورود به بازار PC، از موقعیت کنونی این شرکت در عرصه کروم‌بوک‌ها نشأت می‌گیرد. به گفته مقامات اجرایی مدیاتک، این شرکت مهم‌ترین تأمین‌کننده تراشه‌های Arm در بازار کروم‌بوک‌ها به شمار می‌رود. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که مدیاتک چند روز قبل از Kompanio 520 و 528 (تراشه‌های رده‌پایین خود برای کروم‌بوک‌ها) پرده برداشت.

جهت اطمینان‌بخشی درباره ماندگار بودن برنامه‌های مدیاتک در حوزه Windows on Arm، این کمپانی آدام کینگ (Adam King) را به عنوان مدیر داخلی رایانش کلاینتی استخدام کرد. کینگ پیش از این در کمپانی اینتل به مدت شش سال به توسعه کسب‌وکار پلتفرم کلاینتی مشغول بوده و مسئولیت فروش پروسسورهای نوت‌بوک (از نسل 4 تا نسل 6) را بر عهده داشته است. در حال حاضر مشخص نیست که تراشه‌های آینده Kompanio چه انتظاراتی را برآورده می‌کنند. اما طبق برآوردهای کینگ، بازار PC در درازمدت به استفاده از پروسسورهای مبتنی بر Arm روی خواهد آورد. علت این امر بازدهی بالای این پروسه‌ها در مقوله‌های قدرت و بهینه‌سازی مساحت است. البته مدیاتک برای رسیدن به هدف خود کار زیادی را پیش رو داشته و باید موانع فراوانی را پشت سر بگذارد.

کینگ ضمن اشاره به تمایل شرکت برای شروع هرچه زودتر برنامه‌های مربوطه، از ارائه جزییات بیشتر در این باره خودداری کرد. لازم به ذکر است، مدیران اجرایی مدیاتک سال گذشته بدون ذکر هیچ‌گونه جزییاتی، از برنامه‌های خود برای ورود به بازار PC خبر داده بودند. نکته قابل‌توجه آن است که مدیاتک سال‌ها پیش تمایلی برای ورود به بازار نسل PCهای Windows 10 نداشت، زیرا فرصت در این بازار را محدود می‌دانست.

منبع : PCWorld